em_ma schreef:Iets van iemand afkeuren, in dit geval een scheiding, is nog heel wat anders als die persoon afkeuren.
Dat eerste mag maar het tweede niet. Het een hoeft ook het ander niet uit te sluiten. Dat wordt nog weleens vergeten.
In de 10 geboden staat ook niet: gij zult geen overspel plegen, tenzij u een slecht huwelijk hebt of uw partner gehandicapt is geworden.
Dus het wordt gewoon niet goedgekeurd, lijkt me duidelijk.
Er wordt veel meer afgekeurd in de 10 geboden, valse getuigenis afleggen, (o.a. roddel. liegen, een leugentje om best wil is vaak toch echt een leugen) Toch is er geen mens die zich aan de 10 geboden kan houden. Mijn punt is, en zoals ik eerder schreef: "Toch zet men vaak bij vreemdgaan/scheiden er een grote schijnwerper op, terwijl men andere zaken, van zichzelf of een ander in het duister houdt of poogt te bedekken met de mantel der liefde".
Daarmee zeg ik niet dat scheiden altijd maar goed is, wel dat men moet oppassen er een oordeel over te vellen zonder dat men alle in en outs er van kent. In sommige gevallen ben ik van mening dat scheiden soms zelfs beter is dan voort te leven in huwelijk waarin/van geen sprake is meer van liefde/genegenheid tot elkaar.
Misschien moet men zich zelf eens afvragen, hoe een liefdeloos huwelijk (Door wat voor reden dan ook) het zij eenzijdig of niet zichzelf nog in stand kan houden tot het 2e en grote gebod van: Heb u naaste lief als u zelf! Moet je mensen dan dwingen tot iets waar Gods zegen niet meer op rust?
em_ma schreef:Dat betekend niet dat iemand die wel gaat scheiden slechter is dan mij die dat niet doet.
Ik heb weer andere zonden, maar voor God zijn ze even erg.
En een huwelijk kan een martelgang zijn, dat zie je genoeg om je heen.
Misschien zouden we meer verwonderd moeten zijn over het feit dat God ons ons hele leven wil vergeven en ons niet afschrijft.
Het betekent inderdaad niet: "
dat iemand die wel gaat scheiden slechter is dan mij die dat niet doet". Toch heeft men m.i. aan sommige geboden meer gewicht gehangen in de loop der tijden dan aan de andere geboden. Men lijkt vaak te vergeten dat niemand zonder zonde is, dat zoals jij ook schrijft, welk een zonde dan ook voor God gelijk is.
Bij dit soort zaken/topics, komt bij mij vaak de tekst van Riska in herinnering:
De 10 geboden zijn geen stok om mee te slaan. maar een staf om mee te gaan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.