Het spijt mij,maar ik zie niet wat dit met Rom.11:13 te maken heeft
Het laat toch duidelijk zien dat de heidenen van Rom 11:13 dezelfde stamvader hebben als Paulus?
"1Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft? " (Rom 4)
Als jij van het letterlijk Israël geen symbolisch wilt maken, waarom zoek jet het dan onder de bekeerde Joden in de Gemeente die niet Israël maar een nieuwe schepping is?( 2 Kor.5:16,17 )
pure verv.theorie!
Hoe vaak moet men het zeggen tegen jou voordat je het aanneemt of begrijpt. Nogmaals dan. Een bekeerde Judeeer blijft net als de onbekeerde Judeeer een Israeliet. Maar alleen de bekeerde/gelovige Judeeer behoort tot de uitverkorenen/geroepenen/gemeente/kerk die ook daadwerkelijk Gods beloften verkrijgen/ontvangen.
Net zo min als een zuigeling die besprenkeld is met water automatisch Gods beloften kan ontvangen. Krijgt ook een besneden Israëliet niet automatisch de beloften van God. Men moet altijd rechtvaardig gemaakt worden en blijven. Dat was al zo onder het oude verbond en dat is nu nog steeds zo.
Met dit hele schapenverhaal trap je een open deur in. Want je hoeft mij niet te bewijzen dat binnen de Gemeente v. Chr alle onderscheid tussen Joden en heidenen is weggenomen, maar het gaat hier over het verschil tussen de Gemeente en het volk Israël.
Het verschil is de hartsgesteldheid. Het verschil is of men rechtvaardig gemaakt is. Het verschil is tussen geloof en ongeloof. Het verschil is tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid.
Over het woord "kerk" / "gemeente" het volgende:
debijbel.nl schreef:In de tijd van het Nieuwe Testament is de huisgemeente het fundament van de christelijke beweging.
Het woord ‘gemeente’
Het woord ‘gemeente’ is de vertaling van Griekse ekklêsia, dat komt van ek-kaleoo, ‘bijeenroepen’. Het woord werd in het gewone Grieks gebruikt voor de vergadering van burgers, niet voor religieuze verenigingen. Het religieuze gebruik van het woord gaat terug op de Septuaginta. Daar wordt het wel als religieus begrip gebruikt, bijvoorbeeld in Joël 2:16.
De gemeente in het Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament wordt het woord ‘gemeente’ op verschillende manieren gebruikt:
Het is een aanduiding voor alle gelovigen samen. Bijvoorbeeld als er gesproken wordt over Christus als hoofd van de gemeente in Kolossenzen 1:18.
Het is ook een aanduiding voor een lokale groep van gelovigen. Bijvoorbeeld ‘de gemeente in Jeruzalem’ in Handelingen 11:22.
Gelovigen bijeengeroepen uit Israël. Dit is de kerk of gemeente. Dat is je onderscheid. Niks vervanging.
En dat is nu juist het cruciale punt in deze hele discussie .Want als je Hebr.10 vergelijkt met de context waarin de belofte van een nieuw verbond in Jer.31 en bij al de profeten staat dan zie je dat het N.V.voor Israël niet dezelfde heilsperspectieven bied als voor de Gemeente v.Chr. Daarmee bedoel ik dan de landbelofte, de herbouw van stad en tempel, het herstel van de dynastie van David etc. Een heel andersoortige heilsbedeling van het N.V. dus
Dat is nu juist de grote misvatting die zich in jouw denken heeft geworteld. In het nageslacht van David -> Jezus <- is er een eeuwige Koning gekomen die eeuwig op de troon zit. Nu nog aan de rechterhand van de Vader in de hemel. En over een tijdje zal Hij ook op aarde zichtbaar zijn als Hij komt om de volkeren met een ijzeren staf te hoeden zie o.a. Openbaring.
In de profetie komt veel beeldspraak voor, veel symbolen die niet letterlijk genomen moeten worden. Het nieuwe Jeruzalem is niet gelijk aan het oude Jeruzalem. Het nieuwe Sion niet aan het oude Sion. De nieuwe tempel niet gelijk aan de oude tempel. Het nieuwe land Israël niet gelijk aan het oude land Israël.
Dit alles wil nog niet zeggen dat er geen letterlijk volk meer zal zijn dat van Jakob afstamt. Het wil ook niet zeggen dat er geen fysieke plek is, land is, waar ze zullen leven.
O.a. "5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."(Mat. 5)
"1Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen? 2Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?" (1 kor. 6)
Voor wie is het koninkrijk? Wie oh wie...
"4Er ontstond ook onenigheid onder hen over de vraag, wie van hen als de eerste moest gelden. 25Hij zeide tot hen: De koningen der volken voeren heerschappij over hen en hun machthebbers worden weldoeners genoemd. 26Doch gij niet alzo, maar de eerste onder u worde als de jongste en de leider als de dienaar. 27Want wie is de eerste: die aanligt, of die dient? Is het niet, die aanligt? Maar Ik ben in uw midden als dienaar. 28Gij zijt het, die steeds bij Mij gebleven zijt in mijn verzoekingen. 29[u]En Ik beschik u het Koninkrijk, gelijk mijn Vader het Mij beschikt heeft, 30opdat gij aan mijn tafel eet en drinkt in mijn Koninkrijk. En gij zult zitten op tronen om de twaalf stammen Israëls te richten. [" (Luc. 22)
Niets aparte bedeling voor een volk dat niet uit heiligen/gelovigen bestaat. Het zijn de gelovige Israëlieten aan wie Jezus het koninkrijk gegeven heeft. Zijn zullen de 12 stammen leiden. Welke stammen? Er staat duidelijk dat het gaat om de stammen van Israël!
Het is wel een zwaktebod om wat je niet inhoudelijk weerleggen kunt met hatelijke schimpscheuten af te doen. Zo spring ik toch met jou postings ook niet om? Maar, hoe dan ook, indien hier iemand meent het eigendom van Christus te zijn, ik ook! En daar komt het tenslotte op aan. h.gr: ereunao
Je lange stukken tekst waarin je precies verteld hoe het volgens jou zal gaan in de toekomst... kan ik niet serieus nemen en er al helemaal niet serieus op in gaan. De grap die ik maak heeft echter een ernstige ondertoon. Want ik denk dat aan de bron van deze fantasie over de toekomstige Joodse toestanden een rabbi te vinden is.
Dus ik kan en wil er niet in mee gaan en zeker ook omdat op deze manier vele tegenstrijdigheden in de Schriften ontstaan. Waaronder dus die dierenoffers. En ook dat Jezus zegt dat er maar één manier tot de Vader is. Niet twee manieren. Het feit is eenvoudig dat velen Hem verworpen hebben, gehaat hebben, En dat nog steeds doen. Maar oh wat lijken ze vroom aan de oppervlakte met al hun mooie kleren en lange gebeden en 'roepen tot god' en al hun 'heilige' rituelen.
Er is maar één geloof:
Ef 4 schreef:1Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5één Heere, één geloof, één doop,
6één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
Alleen Zijn schapen horen Hem en volgen Hem:
Joh. 10 schreef:4De Joden dan omringden Hem en zeiden tegen Hem: Hoelang houdt U ons in het onzekere? Als U de Christus bent, zeg het ons vrijuit.
25Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en u gelooft het niet. De werken die Ik doe in de Naam van Mijn Vader, die getuigen van Mij.
26Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.
27Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.
28En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
29Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
30Ik en de Vader zijn één.
Welke religie, welke groep mensen, ontkennen het hardst dat Jezus de Messias is?
En welke mensen beweren desondanks toch dat ze door de Vader zijn uitverkoren en een speciale manier hebben om buiten Jezus om toch door God geliefd te zijn en gered te zijn en door de wereld gezegend moet worden?
1 Joh. 2 schreef:22Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
23Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.
Joh. 14 schreef:6Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.