Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2006 22:18

Dippie schreef:
rafaell schreef:Ik zal trouwens voor jullie, Poesje en Dippie, bidden, sterker nog ik heb het al gedaan.

Lief dat je dat doet/hebt gedaan....waardeer ik erg van je... en ik hoop dat het mag helpen...

Ik wou dat ik zelf kon bidden....echt bidden...
Ik heb een keer met een vriend gebeden...dat was zo mooi! Maar zo kan ik het niet, het lukt me niet. Ik dwaal met mn gedachten af, raffel mn gebed af en weet gewoon niet hoe ik goed moet bidden.

Sorry....offtopic, maar tmoest er ff uit...

Weetje wat trouwens echt helpt, met iemand bidden. Net zoals je zelf idd al zegt. Met je vriend bijvoorbeeld. Dat is vooral iemand voor wie je je niet hoeft te schamen ofzo.

Tenminste, dat merk ik wel. Bij hem schaam ik me niet als ik even niet weet wat ik nog moet zeggen ofzo, of hij vult aan, en andersom
Heerlijk is het, je dwaalt niet af, je blijft er steeds met je gedachten bij...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 19 apr 2006 22:28

MissF schreef:
Dippie schreef:
rafaell schreef:Ik zal trouwens voor jullie, Poesje en Dippie, bidden, sterker nog ik heb het al gedaan.

Lief dat je dat doet/hebt gedaan....waardeer ik erg van je... en ik hoop dat het mag helpen...

Ik wou dat ik zelf kon bidden....echt bidden...
Ik heb een keer met een vriend gebeden...dat was zo mooi! Maar zo kan ik het niet, het lukt me niet. Ik dwaal met mn gedachten af, raffel mn gebed af en weet gewoon niet hoe ik goed moet bidden.

Sorry....offtopic, maar tmoest er ff uit...

Weetje wat trouwens echt helpt, met iemand bidden. Net zoals je zelf idd al zegt. Met je vriend bijvoorbeeld. Dat is vooral iemand voor wie je je niet hoeft te schamen ofzo.

Tenminste, dat merk ik wel. Bij hem schaam ik me niet als ik even niet weet wat ik nog moet zeggen ofzo, of hij vult aan, en andersom
Heerlijk is het, je dwaalt niet af, je blijft er steeds met je gedachten bij...

Ja, ik vond dat ook wel super mooi. Ik heb zelf niets gezegd...Twas door de telefoon :oops: en kvond het eigenlijk eerst helemaal niet zo prettig. Ik had nog nooit met iemand gebeden, en toen wilde hij dat doen en dan nog wel via de telefoon...Maar kheb de stap egwaagd...en twas fijn. Maar ik had nog nooit iemand zo horen bidden...En zelf kan ik dat niet. Ik heb het geprobeerd, maar tlukt me echt niet. Misschien komt dat ook wel omdat ik anders opgevoed ben, ook qua manier van bidden denk ik....

Met mijn vriend heb ik nog nooit samen hardop gebeden, maar we willen het eigenlijk wel gaan doen. Maar ik vind dat best eng...Maar wie weet, ga ik het wel heel fijn vinden....

Btw...weer offtopic :oops:
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 apr 2006 22:49

even voor de duidelijk:

ik geloof zeer zeker niet dat alles je gegeven wordt waar je om bidt.
God geeft het geen wat wij nodig hebben. Maar is juist onze bekenring neit het aller belaangrijkste wat we nodig hebben?
Denk dat we toch wel zeker een onderscheidt mogen maken tussen gebeden om bekering en om andere zaken. God heeft geen lust in onze ondergang. Waarom zou Hij dan niet naar onze gebeden willen horen als we smeken om vergeving?

Het is echt niet zo dat je als kind van God opeens perfect kan bidden. je moest is weten hoe vaak ik me voor mijn hoofd kan slaan omdat het me niet lukt. Dan dwaal ik weer af met mijn gedachteof dan vergeet ik belangrijke punten. Zelfs wel is in slaap gevallen tijdens gebed.

Maar geef dit eerlijk en oprecht aan aan God. Je kan je wel goed voordoen maar God weet toch hoe het in elkaar zit, dus waarom zou je er om leigen?
Zelf merk ik, dat als het mij niet lukt en God om hulp vraag, het stukken beter gaat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2006 23:52

Voor bidden heb je ook de hulp van de Geest nodig... Maar iedereen kan om de Geest bidden... en als je dat doet en meent, zul je die ook krijgen.

Jezus zegt dit zelf in Lucas 11:

9 Daarom zeg ik jullie: vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. 10 Want wie vraagt ontvangt, en wie zoekt vindt, en voor wie klopt zal worden opengedaan. 11 Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? 12 Of een schorpioen, als het om een ei vraagt? 13 Als jullie dus, ook al zijn jullie slecht, je kinderen al goede gaven schenken, hoeveel te meer zal de Vader in de hemel dan niet de heilige Geest geven aan wie hem erom vragen.’
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 06:19

Iedereen moet bidden leren. Bij mij helpt het om een gebedsschrift te gebruiken. Ik heb hem maar in m'n tas gestopt om mee te nemen in de trein. Eerst gebruikte ik hem elke dag, maar nu doe ik m'n stille tijd in de trein en bidden lukt me niet zo goed zonder dat schrift.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 apr 2006 07:02

Gerdien B. schreef:Maar is juist onze bekenring neit het aller belaangrijkste wat we nodig hebben?
Denk dat we toch wel zeker een onderscheidt mogen maken tussen gebeden om bekering en om andere zaken.

Kan iemand mij eens uitleggen wat er precies met bekering wordt bedoeld? In de doop -toen we nog een baby waren- heeft de Heere toch een eeuwig verbond der genade met ons opgericht? Dan hoef je in je leven toch slechts verder te blijven waar je al bent, namelijk binnen de grenzen van dit verbond? Denk ik te simpel of overschat ik de doop?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 apr 2006 07:17

Met bekering doelde ik hier op: vergeving van je zonden, het mogen weten dat je Gods kind mag zijn.

je overschat de doop gigantisch volgens mij!!

de doop is een teken van het verbond. Wij hebben idd het voorrecht in een christelijk gezin opgevoedt te zijn. Dat betekent niet gelijk dat we ook allemaal Gods kind zijn.
We worden Gods kind door Het werk van de Heilige Geest in ons en door het bloed van Jezus.

Hoe verklaar jij het anders dat mensen, die gedoopt zijn, het geloof afzweren? Zouden zij ook een kind van God wezen?

Daarbij vraag ik me af of je aan een sacrament op mag hangen. Dan bepaal jij als ware wanneer je bekeerd wordt -> op moment dat je het sacrament bedient.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 09:08

Lalage schreef:Iedereen moet bidden leren. Bij mij helpt het om een gebedsschrift te gebruiken. Ik heb hem maar in m'n tas gestopt om mee te nemen in de trein. Eerst gebruikte ik hem elke dag, maar nu doe ik m'n stille tijd in de trein en bidden lukt me niet zo goed zonder dat schrift.

Vind jij het eerbiedig om je stille tijd in de trein te houden? Zou je niet beter een half uur eerder je bed uit kunnen stappen en dan je stille tijd rustig op je kamer houden? Lijkt mij persoonlijk wat eerbiediger, zeker als je erbij nadenkt tegen Wie je bidt....Tuurlijk mag je in de trein bidden, maar om nou je stille tijd te bewaren voor in de trein...nee, dat gaat er eerlijk gezegd bij mij niet in.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 apr 2006 09:16

Dippie schreef:
Lalage schreef:Iedereen moet bidden leren. Bij mij helpt het om een gebedsschrift te gebruiken. Ik heb hem maar in m'n tas gestopt om mee te nemen in de trein. Eerst gebruikte ik hem elke dag, maar nu doe ik m'n stille tijd in de trein en bidden lukt me niet zo goed zonder dat schrift.

Vind jij het eerbiedig om je stille tijd in de trein te houden? Zou je niet beter een half uur eerder je bed uit kunnen stappen en dan je stille tijd rustig op je kamer houden? Lijkt mij persoonlijk wat eerbiediger, zeker als je erbij nadenkt tegen Wie je bidt....Tuurlijk mag je in de trein bidden, maar om nou je stille tijd te bewaren voor in de trein...nee, dat gaat er eerlijk gezegd bij mij niet in.

O ik bid en bijbellees regelmatig in de trein, soms kom je dan ook nog met iemand in gesprek :)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 20 apr 2006 09:16

Dippie schreef:

O ik bid en bijbellees regelmatig in de trein, soms kom je dan ook nog met iemand in gesprek :)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 09:18

Maja de Bij schreef:Kan iemand mij eens uitleggen wat er precies met bekering wordt bedoeld? In de doop -toen we nog een baby waren- heeft de Heere toch een eeuwig verbond der genade met ons opgericht? Dan hoef je in je leven toch slechts verder te blijven waar je al bent, namelijk binnen de grenzen van dit verbond? Denk ik te simpel of overschat ik de doop?

Bekering is een vrucht van de wedergeboorte. Ze is onderscheiden van de wedergeboorte zoals de wortels en de plant van elkaar ondescheiden zijn. Uit artikel 12 blijkt dat de wedergeboorte een werk van God alleen is, terwijl in de bekering de vernieuwde wil, die door God bewogen wordt, ook werkt. In de Bijbel vinden we 122 keer de oproep: "Bekeert u".
In het OT heeft het woord bekering vooral de betekenis van "berouw hebben, omkeer, wederkeer". In het NT heeft de bekering de betekenis van: omkeer in het denken, verandereing van gezindheid. Het is veelomvattend. Het is een totale ommekeer ten opzichte van voorheen. Het heeft betrekking op het verstand, op de wil en op het emotionele leven. Het is immers "een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt".
Er staan in de Bijbel veel voorbeelden van de ware bekering. Denk aan Manasse, Zacheus, de blindgeborene, de Samaritaanse, Paulus, Lydia en vele anderen.
De wijze waarop een zondaar tot bekering komt, is zeer verscheiden. Wilhelmus á Brakel bespreekt in zijn boek "De redelijke godsdienst" deze verscheidenheid. Hij geeft Bijbelse voorbeelden. De wijze van bekering was bij de moordenaar aan het kruis en Zacheüs anders dan bij de stokbewaarder. Volgens Brakel worden de meeste van Gods kinderen "allengskens" bekeerd. Er zijn veel afwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden en overwinnen, vallen en opstaan. Dat is de meest gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van een zondaar. In deze weg van inkeer, omkeer en wederkeer komt een zondaar bij Christus. Hij verzekerd hen van Zijn genade en door Zijn Geest.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 09:19

Dippie schreef:

Waarom is dat minder eerbiedig? In de trein word ik tenminste niet afgeleid. Als je zo vroeg treint als ik, is het daar altijd heerlijk rustig.

En Dippie, als er in de bijbel staat dat je je moet bekeren, waarom doe je dat dan niet? (Volgens mij heb je het al gedaan ;))

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 09:21

rafaell schreef:
Dippie schreef:

Nou, ik van dat niet echt eerbiedig. Je kan ook op een andere manier met iemand in gesprek komen hoor, daar heb je niet perse je stille tijd bij nodig. Is God het waard, dat jij je stille tijd voor in de trein gebruikt, omdat je (waarschijnlijk) niets anders te doen hebt en niet eerder je bed uit wilde om het rustig thuis te doen? Ik denk, nee ik weet wel zeker dat Hij dat niet waard is.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 09:23

Lalage schreef:
Dippie schreef:

Waarom is dat minder eerbiedig? In de trein word ik tenminste niet afgeleid. Als je zo vroeg treint als ik, is het daar altijd heerlijk rustig.

En Dippie, als er in de bijbel staat dat je je moet bekeren, waarom doe je dat dan niet? (Volgens mij heb je het al gedaan ;))

Dat: (Volgens mij heb je het al gedaan ;)) kan je wel weghalen, want ik ben nog niet bekeerd.

Verder vind ik het persoonlijk niet goed. Je moet God zoeken, het beste kan je hem zoeken in je bidvertrek en als dat bij jou de trein is...nee, dat gaat er bij mij niet in.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 09:26

Je hebt me nog niet uitgelegd waarom.

Terug naar “Archief”