Dus er is volgens Josh één God en één Heer?
Maar wie moet ik dan dienen?
Moderator: Moderafo's
Josh schreef:Joh 17:3
En dit is eeuwig leven: dat de mensen u kennen, u, de enige ware God, en Jezus Christus, die u gezonden hebt.
1 Cor 8:5-6
Er is maar één God: de Vader, de bron van alles, onze bestemming én er is maar één Heer: Jezus Christus, door wie alles is, door wie wij leven.
Sabra schreef:Brion schreef:Wederom een bewuste misquote! Je begint het aardig te leren van Josh! Dat is een van de redenen dat ik op geen enkel argument van jou in wil gaan.
Hoewel jij dit niet letterlijk hebt beweerd, doe je wel voorkomen of dit het geval is.
Sabra schreef:Iedere vergelijking tussen waarnemer en Josh gaat in mijn ogen niet op.
Sabra schreef:Je bent zeker niet verplicht om ergens op in te gaan, maar als je een discussie hebt of gesprek voert, is het wel belangrijk om in te gaan op wat iemand zegt. Anders praat je zo langs elkaar heen.
Sabra schreef:Een doop kun je niet zomaar verontachtzamen of teniet doen door te zeggen dat enkel de vinger van de dominee is gedoopt, dat kan nodeloos kwetsend zijn, maar reageer eens op de andere stellingen.
Optimatus schreef:De Persoon Jezus spreekt met de Persoon Vader, dus in de tweede persoon enkel- of meervoud. Maar dat sluit niet uit dat Jezus en de Vader en de Helige Geest God zijn.
De Personen kunnen onder elkaar communiceren.
Optimatus schreef:Dus er is volgens Josh één God en één Heer?
Maar wie moet ik dan dienen?
1 Corinthiers 8 6 Nochtans hebben wij [maar] een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en [maar] een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem.
Optimatus schreef:Alles goed en wel - en fijn dat je weer praat - maar hoe zit het dan met de Drieëenheid in de 1ste Johannesbrief?
1 Joh. 5:20:
20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.
opdat zij allen een zijn, gelijk Gij, Vader in mij, en ik in U; opdat ook zij in ons een zijn, opdat de wereld gelove, dat Gij mij gezonden hebt
David schreef:1 Joh. 5:20:
20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.
Johannes zal deze uitleg zeker gebruikt hebben naar aanleiding van zijn kennis over het hoge priesterlijke gebed in Joh. 17
Hierin is de Vader de Waarachtige God genoemd. vers 3
1 Johannes 5:20 zegt hij eigenlijk niets anders anders zou hij Jezus tegenspreken.
Met die kennis deze tekst lezend kom ik tot de volgende uitleg:
In vers 18 en 19 vestigt Johannes de aandacht op God.
Vers 20 zegt:
De Zoon is gekomen.
Waarom? Om ons verstand te geven.
Zodat we deze ene (houtos) Waarchtige God kennen.
Deze ene slaat dus op de Waarachtige God zoals de Vader door Jezus genoemd werd.
David schreef:Joh. 17 :21opdat zij allen een zijn, gelijk Gij, Vader in mij, en ik in U; opdat ook zij in ons een zijn, opdat de wereld gelove, dat Gij mij gezonden hebt
Het is dus namelijk zo dat wie in Christus is ook automatisch in de Vader is .
En de Vader is de waarachtige God en het eeuwige leven.
Vergelijk Johannes 17:3: 'Dit is eeuwig leven: u te kennen de enige waarachtige God en Jezus Christus die gij gezonden hebt..."
David
2 (Want het Leven is geopenbaard, en wij hebben het gezien, en wij getuigen, en verkondigen ulieden dat eeuwige Leven, Hetwelk bij den Vader was, en ons is geopenbaard.)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten