geesten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 00:08

Rock-G schreef:
jas schreef:
Rock-G schreef:Inderdaad..dat lijkt me een vrij gevaarlijke instelling. In de bijbel staat ook dat de aarde plat is,geloof je dat dan ook? Het onfeilbaar Woord? ..hmmm

Waar staat in de Bijbel dat de aarde plat is?

Niet letterlijk Jas, maar er wordt gesproken over 'tot aan de einden der aarde' en het einde wordt knap lastig zoeken.. op een globe

In Jes. 40:22 staat; "Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde, en derzelver inwoners zijn als sprinkhanen; Hij is het, Die de hemelen uitspant als een dunnen doek, en breidt ze uit als een tent, om te bewonen;"
Een kloot is rond. In de nbg staat '" het rond der aarde".
Dus vanwaar je minachtende "hmmm"?, toen je het over het onfeilbaar Woord had? Hmmm?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 31 mei 2005 00:11

Dat was geen minachting Jas, vul jij nou niet weer in wat ik bedoel. En die 'kloot' is de 17e (?) eeuwse vertaling, en staat in deze vertaling dacht ik ook in Italic

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 07:43

Rock-G schreef:Dat was geen minachting Jas, vul jij nou niet weer in wat ik bedoel. En die 'kloot' is de 17e (?) eeuwse vertaling, en staat in deze vertaling dacht ik ook in Italic

Juist het feit dat het reeds in een 17e eeuwse vertaling stond is belangrijk. Ook in de 17e eeuw waren kloten geen platte schijven maar ronde vormen. Of dacht jij dat de mannen uit de 17e eeuw met 2 werpschijven in een zakje tussen hun benen liepen?
Frappant is dat de NBV wel spreekt van een schijf. Dat is dus een interpretatie van de wetenschap van die tijd, nl. dat men toen nog niet wist dat de aarde rond was. Des te opmerkelijker is het dan dat de Statenvertalers voor een vertaling hebben gekozen van iets wat niet plat is maar rond. Dit in tegenstelling tot hetgeen zij wisten.
De NBG spreekt van het rond der aarde en de Naardense Bijbel van de boog der aarde. De Luthervertalig spreekt van de aardkloot.
En nee, het staat niet schuingedrukt. Althans niet in de Bijbels die ik tot mijn beschikking heb.
Zo wordt hetzelfde grondwoord ook gebruikt in Ezech.8:10, waar staat;
"geheel rondomaan den wand gemaald"
En in 1 Kron. 28:12; "en van alle kameren rondom."
En nog op tig andere plaatsen. Het is dus gewoon rond en men heeft het zo vertaald, ook al kon men het in die tijd wellicht niet goed plaatsen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 31 mei 2005 10:42

Ook ik zal al het offTopic laten rusten. Misschien open ik straks wel een draadje over reincarnatie.

Shiva schreef:Wil dan ook even ingaan op geesten afkomstig uit overledenen die niet zijn overgegaan naar een andere wereld. Want deze zijn er en er zijn er veel ook. Ik ken veel mensen die hier mee in aanraking zijn geweest. Het klinkt heel eng maar dat is het niet. Het is eerder zielig omdat zij die dwalen daadwerkelijk in een hel zijn beland. Zij leven tussen hemel en aarde. Wat er gebeurt wanneer je dood gaat is dat je de kans krijgt om naar het licht te gaan. Helaas zijn er veel mensen die het licht niet herkennen of heel veel angsten kennen door het leven dat zij geleefd hebben. Zodoende blijven zij op aarde waar ze wel duizenden jaren kunnen blijven tot dat zij geholpen worden om alsnog naar het licht te gaan. Een grote oorzaak van dit alles is de lichaamsgehechtheid die we kennen, dat we denken dat we dit lichaam zijn. Wanneer je overleden bent houd je deze contouren ook vast, tot je in het licht bent.
Het kan dus zijn dat je zo'n dwalende geest 'ontmoet'. Na mijn inziens het beste wat je dan kunt doen is vragen aan God of Jezus of Hij deze geest of ziel wil brengen naar het licht. Doe dat vanuit je hart, met alle liefde die je in je hebt. Een liefdevollere daad kan je niet doen.

Behalve de laatste 3 zinnen kan ik hier redelijk mee inkomen. Klinkt aannemelijk allemaal en zie er niet direct iets aantoonbaars [bijbels gezien] fout in.

Ik zet mijn vraagtekens bij die laatste 3 omdat ik me ernstig afvraag of wij mensen hier een taak in hebben. G.d verbied contact met 'doden', en dat doet hij niet voor niets. Ik vraag me dan ook af of het soort helderziendheden als doden waarnemen kosjer is of eerder een 'foutje van moeder natuur' wat uitgebannen dient te worden.

Blijft interessant & bedankt voor je heldere uitleg.
..

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 mei 2005 11:24

Deuteronomium 18:11,12
geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. Want ieder die deze dingen doet is de HERE een gruwel...

1Kronieken 10:13,14
Zo stierf Saul, omdat hij de HERE ontrouw geweest was, omdat hij het woord des HEREN niet in acht had genomen, ja, zelfs de geest van een dode ondervraagd en geraadpleegd had, en niet de HERE had geraadpleegd.

Jesaja 8:19
En wanneer men tot u zegt: Vraagt de geesten van doden en de waarzeggende geesten, die daar piepen en mompelen. Zal een volk niet zijn God vragen? Zal men voor de levenden de doden [vragen]?

[quote]Wil dan ook even ingaan op geesten afkomstig uit overledenen die niet zijn overgegaan naar een andere wereld. Want deze zijn er en er zijn er veel ook. Ik ken veel mensen die hier mee in aanraking zijn geweest. Het klinkt heel eng maar dat is het niet. Het is eerder zielig omdat zij die dwalen daadwerkelijk in een hel zijn beland. Zij leven tussen hemel en aarde. [quote\]

Prediker 9:10
Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.

Zoals je in prediker 9 kunt lezen is er niets in het dodenrijk, dus de geesten die jij of mensen die kent zien, zijn demonen. De bijbel leert ons voldoende over hoe wij met geesten ed om moeten gaan. Lees bovenstaande stukjes maar.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 31 mei 2005 11:58

Rene Z schreef:Prediker 9:10
Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.

Zoals je in prediker 9 kunt lezen is er niets in het dodenrijk, dus de geesten die jij of mensen die kent zien, zijn demonen. De bijbel leert ons voldoende over hoe wij met geesten ed om moeten gaan. Lees bovenstaande stukjes maar.

Als ik het hele stuk lees dan lees ik dat er staat dat er 1 leven is en dat daarna alles ophoud, dat er dus ook geen hemel is waar je naar toe gaat. Dan zou het kloppen maar wanneer je wel gelooft in een hemel dan klopt het niet. Want dan leef je dus voort.

Verder heb ik niet gezegd dat je in aanraaking dient te komen met de geesten maar ik zei dat dit zou kunnen. Het kan iedereen overkomen. Dan kan je kiezen of bang zijn of liefde zijn. Dat probeerde ik duidelijk te maken.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 mei 2005 13:28

Shiva schreef:

Als ik het hele stuk lees dan lees ik dat er staat dat er 1 leven is en dat daarna alles ophoud, dat er dus ook geen hemel is waar je naar toe gaat. Dan zou het kloppen maar wanneer je wel gelooft in een hemel dan klopt het niet. Want dan leef je dus voort.

Waar lees jij dit dan? Kun je dat even aangeven? Want ik lees daar niets over.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 31 mei 2005 13:33

Rene Z schreef:
Shiva schreef:

Waar lees jij dit dan? Kun je dat even aangeven? Want ik lees daar niets over.

2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – 3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden

Leef in liefde, Shiva

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 31 mei 2005 14:40

En wat zegt dit dan volgens jou over de hemel? Volgens mij niets, eens gaan we allemaal dood en dat is een waarheid als een koe. Dus je kunt beter proberen nu iets van je leven te maken want dadelijk is het te laat. (lees prediker 9 maar) Hiermee wordt bedoeld dat je een goed leven moet leiden, volgens God's wil, en dit wordt goed uitgelegd hoe je dit moet doen.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 31 mei 2005 15:03

Rene Z schreef:En wat zegt dit dan volgens jou over de hemel? Volgens mij niets, eens gaan we allemaal dood en dat is een waarheid als een koe. Dus je kunt beter proberen nu iets van je leven te maken want dadelijk is het te laat. (lees prediker 9 maar) Hiermee wordt bedoeld dat je een goed leven moet leiden, volgens God's wil, en dit wordt goed uitgelegd hoe je dit moet doen.

eigenlijk moet je het hele prediken 9 er neerzetten. Wanneer ik dat lees krijg ik het gevoel dat je maar beter kunt genieten van dit leven omdat het voor iedereen stopt en dan ook deifinitief stopt. Je bent niet meer. En wat er niet is daar kun je ook niet mee communiceren. Zo lees ik het. (niet dat iki het er mee eens ben, maar dat is wat anders).

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 18:52

Shiva schreef:
Rene Z schreef:En wat zegt dit dan volgens jou over de hemel? Volgens mij niets, eens gaan we allemaal dood en dat is een waarheid als een koe. Dus je kunt beter proberen nu iets van je leven te maken want dadelijk is het te laat. (lees prediker 9 maar) Hiermee wordt bedoeld dat je een goed leven moet leiden, volgens God's wil, en dit wordt goed uitgelegd hoe je dit moet doen.

eigenlijk moet je het hele prediken 9 er neerzetten. Wanneer ik dat lees krijg ik het gevoel dat je maar beter kunt genieten van dit leven omdat het voor iedereen stopt en dan ook deifinitief stopt. Je bent niet meer. En wat er niet is daar kun je ook niet mee communiceren. Zo lees ik het. (niet dat iki het er mee eens ben, maar dat is wat anders).

Dat Salomo het niet zo bedoeld heeft als jij het opvat blijkt duidelijk uit Pred. 11:9;"Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht."

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 31 mei 2005 20:19

yvonne schreef:hmmm... jammer

Het lijkt wel alsof je er op kickt of zo..........
Of je het interessant vindt.........

Bharat

Berichtdoor Bharat » 31 mei 2005 21:32

jas schreef:
Shiva schreef:

Dat Salomo het niet zo bedoeld heeft als jij het opvat blijkt duidelijk uit Pred. 11:9;"Verblijd u, o jongeling! in uw jeugd, en laat uw hart zich vermaken in de dagen uwer jongelingschap, en wandel in de wegen uws harten, en in de aanschouwingen uwer ogen; maar weet, dat God, om al deze dingen, u zal doen komen voor het gericht."

Daarvoor staat: 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte
Hij lijkt er mij dat hij zichzelf tegenspreekt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 mei 2005 21:53

Shiva schreef:
jas schreef:
Shiva schreef:

Daarvoor staat: 8 Wanneer een mens lang leeft, laat hij dan van elke dag genieten en bedenken dat de dagen van de duisternis ontelbaar zullen zijn. De toekomst is niets dan leegte
Hij lijkt er mij dat hij zichzelf tegenspreekt.

Hij spreekt zich helemaal niet tegen. Hij zegt alleen dat een mens overal rekenschap van zal moeten geven. Hij zegt juist, bedenk wel, wanneer je jong bent en onbezorgd leeft, er ook kwade dagen zullen komen, en veel zelfs, en dat al datgene waar je altijd zo van genoten hebt ijdelheid zal blijken te zijn. Dat is samengevat wat er staat.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 jun 2005 15:36

Mariamagdalena schreef:
yvonne schreef:hmmm... jammer

Het lijkt wel alsof je er op kickt of zo..........
Of je het interessant vindt.........

ik kick er niet op... ik vind het wel interessant.. sommige mensen zeggen weleens dingen over mij en Geesten en over hun en God ik zou het hier alleen maar niet neer zetten....
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Terug naar “Archief”