Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Luther wilde de sacramenten ook helemaal niet afschaffen. Hij sloeg overigens de plank wel wat mis rond de discussie wel of geen transsubstantiatie.
Als je dan toch een voorbeeld verwacht en gehoorzaamheid aan Christus (zaken waar ik het mee eens ben, het gaat ook en vooral om de innerlijke gehoorzaamheid), waarom wil je dan ongehoorzaam zijn aan het bevel van Christus om te dopen en het avondmaal te vieren?
Matth. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, doop hen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest; en leer hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Mark. 16:15 Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal heben, zal verdoemd worden.
Hand. 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
enz
Ja, voor mij is de vraag gekomen of in het tekstgedeelte wat jij noemt bedoeld wordt zoals wij het in de kerken doen met de formulieren dus gehoorzaam je dan hét bevel van Jezus?Als we al in de uiterlijke tekenen niet gehoorzaam willen zijn, moeten we dan voor het overige nog wat verwachten? God gehoorzamen is zeer goed, maar dan wel geheel en al zoals Hij het wil, dus ook in de instellingen die Hij gegeven heeft, zoals de doop en het avondmaal.
Jantjes schreef:Door de doop in een kerk wordt je geen bondgenoot maar door onderwijs, eerst wet en daarna Evangelie.
Race406 schreef:Marnix schreef:Luther wilde de sacramenten ook helemaal niet afschaffen. Hij sloeg overigens de plank wel wat mis rond de discussie wel of geen transsubstantiatie.
Daarom vraag ik me ook af waarom Jantjes denkt dat ik Luther een grote leugenaar vind.
Jantjes schreef:Elbert schreef:Als je dan toch een voorbeeld verwacht en gehoorzaamheid aan Christus (zaken waar ik het mee eens ben, het gaat ook en vooral om de innerlijke gehoorzaamheid), waarom wil je dan ongehoorzaam zijn aan het bevel van Christus om te dopen en het avondmaal te vieren?Matth. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, doop hen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest; en leer hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Mark. 16:15 Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal heben, zal verdoemd worden.
Hand. 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
enzJa, voor mij is de vraag gekomen of in het tekstgedeelte wat jij noemt bedoeld wordt zoals wij het in de kerken doen met de formulieren dus gehoorzaam je dan hét bevel van Jezus?Als we al in de uiterlijke tekenen niet gehoorzaam willen zijn, moeten we dan voor het overige nog wat verwachten? God gehoorzamen is zeer goed, maar dan wel geheel en al zoals Hij het wil, dus ook in de instellingen die Hij gegeven heeft, zoals de doop en het avondmaal.
Een klein eindje terug staat dat de discipelen twijfelde of het Jezus was die aan hun verscheen en toen heeft hij hun de opdracht geven om: lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Wat heeft Jezus dan geboden?
Om te dopen zoals in onze kerken gebeurd?
Nee! 1Co 1:15 Opdat niet iemand zegge, dat ik in mijn naam gedoopt heb.
Om discipelen te maken.
Ja.
Hnd 14:21 En als zij derzelve stad het Evangelie verkondigd en vele discipelen gemaakt hadden, keerden zij weder naar Lystre, en Ikonium, en Antiochie;
Mr 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.
Opdat zij alzo uit Gods bevel mogen geheiligd worden tot kinderen en bondgenoten des waren Gods, des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes, en dienvolgens tot Zijn dienst en gehoorzaamheid verplicht.
Door de doop in een kerk wordt je geen bondgenoot maar door onderwijs, eerst wet en daarna Evangelie.
Ik heb geen antipathie aan dopen in de kerk maar een tegenzin aan de onjuiste betekenis die men eraan verbind. Mijn stelling is dus dat je niet in het verbond wordt opgenomen door de doop maar door onderwijs. Kleine kinderen mogen ook gedoopt worden in overeenstemming met de besnijdenis maar met één uitzondering dat zij niet in het verbond van Israël worden opgenomen om de eenvoudige rede dat wij geen Israëlieten zijn en derhalve geen bondsvolk.je pleit hier voor de volwassendoop? Onderwijs... en later pas de doop?
elbert schreef:Jantjes schreef:Door de doop in een kerk wordt je geen bondgenoot maar door onderwijs, eerst wet en daarna Evangelie.
Dat vind ik een valse tegenstelling:
Matth. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, doop hen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest; en leer hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.
Dus: onderwijs, doop in de Naam van de Drie-enige God en het onderhouden van wat Jezus heeft geboden.
Deze opdracht is geen meerkeuzevraag, maar een totaalopdracht voor de discipelen. Dat geldt dus ook voor de kerk hier en nu.
Jantjes schreef:Marnix schreef:Ik heb geen antipathie aan dopen in de kerk maar een tegenzin aan de onjuiste betekenis die men eraan verbind. Mijn stelling is dus dat je niet in het verbond wordt opgenomen door de doop maar door onderwijs. Kleine kinderen mogen ook gedoopt worden in overeenstemming met de besnijdenis maar met één uitzondering dat zij niet in het verbond van Israël worden opgenomen om de eenvoudige rede dat wij geen Israëlieten zijn en derhalve geen bondsvolk.je pleit hier voor de volwassendoop? Onderwijs... en later pas de doop?
Jantjes schreef:Marnix schreef:Ik heb geen antipathie aan dopen in de kerk maar een tegenzin aan de onjuiste betekenis die men eraan verbind. Mijn stelling is dus dat je niet in het verbond wordt opgenomen door de doop maar door onderwijs. Kleine kinderen mogen ook gedoopt worden in overeenstemming met de besnijdenis maar met één uitzondering dat zij niet in het verbond van Israël worden opgenomen om de eenvoudige rede dat wij geen Israëlieten zijn en derhalve geen bondsvolk.je pleit hier voor de volwassendoop? Onderwijs... en later pas de doop?
Is het nu ‘nee’ of is het nu ‘ja’ het is omgekeerd evenredig wat je zegt.En we worden ook niet in het verbond opgenomen door de doop, maar we worden gedoopt, omdat we in het verbond zijn opgenomen.
Jo'tje schreef:Jantjes, als jij met iemand om 3uur afspreekt voor het postkantoor, zeg je dan tegen iemand anders: misschien heb ik afgesproken met -mr. z- bij het postkantoor, maar ik weet het niet zeker, want ik weet tenslotte niet of hij er ook echt zal zijn om 3uur..?
Ik heb het idee dat jij zo aankijkt tegen Gods belofte. Hij heeft het wel gezegd, maar je weet het maar nooit?!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten