Moderator: Moderafo's
Tante Pollewop schreef:Dat noemde Rutte gisteren ook in zijn toespraak.
Dat waar het vrije woord niet meer is, een totalitaire staat dreigt.
Gijzelnemer eist vrijlaten broers – De gijzelnemer in de supermarkt eist een vrijgeleide van de broers in Dammartin-en-Goele.
Lock&Stock schreef:Wat ik gisteren merkte op de Dam is dat het eigenlijk niet meer om Charlie Hebdo gaat, het gaat over iets fundamenteler; het vrije woord. Zoals Voltaire al zei; ik ben het niet met u eens, maar ik zal uw recht op het vrije woord tot de dood verdedigen. Daarom stond ik gisteren op de Dam. Ik ken de inhoud van Charles Hebdo niet, grote kans dat ik het met veel niet eens ben. Maar zij hebben het recht te zeggen wat ze willen zonder neergemaaid te worden.
Boekenlezer schreef:Maar in het geval van Charlie Hebdo vind ik wel, dat die dingen heeft gepubliceerd die te ver gaan.
Lock&tock schreef:Dat is prima, alleen waar leg je de grens? Hoe zie je die beperking van de vrijheid van meningsuiting dan voor je?
Boekenlezer schreef:Die gijzelnemer is compleet van de pot gerukt! Hoe kun je zoiets eisen voor moordenaars! Hij doet alsof het over brave burgers gaat die niets gedaan hebben!
Bambi schreef:Toch zijn er in de geschiedenis ook veel mensen gedood in de naam van onze God, of waren het er mee eens dat ze gedood werden.
Zo waren bijv. Luther en Calvijn het er mee eens, dat heksen werden terechtgesteld als misdadigers.
Boekenlezer schreef:Dat is lastig in een wereld, waarin men het er niet over eens is wat de juiste visie op God is, bijvoorbeeld. Want je hebt christenen, joden, moslims, hindoes, atheïsten, agnosten, etc. En die zullen het in die dingen nooit helemaal eens worden met elkaar.
Boekenlezer schreef:Met spotprenten over Mohammed heb ik persoonlijk geen moeite.
Boekenlezer schreef:De enige manier, waarop uitwassen m.b.t. datgene wat ik eerder noemde, verboden kunnen worden, is door een christelijke overheid, die gesteund wordt door een christelijke meerderheid in het land. Dat lijkt mij de enige manier die zal werken.
mormeltje schreef:Voor de facebookers onder ons: worden jullie ook al niet goed van al die negatieve cartoons en plaatjes en uitspraken die mensen delen over religie in het algemeen? Ik voel me als christen wel aangesproken af en toe.
Boekenlezer schreef:Luther en Calvijn leefden in een behoorlijk andere maatschappelijke context, en ik kan mij zo voorstellen dat je onder invloed van die maatschappelijke context bepaalde dingen kunt gaan zeggen, die je in het hier en nu minder snel zo zou zeggen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten