Mis en avondmaal, kan dat samen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 okt 2008 18:29

Gerdien B. schreef:Als ik deel neem aan de eucharistie, dan doe ik dat vanwege het offer wat Jezus voor mij gebrachd heeft. Dat herdenk ik en de wijn en brood verwijzen voor mij naar dat offer.
Ook al denken vele mensen om mij heen dat het werkelijk veranderd in het bloed en lichaam van Christus, daarom zegt dat niet gelijk dat ik daar in mee ga ook al herdenken we tegelijk, op de zelfde plek het offer van Christus. Gelukkig ziet God het hart aan.

Hoe er in reformatorische kerken soms avondmaal wordt gevierd, daar krommen mijn tenen ook van. Dan zit je in een grote gemeente, weinigen gaan aan. Diegene die al aan gaan die kijken of ze net een pot zure augurken op hebben gegeten. Is het avondmaal niet juist een plek om blij te zijn? Te gedenken dat je genade hebt ontvangen en daarom mag je nu het offer wat daar voor nodig was gedenken. Het is juist iets mooi's, bijzonders, verblijdend.

Ik denk dat wanneer je het hebt over reformatorische kerken, je zou kunnen stellen: het is niet alles reformatorisch wat zich reformatorisch noemt. Of: het is niet alles gereformeerd wat zich gereformeerd noemt.
Als ik jouw verhaal zo lees, komt het op mij over, alsof jij de reformatorische kerken vooral kent in hun vergroeide vormen, en dat dat heel sterk jouw beeld bepaalt. Maar er zijn ook reformatorische kerken waar dat niet zo is. Als je tot een faire vergelijking wilt komen, dan is het belangrijk om eerst te kijken welke reformatorische kerken zich nou echt aan hun eigen papieren houden (Bijbel, belijdenis). En dan die kerken waar dat in orde is, vergelijken met de RKK. Dan wordt de vergelijking een stuk eerlijker.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2008 20:38

Begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Mijn beeld van de reformatorische kerk is behoorlijk breed. Binnen die kerken zijn ook verschillen, zelfs binnen 1 kerkverband al. Toch hoor en zie ik dit continu in die kerken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 okt 2008 20:41

Boekenlezer schreef:
elbert schreef:
Gerdien B. schreef:Goed lezen Elbert: in de eerste plaats. Dat weegt dus zwaarder dan wat mensen om mij heen er van denken.

Het gaat er inderdaad niet om wat mensen om je heen er van denken (of wat jezelf ervan vindt), maar wat God er van vindt. Maar dan vind ik het wel kort door de bocht om te zeggen: "ja, maar wat de gemeente waar ik eucharistie vier, er eigenlijk van gelooft, dat is toch maar menselijke interpretatie."
...

Dan wordt er onbewust ook een heel rare tegenstelling gemaakt. En wel deze: al die mensen om mij heen interpreteren, maar ik interpreteer niet. Daarom heb ik het bij het rechte eind.
Dat is een niet erg realistische denktrant, naast het feit dat het een grenzeloze zelfoverschatting is.

Dit is ook een reden waarom ik wel aan de mis deel neem. Misschien hebben die anderen wel gelijk en intepreteer ik fout. Juist een extra reden om de anderen niet definitief af te schuiven en krampachtig vast te houden aan eigen ideeën over het avondmaal.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BertV
Verkenner
Verkenner

Re: Mis en avondmaal, kan dat samen?

Berichtdoor BertV » 12 okt 2009 14:53

Voor mij was het ook geen probleem, maar dit waren diensten in een verpleeghuis.
Rome wil dit echter niet hebben, omdat het " Brood" bij hen het lichaam van Jezus is en bij ons het gedenken.
" Neemt eet en gedenk" en " Dit is Mijn lichaam"

vr.gr. BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 19 okt 2009 09:26

Ik ben waarschijnlijk simpel.
Maar wat bedoelen jullie met avondmaal eigenlijk?
Waar komt dat vandaan?
Waarom vieren de kerken per definitie avondmaal steeds 's morgens?
Noem het dan morgendmaal!

Of is hier sprake van een verkeerde bijbelse interpretatie?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 okt 2009 09:35

Ik heb een oecumenische relatie en de eucharistie en het avondmaal kunnen absoluut niet samengaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 okt 2009 09:41

Monocle, Avondmaal wordt ook wel :De Maaltijd van de Heer" genoemd.
Het is een verwijzing naar het laatste Avondmaal - de laatste maaltijd die Christus had met Zijn discipelen. En daarin heeft Hij gezegd: doe dit tot mijn gedachtenis"...
Daarom vieren de kerken het Heilig Avondmaal, een gedenken van die laatste maaltijd. Dat kan zowel 's morgens als 's avonds.
In sommige kerken is er 's morgens Avondmaal en 's avonds is er de dankzegging. In andere kerken is er zowel 's morgens als 's avonds Avondmaal. Want niet iedereen kan in een dienst aanwezig zijn en dan heb je dus nog een mogelijkheid.

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 19 okt 2009 09:54

Het laatste avond maal dat Jezus met zijn apostelen vierde dat was toch het Pascha!
En als ik het goed begrijp was dat éenmaal in het jaar, 's avonds?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 okt 2009 11:14

monocle schreef:Het laatste avond maal dat Jezus met zijn apostelen vierde dat was toch het Pascha!
En als ik het goed begrijp was dat éenmaal in het jaar, 's avonds?

Het avondmaal sluit aan bij het pascha, maar is het pascha zelf niet.
Bovendien is de viering van het pascha een voorafschaduwing van het echte Pascha.
Want Christus is het Pascha, dat voor ons is geslacht (1 Kor. 5:7).
Daarmee hebben we de betekenis van zowel pascha als avondmaal te pakken: ze wijzen beide naar het offer dat Christus bracht.
De uitdrukking "des Heeren avondmaal" vinden we in 1 Kor. 11.
Uit andere bronnen (Hand. 2 en verder) en het feit dat Paulus het nodig vindt om misstanden hierover aan te pakken, kunnen we concluderen dat de christelijke gemeente veel meer dan 1 keer per jaar het avondmaal vierde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 20 okt 2009 07:20

Elbert,
Toch klop er iets niet. Als ik het goed lees, vierde Jezus het Pascha , dat was dus 's avonds!
En het Pascha was een maaltijd. Dus is het Pascha een avondmaal, juist?
Maar het is pas "na" het avondmaal dat Jezus het brood brakt en de wijn dronkt!
Het avondmaal was dus voorbij!.
Conclusie; avondmaal en het breken van het brood zijn twee verschillende dingen?
Dus is wat wij het avondmaal noemen is bijgevolg géén avondmaal? Maar wat dan wél?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 okt 2009 07:24

Het pascha was een avondmaal en het avondmaal zoals wij dat kennen ook. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 20 okt 2009 08:55

's morgens?
En Jezus zei toch: Na de maaltijd?
Trouwens één klein hapje brood en één klein slokje wijn, kan je moeilijk een maal noemen.
Als je dat wel doet, nou, nodig mij dan maar niet uit om bij jouw te komen eten hysterisch-smile

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 okt 2009 09:03

@monocle: ik hoop wel dat je inziet dat het bij het avondmaal om geestelijke zaken gaat en niet om het vullen van je maag?

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 20 okt 2009 09:23

Tuurlijk
je kan toch wel tegen een grapje?

serieus nu.

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 20 okt 2009 09:28

Blijkt toch dat er wel degelijk sprake is van buik te vullen
Als je leest over de misbruiken bij het avond maal,
blijk toch dat het wel degelijk een maaltijd was!

Terug naar “Archief”