Vergelijking positie vrouwen islam - SGP terecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 jan 2005 22:50

Ik ook.
Maar je bent wel gelijkwaardig, maar niet gelijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2005 01:29

Maar dat betekent dat ik niet voor mijn vrouw ga bepalen wat zij al dan niet mag doen. Dat doet ze maar lekker zelf, ik ga niet twee levens leiden, ik heb aan mezelf m'n handen al meer dan vol.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jan 2005 17:08

Volgens mij zie je het te moeilijk, het gaat gewoon vanzelf.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2005 18:23

Wel erg gemakkelijk hè
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jan 2005 18:30

ja

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 02 jan 2005 20:17

een vrouw moet er gewoon zijn voor de man God heeft de man een vrouw geschonken als hulpe zo simpel is het de rest moet gewoon vanzelf gaan zoals ook de man de vrouw moet beschermen tegen het kwade men is er voor elkander om elkaar lief te hebben en om voor nageslacht te zorgen.dus een vrouw is niet gelijk als de man ze zijn nu wel ge-emancipeert ,maar worden hier niet uitgehuwelijkt of als vuil of als derderangs behandeld.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 25 feb 2005 14:28

waarom zo'n discussie over vrouwen????

Waarom worden de talenten die een vrouw bezit niet (altijd) gewaardeerd????

Een vrouw kan talenten hebben om een gezin te stichten (ik denk dat alle vrouwen die wel hebben), maar ook voor haar werk heeft een vrouw talenten! Hou deze aub bij, verwaarloos dit niet omdat je gaat trouwen ofzo.

Ik heb op een refomatorische school gezeten en ben daar ook afgestudeerd. Velen klasgenootjes zijn na hun studie gaan trouwen en doen niks meer met hun opleiding.....krijgen kinderen en blijven vervolgens 7 dagen per week thuis. Wat als deze dames straks moeten gaan werken, door allerlei omstandigheden. Ze zijn niet bijgeschoold, terug komen in de maatschappij is op je 45ste erg moeilijk! Terwijl je dan nog 15 jaar kan werken (bijlevenenwelzijn)

Daarom een oproep aan alle mannen en vrouwen........Laat je vrouw 1 dag werken en zoiezo haar studie afmaken, de maatschappij is veranderd..............!!!

Ik ken een gezin waarvan de meisjes niet mochten leren, geen autorijbewijs mochten halen......dat was immers niet nodig, werken in huishoudens en in de winkel kon ze nog wel 4 jaar bezig houden en dan zouden ze toch gaan trouwen (aldus pa)en wordt ze vast zwanger van 15 kinderen ofzo. Het meisje, vond het vreselijk en nog!!!! maar pas als ze getrouwd is ze hopelijk van deze achtelijke regels af!!!
tis maar een voorbeeld, maar khoop dat iedereen beseft dat deze leefwijze gewoon niet meer KAN en ik weet zeker dat God een vrouw niet alleen geschapen heeft voor het aanrecht.

God heeft man EN vrouw geschapen en heeft ze beide lief....daar tegen over is de man eerst geschapen, maar de man kan niet zonder de vrouw (Denk aan adam) ZE zijn evenveel waard in Gods ogen!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 14:33

Zonder werk is er geen leven mogelijk :S
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2005 15:19

the undutchable schreef:een vrouw moet er gewoon zijn voor de man God heeft de man een vrouw geschonken als hulpe zo simpel is het de rest moet gewoon vanzelf gaan zoals ook de man de vrouw moet beschermen tegen het kwade men is er voor elkander om elkaar lief te hebben en om voor nageslacht te zorgen.dus een vrouw is niet gelijk als de man ze zijn nu wel ge-emancipeert ,maar worden hier niet uitgehuwelijkt of als vuil of als derderangs behandeld.

Nee, slechts als tweederangs. :roll:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 feb 2005 15:57

Ik citeer even wat uit Genesis, iets wat ik opvallend vind:

Hoofdstuk 1:

26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Hoofdstuk 2:

Zo had Adam genoemd de namen van al het vee, en van het gevogelte des hemels, en van al het gedierte des velds; maar voor de mens vond hij geen hulpe, die als tegen hem over ware.
21 Toen deed de HEERE God een diepen slaap op Adam vallen, en hij sliep; en Hij nam een van zijn ribben, en sloot derzelver plaats toe met vlees.
22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.
23 Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees! Men zal haar Manninne heten, omdat zij uit den man genomen is.

Het viel mij op dat God al voor het ontstaan van Manninne (Eva) het vrouwelijk geslacht had geschapen. Ik weet niet wat ik er precies mee wil zeggen, enkel dat ik het opmerkelijk vind.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 feb 2005 17:30

hoofdstuk 2 is een aanvulling op hoofdstuk 1, want in 1 zijn alle dingen geschapen, maar in hoofdstuk 2 lees je pas dat adam ze benoemd. en eva komt uit adams bot, dus dat er voor eva al het vrouwelijk geslacht geschapen is lijkt me niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 feb 2005 19:16

En volgens Paulus moet een vrouw haar man gehoorzamen.
Ik snap niet dat daar zelfs in gereformeerde kringen moeilijk over gedaan wordt. Het is gewoon bijbels dat de man het hoofd van het gezin is.
Tegenwoordig maakt vaak de vrouw de dienst uit en moet de man gehoorzamen, dat is niet bijbels. Vrouwen die de baas zijn zeggen altijd dat ze samen de dingen overleggen, de taken verdelen. Maar het komt er op neer dat de vrouw de taken verdeelt. In Nederland in ieder geval. De man volgt dan sloom en sullig zijn vrouw.
Behalve echte mannen, die laten niet over zich heen lopen. Maar die worden dan weer gelijk bestempelt als "macho" Maar in Nederland is het eerder regel dan uitzondering dat de vrouw de baas in huis is. Waarschijnlijk vinden die mannen dat wel makkelijk of zo, hoeven ze zelf niks te beslissen, kunnen zij er ook niks aan doen als alles fout gaat.

Tegenwoordig zie je ook steeds meer sigarenrokende "vrouwen" :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 01 mar 2005 19:07

Mariamagdalena schreef:En volgens Paulus moet een vrouw haar man gehoorzamen.
Ik snap niet dat daar zelfs in gereformeerde kringen moeilijk over gedaan wordt. Het is gewoon bijbels dat de man het hoofd van het gezin is.
Tegenwoordig maakt vaak de vrouw de dienst uit en moet de man gehoorzamen, dat is niet bijbels. Vrouwen die de baas zijn zeggen altijd dat ze samen de dingen overleggen, de taken verdelen. Maar het komt er op neer dat de vrouw de taken verdeelt. In Nederland in ieder geval. De man volgt dan sloom en sullig zijn vrouw.
Behalve echte mannen, die laten niet over zich heen lopen. Maar die worden dan weer gelijk bestempelt als "macho" Maar in Nederland is het eerder regel dan uitzondering dat de vrouw de baas in huis is. Waarschijnlijk vinden die mannen dat wel makkelijk of zo, hoeven ze zelf niks te beslissen, kunnen zij er ook niks aan doen als alles fout gaat.

Tegenwoordig zie je ook steeds meer sigarenrokende "vrouwen" :roll:

Net zulke sullen als Jakob zeker.

En waarin moet je je man gehoorzamen?
Waarom zou je niet met elkaar kunnen overleggen, dat houd dan toch niet in dat je niet aan je man onderdanig bent.
Want ik dacht niet dat er staat dat je je man moet gehoorzamen.

Terug naar “Archief”