Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 13 feb 2007 20:51

d:)b
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 14 feb 2007 11:24

Ik had een colllega die heel bang was voor de eerste huwelijksnacht. Ze zou gaan trouwen en praatte daar veel over met ons als collega`s. (verpleegkundigen onder elkaar zijn erg openhartig)
We hebben haar stuk voor stuk gerust kunnen stellen dat ze het wel zou overleven en dat het echt niet zoveel pijn gedaan had, en haar tips gegeven (inclusief een flinke tube vaseline... :wink: )
Ik weet niet of het goed gegaan is met haar, want ze is na haar huwelijk weggegaan.
Ik weet wel dat het heel belangrik is er samen over te praten, mijn man en ik hebben samen het boekje: " Trouw en teder" gelezen, van Alie Hoek-van Kooten, toen we verkering hadden en de trouwplannen vorm kregen.

Ik ben zelf wel voorgelicht, maar kan me er weinig meer van herinneren. Misschien was het te vroeg, ik kan me ook voorstellen dat het aan mezelf lag. Ik ben nogal dromerig en interesseerde me er gewoon niet voor.
Ik was echt al een jaar of 16 voordat ik een en ander combineerde met het fenomeen "kinderen krijgen"... :oops:
A smile costs nothing, but gives much

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 13:17

HansenMirjam schreef:Ik had een colllega die heel bang was voor de eerste huwelijksnacht. Ze zou gaan trouwen en praatte daar veel over met ons als collega`s. (verpleegkundigen onder elkaar zijn erg openhartig)
We hebben haar stuk voor stuk gerust kunnen stellen dat ze het wel zou overleven en dat het echt niet zoveel pijn gedaan had, en haar tips gegeven (inclusief een flinke tube vaseline... :wink: )
Ik weet niet of het goed gegaan is met haar, want ze is na haar huwelijk weggegaan.
Ik weet wel dat het heel belangrik is er samen over te praten, mijn man en ik hebben samen het boekje: " Trouw en teder" gelezen, van Alie Hoek-van Kooten, toen we verkering hadden en de trouwplannen vorm kregen.

Ik ben zelf wel voorgelicht, maar kan me er weinig meer van herinneren. Misschien was het te vroeg, ik kan me ook voorstellen dat het aan mezelf lag. Ik ben nogal dromerig en interesseerde me er gewoon niet voor.
Ik was echt al een jaar of 16 voordat ik een en ander combineerde met het fenomeen "kinderen krijgen"... :oops:

Wat erg zeg, als je als vrouw/meisje gewoon niet hebt kunnen praten in je relatie over seks. Dat het gewoon totaal nieuw is als je je huwelijk in gaat. Dan denk ik echt: dat is toch niet meer van deze tijd? Hoe weet je dan ook dat je op dat gebied bij elkaar past!? Het toch echt van wezenlijk belang!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2007 13:45

Knap hoor Karyna! Mijn ouders hebben mij nooit wat verteld, ik heb aan m'n zusje uitgelegd hoe het in elkaar zat... omdat ze bij mij kwam met vragen. Ik geloof dat ze m'n broertje (de middelste) wel een boekje hebben gegeven, maar dat kwam niet echt aan had ik het idee. Gelukkig had ik een lieve vriendin die me een beetje opving toen ik ongesteld werd, want m'n moeder wist ook niet veel meer te zeggen dan 'daar ligt het maandverband'. Dit is trouwens het enige wat m'n ouders 'fout' hebben gedaan in mijn opvoeding, naar mijn mening. Voor de rest zijn het geweldige ouders.

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 14 feb 2007 13:49

HansenMirjam"]Ik had een colllega die heel bang was voor de eerste huwelijksnacht. Ze zou gaan trouwen en praatte daar veel over met ons als collega`s. (verpleegkundigen onder elkaar zijn erg openhartig)

heb je dat nodig dan met de huwelijksnacht??? :shock: :(
(schrikt)
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 feb 2007 14:12

HansenMirjam schreef:Ik had een colllega die heel bang was voor de eerste huwelijksnacht. Ze zou gaan trouwen en praatte daar veel over met ons als collega`s. (verpleegkundigen onder elkaar zijn erg openhartig)

Zou ze dan ook niet bang zijn geweest voor haar toekomstige man? Je mag toch verwachten dat dit in alle liefde en tederheid zou gaan gebeuren? Of ze moet als kind ook vreselijke dingen op dit gebied hebben meegemaakt.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 feb 2007 14:30

*Annette* schreef:Mijn ouders hebben mij zeer weinig over seks etc. verteld.
Af en toe heb ik er wel eens wat over gelezen in boekjes, jaren terug
op school hoorde je er ook wel wat over. Maar veel dingen weet ik dus eigenlijks niet. Dit vind ik soms best lastig ook met betrekking tot het huwelijk. Ik ben dus ook behorlijk bang voor seks.... weet niet wat ik me moet bij voorstellen :oops: . Wil wel heel graag kinderen in ons huwelijk maar 'dingen' vooraf ben ik erg bang voor :oops: .

Ik neem dus aan dat je een relatie hebt? (en binnenkort hoopt te trouwen, oid?)

De ervaringen die ik heb waren met de verkeerde persoon, op een verkeerde plaats, in de verkeerde situatie, in een te vroeg stadium, op een verkeerd tijdstip. En toch geen spijt, dat klinkt krom, ik weet het. Misschien scheelt het dat we niet 'al the way' zijn gegaan. (god zij dank!)
Maar; ik ben er van overtuigd dat alles zich vanzelf wijst..Sex is niet te installeren met een cd-rom. Het staat op je eigen harde schijf. En idd, de één heeft er meer moeite mee dan de ander, maar in een goede relatie kom je echt wel uit. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2007 14:37

*Annet* schreef:

Zou ze dan ook niet bang zijn geweest voor haar toekomstige man? Je mag toch verwachten dat dit in alle liefde en tederheid zou gaan gebeuren? Of ze moet als kind ook vreselijke dingen op dit gebied hebben meegemaakt.

Ik denk het niet, hooguit angst voor onervarenheid aan zijn kant... maar ja, je moet tijdens de huwelijksnacht dan gewoon goed communiceren :) Als het zeer doet zeg je het toch gewoon? :)

Ik denk overigens dat het vooral een angst voor het onbekende is.... en dat je het gewoon moet laten gebeuren... je kan er pas achteraf een oordeel over geven. Het probleem is dat als je enorm gespannen bent, het juist daardoor ook minder fijn kan worden, het zeer kan doen of anders je er in ieder geval minder van kan genieten, omdat je er vooraf en tijdens de seks constant over gaat nadenken, je zorgen aan het maken bent etc.

Neem maar aan dat het helemaal niet erg is, anders zou er heel wat minder aandacht voor dit onderwerp zijn in Nederland... en zou men het veel minder doen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 14:40

*Annet* schreef:

Nou, toch is dat wat ik de afgelopen maand twee keer heb gehoord: dat een meisje bang was dat haar toekomstige man haar niet met liefde zou behandelen in de huwelijksnacht. Maargoed, zij praatten nooit over seks of over hun gevoelens, dus ja, wat heb je dan voor relatie??

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2007 15:56

ikkie89 schreef:
HansenMirjam"]Ik had een colllega die heel bang was voor de eerste huwelijksnacht. Ze zou gaan trouwen en praatte daar veel over met ons als collega`s. (verpleegkundigen onder elkaar zijn erg openhartig)

(schrikt)

Normaal gesproken niet hoor. :)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 feb 2007 18:02

Het enige wat mis kan gaan is dat je roze droombeeld van romantiek, liefde en een onwaarschijnlijk langdurig en groot genot door een speldeprik van de realiteit kapotklapt.

De rest wijst zich vanzelf, echt waar, alles past als vanzelf, en mochten er wat zaken zijn waarvan je denkt: hoort dit wel zo, is dit gewoon, en hoe ervaren anderen dat, overal is in goed overleg over te praten en eventueel antwoord op te vinden.

Dat je niet weet wat je te wachten staat door weinig of geen voorlichting, dat snap ik, al kan ik het me in deze tijd niet zo heel goed voorstellen. Ik kan me alleen niet voorstellen waar je dan bang voor bent of angst voor hebt. Maar misschien kan iemand dat dan onder woorden brengen. Als je niet weet wat er komt, het kan in een goede relatie toch nooit iets onprettigs zijn? Zelfs al zou je niet weten hoe iets eruit ziet, niets zo ontspannend door daar dan toch samen plezier om te hebben? Een gezonde spanning lijkt me ook niet onlogisch, maar dat is toch wat anders dan angst of bangheid? Tell me.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2007 18:27

Night schreef:Het enige wat mis kan gaan is dat je roze droombeeld van romantiek, liefde en een onwaarschijnlijk langdurig en groot genot door een speldeprik van de realiteit kapotklapt.

Nou, romantiek of iig veel liefde mag je toch zeker wel verwachten? :roll:

Het genot is natuurlijk niet onwaarschijnlijk lang, maar dat wordt erna alleen maar beter. :) Het is sowieso ook wel handig als je je eigen lichaam op seksueel gebied een beetje kent, dan kun je beter aangeven wat je fijn vindt en de ander zo ook helpen jou te leren kennen.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 14 feb 2007 18:33

Volgens mij ben je tijdens de eerste huwelijksnacht eigenlijk zo gaar als boter, zodat er van enige bedactiviteiten überhaupt geen sprake is.

Of doe ik nu te nuchter/ontnuchterend?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2007 19:39

ikkie89 schreef:

(schrikt)

dat is niet eng hoor ;) Glijmiddel helpt ook.

@abdijbiertje: het ene stel valt meteen in slaap, anderen zijn nog zo vol van de dag dat er van slapen niet meteen iets komt. Wij hebben eerst nog een stapel cadeautjes en envelopjes zitten uitpakken ;)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2007 19:45

Of doe ik nu te nuchter/ontnuchterend?

Nah, meer realistisch. Misschien dat daarom bij zo veel stelletjes de eerste keer in de huwelijksnacht niet zo prettig zijn? Onwetendheid, en het idee van: we zijn nu getrouwd, dus nu moet het ook zo snel mogelijk, en het liefst in de huwelijksnacht....Het is maar een ideetje hoor....ik heb het idee dat veel stelletjes daar in sexueel ongezonde spanning naartoe leven, met alle gevolgen van de deceptie erbij.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”