Moderator: Moderafo's
Mijn grote bezwaar tegen veel Christelijke homo's is
dat zij hun gevoel als bepalend zien
en niet hoe God hen wil hebben
Refoanders schreef: Maar over hoe ons lichaam is ingesteld door God, hoe God het bedoeld heeft
Refoanders schreef: Vrouw en man zijn op elkaar afgestemd
Refoanders schreef: hun organen zijn zodanig door God geschapen
dat alleen de combinatie man / vrouw nieuw leven kan geven.
Refoanders schreef: Mijn grote bezwaar tegen veel Christelijke homo's is dat zij hun gevoel als bepalend zien en niet hoe God hen wil hebben. ik beticht Denkertje dus inderdaad van "ketterij"om zijn woorden maar te gebruiken...
Refoanders schreef: Door de zondeval in het paradijs is de mens kennende het goed en het kwaad geworden en is onze menselijke aard niet meer wat het was, niet meer hoe God het geschapen heeft en wil je dan die gevallen aard als natuurlijk zien?
Zareb schreef:
De discussie ging wel degelijk over de inhoud van het boekje van Loonsta maar is onder het kerkrecht verstopt. De druk op Loonstra (en zijn gezin) zijn hoofdredenen geweest voor het stopzetten. Over de inhoud van het boekje KON niet gesproken worden omdat dan het wankele standpunt van de CGK ter discussie komt te staan. En dus heeft men het gegooid op kerkrechtelijke procedures.
Zareb schreef:Over de schade die in de kerken is gekomen. Ik vraag mij af of die schade er al niet lang was.
Denkertje21 schreef:Wat ben ik blij dat ik het boekje van Loonstra nog heb...
Cisca schreef:'k Begrijp wel dat Speedy zich verdedigen wil, maar in deze hebben Zareb en Denkertje m.i. wel gelijk, Bert loonstra had toch niet getekend, en er dus niet mee ingestemd, onder de druk van een beloofde schorsing heeft hij het boek uit de handel genomen, jammer dat hij geen ruggengraat genoeg had om het gewoon in de winkels te laten liggen, m'n principe zou dan toch voor gegaan zijn, hij had zo bij een andere kerkgemeenschap terecht gekund.
Speedy schreef:Het heeft niets met verdedigen te maken, maar met het weerleggen van onwaarheden. Want elke keer krijgt een bepaald deel van de CGK de schuld, Dr. Loonstra heeft bij zijn ambtsaanvaarding het formulier ondertekend dat hij zich houdt aan kerkorde, bepalingen en besluiten van de CGK.
Cisca schreef: jammer dat hij geen ruggengraat genoeg had om het gewoon in de winkels te laten liggen
Zareb schreef:Speedy schreef:Het heeft niets met verdedigen te maken, maar met het weerleggen van onwaarheden. Want elke keer krijgt een bepaald deel van de CGK de schuld, Dr. Loonstra heeft bij zijn ambtsaanvaarding het formulier ondertekend dat hij zich houdt aan kerkorde, bepalingen en besluiten van de CGK.
Tja ik vond dit artikel in het Kerkblad voor het Noorden
Toen ik het manuscript van Loonstra’s boek las, begreep ik dat dit botste op de handreiking uit 1986. Toch heb ik niet tegen Loonstra gezegd dat hij zijn overtuiging in de kerkelijke weg aan de orde zou moeten stellen en niet in een boek. Weliswaar had zijn visie waarschijnlijk minder beroering gegeven dan nu als hij die kenbaar had gemaakt in een instructie. Maar zijn keuze om dat in een boek te doen leek mij niet in strijd met zijn ondertekening van het ver-bindingsformulier.
Uit zijn boek valt op te maken dat Loonstra zich tot uitgave gedrongen voelde door de nood van de homofiele naasten en door het verlangen om hen en de kerken te dienen met zijn over-tuiging dat de bijbelteksten over homoseksualiteit anders moeten worden uitgelegd dan in de handreiking van 1986.
Ook wie niet twijfelt aan de integriteit van Loonstra, kan zitten met de vraag of de publicatie van zijn boek niet in strijd is met zijn handtekening onder het formulier.
Na verschijning is daarom die vraag voor mij stof tot bezinning geweest. Ondanks de schijn van het tegendeel zijn er argumenten die maken dat deze vraag ontkennend moet worden be-antwoord.
Een eerste antwoord
Het eerste argument is dat de GS van 1986 geen kerkelijke uitspraak over homoseksualiteit deed. Daar kan tegenin worden gebracht dat de GS wel het studierapport heeft aanvaard, waarin op grond van de bijbelse gegevens een homoseksuele levenswijze wordt afgewezen. Door dit document aan de kerken te geven als een pastorale handreiking zou men haar inhoud het kerkelijk standpunt inzake homofilie kunnen noemen.
Het besluit van de GS lijkt voor tweeërlei uitleg vatbaar: óf ze heeft met het studierapport een kerkelijke uitspraak over homofilie gegeven, óf ze heeft een pastorale handreiking aan de ker-ken gegeven. Het besluit van de GS om het studierapport als een pastorale handreiking aan de kerken beschikbaar te stellen, laat echter slechts één uitleg toe. De CGK kent geen kerkelijke uitspraak over homofilie, al is het standpunt in de handreiking duidelijk.
Op grond van deze overweging kan niet worden gezegd dat Loonstra zijn andere overtuiging inzake homofilie in de kerkelijke weg aan de orde moest stellen. Hij koos ervoor dat te doen in de vorm van een boek. Dat kan men afkeuren of betreuren. Principieel is het geen verkeer-de keuze.
Bovendien gaat het Loonstra niet om een bestrijding van de handreiking, al botst zijn boek wel daarop. Hij wil graag een geestelijk gesprek over homofilie waarin gezamenlijk en ont-vankelijk geluisterd wordt naar elkaar, maar vooral naar het Woord van God. Opdat we niet onze mening laten heersen, maar met ons inzicht het verstaan van Gods bedoeling dienen. Loonstra’s boek eindigt zo: ‘het is mijn gebed dat dit boek daaraan mag bijdragen’.
Broeksterwoude
D. Visser
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten