surfer schreef:Itt tot eerdere geposte profetieën ben je nu volgens mij alle internetdrap die er is aan het posten. Beetje *muslimstyle* Ik hou daar niet zo van, het heeft iets passiefs in zich, ongeinteresseerdheid zelfs.
in deze cases zit wat meer rek voor interpretatie, dus er kan wat makkelijker een positieve draai aan gegeven worden, zodat het toch weer klopt. Dat wil echter niet zeggen dat deze voorbeelden 'drab' zijn. Ze liggen in de lijn van de andere contradicties, die in mijn ogen zeker niet geloofwaardig recht te breien zijn.
Ik denk dat jij dit allemaal voor jezelf post. Óf om jezelf te overtuigen, óf om het van je af te schrijven.
kootje schreef:surfer schreef:ik schreef:Mi 120 jaar tot de zondvloed.
120 jaar voor Noach om de Ark te bouwen etc.
is geen basis voor.
M.i.: God stelt de mens een ultimatum: 120 jaar. Hoe lees je anders het eerste deel van de tekst, 'mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens, omdat hij ook vlees is'? Het woordje 'doch' wijst er op dat er verband is.
Een mogelijkheid is dat Noach niet 120, maar 100 jaar voor de vloed is gaan bouwen. Het ultimatum is echter 120 jaar voor de vloed gesteld.
tIs een beetje een chronologieprobleem, maar ik denk dat ik met Kootje meega.
Ook in het boek Henoch wordt melding van gemaakt van de vervallen aarde en de boodschap aan Noach (hfst 10) waarin staat dat de reuzen (kruising engelen en mensen) op de aarde een levensverwachting van minimaal 500 jaar hadden. Het ultimatum van 120 jaar vanaf het moment dat de de situatie aan G.d wordt voorgelegd en Hij besluit een zondvloed te sturen, gaat dan zinnig klinken.
surfer schreef:Wie zegt dat 1 dag in de eerste hoofdstukken van Genesis 24 uur betekend?
Ik geloof dat de dagen in Genesis 1 perioden van miljoenen jaren in kunnen houden
voor dat geloof is weinig grond, aangezien in de voorgaande verzen nauwkeurig gedefinieerd is wat onder een dag verstaan wordt. Namelijk de tijd die verstrijkt tussen een morgen en een avond:
Genesis 1: 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. En het was avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.
Er zijn meerdere oplossingen daarvoor. Mijn reden om er langere periodes in te zien is om oa de EvolutieTheorie mogelijk te maken in combi met Genesis. Ik geloof namelijk dat G.d een heel creatief Iemand is.
1 Oplossing is: Iedere dag wordt idd afgesloten, maar niet duidelijk begonnen, mi. Het kan dus zijn dat iedere Scheppingsdag in Genesis 1 een soort afsluitdag is van een langere periode, de dag dat het geschapene 'alzo was'.
2: De dagen en nachten waren in het leven geroepen zonder dat de zon, maan en sterren licht gaven (dag 4) dus misschien moeten we het licht iets figuurlijker nemen ("Ik ben het Licht der wereld")
En zo zijn er meer. Doet er even niet toe.
RCI schreef:surfer schreef:De eerste keer in het NT dat er over een vervulde profetie gesproken wordt:
Mattheus 2 15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Dit zou een vervulling zijn van deze profetie:
Hosea 11 1 Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte uitgeroepen.
Maar, sorry hoor, is dat niet erg vergezocht? Deze tekst kan net zo goed slaan op de uittocht uit Egypte.*) En dat blijkt ook als je vers 2 leest:
2 [Maar] [gelijk] zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baals, en rookten den gesnedenen beelden er lijkt hier trouwens iets mis te gaan in de vertaling.
Een tweede voorbeeld:
Mattheus 2:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!
En de tekst uit Jeremia:
Jeremia 31 15 Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn.
Maar lees eens even verder...-+
16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want [uw] kinderen zullen wederkomen tot hun landpale
Zijn de vermoorde babies wedergekomen? Nee, deze profetie slaat op iets heel anders. Als ik me niet vergis, gaat het hier over de terugkeer naar Palestina.*)
De schrijver van Mattheus maakt zich hier schuldig aan het uit de context plukken van verzen, om autoriteit aan zijn geschrift te geven.
Sommige teksten worden in delen, in plaats van in één keer vervuld. Dat heeft ook te maken met het profetisch perspecief. De profeet ziet de 1e en 2e komst van Christus heel dicht na elkaar.
Daarbij komt nog, dat de Heilige Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest. Dus je mag er helemaal niet aan sleutelen. Niet Mattheüs, maar God heeft de Bijbel geschreven.
*) Extraatje bij bovenstaande profetieën:
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de gematria, waarin iedere bijbelse letter staat voor een getal volgens een vaste indeling. Als we Yeshua nemen in de NTische Griekse tekst krijgen we:
Iesous=10+8+200+70+400+200=888 (let op de tegenstelling met het beest in Openbaringen: 666!)
Als we de namen van de stammen van Israel nemen die terugkeerden uit Egypte en die afstammen van Rachel (!) : Benjamin, Manasse en Efraïm (die ook naast elkaar op de borstlap*) van de Hogepriester stonden, onderste rij) krijgen we:
(162)+(395)+(331)=888
Christos (1480) wordt gevormd door Dan(54)+Aser(501)+Issaschar(830)+Zebulon(95)=1480
link+link
(De andere stammen hebben dezelfde waarde als 'Alpha en Omega')
Er is dus een duidelijk hogere link - overeenkomst tussen Yehua Mashiach, Jezus Christus, en de kinderen van Rachel&/Israël!
- *) Excuses: 'Borstlap' heeft dezelfde waarde als 'Messias'

Invincie.
*links gewijzigd* 17-06