Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 dec 2006 13:06

Gerdien B. schreef:Dan krijg je de vraag:

waren het 3 koningen die kwamen?
In de Bijbel gaat het over de wijzen uit het Oosten, maar niet over hoeveel en dat het koningen waren ;)

:) :)
O je mag het van mij ook "wijzen" noemen hoor. En of het er nu 3 of 10 waren doet eigenlijk niet zo terzake als het gaat om de betekenis voor ons van hun deelname.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 dec 2006 13:13

Uit de reacties maak ik op dat er in de meeste kerken weinig extra's is met kerst. Vreemd eigenlijk wel, want het is en blijft een féést!
Is dat onder het motto van: iedereen z'n glinsterjurk aan en in ons hartje weten we toch wel dat het feest is?
Wij hebben met kerst altijd wel wat mooi groens aan de muren van de kerk hangen hoor. En met gemeentekerstfeest ook de werkjes van de kinderen enzo. Mooi toch? En als een dominee het met zijn verhaal niet kan winnen van een kerstkrans ofzo omdat de aandacht eerder daarheen gaat, dan is er meer mis aan de kant van de dominee dan degene die is afgeleid door die krans.
Ik ben trouwens ook echt fan van liturgische bloemstukken. Met kerst hebben we die ook, maar bijvoorbeeld ook in de lijdenstijd naar pasen. Dan blijft de basis het zelfde, maar aan de details kun je precies zien of het goede vrijdag of iets anders is. Tof :) En vooral echt heel mooi.
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 dec 2006 15:16

Jo'tje schreef:Uit de reacties maak ik op dat er in de meeste kerken weinig extra's is met kerst. Vreemd eigenlijk wel, want het is en blijft een féést!
Is dat onder het motto van: iedereen z'n glinsterjurk aan en in ons hartje weten we toch wel dat het feest is?
Wij hebben met kerst altijd wel wat mooi groens aan de muren van de kerk hangen hoor. En met gemeentekerstfeest ook de werkjes van de kinderen enzo. Mooi toch? En als een dominee het met zijn verhaal niet kan winnen van een kerstkrans ofzo omdat de aandacht eerder daarheen gaat, dan is er meer mis aan de kant van de dominee dan degene die is afgeleid door die krans.
Ik ben trouwens ook echt fan van liturgische bloemstukken. Met kerst hebben we die ook, maar bijvoorbeeld ook in de lijdenstijd naar pasen. Dan blijft de basis het zelfde, maar aan de details kun je precies zien of het goede vrijdag of iets anders is. Tof :) En vooral echt heel mooi.

Wij heben dan idd wel de kerstboom in de kerk staan (al is het ding niet van onze gemeente, maar van de andere, onze kerkenraad vindt het blijkbaar goed dat het ding er staat tijdens onze dienst).
En tweede kerstdag is er altijd gemeentekerstfeest. Dan zijn er idd soms kaarsen, instrumenten, leuke liedjes, lekker eten etc.
En dat zou ik niet willen missen. Ik vind het geweldig, alle verenigingen en clubs en zondagsschool die hun steentje bijdrage, in eten of in zingen of musiceren, geweldig :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 16:42

Klaas schreef:vwb de betekenis van een kerstboom: ik ben geen uiterst principieel tegenstander van kerstbomen, maar als mensen allerlei vrome smoezen gaan verzinnen wordt ik een beetje kriegel. Als je een kerstboom in de kerk wilt, moet je dat vooral doen, maar kom me dan niet aan met vrome motieven.

vwb de paashaas: dat we de kerstman niet in de kerk zetten doet op zich niets af aan de vraag. Als je zegt dat de paashaas wezenlijk anders is moet je dit wel beargumenteren.

vwb kertsmannen in de kerk: bij ons stond zondag een levensgrote kerstman met slee en rendier in de gang.

Ik vind het feit dat de kerstman en de paashaas een personen zijn die aan kerst en pasen gekoppeld worden wel onderscheid maken. Er hoort bij die feesten maar 1 persoon centraal te staan, en dat is Jezus! En als Hij centraal staat heb ik met voorwerpen niet zoveel problemen. Als men dan met kerst een boom in de kerk heeft staan met lichtjes, of paastakken of desnoods eieren met een strikje erom in de kerk heeft vind ik dan niet zo'n probleem als Hij centraal staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 dec 2006 17:15

Marnix schreef:Ik vind het feit dat de kerstman en de paashaas een personen zijn die aan kerst en pasen gekoppeld worden wel onderscheid maken. Er hoort bij die feesten maar 1 persoon centraal te staan, en dat is Jezus! En als Hij centraal staat heb ik met voorwerpen niet zoveel problemen. Als men dan met kerst een boom in de kerk heeft staan met lichtjes, of paastakken of desnoods eieren met een strikje erom in de kerk heeft vind ik dan niet zo'n probleem als Hij centraal staat.

Maar tijdens de kerst hebben we toch ook aandacht voor andere personen? Jozef en Maria, de herders, de wijzen, ze passeren toch allemaal de revu?
En natuurlijk weet ik wel dat de kerstman niets met kerst te maken heeft, maar het is toch gewoon leuk? En er is toch niemand die de kerstman goddelijke eer bewijst? Zolang Jezus centraal staat is er niks mis met wat randverschijnselen? (ik parafraseer maar even wat eerder genoemde argumenten....)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 dec 2006 17:15

Marnix schreef:
Klaas schreef:vwb de betekenis van een kerstboom: ik ben geen uiterst principieel tegenstander van kerstbomen, maar als mensen allerlei vrome smoezen gaan verzinnen wordt ik een beetje kriegel. Als je een kerstboom in de kerk wilt, moet je dat vooral doen, maar kom me dan niet aan met vrome motieven.

vwb de paashaas: dat we de kerstman niet in de kerk zetten doet op zich niets af aan de vraag. Als je zegt dat de paashaas wezenlijk anders is moet je dit wel beargumenteren.

vwb kertsmannen in de kerk: bij ons stond zondag een levensgrote kerstman met slee en rendier in de gang.

Ik vind het feit dat de kerstman en de paashaas een personen zijn die aan kerst en pasen gekoppeld worden wel onderscheid maken. Er hoort bij die feesten maar 1 persoon centraal te staan, en dat is Jezus! En als Hij centraal staat heb ik met voorwerpen niet zoveel problemen. Als men dan met kerst een boom in de kerk heeft staan met lichtjes, of paastakken of desnoods eieren met een strikje erom in de kerk heeft vind ik dan niet zo'n probleem als Hij centraal staat.

EENS! Alleen kun je het een niet van het ander scheiden. Komen er in de kerk allerlei dingen bij in de eredienst, of wordt de liturgoe steeds meer aangepast aan de wensen van de mensen van deze tijd, dan zie je ook vrij vaak voorkomen dat het prediken van zonde en genade minder wordt. Veelal lijkt het in de preken dan alsof je toch wel behouden wordt cq bent. De gemeente wordt dan vaak gezien en aangesproken als kinderen van God, tenzij het tegendeel blijkt. De dringende noodzaak van bekering en de ernst van de eeuwigheid wordt minder gehoord. Dat is mijn ervaring tenminste. Nogmaals: Dat is NIET ALTIJD zo! (Voor het geval ik anders door een woedende Refoweb-menigte wordt overvallen, met pek en veren overgoten wordt en op een bolderkar door Refoweb-city wordt getrokken... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 18:26

Klaas schreef:
Marnix schreef:Ik vind het feit dat de kerstman en de paashaas een personen zijn die aan kerst en pasen gekoppeld worden wel onderscheid maken. Er hoort bij die feesten maar 1 persoon centraal te staan, en dat is Jezus! En als Hij centraal staat heb ik met voorwerpen niet zoveel problemen. Als men dan met kerst een boom in de kerk heeft staan met lichtjes, of paastakken of desnoods eieren met een strikje erom in de kerk heeft vind ik dan niet zo'n probleem als Hij centraal staat.

Maar tijdens de kerst hebben we toch ook aandacht voor andere personen? Jozef en Maria, de herders, de wijzen, ze passeren toch allemaal de revu?
En natuurlijk weet ik wel dat de kerstman niets met kerst te maken heeft, maar het is toch gewoon leuk? En er is toch niemand die de kerstman goddelijke eer bewijst? Zolang Jezus centraal staat is er niks mis met wat randverschijnselen? (ik parafraseer maar even wat eerder genoemde argumenten....)

Tja, daar ga ik niet over oordelen. Voor mij heeft de kerstman geen toevoegende waarde :) Een kerstboom vind ik mooi en gezellig, de kerstman niet :D De boom staat er voor de gezelligheid, de kerstman niet. Daarnaast is de kerstman voor veel mensen de hoodpersoon van kerst.... Meer ga ik er niet over zeggen :) Hoe zit dat met jou? Je bent niet principieel tegen kerstbomen... hoe kijk jij tegen een kerstman in de kerk aan ofzo? En tegen een kerstboom? Probeer dat eens de definieren, misschien ontdek je dan zelf de verschillen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 dec 2006 19:32

In de Bijbel gaat het over de wijzen uit het Oosten, maar niet over hoeveel en dat het koningen waren ;)

ze denken dat het aantal 'wijzen' overeen komt met het aantal geschenken dat ze meegenomen hadden.

Wij hebben geen kerstboom, niet omdat ik er op tegen ben, maar simpelweg ik vind niet dat ik er echt ruimte voor heb en zie het ook niet bepaald zitten met een rondkruipend peutertje.
verder ben ik wel van plan om het huis een beetje in kerstsfeer te brengen, maar ben er nog niet aan begonnen. Ik vind het altijd wel erg gezellig staan allemaal en nee echte waarde geeft het niet voor het kerstfeest.

Verder versieren wij de kerk op 1e kerstdag voor de middagdienst, wat overigens geen echte dienst is, maar het kinderkerstfeest. Ik heb er ontzettend zin in (heb dit jaar geholpen met het programma in elkaar te zetten en mijn man gaat het vrije verhaal vertellen).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 dec 2006 19:52

Zareb schreef:

:) :)
O je mag het van mij ook "wijzen" noemen hoor. En of het er nu 3 of 10 waren doet eigenlijk niet zo terzake als het gaat om de betekenis voor ons van hun deelname.

mee eens ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 dec 2006 23:44

Nu genoeg redenen gelezen waarom zo'n ding wel in huis en kerk mag staan.
Alleen heb ik nu nog niets gelezen over iets uitdragen naar de wereld. Normaal lees ik dat heel veel in een topic, nu niet :roll:

God wat en de wereld wat, dat blijkt wel weer. Alleen is dat Zijn Wil niet!
Laatst gewijzigd door Dippie op 11 dec 2006 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 23:50

Ik ben christelijk, dat zal ik nooit ontkennen.
Ik heb een kerstboom in huis, want dat vind ik gezellig in deze tijd.

Nog vragen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 dec 2006 23:55

Optimatus schreef:Ik ben christelijk, dat zal ik nooit ontkennen.

Nog vragen?

en de buurman zegt:

Ik ben niet christelijk, dat zal ik nooit ontkennen
Ik heb een kerstboom in huis, dat hoort nou eenmaal bij kerst
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 dec 2006 23:59

Dippie schreef:

Nog vragen?

en de buurman zegt:

Nou en? Dat moet hij dan toch zelf weten. Als hij dat bij zijn wijze van kerst vieren vindt horen, dan ben ik de laatste die hem daarin tegen zal houden.

Zou jij hem daarop aanspreken?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 dec 2006 00:26

Optimatus schreef:
Dippie schreef:

Nog vragen?

en de buurman zegt:

Nou en? Dat moet hij dan toch zelf weten. Als hij dat bij zijn wijze van kerst vieren vindt horen, dan ben ik de laatste die hem daarin tegen zal houden.

Zou jij hem daarop aanspreken?

Nee, ik denk het niet, dat zou hij idd zelf moeten weten. Maar grote kans dat hij mij wel aanspreekt omdat hij het niet begrijpt. Waarom zou ik een kerstboom hebben als dat niets met Jezus te maken heeft? Grote kans dat hij dat niet helemaal aan elkaar kan koppelen.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2006 00:30

Ik heb zo'n boom omdat ik het gezellig vind staan in deze tijd van het jaar. Vandaag hebben we hem versierd en da's ook altijd een gezellige bezigheid, volgens mij moeder help ik al sinds ik drie ben...

Terug naar “Archief”