Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

Berichtdoor Invincible » 16 jun 2004 12:55

surfer schreef:
Itt tot eerdere geposte profetieën ben je nu volgens mij alle internetdrap die er is aan het posten. Beetje *muslimstyle* Ik hou daar niet zo van, het heeft iets passiefs in zich, ongeinteresseerdheid zelfs.

in deze cases zit wat meer rek voor interpretatie, dus er kan wat makkelijker een positieve draai aan gegeven worden, zodat het toch weer klopt. Dat wil echter niet zeggen dat deze voorbeelden 'drab' zijn. Ze liggen in de lijn van de andere contradicties, die in mijn ogen zeker niet geloofwaardig recht te breien zijn.

Ik denk dat jij dit allemaal voor jezelf post. Óf om jezelf te overtuigen, óf om het van je af te schrijven.

kootje schreef:
surfer schreef:
ik schreef:Mi 120 jaar tot de zondvloed.
120 jaar voor Noach om de Ark te bouwen etc.

is geen basis voor.

M.i.: God stelt de mens een ultimatum: 120 jaar. Hoe lees je anders het eerste deel van de tekst, 'mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens, omdat hij ook vlees is'? Het woordje 'doch' wijst er op dat er verband is.

Een mogelijkheid is dat Noach niet 120, maar 100 jaar voor de vloed is gaan bouwen. Het ultimatum is echter 120 jaar voor de vloed gesteld.

tIs een beetje een chronologieprobleem, maar ik denk dat ik met Kootje meega.

Ook in het boek Henoch wordt melding van gemaakt van de vervallen aarde en de boodschap aan Noach (hfst 10) waarin staat dat de reuzen (kruising engelen en mensen) op de aarde een levensverwachting van minimaal 500 jaar hadden. Het ultimatum van 120 jaar vanaf het moment dat de de situatie aan G.d wordt voorgelegd en Hij besluit een zondvloed te sturen, gaat dan zinnig klinken.

surfer schreef:
Wie zegt dat 1 dag in de eerste hoofdstukken van Genesis 24 uur betekend?
Ik geloof dat de dagen in Genesis 1 perioden van miljoenen jaren in kunnen houden

voor dat geloof is weinig grond, aangezien in de voorgaande verzen nauwkeurig gedefinieerd is wat onder een dag verstaan wordt. Namelijk de tijd die verstrijkt tussen een morgen en een avond:

Genesis 1: 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. En het was avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.

Er zijn meerdere oplossingen daarvoor. Mijn reden om er langere periodes in te zien is om oa de EvolutieTheorie mogelijk te maken in combi met Genesis. Ik geloof namelijk dat G.d een heel creatief Iemand is.

1 Oplossing is: Iedere dag wordt idd afgesloten, maar niet duidelijk begonnen, mi. Het kan dus zijn dat iedere Scheppingsdag in Genesis 1 een soort afsluitdag is van een langere periode, de dag dat het geschapene 'alzo was'.
2: De dagen en nachten waren in het leven geroepen zonder dat de zon, maan en sterren licht gaven (dag 4) dus misschien moeten we het licht iets figuurlijker nemen ("Ik ben het Licht der wereld")
En zo zijn er meer. Doet er even niet toe.

RCI schreef:
surfer schreef:De eerste keer in het NT dat er over een vervulde profetie gesproken wordt:

Mattheus 2 15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

Dit zou een vervulling zijn van deze profetie:

Hosea 11 1 Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte uitgeroepen.

Maar, sorry hoor, is dat niet erg vergezocht? Deze tekst kan net zo goed slaan op de uittocht uit Egypte.*) En dat blijkt ook als je vers 2 leest:

2 [Maar] [gelijk] zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baals, en rookten den gesnedenen beelden er lijkt hier trouwens iets mis te gaan in de vertaling.

Een tweede voorbeeld:

Mattheus 2:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!

En de tekst uit Jeremia:

Jeremia 31 15 Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn.

Maar lees eens even verder...-+

16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want [uw] kinderen zullen wederkomen tot hun landpale

Zijn de vermoorde babies wedergekomen? Nee, deze profetie slaat op iets heel anders. Als ik me niet vergis, gaat het hier over de terugkeer naar Palestina.*)

De schrijver van Mattheus maakt zich hier schuldig aan het uit de context plukken van verzen, om autoriteit aan zijn geschrift te geven.

Sommige teksten worden in delen, in plaats van in één keer vervuld. Dat heeft ook te maken met het profetisch perspecief. De profeet ziet de 1e en 2e komst van Christus heel dicht na elkaar.
Daarbij komt nog, dat de Heilige Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest. Dus je mag er helemaal niet aan sleutelen. Niet Mattheüs, maar God heeft de Bijbel geschreven.

*) Extraatje bij bovenstaande profetieën:

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de gematria, waarin iedere bijbelse letter staat voor een getal volgens een vaste indeling. Als we Yeshua nemen in de NTische Griekse tekst krijgen we:
Iesous=10+8+200+70+400+200=888 (let op de tegenstelling met het beest in Openbaringen: 666!)

Als we de namen van de stammen van Israel nemen die terugkeerden uit Egypte en die afstammen van Rachel (!) : Benjamin, Manasse en Efraïm (die ook naast elkaar op de borstlap*) van de Hogepriester stonden, onderste rij) krijgen we:
(162)+(395)+(331)=888

Christos (1480) wordt gevormd door Dan(54)+Aser(501)+Issaschar(830)+Zebulon(95)=1480
link+link
(De andere stammen hebben dezelfde waarde als 'Alpha en Omega')

Er is dus een duidelijk hogere link - overeenkomst tussen Yehua Mashiach, Jezus Christus, en de kinderen van Rachel&/Israël!
    *) Excuses: 'Borstlap' heeft dezelfde waarde als 'Messias' :) nl (358) and so on...

Invincie.

*links gewijzigd* 17-06
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jun 2004 17:02

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in de gematria, waarin iedere bijbelse letter staat voor een getal volgens een vaste indeling. Als we Yeshua nemen in de NTische Griekse tekst krijgen we:
Iesous=10+8+200+70+400+200=888 (let op de tegenstelling met het beest in Openbaringen: 666!)

Als we de namen van de stammen van Israel nemen die terugkeerden uit Egypte en die afstammen van Rachel (!) : Benjamin, Manasse en Efraïm (die ook naast elkaar op de borstlap*) van de Hogepriester stonden, onderste rij) krijgen we:
(162)+(395)+(331)=888

Christos (1480) wordt gevormd door Dan(54)+Aser(501)+Issaschar(830)+Zebulon(95)=1480
link+link
(De andere stammen hebben dezelfde waarde als 'Alpha en Omega')

Er is dus een duidelijk hogere link - overeenkomst tussen Yehua Mashiach, Jezus Christus, en de kinderen van Rachel&/Israël!
als je het over drab hebt, Invincible....

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 jun 2004 16:56

surfer schreef:als je het over drab hebt, Invincible....

Argumenten??? 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Hizkia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hizkia » 04 jul 2004 14:26

surfer schreef:hm....ik begin te begrijpen wat met de uitdrukking 'de hardigheid huns harten' bedoeld wordt.

Laat ik nog maar eens een voorbeeld geven:

Mattheus 1:16 En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus.
17 Al de geslachten dan, van Abraham tot David, [zijn] veertien geslachten; en van David tot de Babylonische overvoering, [zijn] veertien geslachten; en van de Babylonische overvoering tot Christus, [zijn] veertien geslachten.
18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want als Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit den Heiligen Geest.

Lukas 1:35 En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Lukas 3:23 En Hij, Jezus, begon omtrent dertig jaren [oud] te wezen, zijnde (alzo men meende) de zoon van Jozef, den [zoon] van Heli,

Volgens de evangelisten is Jezus ontvangen van de Heilige Geest. Tegelijkertijd zou hij echter ook voortgekomen zijn uit de geslachtslijn van David (Davids Zoon).

Maar wacht even, dat kan dus niet allebei. Of Jezus was echt een kind van Jozef, of hij was 'ontvangen van de Heilige Geest' en dus niet een nakomeling van David.

Welke verklaring moeten we hierbij bedenken?

Maria is de dochter van Heli. Jozef wordt alleen maar in het geslachtsregister in Lukas genoemd, omdat hij de juridische vader van de Here Jezus is.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 18:35

Maria is de dochter van Heli. Jozef wordt alleen maar in het geslachtsregister in Lukas genoemd, omdat hij de juridische vader van de Here Jezus is.
wat is dat voor iemand, een juridische vader? De Messias zou toch uit het geslacht van David geboren moeten worden? Niet juridisch, maar uit hun vlees en bloed. Uit een man dus. In de betreffende context word de mannelijke geslachtslijn aangehouden, de plotselinge switch naar de vrouwelijke geslachtslijn van de exegeten is alleen omdat ze in het nauw zitten. Omdat bij voorbaat uitgesloten wordt dat Jezus weleens niet de messias zou kunnen zijn. Dan moet je wat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 18:59

Nieuwe input voor dit topic: 8)

Handelingen 2 schreef:16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
18 En ook op Mijn dienstknechten, en op Mijn dienstmaagden, zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten, en zij zullen profeteren.
19 En Ik zal wonderen geven in den hemel boven, en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur, en rookdamp.
20 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.
21 En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.

Petrus zegt hier dus dat op dat moment (tijdens het Pinksterfeest) de profetie van Joel vervuld werd. Hiermee bedoelt hij deze tekst:

Joel 2 schreef:28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
29 Ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.
30 En Ik zal wondertekenen geven in den hemel en op de aarde: bloed, en vuur, en rookpilaren.
31 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
32 En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen.

Maar, volgens mij heeft Joel het hier over de allerlaatste dagen voor de wederkomst en niet over de uitstorting vd. Heilige Geest. Want de zon is ondertussen (afgezien van een paar eclipsen) nog niet zwart geworden en de maan nog niet rood. Ook lees ik verder in de bijbel of in de geschiedenis niets over bloed, vuur en rookpilaren terwijl die tijd volgens Petrus toch aangebroken is..

Enneh, surfer, nu ff niet gelijk roepen: ja zie je nu wel het klopt allemaal voor geen meter want we weten al dat je dat vindt :mrgreen: en ik ben eigenlijk benieuwd naar wat men hier verder voor verklaringen bij heeft gevonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jul 2004 10:19

want we weten al dat je dat vindt
heb moeten concluderen..

Ten tijde van Handelingen dacht men al in het laatste der dagen te leven, Jezus had aangekondigd spoedig te zullen terugkeren. Bij dat spoedig kun je denken aan een tijdsbestek van ergens tussen de 0 en 50 jaar. Een kleine bloemlezing:

Marcus 9: 1 1 En hij zeide tot hen: Voorwaar, ik zeg u: Hier staan sommigen, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het rijk Gods met kracht zien komen.

Mattheus 16: 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Mattheus 24: 33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat [het] nabij is, voor de deur.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.

Lukas 9: 26 Want zo wie zich Mijns en Mijner woorden zal geschaamd hebben, diens zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij komen zal in Zijn heerlijkheid, en [in] [de] [heerlijkheid] des Vaders, en der heilige engelen.
27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

Lukas 31: 31 Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet, dat het Koninkrijk Gods nabij is.
32 Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.

Johannes 21 Als Petrus dezen zag, zeide hij tot Jezus: Heere, maar wat [zal] deze?
22 Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kome, wat gaat het u aan? Volg gij Mij.
23 Dit woord dan ging uit onder de broederen, dat deze discipel niet zou sterven. En Jezus had tot hem niet gezegd, dat hij niet sterven zou, maar: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kome, wat gaat het u aan?

1 Johannes 18: 18 Kinderkens, het is de laatste ure; en gelijk gij gehoord hebt, dat de antichrist komt, [zo] zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen, dat het de laatste ure is.

Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Jezus dacht terug te komen vóórdat alle toen levende mensen gestorven waren. Het verschuiven van deze datum naar de zgn. 2e komst, aan het einde der tijden, kan hier echt niet zonder de waarheid geweld aan te doen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 jul 2004 16:58

surfer schreef:

wat is dat voor iemand, een juridische vader? De Messias zou toch uit het geslacht van David geboren moeten worden? Niet juridisch, maar uit hun vlees en bloed. Uit een man dus. In de betreffende context word de mannelijke geslachtslijn aangehouden, de plotselinge switch naar de vrouwelijke geslachtslijn van de exegeten is alleen omdat ze in het nauw zitten. Omdat bij voorbaat uitgesloten wordt dat Jezus weleens niet de messias zou kunnen zijn. Dan moet je wat.

Dit is al meerdere keren duidelijk uitgelegd. Ga nu niet eigenwijs zitten doen aub.
Probeer eerst de door mijn genoemde verklaringen/argumenten maar onderuit te halen, dan praten we (graag) verder.

Aragorn schreef:Nieuwe input voor dit topic: 8)

Handelingen 2 schreef:16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joel:

Petrus zegt hier dus dat op dat moment (tijdens het Pinksterfeest) de profetie van Joel vervuld werd.

Maar, volgens mij heeft Joel het hier over de allerlaatste dagen voor de wederkomst en niet over de uitstorting vd. Heilige Geest. Want de zon is ondertussen (afgezien van een paar eclipsen) nog niet zwart geworden en de maan nog niet rood. Ook lees ik verder in de bijbel of in de geschiedenis niets over bloed, vuur en rookpilaren terwijl die tijd volgens Petrus toch aangebroken is..

[een uitleg]
Petrus verwijst idd naar Joël, en verwijst naar de toekomst.
De tekst in Joël gaat over de toekomst (niet over de Pinksterdag) de dag dat Israël wordt hersteld. Dan zal heel het volk die Geest ontvangen. Petrus noemt deze tekst uitsluitend om aan te geven dat de Geest die zojuist was uitgestort, die Geest is die in Joël beloofd wordt, niet dat die tijd is aangebroken.
De directe vervulling van de teksten uit Joël zijn dus nog niet vervuld (ook niet gedeeltelijk).
[/een uitleg]

Mocht het niet duidelijk zijn, dan ga ik graag op zoek naar mn bron. kWeet zo snel niet waar ik het heb gelezen.
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 jul 2004 17:07

surfer schreef:Ten tijde van Handelingen dacht men al in het laatste der dagen te leven, Jezus had aangekondigd spoedig te zullen terugkeren. Bij dat spoedig kun je denken aan een tijdsbestek van ergens tussen de 0 en 50 jaar. Een kleine bloemlezing:

(...)

Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Jezus dacht terug te komen vóórdat alle toen levende mensen gestorven waren.

Nee. Er staat dat het Koninkrijk van G.d zou komen voordat sommigen zouden sterven. Welliswaar in verschillende bewoordingen.

Een megagroot verschil, moge duidelijk zijn.

De teksten in Matth 24 en Luk 31 spreken van geslacht. Wellicht het menselijk geslacht.

Ook over vertalingen en haar foutjes kan hier worden gediscussieerd.

Ik zie zoiezo geen reden om aan te nemen dat het hier over de wederkomst gaat.
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 10:21

Invincible schreef:
surfer schreef:Ten tijde van Handelingen dacht men al in het laatste der dagen te leven, Jezus had aangekondigd spoedig te zullen terugkeren. Bij dat spoedig kun je denken aan een tijdsbestek van ergens tussen de 0 en 50 jaar. Een kleine bloemlezing:

(...)

Uit deze teksten blijkt duidelijk dat Jezus dacht terug te komen vóórdat alle toen levende mensen gestorven waren.

Nee. Er staat dat het Koninkrijk van G.d zou komen voordat sommigen zouden sterven. Welliswaar in verschillende bewoordingen.

Een megagroot verschil, moge duidelijk zijn.

De teksten in Matth 24 en Luk 31 spreken van geslacht. Wellicht het menselijk geslacht.

Ook over vertalingen en haar foutjes kan hier worden gediscussieerd.

Ik zie zoiezo geen reden om aan te nemen dat het hier over de wederkomst gaat.
als je denkt dat je het zo kunt 'verklaren', kun je blijkbaar niet lezen wat er gewoon staat. Of je wilt het niet.

Jezus zou terugkomen voordat alle mensen, die toen leefden, gestorven waren. Dat staat er.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2004 11:03

wat loop je nou eigenlijk nog te zeuren surfer. Waarom nog zoveel energie in iets wat toch niet waar ik volgens jouw?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 jul 2004 15:07

surfer schreef:als je denkt dat je het zo kunt 'verklaren', kun je blijkbaar niet lezen wat er gewoon staat. Of je wilt het niet.

Jezus zou terugkomen voordat alle mensen, die toen leefden, gestorven waren. Dat staat er.

Toon maar aan, dan praten we verder.
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 15:55

Invincible schreef:
surfer schreef:als je denkt dat je het zo kunt 'verklaren', kun je blijkbaar niet lezen wat er gewoon staat. Of je wilt het niet.

Toon maar aan, dan praten we verder.
wat bedoel je nu met 'toon maar aan'. Ik heb dat al lang aangetoond, het staat letterlijk in de teksten! Wat valt er in hemelsnaam nog meer aan te tonen!

Mattheus 16: 27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen (oordeelsdag)
28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk(en dus het oordeel meemaken).

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:04

jacobH schreef:wat loop je nou eigenlijk nog te zeuren surfer. Waarom nog zoveel energie in iets wat toch niet waar ik volgens jouw?
De een groeit in zijn geloof, ik groei in mijn ongeloof, en probeer na 27 jaar van indoctrinatie en bedrog af te kicken van de drug religie. Zie het zo maar.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jul 2004 16:07

surfer schreef:
jacobH schreef:wat loop je nou eigenlijk nog te zeuren surfer. Waarom nog zoveel energie in iets wat toch niet waar ik volgens jouw?
De een groeit in zijn geloof, ik groei in mijn ongeloof, en probeer na 27 jaar van indoctrinatie en bedrog af te kicken van de drug religie. Zie het zo maar.

waarom moet je andere daar dan mee vermoeien?

en welke indoctrine bedoel je?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”