Zelfbevrediging, wel of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 jun 2007 09:01

DesertRose schreef:Nou zeg ik niet dat seks iets onbelangrijks is! absoluut niet! maar de kwaliteit daarvan is wel onbelangrijk. het gaat bij seks niet om het genot, het orgasme, bevrediging, maar het gaat om liefde, om jezelf geven aan de ander. daar heb je geen kwaliteit voor nodig, alleen elkaar maar.

Huh?! Dit kan ik echt niet volgen. Als het gaat om liefde, het overgeven aan de ander, dan is de kwaliteit van de seks juist heel erg belangrijk! Het echt overgeven aan de ander resulteert denk ik in kwalitatief goede seks, elkaar uit liefde voor de ander willen bevredigen, etc.

DesertRose schreef:wat is het mooi als een man en een vrouw samen bij het bed op de knieen God aanbidden om daarna volledig tot Zijn eer seks hebben?

Hier kan ik me dus echt geen voorstelling van maken... ik wil leven tot Gods eer, en ik dank hem voor mijn man, ons seksleven en de hele mikmak, maar ik kan me niet voorstellen dat we 'plannen' dat we seks gaan hebben en dan eerst God daarvoor gaan aanbidden en maar hopen dat het tot Zijn eer mag zijn! Of dat we op het moment dat we seks gaan hebben eerst roepen 'ho, stop, eerst even bidden'. Weg spanning, weg moment! :mrgreen:

Ik vind het allemaal maar krampachtig.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 jun 2007 09:08

Als je 's morgens vraagt of God je dag wil zegenen, geldt dat ook nog wel voor de seks die je 's avonds hebt, bij wijze van. Zo krampachtig hoeft dat dus inderdaad niet..mén.. :shock:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 jun 2007 09:28

Zo zou het kunnen, maar als je voor je in bed gaat eerst samen knielt voor het bed en zo bid dan is daar niets vreemd aan.
Juist als je pas bid als je al in bed ligt kan dat vreemde situatie's geven.

Maar ik heb toestemming om het stukje wat ik wilde laten lezen neer te zetten, daarbij aantekenend dat het voor iedereen wel goed zou zijn om dit boekje eens helemaal te lezen.

Het boekje heet: Meer dan Liefde. Gods plan voor je huwelijk.
Is van: Dirk Lemmens en Jef de Vriese.

De hamvraag: mag masturbatie of mag het niet?
Omdat de Bijbel zich niet rechtstreeks uitspreekt over de vraag of masturbatie al dan niet toegelaten is, zullen wij dat ook niet doen. Al te vaak getuigt de vraag "Is het toegelaten om..." ook van een verkeerde instelling. Het gevaar bij deze vraagstelling is dat we op zoek gaan naar de grens van wat voor God nog kan, en daardoor de principes die God ons in Zijn Woord geeft, uit het oog verliezen. Het is een vraagstelling die op zoek is naar wetjes en regeltjes, terwijl Gods Woord veeleer een richtsnoer voor ons leven wil zijn.
Op een dag kwamen de Farizeeën naar Jezus met de vraag: "Is het toegestaan om zijn vrouw om allerlei redenen weg te zenden?"16 Het is opmerkelijk dat Jezus geen rechtstreeks antwoord geeft op deze vraag, maar wel teruggaat naar de principes die volgens de Schrift ten grondslag liggen aan het huwelijk: "Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? ... Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet." (Matteüs 19:4-6).
De vraag:"Is het voor een christen toegestaan om te masturberen?", wordt het best op een gelijkwaardige manier benaderd. Een rechtstreeks antwoord is niet op zijn plaats, maar het is nodig om terug te gaan naar de principes over seksualiteit die God in Zijn Woord geeft: "Hou je er rekening mee dat de Schepper het huwelijk als kader gesteld heeft voor de seksualiteit, en dat de seksuele beleving er in de eerste plaats voor de ander is? Is masturbatie nuttig? Ben je, wanneer je masturbeert, zelf de baas over je lichaam en je gedachten? Weetje zeker dat je masturberen niets te maken heeft met het branden van begeerte? Kan je met een rein geweten masturberen?"
Als het mogelijk is om op al deze vragen eerlijk een positief antwoord te geven, en dus de betreffende principes in de Bijbel ernstig hun plaats in je leven te geven, dan is het voor jou, in jouw situatie, wellicht toegelaten om als christen te masturberen. Indien niet, dan is het zonde.
Sluit dit masturbatie niet gewoon uit?
Betekent dit alles uiteindelijk dan toch niet dat masturbatie altijd, onder elke omstandigheid, zondig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger, en misschien zelfs eerlijker, zijn om dat ook gewoon zo te stellen?
Op het eerste zicht lijkt het inderdaad onmogelijk om op bovenstaande vragen een positief antwoord te geven, en tegelijk nog aan masturbatie te doen. Toch zou het te ver gaan om op een absolute manier te stellen: masturbatie is zonde. De enige reden hiervoor ligt in het eenvoudige feit dat de Bijbel niet ondubbelzinnig stelt dat masturbatie zonde is. Dat betekent dat ieder met een oprecht geweten de bijbelse principes aangaande seksualiteit moet toepassen op masturbatie. Wie dat ook werkelijk doet, en tegelijkertijd, misschien onder bepaalde omstandigheden, toch aan masturbatie kan doen, is vrij om dat te doen.
Wat zouden dan die omstandigheden wel kunnen zijn? Het gaat in elk geval niet om ongetrouwde mensen, omdat God de seksuele beleving beperkt heeft tot het huwelijk, en omdat Paulus voor hen die ongetrouwd zijn, en ook voor hen die hun huwelijkspartner door de dood verloren hebben, masturbatie niet als optie openlaat: zij moeten zich ofwel seksueel beheersen, ofwel trouwen.
Vervolgens komen de volgende vragen steeds weer. Wat met echtparen bij wie het door allerlei omstandigheden voor langere tijd onmogelijk is om seksuele gemeenschap te hebben? Zo kan het zijn dat een ongeluk, of een lichamelijke handicap, het voor een echtpaar plots onmogelijk maakt om zelfs ooit nog seksuele gemeenschap met elkaar te hebben. Het kan ook voorkomen dat omstandigheden die ze niet onder controle hebben (bijvoorbeeld een langdurig verblijf in het ziekenhuis), hun voor lange tijd van elkaar scheiden. Kan het niet zijn dat masturbatie onder dergelijke omstandigheden geoorloofd is? En is het met betrekking tot hen die geen partner vinden niet wreed om seksuele onthouding te eisen? En wat als je jaren een bevredigende seksuele relatie had, maar de partner is overleden?
Dat zijn eerlijke vragen die een nood uitdrukken. Hoewel aan de ene kant zou kunnen beargumenteerd worden dat, als de bijbelse principes in evenwicht gehouden worden, masturbatie in deze situaties geoorloofd kan zijn, blijft tegelijk de vraag of het, hoe dan ook, wel mogelijk is om deze principes serieus te nemen, en toch aan zelfbevrediging te doen. Is seksualiteit immers niet per definitie relationeel? En hoe kan dit relationele aspect van de seksualiteit bij masturbatie aan bod komen?
Het is mogelijk dat dit zaken zijn waar de één anders over denkt dan de ander. Dat moeten we, voor zover het niet duidelijk ingaat tegen de richtlijnen van Gods Woord, van elkaar accepteren: "Want waartoe zou mijn vrijheid beoordeeld worden door een anders geweten ? Indien ik onder dankzegging van iets gebruik maak, hoe kan men kwaad van mij spreken over iets, waarvoor ik dankzeg? Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods." (1 Korintiërs 10:29-31)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 10:16

tante-tortel schreef:Voor mij is het seks hebben met elkaar een oneerbiedig woord voor iets wat God heel mooi geschapen heeft.
Daarom zal ik dat ook nooit gebruiken m.b.t. wat mijn man en ik met elkaar hebben.
Het is voor mij net zo een straatwoord als: n......

Ik heb er juist weer een moeite mee om van seks zoiets sacraals te maken. Alhoewel het dat best kan zijn vind ik dat er ook ruimte moet zijn voor bruut-geile seks zonder verdere complicaties, om het bij wijze van contrast zo maar eens te noemen.

tante-tortel schreef:De vraag:"Is het voor een christen toegestaan om te masturberen?", wordt het best op een gelijkwaardige manier benaderd. Een rechtstreeks antwoord is niet op zijn plaats, maar het is nodig om terug te gaan naar de principes over seksualiteit die God in Zijn Woord geeft: "Hou je er rekening mee dat de Schepper het huwelijk als kader gesteld heeft voor de seksualiteit, en dat de seksuele beleving er in de eerste plaats voor de ander is? Is masturbatie nuttig? Ben je, wanneer je masturbeert, zelf de baas over je lichaam en je gedachten? Weetje zeker dat je masturberen niets te maken heeft met het branden van begeerte? Kan je met een rein geweten masturberen?"

Ik vind dat ze wel heel makkelijk aannemen dat het antwoord op deze vragen niet positief kan zijn. Ja, masturbatie is nuttig. Ja, als je masturbeert ben je zelf de baas over je lichaam en gedachten, dat is juist iets dat je erdoor leert. Natuurlijk heeft masturbatie in zekere te maken met branden van begeerte, lijkt me niets mis mee. En ja, blijkbaar kunnen de meeste mensen hier met een rein geweten masturberen.

Daarmee valt voor mij het hele stukje in het water, omdat dat op voorhand uitgaat van negatieve antwoorden op deze vragen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 jun 2007 10:31

Dat is niet helemaal waar, want hij zegt dat als je dat kunt moet je het gewoon doen.
Kun je dat?

Je hebt toch helaal geen controle over je lichaam als je masturbeert?
Je lichaam raakt opgewonden en jij moet er iets aan doen.
Je laat je dwingen om jezelf te bevredigen.
Wie is er dan de baas?
Je bent het pas de baas als je het niet doet.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 jun 2007 10:33

tante-tortel schreef:Dat is niet helemaal waar, want hij zegt dat als je dat kunt moet je het gewoon doen.
Kun je dat?

Wie is er dan de baas?

Dit snap ik echt niet! Natuurlijk ben je nog 'de baas' over jezelf dan. Het hoeft niet, je kiest ervoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 11:09

tante-tortel schreef:Dat is niet helemaal waar, want hij zegt dat als je dat kunt moet je het gewoon doen.
Kun je dat?

Wie is er dan de baas?

Je bent de baas als je het zowel niet als wel kunt doen. Je 'moet' er helemaal niets aan doen, maar op sommige momenten is dat gewoon fijn.

En juist door masturbatie kun je je lichaam op dat gebied steeds meer onder controle krijgen, doordat je het steeds beter leert kennen en niet meer overrompeld wordt door gevoelens en impulsen die je niet kunt sturen.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 14 jun 2007 11:19

Kun je dat?

Wanneer zou je het kunnen, zelfbevrediging terwijl je gedachten ergens anders zijn, lukt je niet.

tante-tortel schreef:Je hebt toch helaal geen controle over je lichaam als je masturbeert?

Waarom niet, masturberen gaat toch niet vanzelf, daar ben je zelf bij, je hebt het zelf in de hand (letterlijk en figuurlijk).

tante-tortel schreef:Je lichaam raakt opgewonden en jij moet er iets aan doen.

Waarom, is het verkeerd om opgewonden te zijn?

tante-tortel schreef:Je laat je dwingen om jezelf te bevredigen.

Nee dat is niet waar, je kunt echt wel die drang negeren als je opgewonden bent.

tante-tortel schreef:Wie is er dan de baas?

Zou je zelf eens een antwoord willen geven op deze vraag, ik ben van mening dat je nog steeds zelf de baas bent!!
En ja, logischerwijs ben je nog steeds de baas als je het niet doet.
What a wonderfull girl!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2007 11:24

tante-tortel schreef:Je hebt toch helaal geen controle over je lichaam als je masturbeert?

Dat is inderdaad de vraag, waar gaan je gedachten naar toe en hoeverre is dat te sturen? Daarin zie ik idd ook een groot gevaar.

De vraag is of dat een moeten is natuurlijk. Je kan er ook niets aan doen :) De vraag is in hoeverre het een natuurlijke aandrang is en in hoeverre je er iets aan moet doen. Je krijgt honger en je moet wat eten. Sta je dan onder dwang, is het verkeerd omdat je iets moet? Nee toch?

Als het echt dwang wordt is er iets mis, dan zit je in een verslaving. Zoals je kan eten om van je lege maag af te komen zonder dat je je nou gedwongen voelt om te eten.

Wie is er dan de baas?

Dat hoeft niet waar te zijn. Je bent niet meer de baas als je iets MOET. Dat is wel even wat andes. Iemand die niet van de drank kan afblijven is niet meer de baas op dat punt. Iemand die af en toe wat drinkt kan daar wel de baas over zijn. Dan zeg je toch ook niet: Je bent pas de baas als je helemaal niet drinkt? Dan zeg je dat het wel kan maar dat je er wel op een goede manier mee om moet gaan en nee moet kunnen zetten.

Dit even als algemene reactie op je post, niet speciaal met betrekking tot dit onderwerp. Discussie over de verschillen tussen het voorbeeld van eten en onderwerp zijn dan natuurlijk nog wel mogelijk ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2007 11:27

rosalie83 schreef:
Kun je dat?

Wie is er dan de baas?

Dit snap ik echt niet! Natuurlijk ben je nog 'de baas' over jezelf dan. Het hoeft niet, je kiest ervoor.

Tenzij je er aan verslaafd bent/raakt, dat is wel een veelvoorkomend probleem in Nederland, ook onder christenen. Het wordt geschat op zo'n 5 procent van de totale bevolking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 jun 2007 11:29

Marnix schreef:
rosalie83 schreef:
Kun je dat?

Wie is er dan de baas?

Tenzij je er aan verslaafd bent/raakt, dat is wel een veelvoorkomend probleem in Nederland, ook onder christenen. Het wordt geschat op zo'n 5 procent van de totale bevolking.

Ja, dat is echt een ander punt. Ook wel heel erg eigenlijk. Want reken maar dat je dan met jezelf in de knoop zit pychisch. Laatst las ik daar ergens iets over, maar dat kan wel heftige vormen aannemen. Maargoed, dat neemt niet weg dat masturbatie opzich niet fout is.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 jun 2007 11:29

Ik geloof dat als je aan zelfbevrediging doet je lichaam de baas is.
En niet jij. Je doet waar je lichaam om vraagt, daar geef je dan aan toe.

En het is een fabeltje als je denkt door aan zelfbevrediging te doen jij je lichaam in de hand krijgt. Want je lichaam zal er steeds vaker om vragen.
Er komen namelijk bepaalde hormonen vrij die maken dat je aan verslaafd raakt. Aan dat gevoel.
Terwijl dat gevoel gewoon binnen de kaders van het huwelijk hoort.
Daar heeft God de seksualiteit voor geschapen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 jun 2007 11:31

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:
rosalie83 schreef:
Kun je dat?

Wie is er dan de baas?

Ja, dat is echt een ander punt. Ook wel heel erg eigenlijk. Want reken maar dat je dan met jezelf in de knoop zit pychisch. Laatst las ik daar ergens iets over, maar dat kan wel heftige vormen aannemen. Maargoed, dat neemt niet weg dat masturbatie opzich niet fout is.

Dat zeg je dan verkeerd: jij vind zelfbevrediging niet fout.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 jun 2007 11:31

tante-tortel schreef:Ik geloof dat als je aan zelfbevrediging doet je lichaam de baas is.

En het is een fabeltje als je denkt door aan zelfbevrediging te doen jij je lichaam in de hand krijgt. Want je lichaam zal er steeds vaker om vragen.
Er komen namelijk bepaalde hormonen vrij die maken dat je aan verslaafd raakt. Aan dat gevoel.

Dit is gewoon niet waar! Ik heb weken waarin ik niet eens aan masturbatie dénk en soms doe ik het in een week meerdere keren.

Hormonen die maken dat je verslaafd raakt... Laat me niet lachen!! :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 11:37

tante-tortel schreef:Ik geloof dat als je aan zelfbevrediging doet je lichaam de baas is.

Terwijl dat gevoel gewoon binnen de kaders van het huwelijk hoort.
Daar heeft God de seksualiteit voor geschapen.

Dus de frequentie van jouw vrijpartijen is vanaf het begin van je huwelijk alleen maar toegenomen? Of komen die hormonen alleen vrij bij masturberen en niet bij seks? 8)

Ik denk dat bij het verslaafd raken vooral de mate waarin je het doet om een rotgevoel te overkomen een rol speelt; mensen die dat zijn hebben vaak ook wel meerdere problemen. Daarom moet je denk ik opletten dat je met 'zuivere intenties' masturbeert, de vergelijking met drank is hier zeker op z'n plaats.

Dat hormonenverhaal is natuurlijk een beetje onzin.

Terug naar “Archief”