(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2006 19:54

Toen ik er over na begon te denken om aan het Heilig Avondmaal zou gaan, werd ik steeds weer getroffen door het deel in Lukas over de instelling ervan:

Daar zegt Jezus:
'Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten'
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 sep 2006 20:22

Gerdien B. schreef:
mw schreef:het kerkelijk recht. Oftewel het gedaan hebben van belijdenis.

verder heb ik geen recht op avondmaalsviering, maar ik heb wel de genade om vangen om aan te gaan.

wel alles quoten jantjes dan heb je gelijk je antwoord ;)
Hoi Gerdien B.
Ik had ook nog een vraagje aan jou.
Jij deelde een eindje terug ook mee dat je voor de tweede keer aan tafel geweest was.
Nu is het niet kwaad, boosaardig of wat dan ook van mijn bedoeld, maar in je verhaal komt mij zo jou ‘ik’ naar voren, je schreef:

Zelf ben ik voor de tweede keer aan de tafel gegaan.
Persoonlijk heb ik het als heel bijzonder ervaren. Zo mooi om voorin de kerk er vooruit te mogen komen hoe dierbaar God voor je is en dat Hij ook mij vergeving heeft willen geven.
De hele ochtend regende het gisteren. Alleen tijdens het bediening van het Heilig Avondmaal was het droog en scheen de zon steeds precies op de tafel.
Daarbij zongen we na de tafel waar ik aan zat psalm 118:;7. Juist de eerste 4 regels spraken mij zo aan en zo is het precies zoals het is:

Juist in Psalm 118 gaat het over de roem van God en niet van mensen, weliswaar door mensen heen. Als ik dan je verslag zo lees dat jij in de kerk er voor uit komt en dat zo mooi vind, lees ik daar een beetje hoogmoed in, die wij nu juist kwijt moeten raken.
Sorry hoor Gerdien B, ik hoop niet dat ik je hierin vernederd of beledigd, maar die vraagtekens komen nu eenmaal bij mij op en nu jij toch voor je beurt antwoord, vraag ik het toch even aan je.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2006 20:33

Jantjes schreef:
Zelf ben ik voor de tweede keer aan de tafel gegaan.
Persoonlijk heb ik het als heel bijzonder ervaren. Zo mooi om voorin de kerk er vooruit te mogen komen hoe dierbaar God voor je is en dat Hij ook mij vergeving heeft willen geven.
De hele ochtend regende het gisteren. Alleen tijdens het bediening van het Heilig Avondmaal was het droog en scheen de zon steeds precies op de tafel.
Daarbij zongen we na de tafel waar ik aan zat psalm 118:;7. Juist de eerste 4 regels spraken mij zo aan en zo is het precies zoals het is:

Juist in Psalm 118 gaat het over de roem van God en niet van mensen, weliswaar door mensen heen.

Volgens mij gaf ik dat ook aan dat juist het roemen van god voor de eer zo mooi was.
Als ik dan je verslag zo lees dat jij in de kerk er voor uit komt en dat zo mooi vind, lees ik daar een beetje hoogmoed in, die wij nu juist kwijt moeten raken.

Je moet het niet zo negatief op vatten aals hoogmoed.
volgens mij laat ik heel duidelijk blijken dat ik dankbaar ben dat god mij dat grote wonder van genade wilt schenken. Dat ik in Zijn kracht voor in de gemeente mag belijden dat er ook voor jongeren genade bij God te vinden is. Juist omdat in onze kerken daar nog wel is anders over gedacht wordt (uitspreken zullen ze het niet durven)
Sorry hoor Gerdien B, ik hoop niet dat ik je hierin vernederd of beledigd, maar die vraagtekens komen nu eenmaal bij mij op en nu jij toch voor je beurt antwoord, vraag ik het toch even aan je.

ik geef je 1 tip: probeer het positiever te lezen

Ik heb altijd met alles rondom Avondmaal e.d. de eer van God op het oog gehad en zeker niet die van mezelf. Al kan ik niet ontkennen dat ik me zeer bevoorrecht voel dat Hij mij Zijn genade heeft geschonken

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2006 20:35

Gerdien B. schreef:'De Heer is mij tot hulp en sterkte;
Hij is mijn lied, mijn psalmgezang;
Hij was het,die mijn heil bewerkte,
Dies loof ik Hem mijn leven lang.

Men hoort der vromen tent weergalmen
van hulp en heil, ons aangeracht;
Daar zingt men blij, met dankb're psalmen:
Gods rechterhand doet grote kracht.'

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 sep 2006 21:35

@ jantjes....of ik nou wel of geen recht heb, is het nou kerkelijk of goddelijk recht is.
Als daarvoorin de kerk Christus staat, met wijd uitgestoken armen, met doorboorde armen, met handpalmen waarin mijn naam staat gegrifd, en roept Kom maar Mijn kind, Ik geef je vergeving van al je zonden. Zelfs je zonden die je niet beseft. Geef je last maar aan Mij, je hoeft niet alleen te vechten. Kom en belijd Mijn Naam aan Mijn tafel. Eet mijn lichaam wat ik voor jou verbroken heb, drink van Mijn bloed wat ik voor jou vergoten heb. Dan kan ik niet blijven zitten. Nee, dan wil ik niet, maar dan MOET ik.

En dat in het verhaal van Gerdien veel het ik voorkomt komt gewoon doordat ze het verteld. En als je goed leest dan lees je dat haar ik om Hem draait :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2007 23:56

a.s. zondag hebben wij weer Heilig Avondmaal.
Ik kijk er eigenlijk wel erg naar uit, want het is al bijna een half jaar terug dat ik voor eht laatst aan kon gaan.

Wat ik wel jammer vind is dat je bij ons niet in de kerk aan mag gaan als je niet lid bent van de kerk.

André

Berichtdoor André » 13 feb 2007 00:01

Gerdien B. schreef:Wat ik wel jammer vind is dat je bij ons niet in de kerk aan mag gaan als je niet lid bent van de kerk.
Als je geen lid bent van jou kerkgenootschap (waar ook in het land), of als je lid bent van een ander kerkgenootschap?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2007 00:03

zelfde kerkgenootschap maar andere gemeente moet je je ook eerst melden zeg maar en andere kerkgenootschap is uitgelsoten

André

Berichtdoor André » 13 feb 2007 00:08

Gerdien B. schreef:zelfde kerkgenootschap maar andere gemeente moet je je ook eerst melden zeg maar en andere kerkgenootschap is uitgelsoten
Maar eerst melden is misschien wel iets voor te zeggen, wellicht heeft de plaatselijke kerkraad afspraken met leden gemaakt (om wat voor reden ook maar) om niet aan het avondmaal te gaan.
En dat een ander kerkgenootschap is uitgesloten, heeft dat niet iets met het stukje kerkleer te maken, waar je ja op zegt bij het doen van je geloofsbelijdenis?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2007 00:12

Dat denk ik wel, maar ga je niet aan het Avondmaal om je geloof te belijden en vooral om gemeenschap met God te hebben en niet om gemeenschap met de kerkleer te hebben?

André

Berichtdoor André » 13 feb 2007 00:16

Gerdien B. schreef:Dat denk ik wel, maar ga je niet aan het Avondmaal om je geloof te belijden en vooral om gemeenschap met God te hebben en niet om gemeenschap met de kerkleer te hebben?
Dat ben ik met je eens hoor, maar mijn geheugen veronderstelde dat jij in een Ger. Gem. kerkte, vandaar mijn gedachte.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2007 00:18

je geheugen werkt prima ;)

maar ook in de GerGem mag van mag wel is wat veranderen ;)

André

Berichtdoor André » 13 feb 2007 00:23

Gerdien B. schreef:je geheugen werkt prima ;)

maar ook in de GerGem mag van mag wel is wat veranderen ;)
Oké, ben ik ook met je eens, m.i. is het voor jou persoonlijk dan makkelijker om een passend kerkgenootschap te vinden, dan je progressief op te stellen in een Ger. Gem. vwb dit onderwerp.
Ik ben bang dat je dan je leven mag strijden voor iets dat niet 'thuis hoort' in een Ger. Gem.

Terug naar “Archief”