Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 13 sep 2005 19:11

Overgens helemaal buiten 'ware' kerkverbanden om: Wat deed Luther tijdens de reformatie? Juist, hij wilde per se in de kerk blijven in welke hij zat. De roomse kerk dus. Alleen, het ging steeds verder en verder en op een gegeven moment werd hij uit de kerk gezet. Toen is de hervormde kerk (eerst heette het nog gereformeerd) ontstaan. Zodoende is het wel waar dat de hervormde kerk nog nooit is afgescheiden maar zeggen: kom allemaal maar gauw terug, nee dat hoeft nu ook weer niet.

Maar ik durf te zeggen dat als Luther nog leeft hij zeker weten in de PKN zat. (Tja logisch, Lutherse kerk :P) Maar Luther heeft een voluit reformatorische leer.

Eigenlijk, waarom doen we het niet zoals in Engeland? Anglicanen? 1 kerk, dat is alles. Meer niet. Minder niet. Is dat niet hoe het eigenlijk hoort te zijn? 1 kerk, 1 vaderlandse kerk? (en daarbij wijs ik niet alleen naar andere kerkverbanden, ook naar die van mijzelf, PKN)

Magoed, tis hier geen HHK-PKN discussie :wink:

We MOETEN terug naar de reformatie, beginnen hoe het begon (als refo's). Dus eigenlijk gewoon terug naar de Bijbel. Al dat gezeur in die kerken is allemaal later verzonnen en niet van God.
Als iedereen Luther, Calvijn en Zwingli nou eens ging lezen! (hoewel ik zelf vind dat Calvijn wel een beetje teveel praat over de uitverkiezing.... uitverkiezing is wat mij betreft in Gods handen, niet in die van ons...)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2005 19:59

en hier moeten we terug naar het onderwerp. Best als je ter verduidelijking uitstapjes maakt maar houdt het eigenlijke onderwerp in de gaten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 18:09

Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?
In ieder geval lijnrecht tegenover K. van der Zwaag.

Nederlands Dagblad, 18 november 2005

Auteur Van der Zwaag opnieuw veroordeeld

van onze redactie kerk

KAMPEN - De Gereformeerde Gemeenten hebben dr. Klaas van der Zwaag opnieuw veroordeeld. De particuliere (regionale) synode Oost stelde gisteren dat de auteur terecht onder censuur staat. Van der Zwaag beraadt zich op zijn positie.

Van der Zwaag publiceerde in september 2003 het boek Afwachten of verwachten? Daarin gaat hij in op de vraag hoe een mens zeker weet dat Gods belofte ook voor hem is en op welke manier hij die zich eigen mag maken.

De Gereformeerde Gemeenten interpreteren zijn vuistdikke boek als bezwaarschrift tegen de leer van het kerkverband. Van der Zwaag stelt namelijk dat God ruimer 'nodigt' tot het heil dan in bepaalde reformatorische kerken - zoals de Gereformeerde Gemeenten - wordt gepredikt.

Van der Zwaag spreekt van ,,een historisch besluit'' van de particuliere synode. ,,Het is voor het eerst in de geschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten dat een belijdend lid wordt gedwongen de leer van de Gereformeerde Gemeenten te onderschrijven buiten de Drie Formulieren (belijdenisgeschriften, red.) om, en dat weigering daarvan censuur, dat wil zeggen tucht inhoudt.''

Volgens de particuliere synode - het op een na hoogste kerkelijke orgaan - heeft Van der Zwaag het kerkelijk gezag miskend en daarmee het vijfde gebod (eerbied voor het gezag) overtreden. De synode stelde dat hij de kerkelijke weg had moeten bewandelen.

De synodeleden namen daarmee het rapport over van een commissie die de particuliere synode Oost een halfjaar geleden had ingesteld. Van der Zwaag was bij dit kerkelijk orgaan in beroep gegaan. Vanwege de verschijning van Afwachten of verwachten? hield de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente van Barneveld - waarvan Van der Zwaag lid is - hem in december 2003 af van het avondmaal.

Deze ordemaatregel was in eerste instantie genomen in verband met de onrust en deining rond zijn boek. In april 2004 volgde stille censuur (zonder afkondiging in de kerkdienst) vanwege overtreding van het vijfde en negende gebod (geen vals getuigenis spreken).

In februari 2005 ging Van der Zwaag bij de classis Barneveld in beroep tegen de censuur, maar die verklaarde zijn appèlschrift ongegrond. Daarop ging hij naar de particuliere synode.

De commissie van de particuliere synode, bestaande uit ds. A. Schot (voorzitter), ds. C.J. Meeuse, ds. J.J. Tanis, ouderling mr.dr. J.T. van den Berg en ouderling K.H. de Heer, stelde in een rapport dat Van der Zwaag de plichten van zijn lidmaatschap heeft geschonden en het ambtelijk gezag heeft miskend. Hij heeft de publiciteit gezocht door buiten zijn eigen kerk om de zaken bespreekbaar te maken. Dat is in strijd met de door hem afgelegde belijdenis, aldus het rapport.

De commissie stelde dat de kerkelijke vergaderingen zich niet geroepen hoeven te voelen aandacht aan de inhoud van het boek te besteden, zolang Van der Zwaag blijft op ,,de door hem gekozen onkerkelijke weg''.

De synode nam ook over dat Van der Zwaag - in het dagelijks leven kerknieuwsjournalist bij het Reformatorisch Dagblad - het negende gebod heeft overtreden omdat hij ,,onrust en tweedracht'' in de Gereformeerde Gemeenten heeft veroorzaakt.

Ook handelt Van der Zwaag in strijd met zijn belijdenis en de tweede doopvraag, waarin staat dat wat ,,door de christelijke kerk 'alhier' geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is''.

Synodevoorzitter ds. C.J. Meeuse wilde het besluit van de synode gisteren niet nader uiteenzetten.

Van der Zwaag wilde alleen kwijt dat de gesprekken met de commissie van de classis Barneveld en van de particuliere synode het afgelopen jaar ,,bijna uitsluitend zaken betroffen die betrekking hebben op het kerkelijk en theologisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten. Zij lezen niet de naam van een wetenschapper of journalist op de omslag van het boek, maar van een belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten.'' Dat betekent dat de auteur in al zijn uitspraken moet staan in de lijn van het kerkverband.

Van der Zwaag neemt nog geen besluit, of hij in beroep gaat, of de kerkelijke procedure opgeeft en het kerkverband verlaat.

Hij vraagt zich wel af of de lange weg naar een generale synode zin heeft, afgezien van een voorspelbare uitkomst. ,,Wellicht is de komende Kerst een goede gelegenheid om in alle rust conclusies te trekken, ook als gezin.''
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 18:12

Nederlands Dagblad, 19 november 2005

Genade

commentaar door Koert van Bekkum

Deze week besloot een particuliere synode van de Gereformeerde Gemeenten na een lange procedure, dat de kerkenraad van dr. Klaas van der Zwaag hem terecht de toegang tot het avondmaal onthoudt.

Aanleiding daarvoor was diens boek Afwachten of verwachten (2003), waarmee Van der Zwaag volgens zijn kerkenraad onrust sticht, het kerkelijk gezag miskent en de goede naam van anderen heeft geschaad door hun mening niet juist weer te geven. Dit besluit is een bittere pil voor Van der Zwaag persoonlijk. Maar wat het nieuws ook breder van belang maakt, is dat hij met zijn boek deelnemer was in een sterk gepolariseerde discussie.

Vanaf eind jaren negentig werden in publicaties van onder anderen de Delftse hoogleraar dr. ir. J. Blaauwendraad en ds. C. Harinck grote vraagtekens gezet bij de prediking in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. De preek gaat op in een schets van de stadia waarlangs de mens tot Christus komt en schieten te kort in het appèl op geloof en bekering, zo heette het. Met zijn vuistdikke boek wilde Van der Zwaag dit debat dienen in een brede beschrijving van het gereformeerde landschap van het aanbod van genade in de prediking. Zelfs dit gematigde streven is nu stukgelopen op het kerkelijke kader en de conserverende kracht van de reformatorische zuil. Als Van der Zwaag het hierbij laat en naar een andere kerk overstapt - en daar ziet het naar uit - zijn met het besluit de grenzen van de discussie formeel vastgelegd.

Daarmee is het debat over het aanbod van genade een nieuwe fase ingegaan. De tijd van signaleren, studie en confrontatie is voorbij. Vanaf nu zal het vooral gaan om ontmoeting en informeel gesprek, zowel intern als in het contact met gelovigen buiten eigen kring. Feit is namelijk dat de richting die Van der Zwaag wees, nog steeds breed in de Gereformeerde Gemeenten aanwezig is. Niet alleen op jongerenavonden, maar ook in plaatselijke gemeenten en onder predikanten klinkt een roep om een niet-lichtvaardige, maar onbekrompen nodiging tot het heil van Christus.

Voor niet-reformatorische christenen kan de kwestie die nu naar een einde snelt, een ver-van-mijn-bed-show lijken. Toch is dat een vergissing. De bevindelijke nadruk op zondebesef is een wezenlijk element van het christelijk geloof. Bovendien heeft vrijwel elke christen in zijn of haar omgeving te maken met vormen van systematisering van het heil die het geloofsleven doodslaan, de eigen weg van de Geest met mensen geen ruimte laat en resulteren in sociale uitsluiting. Is het niet in het denken over de toeleidende weg dan wel over thema's als het verbond, heiliging of opwekking.

Gods genade is geweldig. Het is Christus alléén. Maar daar echt bij leven is moeilijk voor iedereen. Het zou al veel helpen als het veelvuldig gevoerde gesprek over de vraag of geloof nu echt is of niet, in dat besef plaatsvindt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2005 19:58

Slechte zaak.

Is er eindelijk iemand die aanwijst waarom de GG-avondmaalstafels zo leeg blijven, waarom zo weinig mensen zich wedergeboren durven noemen, waarom dat zo anders is dan in de eerste gemeenten, waar de gemeente als uitverkorenen werden aangesproken, en anders als na de reformatie.... gaat men censuur toepassen omdat de kerkelijke weg niet bewandeld zou zijn. Right... als Van der Zwaag dat wel had gedaan had men vast ook niet naar hem geluisterd.

Het wordt hard tijd voor een terugkeer naar het Woord, in plaats van het karikatuur dat van het evangelie gemaakt is... en ik denk dat het verstandig is voor Van der Zwaag om niet in beroep te gaan maar een kerk te zoeken waar het evangelie nog wel zuiver gepreekt wordt. Als de kerkleer belangrijker wordt dan dan de bijbelse leer, of bijbelse kritiek niet mogelijk is omdat men de kerkleer op 1 lijn stelt met de bijbelse leer op alle fronten, wat heeft praten dan nog voor zin. Als het evangelie versmald wordt en men dat nog graag in stand wil houden ook, is het dan niet beter het zinkende schip te verlaten, waar men de Kapitein al overboord heeft gegooid, en niet de Bijbel maar de kerkleer en de kerkweg het navigatiesysteem is geworden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 21 nov 2005 20:01

frekje schreef:Eigenlijk, waarom doen we het niet zoals in Engeland? Anglicanen? 1 kerk, dat is alles. Meer niet.

Hmm, volgens mij heb je een opfris cursus kerkgeschiedenis nodig. :)

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 21 nov 2005 20:11

frekje schreef:Eigenlijk, waarom doen we het niet zoals in Engeland? Anglicanen? 1 kerk, dat is alles. Meer niet. Minder niet.

1 kerk? en deze lijst dan?
lijst

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 nov 2005 20:37

Ik snap niet dat de leden van die commissie zich niet kapot schamen. En waarom wil Meeuse geen uiteenzetting geven?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 nov 2005 20:50

Marnix schreef:Slechte zaak.

Is er eindelijk iemand die aanwijst waarom de GG-avondmaalstafels zo leeg blijven, waarom zo weinig mensen zich wedergeboren durven noemen, waarom dat zo anders is dan in de eerste gemeenten, waar de gemeente als uitverkorenen werden aangesproken, en anders als na de reformatie.... gaat men censuur toepassen omdat de kerkelijke weg niet bewandeld zou zijn. Right... als Van der Zwaag dat wel had gedaan had men vast ook niet naar hem geluisterd.

Het wordt hard tijd voor een terugkeer naar het Woord, in plaats van het karikatuur dat van het evangelie gemaakt is... en ik denk dat het verstandig is voor Van der Zwaag om niet in beroep te gaan maar een kerk te zoeken waar het evangelie nog wel zuiver gepreekt wordt. Als de kerkleer belangrijker wordt dan dan de bijbelse leer, of bijbelse kritiek niet mogelijk is omdat men de kerkleer op 1 lijn stelt met de bijbelse leer op alle fronten, wat heeft praten dan nog voor zin. Als het evangelie versmald wordt en men dat nog graag in stand wil houden ook, is het dan niet beter het zinkende schip te verlaten, waar men de Kapitein al overboord heeft gegooid, en niet de Bijbel maar de kerkleer en de kerkweg het navigatiesysteem is geworden?

Jammer Marnix dat je dit zo stelt...
Hiermee veroordeel je de GerGem in zijn geheel. Heel jammer.

Als van der Zwaag met zijn bezwaren de formele weg bewandeld had, zou er niet zoveel commotie zijn ontstaan. Als het hem gelukt zou zijn eerst zijn kerkenraad te overtuigen, vervolgens de classis, vervolgens de particuliere synode, en vervolgens de generale synode, zou hij meer bereikt hebben dan nu.
Maar blijkbaar ben je het er wel mee eens dat er geen formele weg bewandeld hoeft te worden. Jammer. Want zo wordt het heel snel een chaos waar niemand meer wijs uit kan worden.

Dan nog dit. Stel dat van der Zwaag met zijn uiteenzetting in zijn boek gelijk zou hebben. Waarom lukt het dan niet om andersdenkenden daarvan te overtuigen? Waarom kan hij niet alle kritiek (die Bijbels onderbouwd was) die tegen zijn boek geuit is weerleggen op grond van de Bijbel?

Tot slot. Als je het aantal mensen dat aan de bediening van het Heilig Avondmaal mag gaan als maatstaf neemt om te bepalen of het betreffende kerkgenootschap al dan niet zuiver Bijbels bezig is, ben je al een heel eind op weg de verkeerde richting op.
Ooit was Schotland een zeer Bijbelse natie, waar veel volk van God leefde. Nu is dat anders geworden. Ooit was Nederland een natie waar de Bijbel de waarden bepaalde. Nu is dat helaas anders. Komt dat door de Ger Gem? Of hebben we allemaal hand in eigen boezem te steken, en moeten we allemaal zeggen dat we niet ongedeerd uit de strijd komen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 nov 2005 20:51

Cicero schreef:Ik snap niet dat de leden van die commissie zich niet kapot schamen. En waarom wil Meeuse geen uiteenzetting geven?

Ik snap niet dat van der Zwaag zich niet kapot schaamt. En waarom hebben ze Meeuse eigenlijk om uiteenzetting gevraagd?

:roll:

Echt heel zinvolle en ter zake doende opmerkingen dit....

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 21:51

Ik vind het hele gebeuren rond K. van der Zwaag vooral uitermate vaag.
Ik heb zijn boek ook. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hij wekt bij mij niet de indruk dat hij ketterse dingen poneert. Integendeel. Mag zo iemand dan in de weg van kerkelijke tucht onder censuur gezet worden?
Eerder heb ik de indruk dat de wijze van preken in de Gereformeerde Gemeenten nogal eens op gespannen voet staat met hoe de Bijbel ons daarin voorgaat.
Er zitten ook heel goede en waardevolle aspecten aan de prediking in de Gereformeerde Gemeenten. Koert van Bekkum wijst erop dat de bevindelijke nadruk op zondebesef een wezenlijk element is van het christelijk geloof. In andere kerken mist dat nogal eens te veel.
Het hele gebeuren rond K. van der Zwaag komt op mij echter over als een hypocriet schimmenspel, waarin de vraag wat puur bijbels gezien waar is, nauwelijks of niet wordt gehoord. Ik heb er tenminste bar weinig van gehoord. Ik hoor des te meer over de vormen die hij hanteert, zijn aanpak en zo. Maar inhoudelijk...??
Marnix is scherp in zijn bewoordingen. Maar ik denk dat zijn scherpte terecht is, hoe gevoelig dit helaas ook ligt voor Ger.Gem.-leden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 21:59

PeterD schreef:
Cicero schreef:Ik snap niet dat de leden van die commissie zich niet kapot schamen. En waarom wil Meeuse geen uiteenzetting geven?

Ik snap niet dat van der Zwaag zich niet kapot schaamt. En waarom hebben ze Meeuse eigenlijk om uiteenzetting gevraagd?

Dat wat je hier over K. van der Zwaag zegt vind ik heel erg jammer. Ik vind dat zeer onterecht.
Helaas kom jij nu op mij over alsof je zelf deelneemt aan het schimmenspel rond K. van der Zwaag.
En de vraag naar een uiteenzetting lijkt mij niet onredelijk. Er is een nogal heftig besluit genomen. Als dat met goed geweten en zorgvuldig gebeurd is, is dat ook te verantwoorden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 nov 2005 22:02

Boekenlezer schreef:
PeterD schreef:

Dat wat je hier over K. van der Zwaag zegt vind ik heel erg jammer. Ik vind dat zeer onterecht.
Helaas kom jij nu op mij over alsof je zelf deelneemt aan het schimmenspel rond K. van der Zwaag.
En de vraag naar een uiteenzetting lijkt mij niet onredelijk. Er is een nogal heftig besluit genomen. Als dat met goed geweten en zorgvuldig gebeurd is, is dat ook te verantwoorden.

Wellicht ontgaat het cynisme in mijn opmerking je... Als tegenpool van het gestelde door Cicero, poneer ik een dergelijke stelling, met evenveel (of even weinig) onderbouwing welke net zo uit de lucht gegrepen is als de opmerking van Cicero...

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 nov 2005 22:03

Boekenlezer schreef:Ik vind het hele gebeuren rond K. van der Zwaag vooral uitermate vaag.
Ik heb zijn boek ook. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hij wekt bij mij niet de indruk dat hij ketterse dingen poneert. Integendeel. Mag zo iemand dan in de weg van kerkelijke tucht onder censuur gezet worden?

Vergeet niet dát hij de verkeerde weg bewandeld heeft (kerkrechterlijk gezien volgens de DKO) om zijn punten uiteen te zetten.
Ik kan me zelf niet aan de indruk onttrekken dat vdZ bewust heeft geprobeerd shockerend over te komen!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 nov 2005 22:10

PeterD schreef:
Boekenlezer schreef:
PeterD schreef:

Wellicht ontgaat het cynisme in mijn opmerking je... Als tegenpool van het gestelde door Cicero, poneer ik een dergelijke stelling, met evenveel (of even weinig) onderbouwing welke net zo uit de lucht gegrepen is als de opmerking van Cicero...

Dat ontging me inderdaad.
Toch vind ik het ongepast. Op mij komt K. van der Zwaag immers over als iemand die integer probeert om bepaalde zaken bespreekbaar te maken, en invloed ten goede uit te oefenen. (En daar kan natuurlijk reden voor zijn. Welke kerk is ex cathedra?) Daardoor ligt het bij mij wat gevoelig.
Voor de rest, wat de opmerking van Cicero betreft, dat laat ik verder maar aan Cicero over. Daarin mag hij verder op jou reageren.

Terug naar “Archief”