Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 11:05

Volgens mij zingt iedereen liever ritmisch in de kerk, maar niemand durft et te zeggen :P :oops: :mrgreen:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 jun 2005 11:53

Dreamster schreef:Ik weet niet hoor....maar ik zing liever ritmisch, dat kan je meer met je hart! Het licht natuurlijk ook aan welke psalm, maar een kerkorgel vind ik eigenlijk niks...veel te zwaar (tonen, niet religie :P )

Gek dat het ineens zwaar wordt als het om een orgel gaat. Ik ben benieuwd hoe later de aankomende generatie lawaaidove kerkgangers daar tegen aan kijkt die hun hele leven bij een housebeat gezongen hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2005 11:57

Orgels waren in de tijd dat ze werden uitgevonden kleine orkestjes in één instrument. Dat was en is geniaal. Het is toch indrukwekkend dat je met één mechanisch bouwwerk een compleet kamerorkest kunt naspelen en daarmee een groep mensen kunt begeleiden?

Als je dan het gekreun van Urk in Kampen hoort, dan denk ik: "arm orgel"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 12:06

jas schreef:
Dreamster schreef:Ik weet niet hoor....maar ik zing liever ritmisch, dat kan je meer met je hart! Het licht natuurlijk ook aan welke psalm, maar een kerkorgel vind ik eigenlijk niks...veel te zwaar (tonen, niet religie :P )

Gek dat het ineens zwaar wordt als het om een orgel gaat. Ik ben benieuwd hoe later de aankomende generatie lawaaidove kerkgangers daar tegen aan kijkt die hun hele leven bij een housebeat gezongen hebben.

Hey...et gaat me niet eens helemaal om het kerkorgel, het is toch mijn gevoel, ik vin piano iets vrijer...maar het ligt allright ook erg aan de organist... :oops: Ik speel zelf ook wel eens orgel en ik vind dat ook mooi, maar het gaat me over het algemeen, alles bij elkaar!

Onze gemeente is ook te groot om normaal te zingen

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jun 2005 12:25

Kijk, dat vind ik nou zo grappig :lol: De één roept dat we vooral langzaam en niet-ritmisch moeten zingen, anders kan het niet meer met je hart, en de ander gebruikt exact hetzelfde argument om te verdedigen dat ritmisch zingen toch de voorkeur verdient.

Het illustreert wel heel mooi hoeveel waarde zulke gevoelsargumenten hebben: geen.

Nou, een kerkorgel vind ik ook maar niks hoor. Tenminste, afgaande op de beroerde manier waarop in veel kerken en op veel cd's wordt ge-orgeld...

Als het goed gebeurt, is een orgel best om aan te horen. En het functioneert ook nog eens uitstekend als (Jas zei het al) éénmans-orkest, dat als geen ander in staat is om een grote meute in het gareel te houden.
~~Soli Deo Gloria~~

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 jun 2005 12:26

Dreamster schreef:Onze gemeente is ook te groot om normaal te zingen

Wil je ons uitleggen hoe je dit bedoelt? Wanneer is een gemeente te groot en wat bedoel je met normaal zingen?
~~Soli Deo Gloria~~

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 12:27

Afwisseling is misschien de beste manier....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2005 12:49

Juist, dat vind ik ook. Er zijn zo ontzettend veel verschillende instrumenten. Waarom moeten we nou als kerken zeggen: We doen alleen een orgel... Waarom willen we 1 vast instrument hebben als we zoveel mogelijkheden hebben. Waarom varieren we niet wat meer?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 12:52

Marnix schreef:Juist, dat vind ik ook. Er zijn zo ontzettend veel verschillende instrumenten. Waarom moeten we nou als kerken zeggen: We doen alleen een orgel... Waarom willen we 1 vast instrument hebben als we zoveel mogelijkheden hebben. Waarom varieren we niet wat meer?

Dat noem je met een mooi woord: traditie

*kots*

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2005 13:09

Waarom is traditie kots? ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 13:29

Aangezien ik niet snap waarom het er is. De ger gem staat bol van traditie! En ik voel me er niet thuis. Het is dus niet zo dat k tege traditie ben (hap hap) Maar soms...grrr :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2005 13:45

Ik kan me er wel wat bij vorostellen.

Dingen moeten niet anders dan altijd het geval was. Een keer een gitaar, een piano, een keyboard of wat dan ook in de kerk zetten? Nee dat kan echt niet.... we zingen altijd met een orgel dus moet dat maar zo blijven. En het ergste is dat als je een keer van tradities afwijkt, mensen gaan lopen zeuren en doen alsof je van Gods wil en wet afwijkt.

Het is puur de orgeltraditie die overheerst, waardoor veel mensen klagen dat een keyboard bijvoorbeeld oneerbiedig is. Dat is iets wat de bijbel nergens aangeeft, integendeel. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor zingen op hele noten.... tja dat is veeeeel eerbiediger dan ritmisch zingen. Waar staat dan?

Het geeft wel aan hoe belangrijk tradities voor veel mensen zijn, zelfs zo belangrijk dat ze God in hun traditionele straatje gana passen, en God aan hun eigen denkwijze gaan aanpassen. Je ziet dat ontzettend veel. Ik was net even op het forum Yord.nl (van het RD) waar het over de jongerendag ging. Mensen lopen er te klagen dat God niet van dat soort happenings houdt, dat het te uitbundig is waar het dienen van de Here ingetogen moet, en niet met moderne instrumenten en muziekstijlen. Waar staat dat in de bijbel? Waar lees ik dat God alleen met psalmen, begeleid door orgel gediend wil worden? Dat moderne instrumenten niet tot Gods eer kunnen zijn? Dat uit je dak gaan voor God niet kan?

Ik lees het nergens in de bijbel. Maar het botst met de tradities en daardoor de denkwijzen van die mensen daar. En omdat het niet is zoals ze zelf gewend zijn, zoals hun tradities zijn, veroordelen het. Omdat het niet bij hun eigen denkwijze aansluit.

Dat vind ik walgelijk. Mensen zetten zichzelf dan centraal, ik vind het niet kunnen want ik ben het niet gewend... dus kan God het ook niet goedkeuren. Als wij iets vinden vindt God het daarom ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2005 13:57

Aangezien ik niet snap waarom het er is. De ger gem staat bol van traditie! En ik voel me er niet thuis. Het is dus niet zo dat k tege traditie ben (hap hap) Maar soms...grrr Embarassed
De Ger.Gem heeft een aantal punten die gegrond zijn op een bepaalde uitleg van Gods Woord die onder traditie vallen maar ook een aantal dingen om zich te onderscheiden van de Katholieke Kerk, maar ik vind het ook wat krampachtig om aan die dingen te blijven hangen, maar de meerderheid van de mensen in de Ger.Gem vind het zo ook best en vind dat God zo ook geeerd wordt, ja ik vind ritmisch ook mooier (en met riffende gitaren, grunten en raggen nog mooier :P)..

Maar als je het er niet mee eens bent, ga je toch gewoon naar een andere kerk die wel bij je aansluit? Ik doe het niet, ik heb wel van die puntjes van waarom zus of zo, maar om er om van de kerk af te geen neuh.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 13:57

Helemaal mee eens Marnix :wink:

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!

2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!

3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!

4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!

5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!

6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!

Dit staat toch echt in de bijbel. (mooie psalm trouwens, hij is alleen mooier alstie ritmisch wordt gezongen, dat past erbij)
Wat dan over eerbied? Is het eerbiedig als je 1 woord per 20 seconden zingt? Bij ons in de kerk zingen ze dan nog ongeveer middelmatig-langzaam-niet-ritmisch. Maar als ik dan in de gergemined in Gouda kom...dan is toch alle eerbied weg. Zingen met miljoen halen, en onderhand bijna in slaap vallen...

Mn moeder vond pas een opwekkings cd van mn vriendin die ik had geleend. Afgrijselijk vond ze het: ze vind het de duivel in de gedaante van een engel de lichts. Ik weet het niet, maar als ik verhalen van mn vriendin hoor over afrika, daar zingen ze niet anders. Altijd met trommels enzo. Jaaaaaaaaaaaa...maar dat is bij ons afgeschaft om de scheiding te maken tussen het uiterlijke van de rooms katholieke kerk, en het sombere van de gereformeerde kerken, zeg maar, eenvoud. :oops:

VOlgens mij zijn we bezig om van onze eenvoud iets uiterlijks te maken.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 16 jun 2005 13:58

Raido schreef:
Aangezien ik niet snap waarom het er is. De ger gem staat bol van traditie! En ik voel me er niet thuis. Het is dus niet zo dat k tege traditie ben (hap hap) Maar soms...grrr Embarassed
De Ger.Gem heeft een aantal punten die gegrond zijn op een bepaalde uitleg van Gods Woord die onder traditie vallen maar ook een aantal dingen om zich te onderscheiden van de Katholieke Kerk, maar ik vind het ook wat krampachtig om aan die dingen te blijven hangen, maar de meerderheid van de mensen in de Ger.Gem vind het zo ook best en vind dat God zo ook geeerd wordt, ja ik vind ritmisch ook mooier (en met riffende gitaren, grunten en raggen nog mooier :P)..

Maar als je het er niet mee eens bent, ga je toch gewoon naar een andere kerk die wel bij je aansluit? Ik doe het niet, ik heb wel van die puntjes van waarom zus of zo, maar om er om van de kerk af te geen neuh.

gaat ook zo lkkr als je 13 bent:p

Terug naar “Archief”