waar ligt nou precies de grens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mar 2004 11:53

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Allemaal Joshua Harris lezen dan maar? Ik durf het niet te lezen... Ook al weet ik dat ik het niet met hem eens hoef te zijn (ben ik ook niet).

Who´s that?

Dat is de schrijver van het boekje 'Ongekust en toch geen kikker'.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 11:59

Owja, da´s toch ook zo´n schoneslaapstertheorieboekje?

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 16:07

kurtyo schreef:DIe laatste posting slaat nergens op. Omdat het een natuurlijk gegeven is dat jongens daar 'last' van hebben :roll: wil niet zeggen dat ze ook puur uit zijn op seks. Je weet mijn mening (pagina 11 of zo?) En echt, ik vind het zulke ongelofelijke bullshit.!!!

ligt er aan hoe je het opvat vind ik.. er zit wel een kern van waarheid in.. Word wel vanalles op de jongens afgeschoven.. ze mogen ook wel wat naar de meisje toe schuiven. maar er zit zeker wel een kern van waarheid in. (o.a psychogies onderzoek die dat bewijst)
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2004 16:42

Wil dat psychologisch onderzoek weleens zien dan!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 mar 2004 16:55

Alsof psychologisch onderzoek staat voor absolute waarheid, come on, niet zo naïef.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:44

Dit is de samenvatting...

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is na te gaan wat de verschillen zijn tussen mannen en vrouwen in hun seksuele ontwikkeling; zowel enkele fysiologische aspecten als de beleving die daarmee samengaat komen aan bod. Gekeken werd naar de invloed van lichamelijke rijpingsmomenten (zaadlozing en menstruatie), de leeftijd en seksuele ervaringen. Voor het beantwoorden van deze vraag is gebruik gemaakt van de gegevens van een vragenlijst, die ingevuld is door 82 personen (28 mannen en 54 vrouwen). De proefgroep bestond uit ongehuwde, christelijke studenten van verschillende universiteiten. Voor deze proefgroep is gekozen vanwege het feit dat de seksuele ontwikkeling bij hen nog vers in het geheugen ligt en om personen in de proefgroep te hebben die nog geen relatie van seksuele aard hebben (gehad), wat voor het onderzoek van belang is.
Uit de resultaten van het onderzoek komt duidelijk naar voren dat er een sekseverschil is in de periode waarin de eerste seksuele reacties beleefd werden. Bij vrouwen hangen deze reacties -de lichamelijke, seksuele prikkelingen- namelijk niet samen met de periode van lichamelijke rijping, de menstruatie, terwijl dit bij mannen wel het geval is. Ook blijkt dat vrouwen, in tegenstelling tot mannen, niet vanzelfsprekend in of na een bepaalde periode een orgasme hebben (gehad). Een aanzienlijk deel van de vrouwen gaf zelfs aan nog nooit een orgasme te hebben beleefd, terwijl nagenoeg alle mannen dit hadden beleefd. Hiernaast zijn de voornaamste contexten waarin men de eerste seksuele prikkelingen ervaart en waarin men aangeeft een eerste orgasme te hebben gehad bij beide seksen verschillend. Het meest opvallend is dat enkel een percentage vrouwen aangaf dit door stimulatie van een ander te hebben beleefd; geen van de mannen gaf dit aan. Een belangrijke bevinding is het feit dat jongens automatisch bij het volwassen-worden -bij hun lichamelijke rijping- een lichamelijke gebeurtenis plaatsvindt, welke vrijwel altijd gekoppeld wordt aan seksualiteit. Bij meisjes is dit niet het geval. Vrouwen beleven geen specifieke lichamelijke verandering, gekoppeld aan een bepaald rijpingsproces, die een aanleiding vormt tot het ontdekken van hun seksuele gevoelens.
Een algemene conclusie die getrokken kan worden is dat er wat betreft de seksuele ontwikkeling, zoals te verwachten, overeenkomsten maar ook zeer belangrijke en duidelijk verschillen tussen mannen en vrouwen zijn gevonden wat betreft de seksuele ontwikkeling. Vrouwen hebben niet vanzelfsprekend kennis van hun seksualiteit, ook niet wanneer ze lichamelijk rijp of volwassen zijn. Om die gevoelens en prikkels te ervaren zijn er vooral aanleidingen of prikkels van buitenaf nodig.
Dit onderzoek is vooral van belang voor de hedendaagse seksuele voorlichting aan jongeren. Er kan niet vanzelfsprekend vanuit worden gegaan dat jongens en meisjes dezelfde verlangens en gevoelens hebben.
Ook kunnen de bevindingen van nut zijn voor zowel therapeuten als cliënten die betrokken zijn bij de behandeling van seksuele problemen in de klinisch-psychologische hulpverlening.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2004 18:00

Het is een onderzoek die gedaan is onder 82 mensen! Eerst maar eens een serieus onderzoek doen onder meer dan 82 mensen. Vind het een beetje weinig om dan al aan te geven dat het zo is als er vermeld wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:29

Jep. En ook dat er voor gekozen is om christelijke proefpersonen te nemen (er zijn toch ook heus wel andere mensen van die leeftijd die nog maagd zijn, als je christelijke neemt heb je grote kans dat er ook een gedeelte bij is dat zelfbevrediging als zonde ziet en er daarom niet aan begonnen is). Het lijkt daardoor alsof het al vanuit een bepaalde niet-objectieve hoek komt en als daarna ook nog eens gelijk de sprong naar seksuele voorlichting gemaakt wordt komt het helemaal over alsof daar naartoe geredeneerd wordt.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 18:45

tja.. of daar waarde aan hegt of niet moeten jullie zelf weten.. het heeft voor mijzelf persoonlijk wel geholpen om een duidelijkere grens te leggen van wat wel en niet kan.. Als jullie dit niet geloven of geen waarde aan hechten dan kan ik jullie ook niet helpen om wat meer duidelijkheid te krijgen op dit gebied..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 18:48

Hoe kan je dit dan gebruiken om erachter te komen wat wel en niet kan? Dat is toch een redelijk ander onderwerp?

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 18:53

Aragorn schreef:Hoe kan je dit dan gebruiken om erachter te komen wat wel en niet kan? Dat is toch een redelijk ander onderwerp?

??? ander onderwerp?

ik heb voor mijzelf kunnen bepalen waar de grens ligt dus wat ik wel 'mag' en wat 'niet' mag.

Hopelijk komen jullie er voor jezelf er ook uit. je mag van mij de stukken gebruiken die mij ook geholpen hebben. maar of dat ook voor jullie helpt. Dat hangt van jullie zelf af.

(ps stuur een p.b. als je die psychologisch onderzoek wilt hebben)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 19:01

Ja oke, fijn dat je dat hebt kunnen bepalen. Maar hoe heb je dit onderzoek kunnen gebruiken bij het bepalen van die grenzen dan? (Heb wel alleen de samenvatting gelezen overigens, dus als dat in het echte stuk staat, blame me..)

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 19:18

Aragorn schreef:Ja oke, fijn dat je dat hebt kunnen bepalen. Maar hoe heb je dit onderzoek kunnen gebruiken bij het bepalen van die grenzen dan? (Heb wel alleen de samenvatting gelezen overigens, dus als dat in het echte stuk staat, blame me..)

Ik heb niet de hele onderzoek door gelezen.. daar had ik niet helemaal de tijd voor en geen zin in. maar voor mij was dat nog een bevestiging van het verhaal op de eerste site...

daaruit heb ik de grenzen getrokken om geen seksuele contacten te hebben. dus niet voelen ext. Dat vind ik dat je daarmee tot het huwelijk moet wachten.

Zoals ze op de site http://www.jumivlot.nl/docs/hgv.html beschreven van dat je dan eigenlijk ook beter niet kan gaan zoenen met elkaar vind ik grote onzin. waarvoor heb je dan anders verkering :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 19:20

janneman83 schreef:daaruit heb ik de grenzen getrokken om geen seksuele contacten te hebben. dus niet voelen ext. Dat vind ik dat je daarmee tot het huwelijk moet wachten.

Zoals ze op de site http://www.jumivlot.nl/docs/hgv.html beschreven van dat je dan eigenlijk ook beter niet kan gaan zoenen met elkaar vind ik grote onzin. waarvoor heb je dan anders verkering :roll:

Ligt er natuurlijk ook wel aan waar je voelt..
Maar inderdaad, je hebt verkering om te zoenen, waarvoor anders? :roll:
(ga er maar niet op in, je zal het vast anders bedoelen.. :mrgreen: )

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 19:26

Aragorn schreef:Ligt er natuurlijk ook wel aan waar je voelt..

eens.. ik bedoel dan seksuele plekken.. vast wel duidelijk :wink:
Maar inderdaad, je hebt verkering om te zoenen, waarvoor anders? :roll:
(ga er maar niet op in, je zal het vast anders bedoelen.. :mrgreen: )

niet om alleen te zoenen neej. maar ook niet alleen om goeie vrienden te zijn.. dus zoenen en een arm om elkaar heen ext. vindt ik er wel bij horen. 8)

Terug naar “Archief”