homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jul 2004 12:13

Zareb schreef:[Effe serieus Markie.
Ik ben het met je eens. Als je kiest voor een vaste relatie in liefde en trouw aan elkaar, dan probeer je (als het goed is) niet toe te geven aan gevoelens die je voor een ander zou kunnen krijgen. Dat is denk ik een universeel gegeven dat als het goed is al start in je verkeringstijd.
Tegelijk zul je moeten toegeven dat dit een situatie is die in de praktijk van vandaag niet meer zo vanzelfsprekend is. Ook niet binnen de refo-cultuur.
Relatietherapeuten binnen onze gezinte werken met lange wachtlijsten.

Zoals meboy aangeeft is niemand monogaam.
Maar inderdaad er zijn homo's die niet monogaam zijn en er zijn ook hetero's die niet monogaam zijn.

Eerst zeg je dat niemand monogaam is en daarna dat er homo's en hetero's zijn die niet monogaam zijn. Dus er zijn er ook die het wel zijn.
Ben het met het ene wel eens en het andere niet.
Ik denk dat er wel degelijk mensen in relatie's monogaam kunnen zijn.
Wat meboy aanhaalt slaat erop dat je een ander aankijkt om die te begeren. En ik kan je zeggen dat ik nog nooit naar een andere man heb gekeken met begeren. Nee, dank je, ben zeer te vreden met de man die ik heb en totaal geen begeerte naar een andere man.
En met mij zullen dat er zeer velen zijn.
Dus ik denk dat een relatie wel degelijk goed monogaam te houden is.

meboy

Berichtdoor meboy » 31 jul 2004 18:52

joepie schreef:
Zareb schreef:[Effe serieus Markie.
Ik ben het met je eens. Als je kiest voor een vaste relatie in liefde en trouw aan elkaar, dan probeer je (als het goed is) niet toe te geven aan gevoelens die je voor een ander zou kunnen krijgen. Dat is denk ik een universeel gegeven dat als het goed is al start in je verkeringstijd.
Tegelijk zul je moeten toegeven dat dit een situatie is die in de praktijk van vandaag niet meer zo vanzelfsprekend is. Ook niet binnen de refo-cultuur.
Relatietherapeuten binnen onze gezinte werken met lange wachtlijsten.

Zoals meboy aangeeft is niemand monogaam.
Maar inderdaad er zijn homo's die niet monogaam zijn en er zijn ook hetero's die niet monogaam zijn.

Eerst zeg je dat niemand monogaam is en daarna dat er homo's en hetero's zijn die niet monogaam zijn. Dus er zijn er ook die het wel zijn.
Wat meboy aanhaalt slaat erop dat je een ander aankijkt om die te begeren. En ik kan je zeggen dat ik nog nooit naar een andere man heb gekeken met begeren. Nee, dank je, ben zeer te vreden met de man die ik heb en totaal geen begeerte naar een andere man.

Gefeliciteerd dan ben jij de eerste die ik tegenkom die dat gebod volmaakt kan houden... zodoende heb je geen overtreding en geen schuld en Christus ook niet nodig voor vergeving. Fantastisch!

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jul 2004 21:02

Slaat dus weer nergens op!

Ik denk dat je wel degelijk monogaam kunt zijn en toch de vergeving van zonde nodig hebt. Er zijn er genoeg over tenslotte :wink:

meboy

Berichtdoor meboy » 31 jul 2004 22:23

joepie schreef:Slaat dus weer nergens op!

Ik denk dat je wel degelijk monogaam kunt zijn en toch de vergeving van zonde nodig hebt. Er zijn er genoeg over tenslotte :wink:

Dus nooit in gedachten woorden of werken overspel gepleegd?

joepie

Berichtdoor joepie » 31 jul 2004 22:25

meboy schreef:

Nee, klinkt gek, maar niet dus. Kan er niks aan doen.

meboy

Berichtdoor meboy » 31 jul 2004 22:42

joepie schreef:
meboy schreef:

Nee, klinkt gek, maar niet dus. Kan er niks aan doen.

Overspel is het tegenovergestelde van volmaakte liefde. Geen onvolmaakte liefde ergens in je leven?

joepie

Berichtdoor joepie » 01 aug 2004 07:40

Ik heb genoeg zonde gedaan op allerlei gebied, ook dat van de liefde, maar als ik verkering had was ik absoluut monogaam.
Ook in mijn huwelijk. En met mij genoeg anderen.
Maar we wijken af van de topic.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 aug 2004 07:58

joepie schreef:Maar we wijken af van de topic.

Lijkt mij ook.

Joepie, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik regaeerde alleen op de stupide vraag of homo's niet monogaam kunnen zijn.
Ik ben het helemaal met je eens dat "even puur menselijk gezien" dat het heel goed mogelijk is om monogaam te zijn in een relatie. Of sterker, ik denk dat het de enige manier is om een relatie in stand te houden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 aug 2004 12:53

@ Meboy: ten eerste sorry voor die opmerking over moorden. Ik zei er niet voor niets van tevoren bij: het is geen goede vergelijking.

Even voor de duidelijkheid, we onderscheiden momenteel 2 dimensies:
- homo en hetero
- lust en liefde
dat maakt dus grofweg 4 soorten relaties: reine en onreine hetero- en homo-sexualiteit. Dat onreine sexualiteit per definitie fout is, wil echter niet zeggen dat alle reine sexualiteit per definitie goed is en dat probeerde ik op de vorige bladzij te zeggen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen iets wat per definitie fout is en iets waar verkeerde vormen van voorkomen. Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat een heleboel homo-relaties veel puurder en beter zijn dan een heleboel hetero-relaties.

Overigens, het is totaal niet mijn bedoeling wie dan ook maar te veroordelen. Als jij denkt dat je op bijbelse basis een relatie met een andere jongen te hebben zonder dat het tussen jou en God in staat, moet je dat vooral doen :D maar hou rekening met wat jij denkt dat God graag van je wil. Als dat zou betekenen dat je geen relatie hebt, doe het dan ook niet.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 aug 2004 13:07

Na de zondeval sprak God al tot Adam en Eva, dus het argument wat eerder in deze topic is aangehaald dat man en vrouw alleen voor de zondeval voor elkaar zouden zijn gaat niet op. Ook al worden in het huwelijk tussen man en vrouw fouten gemaakt en zijn er soms verkeerde gedachtes, dat neemt niet weg dat man en vrouw wél voor elkaar zijn geschapen en dat dít de God's wil is.

genesis:
16 ¶ Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 ¶ En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

Die smart hoort bij het leven, dat brengt die vloek met zich mee.
Maar er staat duidelijk ' tot uw man zal uw begeerte zijn'.
"uw man'', niet uw mannen of uw vrouwen. wijst ook op monogamie
Dat voor Adam geld dat de vrouw tot zijn begeerte moet zijn is voor mij duidelijk ook al word dat niet aangehaald.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meboy

Berichtdoor meboy » 03 aug 2004 19:37

Gershwin schreef:@ Meboy: ten eerste sorry voor die opmerking over moorden. Ik zei er niet voor niets van tevoren bij: het is geen goede vergelijking.

Even voor de duidelijkheid, we onderscheiden momenteel 2 dimensies:
- homo en hetero
- lust en liefde
dat maakt dus grofweg 4 soorten relaties: reine en onreine hetero- en homo-sexualiteit. Dat onreine sexualiteit per definitie fout is, wil echter niet zeggen dat alle reine sexualiteit per definitie goed is en dat probeerde ik op de vorige bladzij te zeggen. Er is wel degelijk een groot verschil tussen iets wat per definitie fout is en iets waar verkeerde vormen van voorkomen. Maar ik zal de eerste zijn om toe te geven dat een heleboel homo-relaties veel puurder en beter zijn dan een heleboel hetero-relaties.

Overigens, het is totaal niet mijn bedoeling wie dan ook maar te veroordelen. Als jij denkt dat je op bijbelse basis een relatie met een andere jongen te hebben zonder dat het tussen jou en God in staat, moet je dat vooral doen :D maar hou rekening met wat jij denkt dat God graag van je wil. Als dat zou betekenen dat je geen relatie hebt, doe het dan ook niet.

Prima, dan zijn we het helemaal met elkaar eens: je verwoord in een notendop waar ik ook voor sta. dat middelste stuk deel ik van harte, fantastisch samengevat!
Laatst gewijzigd door meboy op 03 aug 2004 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

meboy

Berichtdoor meboy » 03 aug 2004 19:40

columbus schreef:Na de zondeval sprak God al tot Adam en Eva, dus het argument wat eerder in deze topic is aangehaald dat man en vrouw alleen voor de zondeval voor elkaar zouden zijn gaat niet op. Ook al worden in het huwelijk tussen man en vrouw fouten gemaakt en zijn er soms verkeerde gedachtes, dat neemt niet weg dat man en vrouw wél voor elkaar zijn geschapen en dat dít de God's wil is.

Volgens mij heeft niemand dat als uitgangspunt genomen (ik kan het mishebben). Over de "ideale" situatie zijn we het denk ik wel allemaal eens. Ik denk dat Zareb ook zegt dat adam en Eva toonbeelden waren en zijn van wat God verlangt (corrigeer me als ik fout zit).

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 aug 2004 21:32

meboy schreef:Prima, dan zijn we het helemaal met elkaar eens: je verwoord in een notendop waar ik ook voor sta. dat middelste stuk deel ik van harte, fantastisch samengevat!

Ok, dat is dan mooi :D
succes en Gods zegen in elk geval: je hebt het ongetwijfeld lastiger dan ik, een diehard hetero heeft makkelijk praten weet je :mrgreen:

Ik herhaal het nog maar eens: als iedereen zich in beslissingen over sexualiteit door God zou laten leiden zou de wereld er heel wat beter uit zien...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kwekkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kwekkie » 05 aug 2004 20:38

Ik ben ook homo!!!!!! vinden jullie dat erg?
nou jah je moet mij maar respecteren zo ik ben

meboy

Berichtdoor meboy » 05 aug 2004 23:15

Misschien moet je eerst lezen voordat je gaat roepen. Welkom trouwens.

Terug naar “Archief”