kees61 schreef:Collateral schreef:Of zijn er echt kamelen door het oog van de naald gekropen?
"het oog van de naald" is een poort in de muur van Jeruzalem. Een kameel kan er onbepakt net doorheen.
Dat wist ik niet.

Maar mijn punt was dat niet waar gebeurde dingen (zoals Jezus' vergelijkingen) wel betekenis kunnen hebben.
Boekenlezer schreef:Jezus heeft zijn gelijkenissen nooit als feiten bedoeld.
Nee, en ook van het scheppingsverhaal is niet objectief vast te stellen dat het letterlijk bedoeld is. Maar waar ik tegenin ging is jouw claim dat een fictief verhaal van geen betekenis is, want dat is klinkklare onzin.
Het houden van slaven is naar onze culturele maatstaven een probleem. Maar dat is daarmee nog geen absolute norm. Onze culturele maatstaven zijn ook relatief.
Zeker, maar ik vind een God die slavernij niet afkeurt (of, zo je wilt: een God die Zich conformeert aan een slechte heersende moraal) behoorlijk ongeloofwaardig, en dat is een reden voor mij om bepaalde bijbelpassages op te vatten als 'door mensen bedacht'.
Rene Z schreef:Quote: Indien evolutie op feiten gebaseerd zou zijn, zou men mogen verwachten dat het fossielen verslag beginstadia van nieuwe structuren in de levensvormen zou onthullen. Er zou zich op zijn minst enkele fossielen moeten zijn met zich ontwikkelende armen, benen, vleugels, ogen, en andere beenderen en organen. Er zouden bijvoorbeeld vinnen van vissen moeten zijn die veranderen in de poten van amfibieen, met voeten en tenen, en kieuwen zouden in longen moeten veranderen. Er zouden reptielen moeten zijn met voorpoten die in vleugels van een vogel veranderen, achterpoten die veranderen in poten met klauwen, schubben die in veren veranderen en een bek die in een hoornige snavel verandert. Een volledig fossielen verslag zou bestaan uit afstammingslijnen van organismen die over lange tijdsperioden voortdurend geleidelijke veranderingen vertonen. En zoals Darwin zelf beweerde: Het aantal tussenvormen dat in de loop der geschiedenis bestaan heeft, moet enorm zijn.
Leg dit eens uit?
Zoals gezegd: fossilisatie vereist optimale omstandigheden. Darwin mag gezegd hebben dat er een hoop tussenvormen bestaan moeten hebben, maar dat betekent nog niet dat die allemaal netjes bewaard zijn gebleven, integendeel. Toch vind ik dat
hier al een indrukwekkend lijstje van evoluerende soorten staat.
Hier staan een heleboel overgangsvormen beschreven. Over de vorming van longen
bij vissen, zie
deze pagina. En vooral
Talk.Origins biedt een schat aan informatie.
Hier een plaatje van een viervoeter die nog vrij vissig is en nog niet op het land kan lopen: