Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Re: Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2009 11:10

88alries88 schreef:Nou, gelukkig had mijn schoonmoeder het niet over de huwelijksnacht, want dat had ik al helemaal niet gewild. Wat ik gewoon moeilijk vind is dat wij ons altijd maar moeten aanpassen aan haar wensen en haar tijden. Zo wil ze binnenkort bij ons langskomen 'aan het eind van de middag'...hardstikke goed...alleen zijn wij dan aan het werk. En als je dat dan zegt is ze beledigd. Ze moet echt niet denken dat we hiervoor vrij gaan nemen. Omdat wij in ons dorp trouwen en mijn vriend vanuit ons huis hebben we gevraagd of mijn schoonzusje de nacht voor de bruiloft bij mn vriend komt slapen zodat ze hem kan helpen 's morgens. Nou...jullie snappen het al: stikbeledigd! (terwijl ze thuis gewoon nog een gezin heeft die ze moet helpen)

Mijn moeder neemt het altijd wel voor ons op als ze bij ons is. En dan is ze ook altijd heel begripvol, maar zodra ze niemand van haar leeftijd in de buurt heeft probeert ze van alles.

Dat op het gemoed werken kan ik al helemaal niet tegen...zeker niet als ze gaat zitten zuchten dat ze zo druk is....dan denk ik vaak bij mezelf 'je doet het toch echt zelf'. Niemand is verplicht om van 4 clubjes per week de voorzitter/secretaris/penningmeester te zijn en al helemaal niet van clubjes waarvoor ze gerust 4 uur op 1 avond gaat rijden.
Aan de andere kant zit ze er stoer over te doen dat zij een sterke vrouw is, en als wij dan een keer vroeg naar bed gaan omdat we moe zijn, zijn we aanstellers...

Echt waar...ik kan echt een boek vol schrijven met mijn frustraties! En dat vind ik dus zo moeilijk, want je moet je ouders eren en daar worden schoonouders ook bij gerekend....dat levert bij mij echt nog wel 's strijd op hoor.

Ik begrijp dat je erg geërgerd bent aan opmerkingen van je schoonmoeder. Dat je ook denkt dat ze het best wel anders zou kunnen doen en het over zichzelf afroept.
Doordat je zelf goed ziet hoe het dus in jou ogen is moet je toch kunnen begrijpen dat je schoonmoeder het zelfde denkt te weten van jullie?
Dat is dan gewoon wederzijds.
Het zou al een stuk ergenis schelen als je gewoon niet alles uitvergroot. En gewoon aan hoort en verder niks. Waarschijnlijk wil ze alleen maar klagen of laten horen hoe goed ze al dan niet is zonder dat jij er komentaar op geeft.
Spui dat je gal gewoon tegen je man of tegen de spiegel voor mijn part en ga daarna door met jullie eigen leven.
Als zij niet kan begrijpen dat jullie moeten werken op de dag dat zij wil komen is dat toch gewoon haar probleem? Jullie hebben gezegd hoe laat jullie thuis zijn en dat is gewoon voldoende.
Probeer echt afstand te nemen en ook werkelijk je eigen leven te leiden. Zoals zij het hare leefd en daar zelf verantwoordelijk voor is ;-)

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 feb 2009 11:27

tante-tortel schreef:
88alries88 schreef:Nou, gelukkig had mijn schoonmoeder het niet over de huwelijksnacht, want dat had ik al helemaal niet gewild. Wat ik gewoon moeilijk vind is dat wij ons altijd maar moeten aanpassen aan haar wensen en haar tijden. Zo wil ze binnenkort bij ons langskomen 'aan het eind van de middag'...hardstikke goed...alleen zijn wij dan aan het werk. En als je dat dan zegt is ze beledigd. Ze moet echt niet denken dat we hiervoor vrij gaan nemen. Omdat wij in ons dorp trouwen en mijn vriend vanuit ons huis hebben we gevraagd of mijn schoonzusje de nacht voor de bruiloft bij mn vriend komt slapen zodat ze hem kan helpen 's morgens. Nou...jullie snappen het al: stikbeledigd! (terwijl ze thuis gewoon nog een gezin heeft die ze moet helpen)

Mijn moeder neemt het altijd wel voor ons op als ze bij ons is. En dan is ze ook altijd heel begripvol, maar zodra ze niemand van haar leeftijd in de buurt heeft probeert ze van alles.

Dat op het gemoed werken kan ik al helemaal niet tegen...zeker niet als ze gaat zitten zuchten dat ze zo druk is....dan denk ik vaak bij mezelf 'je doet het toch echt zelf'. Niemand is verplicht om van 4 clubjes per week de voorzitter/secretaris/penningmeester te zijn en al helemaal niet van clubjes waarvoor ze gerust 4 uur op 1 avond gaat rijden.
Aan de andere kant zit ze er stoer over te doen dat zij een sterke vrouw is, en als wij dan een keer vroeg naar bed gaan omdat we moe zijn, zijn we aanstellers...

Echt waar...ik kan echt een boek vol schrijven met mijn frustraties! En dat vind ik dus zo moeilijk, want je moet je ouders eren en daar worden schoonouders ook bij gerekend....dat levert bij mij echt nog wel 's strijd op hoor.

Ik begrijp dat je erg geërgerd bent aan opmerkingen van je schoonmoeder. Dat je ook denkt dat ze het best wel anders zou kunnen doen en het over zichzelf afroept.
Doordat je zelf goed ziet hoe het dus in jou ogen is moet je toch kunnen begrijpen dat je schoonmoeder het zelfde denkt te weten van jullie?
Het zou al een stuk ergenis schelen als je gewoon niet alles uitvergroot. En gewoon aan hoort en verder niks. Waarschijnlijk wil ze alleen maar klagen of laten horen hoe goed ze al dan niet is zonder dat jij er komentaar op geeft.
Spui dat je gal gewoon tegen je man of tegen de spiegel voor mijn part en ga daarna door met jullie eigen leven.
Als zij niet kan begrijpen dat jullie moeten werken op de dag dat zij wil komen is dat toch gewoon haar probleem? Jullie hebben gezegd hoe laat jullie thuis zijn en dat is gewoon voldoende.
Probeer echt afstand te nemen en ook werkelijk je eigen leven te leiden. Zoals zij het hare leefd en daar zelf verantwoordelijk voor is ;-)

Ik zeg dit nooit tegen haar hoor! Maar moet me altijd wel behoorlijk inhouden om het niet te laten merken. Meestal loop ik even weg, zodat ik het even kan laten bezinken en idd spui ik het altijd naar mijn vriend dan toe, maar dat is ook niet altijd goed. Ik moet ook wel zeggen dat we echt ons eigen leven wel hebben, zij weet echt niet wat wij allemaal doen omdat we daar gewoon weinig over vertellen, maar ze blijft het wel proberen!! Elke keer weer, en als het bij ons niet lukt, probeert ze het achter ons rug om te doen. Ze gaat er gewoon heel ver in om alles maar te weten zeg maar. Maar het kost gewoon best wel wat energie, en als ik weet dat ik haar ga zien, ben ik altijd gespannen om me op de ergste opmerkingen voor te bereiden.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2009 18:54

Je moet maar gewoon proberen om sch*@# aan haar opmerkingen te hebben. Het is jullie leven, nu zie je haar waarschijnlijk nog vrij vaak maar als je zometeen getrouwd bent is het wel anders. Als je ziet dat ze belt neem je niet op of je laat je man opnemen, het is zijn moeder!

Mijn ouders gingen ons ineens als volwassen behandelen toen we getrouwd waren, voor die tijd echt nog als kinderen. Misschien gebeurt dat bij jullie ook wel?
ja, dat is mijn mening dan he.....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 mar 2009 13:26

.
Laatst gewijzigd door liefie op 23 mar 2009 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 mar 2009 13:36

Volgens mij is het niet jouw eigen verhaal Liefie, jij hebt toch wel een schoonmoeder? :)
Maargoed, dat maakt niet uit.
Ik vidn sowieso dat er over geld nooit gezeurd moet worden. Ik vind persoonlijk 100 euro p.p veel te veel. Dat ga ik dus ook absoluut niet geven, zelfs niet toen mijn ouders 25 jaar getrouwd waren. Als wij gezamelijk een cadeau geven, dan vragen we gewoon aan allemaal wat ze willen geven. Dat leggen we bij elkaar. En wij en mijn zus/zwager betalen vanzelfsprekend meer dan mijn broertje en zusje, omdat die veel minder verdienen. Maar iemand verplichten om 100 euro p.p te geven vind ik erg raar.
En ik ben het er wel mee eens, dat als ouders met hun kinderen op vakantie willen, ze niet moeten 'zeuren' over het geld. En dat ik dan opeens meer geld cadeau zou moeten geven omdat zij ons mee op vakantie nemen. Dat is HUN keus, en ik ga supergraag mee, maar ik voel me dan echt niks verplicht. Ik ben toch wel blij dat mijn ouders het weekendje weg altijd met ons allemaal overlegt. Zij willen altijd graag net voor een vakantie, zodat ze er een weekje aan vast kunnen plakken, maar wij hebben daar niet altijd dan precies tijd voor. Ik vind dat wij het recht wel hebben om in goed overleg een ander weekend af te spreken. Natuurlijk proberen we ons zoveel mogelijk aan te passen, zeker als zij alles betalen, maar als het niet lukt, dan in goed overleg.

Ik denk dat eigen kinderen soms bel blind zijn voor de mindere kanten van ouders hoor. Mijn man houdt zielsveel van mijn ouders, maar hij ziet soms wel de minpuntjes die ikzelf al helemaal niet (meer) zie. Ik vind het dan niet eerlijk om te zeggen dat het onzin is, want vaak heeft hij ook best gelijk. :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 mar 2009 13:42

Hoe weet jij dat je ouders niet soms bot tegen haar doen? Je bent er toch niet altijd bij? :)
En als zij dat vinden, dan kan ik begrijpen dat ze geen 100 euro (!) per persoon willen geven.
Zou ik al niet eens geven als ze super lief voor me waren..

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 23 mar 2009 13:44

Het is het probleem van jouw broer en schoonzus met evt je ouders. Hou je er van buiten raad ik je aan.

Ik vind 100 euro pp ook ontzettend veel, maar goed.
ja, dat is mijn mening dan he.....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 mar 2009 13:47

.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 mar 2009 13:48

.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 mar 2009 13:51

Maar waarom zou ze zeggen dat je ouders bot doen, terwijl dat niet het geval zou zijn?
Blijkbaar heeft zij dat gevoel wel..

Ik zou me er ook verder niet mee bemoeien.. Kans groot dat 't dan ook tussen jullie niet meer lekker loopt.
Voor je weet zit je bij 't Familie Diner.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 mar 2009 13:54

Idd, het idee hebben dat iemand bot tegen je doet dat is niet waar of niet waar. Iemand heeft nou eenmaal dat gevoel, daar kan niemand over zeggen dat het niet waar is, toch?
Ik weet wel, dat mijn man niet zomaar iets over mijn ouders mag zeggen, dan sta ik op mijn achterste benen. Dat is natuurlijk heel logisch, omdat ik heel veel van ze hou. Maar als ik dan objectief kijk, dan heeft hij soms gewoon gelijk. Of hij heeft een bepaald gevoel, wat ik niet heb. Nouja, dat zij dan zo, we leren en gewoon mee te leven :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 mar 2009 14:09

100 euro per persoon? :shock: Men, als je nou geld teveel hebt...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 14:15

88alries88 schreef:
tante-tortel schreef:

Ik zeg dit nooit tegen haar hoor! Maar moet me altijd wel behoorlijk inhouden om het niet te laten merken. Meestal loop ik even weg, zodat ik het even kan laten bezinken en idd spui ik het altijd naar mijn vriend dan toe, maar dat is ook niet altijd goed. Ik moet ook wel zeggen dat we echt ons eigen leven wel hebben, zij weet echt niet wat wij allemaal doen omdat we daar gewoon weinig over vertellen, maar ze blijft het wel proberen!! Elke keer weer, en als het bij ons niet lukt, probeert ze het achter ons rug om te doen. Ze gaat er gewoon heel ver in om alles maar te weten zeg maar. Maar het kost gewoon best wel wat energie, en als ik weet dat ik haar ga zien, ben ik altijd gespannen om me op de ergste opmerkingen voor te bereiden.

Respect hebben voor mensen wil niet zeggen dat je alles maar over je heen moet laten komen, je over je heen moet laten lopen. Je moet haar gewoon eens even haar plek wijzen. Ze hoeft zich niet overal mee te bemoeien. En ze heeft zich gewoon te houden aan jullie tijden. Wil ze 's middags komen? Dat kan niet. Wil ze niet anders? Dan is dat haar probleem, niet jullie probleem. Dan staat ze toch lekker voor een dichte deur? En gaat ze lopen zuchten, dan zeg je toch gewoon: Tja, dan moet je wat minder hooi op je vork nemen. Respect hebben voor mensen is wat anders dan "alles met de mantel der liefde bedekken" en ze nooit tegen durven spreken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 mar 2009 14:16

Mijn schoonouders zijn in juli 40 jaar getrouwd, dan geven we ook zoveel.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 mar 2009 14:41

Ik vindt dat je nooi iemand mag verplichten om een bepaald bedrag te vragen. Vooral niet als het gaat om een vrij hoog bedrag.

Terug naar “Archief”