Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 mar 2005 23:07

Maar op een gegeven moment moet je dan toch de conclusie trekken: het is echt!

Eén keer trak je de conclusie, vriendschap is een...........:D

zelfs als het meisje duidelijk maakt dat het helemaal niets wordt of kan worden (ook met zo veel woorden)

Ik ken ook meisjes die willen wel duidelijk zijn maar die willen de jongen in kwestie niet kwetsen. Meestal volstaat een bot; 'Nee!'
Makkelijk zat, niet te veel woorden. Met weel woorden maak je het volgens mij alleen maar moeilijker. Verstandig overigens dat je geen contact meer hebt als hij verliefd blijft en hoop blijft houden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mar 2005 16:45

hananja schreef:ow ok :)

Maar eh... heb je daar misschien nog wat opbouwends over te zeggen?: jongens die je op zich blijkbaar wel leuk vindt, maar die niet te kolossaal bij je aan moeten komen? Of heb je daar geen ervaring mee?
(Of sta je gewoon stevig in je schoenen, zodat je dat wel kan hebben? Dat kan natuurlijk ook.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 mar 2005 18:19

Jammer voor jouw, boekenlezer, dat je mij niet eerder bent tegengekomen. Ik ben namelijk de ideale vrouw :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Volgens mijn husband zeur ik nooit! Schijnt erg belangrijk te zijn voor een man. Heb geen zus in de aanbieding dus je hebt pech!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mar 2005 18:23

Laat ik nog even op de rest van je reactie ingaan. (Die van wozz)

wozz schreef:...Een talentvolle, veelzijdige, intelligente, knappe man, zo omschrijf je jezelf. Ik denk dat iedere man die omschrijving bij zich neer zou kunnen zetten, als je het ja, daar is ‘ie: objectief bekijkt. Ik geloof echter dat het referentiekader wat ieder mens voor zich gebruikt en bepaalt nogal invloed heeft op de manier waarop bepaalde trekken beoordeeld worden. Dus dan komt het voor dat de ene vrouw een man een saaie piet vindt terwijl een ander hem juist geweldig interessant vindt. Wat de één prioriteiten noemt, daar denk ik juist aan het referentiekader wat iedereen heeft. Jij vindt zelf ook niet alle vrouwen geweldig.

Het was een beetje grappig bedoeld. Maar aan de andere kant is het ook: je sterke kanten durven benoemen.
Onze cultuur heb ik in het verleden - sterk karikaturaliserend - wel eens getypeerd als: je mag niks positiefs over jezelf zeggen, maar het is wel oké als je jezelf de grond in trapt.
Toen ik bij mijn ouders het huis uit ging, kwam mijn zelfbeeld eindelijk eens tot een gezond niveau. Sterker nog, ik ging heel positief tegen mijzelf aankijken, en optimisme kenmerkte mij nogal in mijn kijk op mijzelf. Ik ging 'amerikaanser' naar mezelf kijken om het zo eens te zeggen. Helaas ben ik dat wel weer een beetje kwijt geraakt. Het is iets wat je erg goed kan gebruiken als mens!
In dat kader las ik afgelopen weekend nog iets interessants:
Evangelicaal zijn in Nederland kon immers wel eens van een heel andere aard zijn dan in Amerika. En dat niet omdat het Nederlandse evangelisch wat anders is dan het Engelse evangelical. Al in 1892 verklaarde de gereformeerde theoloog Herman Bavinck na een reis naar Amerika dat hij had geleerd dat het calvinisme niet de enige waarheid was. Het enorme cultuurverschil tussen de continenten had hem er de ogen voor geopend dat het Amerikaanse christendom zich naar eigen wet moest kunnen ontwikkelen. Naar zijn mening was het methodistische vroomheidstype, met haar verbazingwekkend optimisme, onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse levensgevoel, de pioniersgeest waarin men leeft vanuit het besef dat men zijn lot in eigen hand heeft en waarin geen plaats lijkt voor wanhoop en lijden.

Hoe anders ligt dat in het doorgaans zo sceptische Europa.

Het optimisme van Amerikaanse christenen is onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse levensgevoel. In het doorgaans zo sceptische Europa ligt dat heel anders. Volgens de theoloog Herman Bavinck past het gereformeerde geloof veel meer bij ,,een volk dat door raad en daad heen gered wordt en dat wanhopende aan zichzelf alleen door Gods gena wordt verlost''. Met die wanhoop is het anno 2005 nog niet veel beter gesteld. Ogenschijnlijk mag Nederland met haar toenemende nadruk op de beleving meer op Amerika zijn gaan lijken, het is de vraag of dit ook werkelijk zo is. Het lijkt er meer op dat 'beleving' in onze cultuur een heel andere functie heeft dan het versterken van een diepgeworteld geloof of optimisme.

Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=57835

Ik weet nog wel hoe ik dat zei, toen ik net op mijzelf woonde: Een vleugje Emile Ratelband kan geen kwaad.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mar 2005 18:32

*Annet* schreef:Jammer voor jouw, boekenlezer, dat je mij niet eerder bent tegengekomen. Ik ben namelijk de ideale vrouw :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oei oei, jij durft wel, hoor!
Als je kerkenraad dat hoort, plaatsen ze je onder de tucht! [-X Of als je bekende dat horen, vinden ze jou verwaand! Dat kan hier in Europa echt niet, hoor, jezelf aanprijzen! Dan vinden ze je verwaand! 8-[

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mar 2005 18:33

(Ik deel 'm even op, anders werken de smileys in het vorige bericht niet!)

*Annet* schreef:Volgens mijn husband zeur ik nooit! Schijnt erg belangrijk te zijn voor een man. Heb geen zus in de aanbieding dus je hebt pech!

Shìììt!! :cry:
:wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2005 20:46

hananja schreef:Die jongen was nog zo verliefd en had nog steeds zo veel hoop dat hij telkens dicht bij me probeerde te komen en aan m'n benen te zitten en aan m'n haar en me bij hem op schoot te krijgen, echt mega irritant..

Haha, zo schijnen mannen nog best weleens te zijn toch? Ik begrijp dat niet zo..

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 09 mar 2005 22:58

Aragorn schreef:
hananja schreef:Die jongen was nog zo verliefd en had nog steeds zo veel hoop dat hij telkens dicht bij me probeerde te komen en aan m'n benen te zitten en aan m'n haar en me bij hem op schoot te krijgen, echt mega irritant..

Haha, zo schijnen mannen nog best weleens te zijn toch? Ik begrijp dat niet zo..

wat begrijp je niet zo? mij of mannen die dat doen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mar 2005 00:41

Eh, mannen die dat doen. :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 11:07

Boekenlezer schreef:
Evangelicaal zijn in Nederland kon immers wel eens van een heel andere aard zijn dan in Amerika. En dat niet omdat het Nederlandse evangelisch wat anders is dan het Engelse evangelical. Al in 1892 verklaarde de gereformeerde theoloog Herman Bavinck na een reis naar Amerika dat hij had geleerd dat het calvinisme niet de enige waarheid was. Het enorme cultuurverschil tussen de continenten had hem er de ogen voor geopend dat het Amerikaanse christendom zich naar eigen wet moest kunnen ontwikkelen. Naar zijn mening was het methodistische vroomheidstype, met haar verbazingwekkend optimisme, onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse levensgevoel, de pioniersgeest waarin men leeft vanuit het besef dat men zijn lot in eigen hand heeft en waarin geen plaats lijkt voor wanhoop en lijden.

Hoe anders ligt dat in het doorgaans zo sceptische Europa.

Het optimisme van Amerikaanse christenen is onlosmakelijk verbonden met het Amerikaanse levensgevoel. In het doorgaans zo sceptische Europa ligt dat heel anders. Volgens de theoloog Herman Bavinck past het gereformeerde geloof veel meer bij ,,een volk dat door raad en daad heen gered wordt en dat wanhopende aan zichzelf alleen door Gods gena wordt verlost''. Met die wanhoop is het anno 2005 nog niet veel beter gesteld. Ogenschijnlijk mag Nederland met haar toenemende nadruk op de beleving meer op Amerika zijn gaan lijken, het is de vraag of dit ook werkelijk zo is. Het lijkt er meer op dat 'beleving' in onze cultuur een heel andere functie heeft dan het versterken van een diepgeworteld geloof of optimisme.

Het is een beetje buiten het onderwerp, maar ik wou toch even enige toelichting geven over dit citaat.
Er staat in: "...dat het calvinisme niet de enige waarheid was." Dat moet je natuurlijk niet gaan opvatten als: het calvinisme heeft niet zo veel waarheidswaarde. (Ik vind dat K. van Bekkum zijn artikel wel erg 'neutraal' heeft gehouden in dit opzicht.) Juist Calvijn had het Sola Scriptura zo hoog in het vaandel. Ik denk dus dat er enorm veel waarheid in het calvinisme zit.
Maar het is natuurlijk ook zo: iedere cultuur heeft zijn eigenaardigheden, die te relativeren zijn. Als ik als niet-GerGemmer in een Ger.Gem. kom, hoor ik daar ook wel eens dingen, waarvan ik denk: 'nou ja goed, dat kun je ook net iets anders beleven terwijl je geloof er niet minder om is.' En ik zal de enige niet zijn.
En ook de amerikaanse cultuur kent z'n fouten. Dat optimisme kan bijvoorbeeld leiden tot naïviteit, en dat is in de geschiedenis ook gebeurd. Men had nogal eens te sterk de neiging om in de maakbaarheid van ons aardse bestaan te geloven. En wie zal de amerikaanse bedrijfscultuur als perfect zien?
Maar optimisme heeft onmiskenbaar zijn voordelen, en kan soms een aanzienlijke verbetering geven t.o.v. onze manieren van denken.
Kortom: het is de kunst om niet op bekrompen wijze in je eigen culturele waarden vast te zitten, maar die kritisch te wegen, en oog proberen te hebben voor alternatieve mogelijkheden om zaken op te vatten.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 10 mar 2005 14:58

uuhm, boekenlezer, niets ten nadele van jou hoor, maar wat heeft dit ooit met het onderwerp te maken?? Ik zou het er zelfs zijdelings niet aan kunnen koppelen... :?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 10 mar 2005 15:15

hananja schreef:uuhm, boekenlezer, niets ten nadele van jou hoor, maar wat heeft dit ooit met het onderwerp te maken?? Ik zou het er zelfs zijdelings niet aan kunnen koppelen... :?

Hananja heeft gelijk. Laten we het onderwerp centraal houden hier!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 15:59

hananja schreef:uuhm, boekenlezer, niets ten nadele van jou hoor, maar wat heeft dit ooit met het onderwerp te maken?? Ik zou het er zelfs zijdelings niet aan kunnen koppelen... :?

Vandaar dat ik ook zei: "Het is een beetje buiten het onderwerp..." (Dat zegt wat als zelfs ik dat zeg!)
Ik wou even wat verkeerde suggesties wegnemen. Verder doet het hier niet zo ter zake.
Ik kwam er zo op toen ik het over zelfbeeld had, zie Wo Mrt 09, 2005 6:23 pm (zie deze pagina).

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 10 mar 2005 21:26

Is je beeld over vrouwen al iets gewijzigd na deze 15 pagina's boekenlezer?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 22:06

Gewijzigd...?
Niet in rationele zin, wel in emotionele zin. Ik kijk nu wel wat anders tegen ze aan, vanuit een andere stemming: positiever. En dat maakt het wel makkelijker om met ze om te gaan.
De felle antipathie waarmee ik de discussie begon, die ik toen al een tijdje had, ben ik er wel effectief door kwijt geraakt! Je gaat ze dan meer nemen zoals ze zijn. Gelukkig maar, want dat is de enige manier waarop je goed met ze om kan gaan. De hele wereld om je heen kun je immers niet veranderen. Het is dan gemakkelijker om jezelf te veranderen.

(Grappig onderschrift heb jij trouwens! :lol: )

Terug naar “Archief”