Nee, want Paulus was toen al een jaar voor de trone Gods.mealybug schreef:Paulus was toen ook daar, waarom geen woord van Paulus hierover ?
Vind je dat niet merkwaardig??
Moderator: Moderafo's
Nee, want Paulus was toen al een jaar voor de trone Gods.mealybug schreef:Paulus was toen ook daar, waarom geen woord van Paulus hierover ?
Vind je dat niet merkwaardig??
Zekers, en zodra ze het aannemen staan ook zij door geloof.Jvslooten schreef:God bied hun het hemelburgerschap wél aan, op grond van het verbond in Christus.
Ik ook hoor.Jvslooten schreef:Ik ben heel gunnend inderdaad.
naamloos schreef:Punt is dat je verder gaat dan Paulus. Paulus stelt dat wij heidenen door geloof in de olijf zijn, niet door geboorte. Geloof is niet erfelijk.
Flauw van je, je weet best waar ik het over had. Ik ga niet verder dan Paulus, ik heb alleen niet alles gezegd want dat vond ik in dit verband niet nodig.Jvslooten schreef:Oeps.. nu ga jij verder dan Paulus. Wie zijn dan diegenen die door ongeloof worden afgerukt?
Paulus zegt wel dat de niet-jood door geloof staat, en daar hadden we het over.Jvslooten schreef:Ik vond het niet zo flauw van mijzelf, want Paulus zegt dat helemaal niet. Vanuit de gelijkenis zou je juist het tegendeel kunnen verwachten. Daarom mijn vraag: wie zijn dan diegenen die door ongeloof worden afgerukt? Daar staat of valt je hele uitleg mee..
naamloos schreef:Geloof is niet erfelijk.
Voor Israël ja. (en dan heb ik het niet over het nieuwe verbond, want dat is niet erfelijk)Jvslooten schreef:De verbonden wel.
Dat is een pertinent onjuiste voorstelling van zaken. Lees vers 17.naamloos schreef:Paulus zegt wel dat de niet-jood door geloof staat, en daar hadden we het over.
Je weet wel, de geënte takken met de zogenaamde aangeboren zijtakjes.
De natuurlijke takken (de Joden) zijn door ongeloof afgerukt
Hoezo? 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof.Jvslooten schreef:Dat is een pertinent onjuiste voorstelling van zaken. Lees vers 17.
Paulus gebruikt heel correct een beeld van bestaande praktijk. En toen hadden takken ook zijtakjes, net als nu, denk iknaamloos schreef:Aangroeiende takjes![]()
![]()
Die kom ik in Romeinen 11 niet tegen hoor
![]()
Waar staat dat?naamloos schreef:Gelovigen krijgen deel aan het nieuwe verbond. En alleen door geloof en wedergeboorte kom je in het nieuwe verbond, niet door geboorte.
André-J30 schreef:(We kunnen elkaar bijv. wel ontmoeten op een bijeenkomst als de Pinksterconferentie van Stichting Opwekking, elk jaar op Walibi, Biddinghuizen. De helft van de (ca 60.000) deelnemers schijnt al uit de Reformatorische kerken te komen)
Dan hoor jij bij de andere helft, maar we / ze (!) zitten niet gescheiden hoor.Anoniem_89 schreef:Lijkt me een leuk idee..Alleen ben ik evangelisch..
Ik zeg niet dat takken geen zijtakken hebben, maar Paulus heeft het daar totaal niet over. Hij geeft aan hoe we het heil deelachtig worden nl. door geloof. Kees Goedhart zou zeggen: God heeft geen kleinkinderen of achterkleinkinderen.André-J30 schreef:Paulus gebruikt heel correct een beeld van bestaande praktijk. En toen hadden takken ook zijtakjes, net als nu, denk ik
Wedergeboorte is geen oproep, zei ik ook niet hé!André-J30 schreef:Waar staat dat?
Wat is trouwens wedergeboorte. Ik kom het alleen in Joh. 3 tegen (Jezus tegen Nicodemus) als oproep en in 1Petrus 1, in de voltooid verleden tijd, geen oproep om wedergeboren te worden.
Waar lees ik trouwens het verband tussen Wedergeboorte, Nieuwe Verbond en Doop?
Altijd het pinksterweekeinde, toch? Ik hoor ook bij de andere helft en hoop er te zijn.André-J30 schreef:Dan hoor jij bij de andere helft, maar we / ze (!) zitten niet gescheiden hoor. Het is dit jaar volgens mij zo omstreeks Pinksteren
naamloos schreef:Hoezo? 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof.
Hier staat duidelijk dat niet-Joden staan door geloof, daar is vers 17 helemaal niet mee in tegenspraak: 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel.
alexander91 schreef:Doop en verbond gaan hand in hand. Iemand die met het teken van Christus loopt behoort in het verbond. Door het geloof komen mensen in het verbond terecht (worden ingeent in de edele olijf). De aangroeiende takjes (kinderen) zitten ook in die olijf, maar zullen afvallen als ze overgaan tot ongeloof. Ze horen er dus helemaal bij, net als de volwassenen. En zoals de volwassenen af kunnen breken door ongeloof, zo kunnen kinderen dat ook.
De kinderdoop toestaan komt neer op de overtuiging dat de Bijbel geen onderscheid maakt op basis van leeftijd.
JvSlooten wijst er ook al op, maar hoe denk je dan dat de Joden erin kwamen? Als takjes op de tak of stam van Abraham. In geloof in de boom opgegroeid, en door geloof erin behouden, en door ongeloof er uitgerukt. Waarom zou Paulus Jood en heiden (of gelovige en ongelovige) zo gaan vergelijken zonder op de belangrijke verschillen in te gaan? Met het geloof worden we geestelijk nageslacht van Abraham, of je het wil of niet, en als je kinderen krijgt, dan hebben die daar ook deel aan, of je het wil of niet, zolang ze in het geloof blijven. De kinderen die in het geloof opgroeien kunnen worden als de verloren zoon, en weglopen van de Vader. Maar ze kunnen ook blijven, in dankbaarheid.naamloos schreef:Aangroeiende takjes![]()
![]()
Die kom ik in Romeinen 11 niet tegen hoor
![]()
Gelovigen krijgen deel aan het nieuwe verbond. En alleen door geloof en wedergeboorte kom je in het nieuwe verbond, niet door geboorte.
Omdat dat zn onderwerp niet was. Het onderwerp is rechtvaardiging en behoud door geloof.alexander91 schreef:JvSlooten wijst er ook al op, maar hoe denk je dan dat de Joden erin kwamen? Als takjes op de tak of stam van Abraham. In geloof in de boom opgegroeid, en door geloof erin behouden, en door ongeloof er uitgerukt. Waarom zou Paulus Jood en heiden (of gelovige en ongelovige) zo gaan vergelijken zonder op de belangrijke verschillen in te gaan?
Inderdaad, door geloof worden we geestelijke kinderen van Abraham, heb ik al verschillende keren gezegd.alexander91 schreef:Met het geloof worden we geestelijk nageslacht van Abraham, of je het wil of niet, en als je kinderen krijgt, dan hebben die daar ook deel aan, of je het wil of niet, zolang ze in het geloof blijven. De kinderen die in het geloof opgroeien kunnen worden als de verloren zoon, en weglopen van de Vader. Maar ze kunnen ook blijven, in dankbaarheid.
Als Paulus dat wel had bedoeld had hij het er wel duidelijk bij gezegd lijkt mij.alexander91 schreef:Een van de kerneigenschappen van een boom en van enten is dat er zaken gaan groeien, en nieuw leven ontwikkelt. Uit 1 ent kunnen vele vertakkingen ontstaan. Als Paulus dat niet had bedoeld, had hij dat wel duidelijk gesteld lijkt mij.
Bovendien geeft dit een ordelijke eenheid terwijl jouw interpretatie er een grote wanorde van maakt omdat er allerlei regels en eisen zijn om te bepalen waar je nu precies zit en wat je bent. Zo complex is het geloof niet, en niet voor niets doet Paulus zo zijn best om de eenheid van gelovigen (van de joden of van de heidenen) aan te duiden.
Ga je hiermee dan niet "boven hetgeen geschreven staat"? Waar baseer je dit op?naamloos schreef:Als gelovigen kinderen krijgen hebben die niet automatisch geloof...En baby's hebben nog geen geloof...
alexander91 schreef:Een van de kerneigenschappen van een boom en van enten is dat er zaken gaan groeien, en nieuw leven ontwikkelt. Uit 1 ent kunnen vele vertakkingen ontstaan. Als Paulus dat niet had bedoeld, had hij dat wel duidelijk gesteld lijkt mij.
Bovendien geeft dit een ordelijke eenheid terwijl jouw interpretatie er een grote wanorde van maakt omdat er allerlei regels en eisen zijn om te bepalen waar je nu precies zit en wat je bent. Zo complex is het geloof niet, en niet voor niets doet Paulus zo zijn best om de eenheid van gelovigen (van de joden of van de heidenen) aan te duiden.
... en vul je hem zelf nog wel even aan, en hou je oogkleppen op met de rest van de Bijbel.naamloos schreef:Als Paulus dat wel had bedoeld had hij het er wel duidelijk bij gezegd lijkt mij.
Omdat hij geen van beide gezegd heeft doe ik het met wat hij wél gezegd heeft.
Dat zegt niemand hier... Misschien moet je je eerst verdiepen in het standpunt van anderen voor je heel hard nee gaat roepen. Als je het standpunt van je gesprekspartner niet kunt bewoorden, dan heeft het weinig zin om er op te reageren...naamloos schreef:En uit de rest van de Bijbel blijkt dat geloof de voorwaarde is voor behoud, en niet de bloedlijn.
alexander91 schreef:JvSlooten wijst er ook al op, maar hoe denk je dan dat de Joden erin kwamen? Als takjes op de tak of stam van Abraham. In geloof in de boom opgegroeid, en door geloof erin behouden, en door ongeloof er uitgerukt. Waarom zou Paulus Jood en heiden (of gelovige en ongelovige) zo gaan vergelijken zonder op de belangrijke verschillen in te gaan? Met het geloof worden we geestelijk nageslacht van Abraham, of je het wil of niet, en als je kinderen krijgt, dan hebben die daar ook deel aan, of je het wil of niet, zolang ze in het geloof blijven. De kinderen die in het geloof opgroeien kunnen worden als de verloren zoon, en weglopen van de Vader. Maar ze kunnen ook blijven, in dankbaarheid.
Een van de kerneigenschappen van een boom en van enten is dat er zaken gaan groeien, en nieuw leven ontwikkelt. Uit 1 ent kunnen vele vertakkingen ontstaan. Als Paulus dat niet had bedoeld, had hij dat wel duidelijk gesteld lijkt mij.
naamloos schreef:Als gelovige kinderen krijgen hebben die niet automatisch geloof, om ergens in te blijven (in het geloof) zul je het eerst moeten hebben.
En baby's hebben nog geen geloof. Kinderen van gelovige(n) hebben het voorrecht op te groeien onder het evangelie.
Ik ken geen enkele schriftplaats waar staat dat baby's geloven, en dat het geloof van hun ouders automatisch op hen overgaat.alexander91 schreef:Ga je hiermee dan niet "boven hetgeen geschreven staat"? Waar baseer je dit op?
naamloos schreef:Als Paulus dat wel had bedoeld had hij het er wel duidelijk bij gezegd lijkt mij.
Omdat hij geen van beide gezegd heeft doe ik het met wat hij wél gezegd heeft.
Hohoho, jij bent degene die Paulus aanvult met je takjes op de takken.alexander91 schreef:... en vul je hem zelf nog wel even aan, en hou je oogkleppen op met de rest van de Bijbel.
naamloos schreef:En uit de rest van de Bijbel blijkt dat geloof de voorwaarde is voor behoud, en niet de bloedlijn.
1. Dat wordt wel indirect gezegd, want baby's wordt via de bloedlijn geloof (en soms ook wedergeboorte) toegeschreven.alexander91 schreef:Dat zegt niemand hier... Misschien moet je je eerst verdiepen in het standpunt van anderen voor je heel hard nee gaat roepen. Als je het standpunt van je gesprekspartner niet kunt bewoorden, dan heeft het weinig zin om er op te reageren...
Wordt hier (indirect) gezegd dat baby's via de bloedlijn geloof (en soms ook wedergeboorte) krijgen?naamloos schreef:1. Dat wordt wel indirect gezegd, want baby's wordt via de bloedlijn geloof (en soms ook wedergeboorte) toegeschreven. (het is me trouwens een raadsel hoe geloof en wedergeboorte gescheiden kunnen zijn)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten