Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 10:39
jas schreef:Marnix schreef:Ja, dat is zonde.
Zonde is niet alleen wat je verkeerd doet.
Zonde betekent: Je doel missen.
Ik denk serieus dat je dat wel doet als je een avond naar een slechte film kijkt.
Dat was vast niet Gods doel met je dan.
Zonde, je doel missen? Ik lees dat hier steeds vaker. Is zonde niet meer dan je doel missen? Zondigen is een heilig en rechtvaardig God van Zijn eer trachten te onroven. Zondigen is het bloed van Christus onrein achten, want als je er enig besef van had dat het jouw zonde was waarvoor Hij moest sterven, dan moet je hart wel haast in tweëen breken.
Nou, ik vind die uitdrukking "je doel missen" nogal erg mensgericht. Dat God door de zonde regelrecht in Zijn Eer wordt aangetast komt helemaal niet aan de orde. Je mist je doel, nou jammer dan. Volgende keer beter. Zoiets.
Volgens mij betekent het woord zonde letterlijk iets in die geest. (Wie kan dit bevestigen/ontkennen)
Wat jij beschrijft, dat is toch ook je doel missen. Dat is niet iets menselijks... want het zijn geen doelen die je zelf stelt, maar God schiep je met die bedoeling: Hem loven en eren... en nu: in Christus bloed geheiligd zijn. Wat jij hierboven beschrijft is juist het tegenovergestelde van die doelen... je mist de doelen dus. God had een doel met Adam en Eva.... maar ze deden wat ze zelf wilden... ze misten dus het doel dat God met hen voor ogen had.
Dat heeft niks te maken met "jammer dan" en "volgende keer beter".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”