Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 nov 2007 17:33

CGK in Rotterdam. Gewoon omdat ik binnen de CGK ben opevoed. De afgelopen jaren heb ik,mede door verhuizingen, bij verschillende kerken geshopt, maar ik miste toch iets in de prediking.

Mijn man is van huis uit RK en met kerst en Pasen ga ik met mn schoonouders mee naar de nachtmis. Elke keer kom ik dan eigenlijk tot de conclusie dat ik blij ben dat ik daar niet wekelijks kerk. Ik denk dat ik dan allang niet meer zou gaan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2007 19:00

Volgens mij kerk ik echt overal en nergens

Ik ben lid in de GerGem, maar ben er sinds mei van dit jaar er niet meer geweest.
Alleen deze maand al heb ik gekerkt in de PKN, OKK, RKK, Gereformeerde Kerk en een gehandicapte dienst die qua dienst tussen RKK en PKN inviel en had ook geen kerknaam om zo maar te zeggen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

blaarkop
Mineur
Mineur

Berichtdoor blaarkop » 25 nov 2007 21:13

MissF schreef:Gisteravond voor het eerst de gewone kerkdienst van de PKN conff in Rhenen.
(echt erg, kzit al 4 jaar in Rhenen, nog nooit de gewone diensten daar bezocht ;) )

Tja, en waren slechts 40 mensen. Dat was minpunt 1. 's Morgen zit het stampvol, 's avonds komen alleen de oudjes, dat vind ik echt jammer!
De preek was echt duidelijk, alleen de tekstuitleg sloeg nergens op! Hij legde het verschil uit tussen gezaghebbend en machthebbend. En dat er gezaghebbend stond en dat dat zo belangrijk was want machthebbend was zo fout en anders. (en ik las in mijn staten vertaling bijbel mee en daar stond, helaas, WEL gewoon machthebbend, dus weg uitleg :D ) Verder was het wat oppervlakkig, en greep de dominee net niet de punten die ik wel graag horen wilde ;)
(en dit was niet de eigen dominee maar een wat 'zwaardere' dominee binnen de conff...)
HEt zingen was geweldig, lekker gezangen en nieuwe berijming psalmen.
Aan het eind het amen zingen was ook vetmooi!

Voor de orde van dienst zou ik overstappen, voor de preek en het aantal mensen dat maar 1 x naar de kerk gaat op n zondag niet...

geweldig zingen met 40 oudjes ?????????

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 25 nov 2007 22:23

Hebben ze daar twee Hervormde PKN-gemeentes dan?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 26 nov 2007 00:22

Sinds kort bezoek ik met enige regelmaat de GG in Amersfoort. Het is nog wat te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste indruk die ik heb opgedaan doet mij licht twijfelen aan mijn mening dat de GG zwaarmoedig, bekrompen en wettisch is.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2007 08:15

De GerGem is ook heel divers :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 nov 2007 13:38

Marnix schreef:De GerGem is ook heel divers :)
GG Amersfoort is toch niet direct een van de Happyclappy-Gergems hoor ;)

Dit weekend was het voor mij GKV Wageningen, werden wel 'rake' dingen gezegd mja, het was wel een vrijgemaakte preek :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 26 nov 2007 13:43

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Sinds kort bezoek ik met enige regelmaat de GG in Amersfoort. Het is nog wat te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste indruk die ik heb opgedaan doet mij licht twijfelen aan mijn mening dat de GG zwaarmoedig, bekrompen en wettisch is.

Dan ben je nog niet ver genoeg naar t zuiden afgezakt en daar een gergem bezocht
Szent az Úr

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 26 nov 2007 14:19

jaccootje85 schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Sinds kort bezoek ik met enige regelmaat de GG in Amersfoort. Het is nog wat te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste indruk die ik heb opgedaan doet mij licht twijfelen aan mijn mening dat de GG zwaarmoedig, bekrompen en wettisch is.

Dan ben je nog niet ver genoeg naar t zuiden afgezakt en daar een gergem bezocht

Uit jouw reactie mag ik opmaken dat jij dat wel hebt gedaan en dat je dus zeer goede voorbeelden kan geven van die GG's waar jij geweest bent?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

sela

Berichtdoor sela » 26 nov 2007 14:21

Raido schreef:

idd, dat kwam ook in mij op.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 nov 2007 14:53

Kerk van de Nazarener en de PKN gemeente!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2007 15:04

Raido schreef:

Dit weekend was het voor mij GKV Wageningen, werden wel 'rake' dingen gezegd mja, het was wel een vrijgemaakte preek :P

Te kort? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2007 16:02

Ik bezoek normaal de CGK in Almelo, omdat ik daar lid ben.
Verder kerk ik wel eens in de Gereformeerde Kerk, de Hervormde Kerk, de GG, de GGiN. Dit doe ik voor zover mogelijk wel buiten de eigen diensten om. Tot op heden geeft God mij daar een plaats. Bijzonderheden zoals dopen, belijdenis en familiebezoek en dergelijke daargelaten uiteraard.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 nov 2007 16:05

blaarkop schreef:
MissF schreef:Gisteravond voor het eerst de gewone kerkdienst van de PKN conff in Rhenen.
(echt erg, kzit al 4 jaar in Rhenen, nog nooit de gewone diensten daar bezocht ;) )

Tja, en waren slechts 40 mensen. Dat was minpunt 1. 's Morgen zit het stampvol, 's avonds komen alleen de oudjes, dat vind ik echt jammer!
De preek was echt duidelijk, alleen de tekstuitleg sloeg nergens op! Hij legde het verschil uit tussen gezaghebbend en machthebbend. En dat er gezaghebbend stond en dat dat zo belangrijk was want machthebbend was zo fout en anders. (en ik las in mijn staten vertaling bijbel mee en daar stond, helaas, WEL gewoon machthebbend, dus weg uitleg :D ) Verder was het wat oppervlakkig, en greep de dominee net niet de punten die ik wel graag horen wilde ;)
(en dit was niet de eigen dominee maar een wat 'zwaardere' dominee binnen de conff...)
HEt zingen was geweldig, lekker gezangen en nieuwe berijming psalmen.
Aan het eind het amen zingen was ook vetmooi!

Voor de orde van dienst zou ik overstappen, voor de preek en het aantal mensen dat maar 1 x naar de kerk gaat op n zondag niet...

geweldig zingen met 40 oudjes ?????????

Ja :) Wij zingen in onze gemeente vaak met 150 mensen ofzo, wel ritmisch. Maar de ene helft zingt sneller dan de andere enzo. En de ene organist speelt langzaam, de ander veel te snel.
In deze gemeente speelt bijna altijd dezelfde organist, en ze zingen allemaal even snel. heerlijk! Al is de kerk nog zo enorm.

En er zijn in Rhenen zelfs 3 PKN gemeentes. 2 hervormd. de ene is een samenvoeging van hervormd en gereformeerde kerk.
Het waren vroeger 1 GB hervormd, 1 Conff hervormd en 1 midden otrhodox hervormd.
En deverschillen waren echt zo groot dat samentrekking alleen maar meer ellende zou hebben gegeven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 nov 2007 17:38

Raido schreef:

Dat zegt Marnix volgens mij ook niet :roll:

GerGem Amersfoort ken ik redelijk. Het is wel een GerGem die mer naar de lichtere kant van de GerGem gaat dan naar de behoudenere kant. Daarbij schijnt het ook een actieve gemeente te wezen, ook inder asielzoekers enzo.

GerGem is opzich ook nog niet zó'n verkeerde kerk, ze hebben het voor mij persoonlijk alleen verpest, daarom ga ik er op moment niet meer heen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”