sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jul 2006 12:59

Ach, sowieso heeft niemand het recht te blijven zitten, aangezien iedereen zondigt, zo niet in werken, dan wel in gedachten en woorden.

Daarom is zo'n schuldbelijdenis ook zo achterlijk..

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 jul 2006 15:33

Btw.....Schuldbelijdenis wordt bij ons niet in het openbaar gedaan, dus niemand zit voorin de kerk ofzow. Dit gebeurd voor de kerkenraad, en de zondag daarop wordt van de kansel afgelezen dat ... en ... in het openbaar gezondigd hebben tegen het ...e gebod en daarvan schulbelijdenis hebben afgelegd.
Afbeelding

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jul 2006 15:42

Schuldebelijdenis vind ik sowieso vaag.
Stel je bent zwanger, en je bent er allebei superblij mee, en stond helemaal achter je keus om met mekaar gemeenschap te hebben?
Dan doe je schuldbelijdenis, en kun je het meteen weer doen omdat je liegt dat je barst, want spijt heb je heel niet!

Vaag hoor :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jul 2006 15:46

Hm, ik heb altijd gezegd dat wachten met svhh nu ook weer niet ongezond was, maar als ik lees wat iemand hier in de vragenrubriek schrijft begin ik daar toch aan te twijfelen:

"Mijn vriendin komt midden uit de wereld. Er is veel veranderd in haar leven. Onder andere seks voor het huwelijk. Het enige wat zij gehoord heeft is dat dit heel normaal is, nooit heeft ze daar andere visies op gehoord (wat ze achteraf wel graag had willen horen), totdat ze mij leerde kennen. Ze heeft daarom ook met haar vorige vriend gemeenschap gehad. We hebben ruim twee jaar verkering en zijn tegenover elkaar nog steeds maagdelijk en willen dit volhouden. We bidden hier ook om. Daarnaast zijn we door sterke liefde helemaal zeker van elkaar. Nu maak ik mij zorgen om wat mijn vriendin heeft gezegd. Ze zei namelijk het helemaal niet moeilijk te vinden om te wachten, want ze voelt helemaal geen drang naar gemeenschap. Dat was alleen het eerste half jaar en nadat ze zich er steeds voor heeft afgesloten is dit verdwenen en niet meer teruggekomen. Kan dat komen omdat zij normaal gewend is om wel seks in een relatie te ervaren? En komt het ooit weer terug bij haar? Kunt u dit verklaren? En hebben we een probleem?"

Edit: hiernog zoiets.

En ook deze vraag doet mij afvragen waar we nu helemaal mee bezig zijn. Worden regels (geen seks voor het huwelijk) die afgeleid zijn van een belangrijk principe (seks in een omgeving van liefde en trouw) nu niet op een absurde wijze boven het principe zelf gesteld? (Om het nog maar niet te hebben over allerlei andere discutabele dingen die in het antwoord staan.)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 jul 2006 16:32

MissF schreef:Schuldebelijdenis vind ik sowieso vaag.
Stel je bent zwanger, en je bent er allebei superblij mee, en stond helemaal achter je keus om met mekaar gemeenschap te hebben?
Dan doe je schuldbelijdenis, en kun je het meteen weer doen omdat je liegt dat je barst, want spijt heb je heel niet!

schuldbelijdenis doe je omdat je tegen Gods wil in bent gegaan.
Je hoeft dan opzich geen spijt de hebben van de daad, maar wel van het moment zeg maar. Blij met de zwangerschap kun je dan gewoon zijn :wink:

Schuldbelijdenis word bij ons ook voor de kerkenraad gedaan, en word niet van de kansel af gelezen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jul 2006 17:00

Aragorn schreef:En ook deze vraag doet mij afvragen waar we nu helemaal mee bezig zijn. Worden regels (geen seks voor het huwelijk) die afgeleid zijn van een belangrijk principe (seks in een omgeving van liefde en trouw) nu niet op een absurde wijze boven het principe zelf gesteld? (Om het nog maar niet te hebben over allerlei andere discutabele dingen die in het antwoord staan.)

zodra ik tijd heb lees ik het helemaal, maar zoals ik al zei: seks is net geloof: hoe harder je het probeert te onderdrukken, in hoe extremere vormen het ergens anders weer opduikt. (en jaaaa, ik weet dat dat niet voor iedereen geldt!)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 10 jul 2006 17:02

Aragorn schreef:(Om het nog maar niet te hebben over allerlei andere discutabele dingen die in het antwoord staan.)

Waarom niet? Ik ben wel benieuwd hoe erover gedacht wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jul 2006 17:30

mw schreef:
MissF schreef:Schuldebelijdenis vind ik sowieso vaag.

schuldbelijdenis doe je omdat je tegen Gods wil in bent gegaan.
Je hoeft dan opzich geen spijt de hebben van de daad, maar wel van het moment zeg maar. Blij met de zwangerschap kun je dan gewoon zijn :wink:

Schuldbelijdenis word bij ons ook voor de kerkenraad gedaan, en word niet van de kansel af gelezen.

Ja, dat snap ik. Maar er zijn mensen (zoals ik) die uit de Bijbel alleen interpreteren dat gemeenschap met meerdere mensen fout is. Dus niks niet verboden voor het huwelijk...
Maar in zulke gemeentes moet je dan TOCH schuldbelijdenis doen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jul 2006 17:46

MrSokkie schreef:
Aragorn schreef:En ook deze vraag doet mij afvragen waar we nu helemaal mee bezig zijn. Worden regels (geen seks voor het huwelijk) die afgeleid zijn van een belangrijk principe (seks in een omgeving van liefde en trouw) nu niet op een absurde wijze boven het principe zelf gesteld? (Om het nog maar niet te hebben over allerlei andere discutabele dingen die in het antwoord staan.)

zodra ik tijd heb lees ik het helemaal, maar zoals ik al zei: seks is net geloof: hoe harder je het probeert te onderdrukken, in hoe extremere vormen het ergens anders weer opduikt. (en jaaaa, ik weet dat dat niet voor iedereen geldt!)

Inderdaad, dat komt ook mooi naar voren in de tweede vraagwaar ik naar linkte. Ik gok trouwens dat je bekend bent met het werk van N.D. Walsch ("Een Ongewoon Gesprek met God")? Daar zegt God namelijk ook zoiets: des te meer je tegen bepaalde zaken strijdt, des te reëler ze worden. Als je in plaats daarvan ernaar kijkt, verdwijnen ze.

Waarom niet? Ik ben wel benieuwd hoe erover gedacht wordt.

Wil je weten wat ik verder discutabel vind aan dat antwoord? :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jul 2006 19:02

Volgens mij stel je het ook echt voor als een zwartgejaste gereformeerde met machinegeweer op je slaap die hysterisch gillend roept 'doe schuldbelijdenis of sterf'.. Als jij zelf anders denkt over het standpunt dat je geen seks voor je huwelijk hoort te hebben zit of jij of de kerk verkeerd.

Zit jij verkeerd; dan stap je over naar een andere kerk, zit de kerk verkeerd dan zeg je dat eerlijk (en stap je alsnog over naar een andere kerk). Het lijkt mij nogal logisch dat je geen schuld belijd als je er anders over denkt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jul 2006 19:07

Raido schreef:
Volgens mij stel je het ook echt voor als een zwartgejaste gereformeerde met machinegeweer op je slaap die hysterisch gillend roept 'doe schuldbelijdenis of sterf'.. Als jij zelf anders denkt over het standpunt dat je geen seks voor je huwelijk hoort te hebben zit of jij of de kerk verkeerd.

Zit jij verkeerd; dan stap je over naar een andere kerk, zit de kerk verkeerd dan zeg je dat eerlijk (en stap je alsnog over naar een andere kerk). Het lijkt mij nogal logisch dat je geen schuld belijd als je er anders over denkt.

Mwah, in theorie misschien wel, in praktijk is het denk ik erg veel procent van 'de gevallen' anders...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 jul 2006 19:34

MissF schreef:
Raido schreef:

Mwah, in theorie misschien wel, in praktijk is het denk ik erg veel procent van 'de gevallen' anders...

Vaak ook 'om maar van het gezeik af te zijn'. Je kunt mensen weer recht aankijken, zonder dat ze jóu met de nek aankijken. Maar goed, volgens mij ben je nog veel verder van huis als je om de mensen schuldbelijdenis doet (ze weten het toch wel, door de praatjes die van bank tot bank gaan), ipv voor God belijdenis doet.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 jul 2006 19:56

Ik ben het met Raido eens. Openbare schuldbelijdenis doe je in principe van zonde waarvan iedereen weet dat je ze gedaan hebt. Je erkent dan ook voor iedereen dat je die zonde gedaan hebt en dat je het als zonde ziet. In principe zou dit denk ik ook moeten gelden voor bijvoorbeeld fraude.

Als de kerk iets heel duidelijk als zonde erkent en jij niet dan zit je fout in de kerk. Ik denk dat je op minder belangrijke punten je te onderwerpen hebt aan de kerk (Dat is waarin je niet ingaat tegen God en de waarheid), als de kerk iets als zonde ziet en jij niet dan heb je misschien toch de kerk te volgen, anders is het beter te vertrekken. Hierbij mag opgemerkt worden dat de kerk wel terughoudend mag zijn met het stellen van regels. Doel moet ten allen tijde blijven om God te verheerlijken als gemeente van de heiligen. Je moet niet als een sekte zoveel mogelijk mensen buiten houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 10 jul 2006 20:21

parsifal schreef:Ik ben het met Raido eens. Openbare schuldbelijdenis doe je in principe van zonde waarvan iedereen weet dat je ze gedaan hebt. Je erkent dan ook voor iedereen dat je die zonde gedaan hebt en dat je het als zonde ziet. In principe zou dit denk ik ook moeten gelden voor bijvoorbeeld fraude.

Als de kerk iets heel duidelijk als zonde erkent en jij niet dan zit je fout in de kerk. Ik denk dat je op minder belangrijke punten je te onderwerpen hebt aan de kerk (Dat is waarin je niet ingaat tegen God en de waarheid), als de kerk iets als zonde ziet en jij niet dan heb je misschien toch de kerk te volgen, anders is het beter te vertrekken. Hierbij mag opgemerkt worden dat de kerk wel terughoudend mag zijn met het stellen van regels. Doel moet ten allen tijde blijven om God te verheerlijken als gemeente van de heiligen. Je moet niet als een sekte zoveel mogelijk mensen buiten houden.

onze kerk ziet materialisme als zonde, en ik ook. En ik zie het ook in de gemeente. Maar ik heb nog nog schuldbelijdenis hierover gehoord.... rara, waarom wordt daar bijna altijd het 7e gebod voor gebruikt? Is dat nog een soort overblijfsel, een laatste toepassing omdat het zo concreet is / naar buiten kan komen?

Eigenlijk vind ik het wel een heel mooi gebruik, ik heb het een keer meegemaakt, er werd toen afgelezen dat die en die schuldbelijdenis had gedaan, niet voor een bepaald gebod ofzo. Diegene stond best wel negatief bekend vanwege vanalles op dat moment. Ik vond het toen heel mooi om te horen dat diegene weer recht tegenover God en de gemeente wilde staan. Dan kun je elkaar ook weer steunen en aankijken!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jul 2006 20:32

parsifal schreef:Ik ben het met Raido eens. Openbare schuldbelijdenis doe je in principe van zonde waarvan iedereen weet dat je ze gedaan hebt. Je erkent dan ook voor iedereen dat je die zonde gedaan hebt en dat je het als zonde ziet. In principe zou dit denk ik ook moeten gelden voor bijvoorbeeld fraude.

Ik denk dat je dan neit meteen moet denken dat je fout zit in je kerk hoor.
Ik weet van erg veel mensen in mijn gemeente, inclusief de kerkenraad, dat ze ook tegen gemeenschap voor het huwelijk zijn.
Maar ga ik weg uit de kerk? Welnee, dan meot er echt veel gebeurden hoor
Verschil van meningen en interpretaties blijven toch in een gemeente? Daar zijn we toch mensen voor?
Ik vind het super dat mensen kritisch blijven denken en kijken, anders loop je er allemaal maar acheraan, das ook niet goed denk ik.
Ik denk dat je in principe niet uit een kerk moet stappen, zeker niet om meningsverschillen,maar pas als je echt denkt dat er geen waarheid wordt gepreekt...

Terug naar “Archief”