Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 okt 2004 22:37

tkf schreef: (...) David doodde ook iemand (Uria), zei het dan indirect, maar zoals we allemaal in de Bijbel kunnen lezen was hij een Kind Gods.

Het eerste kind van David en Bathséba is heel jong gestorven en David heeft dit als straf van God voor zijn zonde ervaren; hij kreeg berouw van zijn daden. Dat hij een Kind Gods was wil nog niet zeggen dat hij straffeloos kon doden...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 okt 2004 22:55

Maar hij is niet ter dood gebracht...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 okt 2004 23:17

Optimatus schreef:Maar hij is niet ter dood gebracht...

Nee; hoewel David vreselijk is gestraft door de dood van het kind, heeft God hem laten leven; echter, 'het zwaard is van zijn huis niet geweken' zoals Nathan hem moest vertellen.

Achteraf kunnen we zeggen dat God eerst nog een ander doel met David had: de geslachtslijn moest worden voortgezet.

Deze geschiedenis betekent m.i. niet dat er helemaal geen doodstraf zou moeten zijn... God verleende David gratie, maar gaf hem er een leven vol verdriet en pijn voor in de plaats....

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 04 okt 2004 23:18

Omdat hij de hoogste persoon in de bestuurlijke rechterlijke structuur was. Hij viel rechtstreeks onder Gods gezag. Vgl. dat God Kaïn wel vervolgde maar niet doodde.

Interessante vraag is in deze kwestie of Vaders hun eigen kinderen ook ter dood moeten brengen. Bijbels gezien niet. Adam hoefde Kaïn dus niet de doodstraf op te leggen of aan hem te voltrekken.

Wel was Kaïn bang voor Adam's; 'en hij gewon zonen en dochteren'.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 okt 2004 23:25

Toriso schreef:(...) Interessante vraag is in deze kwestie of Vaders hun eigen kinderen ook ter dood moeten brengen. Bijbels gezien niet. Adam hoefde Kaïn dus niet de doodstraf op te leggen of aan hem te voltrekken.

Bedoel je hiermee of vaders voor 'beul' moeten spelen? Het doodvonnis moeten voltrekken? Dit lijkt me een onmogelijke opgave! Hoe kan een vader die normaal bij z'n verstand is z'n eigen kind doden? Ik denk dat geen één normaal mens z'n eigen kind kàn doden, ook al zou het moeten...

'k Denk dat God zelf de doodstraf en Kaïn heeft opgelegd... en heeft voltrokken...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 okt 2004 23:29

Kaïn bouwde een stad na zijn verbanning... Dat staat toch in Genesis?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 okt 2004 23:34

Optimatus schreef:Kaïn bouwde een stad na zijn verbanning... Dat staat toch in Genesis?

Klopt. En hij kreeg daarna nog een zoon: Henoch. Maar ik zie nergens dat Kaïn nog genade kreeg voordat hij stierf. Wel dat God zei "en nu zijt gij vervloekt (...)"; het bloed van Abel moest worden gewroken. Kaïn heeft trouwens ook zelf gezegd: "Mijn misdaad is groter dan dat zij vergeven worde". Vandaar mijn opmerking dat God zelf waarschijnlijk het definitieve doodvonnis heeft voltrokken...

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 04 okt 2004 23:36

Kaïn heeft zelfs naar hem vernoemd teken gekregen, en al wie hem zou (ver)slaan zou zevenmaal gewroken worden. God heeft hem doen ronddolen op de aarde, en hem niet van de aarde verdaan.

Loezje, het is inderdaad Bijbels te bewijzen dat een Vader zijn eigen kinderen niet mag (hoeft te) te doden. Bij de aloude Romeinen had een Vader het recht om zijn kinderen het leven te benemen. Bij de Joden mochten Vader en Moeder een wederspannige zoon bij de Oudsten brengen ter eliminatie.

Kijk en als er dan geen Oudsten zijn... Dan gaat het over. Lees, dan moet God -met eerbied gesproken- het Zelf maar uitzoeken. "Tuchtig uw zoon, maar verhef uw ziel niet om hem te doden".
Niet het aanzien, maar het wezen!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 05 okt 2004 12:11

In de Bijbel lezen we dat als iemand een ander van het leven berooft, hij geen recht meer heeft om zelf te leven. Dit kunnen we vinden in Genesis 9:6: 'Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden'. en in Exodus 21:12: 'Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden'. Het betekent wél dat er een goed proces moet zijn geweest voordat de doodstraf voltrokken wordt. Alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren. Want zo staat in de Bijbel 'zij draagt het zwaard niet tevergeefs' (Romeinen 13:4). Eigen rechter spelen kan en mag dus niet. Ook moet er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat onschuldige mensen worden veroordeeld. Een doodvonnis moet altijd in beroep bekeken worden, zodat onafhankelijke rechters dit kunnen beoordelen. De verdachte moet de mogelijkheid krijgen alle vormen van beroep aan te gaan, tot aan de gratieverleningsprocedure. De verdachte moet zich kunnen verweren en er moet rekening worden gehouden met de toestand van de verdachte.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 okt 2004 12:21

En het idee "Gij zult niet doden"?

En "Iemand de andere wang toekeren"?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 okt 2004 12:33

Optimatus schreef:En het idee "Gij zult niet doden"?

Gij zult niet doden werd in het OT door God gewoon naast de doodstraf gesteld geloof ik..

En iemand de andere wang toekeren lijkt me geen gepaste reactie als iemand je verkracht en vermoord heeft.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 05 okt 2004 13:06

God heeft Zelf de doodstraf ingesteld. En alleen de overheid mag de doodstraf uitvoeren na overtreding van het zesde gebod van de Tien Geboden.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 okt 2004 18:58

ahuibers schreef:

God heeft Zelf de doodstraf ingesteld.

maar dat was in een heel andere situatie als de nederlandse. dat was in de staat Israel, die door een directe Godsregering werd bestuurd. ik weet zeker dat als je in nederland de doodstraf invoert, je grote ongelukken krijgt, simpelweg omdat wij als mensen niet onfeilbaar zijn, dus ook niet onfeilbaar recht kunnen spreken, en het dus eigenlijk wel zeker is dat onschuldige mensen de doodstraf krijgen.

bovendien: zou het kunnen zijn dat als de doodstraf wordt ingevoerd, er juist minder veroordelingen zouden komen? bijvoorbeeld een zaak waar de doodstraf op staat (bijvoorbeeld moord), maar waar de rechter vanwege het onomkeerbare karakter van de straf die straf niet durft op te leggen, terwijl hij dat bij een lange gevangenisstraf dat wel gedaan zou hebben?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 05 okt 2004 19:07

Ik weet niet of het al gezegd is in dit topic, maar let op de verschillende woorden voor doden in het Hebreeuws. Het woord dat in de tien geboden wordt gebruikt komt voor de rest vrijwel alleen in de Bijbel voor als een misdaad. In Numeri 35:6 is het verschil heel duidelijk, hier worden twee verschillende woorden gebruikt voor doden (door heel Num 35 heen trouwens) Voor de straf of wraak wordt een ander woord gebruikt dan voor de misdaad.

Even ter info

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 okt 2004 20:25

Toch kan het er bij mij nog steeds niet in.
Ik geloof dat Jezus LIEFDE predikte, en ik zou zelf dus niet kunnen doden.
Op tv heb ik eens gezien hoe een doodstraf met een injectiespuit ging.
Ik zou dat dus niet op mijn geweten kunnen hebben. Ook al is het een moordenaar van 50.000 kinderen, dan zou ik nog zeggen: levenslang.
En dan niet zo makkelijk levenslang, maar op brood en water, en zonder tv of wat, is dat niet erger dan dood?

Ik denk dat doodstraf niet kan, doden kan nooit, voor mijn geweten.
Sorry, maar ik voel dat zo.
Volgens mij vind God dat echt niet goed.
Sorry.

Terug naar “Archief”