Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Mm, het zou "God is a DJ" van Faithless kunnen zijn. Inderdaad ben ik het met je eens dat dat niet de meest geschikte muziek is om te luisteren als christen.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, en ik zal ieders keuze in luistergedrag respecteren. Ikzelf denk echter dat het begin van afglijden daar ligt, waar je minder bewust gaat selecteren. Voor mezelf hoef ik dus niet alle muziek uit genres waar slechte muziek in voorkomt te mijden.
jas schreef:Aragorn schreef:Mm, het zou "God is a DJ" van Faithless kunnen zijn. Inderdaad ben ik het met je eens dat dat niet de meest geschikte muziek is om te luisteren als christen.
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, en ik zal ieders keuze in luistergedrag respecteren. Ikzelf denk echter dat het begin van afglijden daar ligt, waar je minder bewust gaat selecteren. Voor mezelf hoef ik dus niet alle muziek uit genres waar slechte muziek in voorkomt te mijden.
Kanjer, dat was het. Zo eindigt dat nummer, "God is a DJ".
Vreselijk vind ik dat.
Marnix schreef:jas schreef:Marnix schreef:Jas, zou je ook nog even op mijn vorige post in willen gaan?
Juist na wat ik hier van je lees vind ik dat wel heel relevant en ben ik erg benieuwd naar je reactie.
sorry, op welke????
Op deze:
Waar het mij om ging is om meningsverschillen.
We zijn heel snel geneigd om te roepen: Ik vind het niet goed dus IS het niet goed. Ik vind metal vreselijk en omdat er ook slechte metal is kun je als christen niet naar metal luisteren... Je maakt op die manier van een eigen mening iets waar je anderen ook op gaat oordelen... luistert iemand wel metal? Ik kwam tot de conclusie dat dat niet kan dus dan is het vast geen goed christen. En zo zijn er talloze discussies waar we een standpunt innemen en vervolgens gaan kijken of de ander wel aan ons standpunt voldoet.
Ik wil aangeven dat het ook anders kan. Het kan ook zijn dat je zelf iets als slecht ervaart.... maar dat dat persoonlijk is. Voor een ander kan dat weer anders zijn. Jij houdt niet van metal maar iemand anders wel en die gaat daar op een verantwoordelijke manier mee om...
Bij het offervlees waren er ook 2 meningen en Paulus zegt niet: Het een is goed en het ander niet... Hij geeft aan dat beide meningen goed kunnen zijn als je er goed mee omgaat.
Kortom. als jij vindt dat iets slecht is, geldt dat dan daarmee voor iedereen? Concreet: Ik luister wel eens metal. Ben ik daarmee geen goed christen?
Aragorn schreef:jas schreef:Had je een ander antwoord van me verwacht?
Op grond van je eerdere postings niet, maar toen je vertelde zelf ook een redelijke kennis van muziek te hebben verwachtte ik dat je iets genuanceerder zou oordelen.No offence verder..
jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Had je een ander antwoord van me verwacht?
Op grond van je eerdere postings niet, maar toen je vertelde zelf ook een redelijke kennis van muziek te hebben verwachtte ik dat je iets genuanceerder zou oordelen.No offence verder..
Niet alles wat geluid voortbrengt is muziek.
Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Had je een ander antwoord van me verwacht?
Niet alles wat geluid voortbrengt is muziek.
Dat is waar.![]()
Maar alles wat voortkomt uit een daarvoor vervaardigd instrument en op een bepaalde wijze bewust geordend is valt technissch gezien wel onder de noemer muziek.
Ook een goed christen zondigt wel eens. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat metal geen goede "muziek" is om naar te luisteren. Ik denk zelfs dat het, net als house trouwens, antichristelijke, door de duivel in de hel bedachte herrie is. Sorry. Het past een christen niet daar naar te luisteren, omdat alleen al uit de uitstraling die deze metal-bands hebben, het anti-christelijk karakter blijkt. Daarom zou je je er verre van moeten houden. Had je een ander antwoord van me verwacht?
Marnix schreef:Ook een goed christen zondigt wel eens. Ik ben er inderdaad van overtuigd dat metal geen goede "muziek" is om naar te luisteren. Ik denk zelfs dat het, net als house trouwens, antichristelijke, door de duivel in de hel bedachte herrie is. Sorry. Het past een christen niet daar naar te luisteren, omdat alleen al uit de uitstraling die deze metal-bands hebben, het anti-christelijk karakter blijkt. Daarom zou je je er verre van moeten houden. Had je een ander antwoord van me verwacht?
Oke... dat vroeg ik me even af... vandaar ook dat wat ik zei over offervlees... Paulus zegt niet: Het is goed of fout... bedenk wel, het ging om vlees dat aan afgoden geofferd was... Niet goed of fout... verschilt per persoon...
Kun je nog een hoop van leren Jas. Leuk trouwens dat je zo generaliseert en alle metal over 1 kam scheert... je laat zien dat je op dit punt in ieder geval heel kortzichtig bent... dat had ik inderdaad ook wel van je verwacht.
Er bestaat onzettend veel metal... de bekendere scheurende gitaren, schreeuwstemmen en snelle drums... er bestaat ook progressieve metal, symphonische metal... als ik hoor wat mensen daar voor fantastische muziek van kunnen maken proef ik daar net zo goed talentvolle gaven die God geeft als jij dat doet bij Rachmaninov. Die muziek houdt mij echt niet van God af.
Vreselijk dat je juist daar in trapt waar Paulus in het stuk over offervlees zo voor waarschuwt... namelijk dat je je eigen smaak niet tot algemene waarheid gaat maken... Paulus zegt: Vind je offervlees niet kunnen? Prima maar als anderen dat wel vinden moet je hen niet veroordelen, dat kan gweoon verschillen... Jij roept: Ik vind metal niet mooi, ik vind het dus niet kunnen... als je daar anders over denkt bega je zonde...
Gods wil is wet en niet de jouwe Jas... ga dan niet de farizeeer uithangen en zelf regeltjes en wetjes verzinnen. Ik kan het luisteren naar metal doen zonder last van mijn geweten te krijgen... (omdat ik keuzes maak tussen wat ik wel en niet luister)... Wie ben jij dan om mij regels op te gaan leggen die je zelf hebt verzonnen.
Marnix schreef:Er bestaat onzettend veel metal... de bekendere scheurende gitaren, schreeuwstemmen en snelle drums... er bestaat ook progressieve metal, symphonische metal... als ik hoor wat mensen daar voor fantastische muziek van kunnen maken proef ik daar net zo goed talentvolle gaven die God geeft als jij dat doet bij Rachmaninov. Die muziek houdt mij echt niet van God af.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten