Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan
Kapitein
Kapitein

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Jan » 25 okt 2014 13:57

Het spijt mij,maar ik zie niet wat dit met Rom.11:13 te maken heeft

Het laat toch duidelijk zien dat de heidenen van Rom 11:13 dezelfde stamvader hebben als Paulus?

"1Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft? " (Rom 4)

Als jij van het letterlijk Israël geen symbolisch wilt maken, waarom zoek jet het dan onder de bekeerde Joden in de Gemeente die niet Israël maar een nieuwe schepping is?( 2 Kor.5:16,17 )
pure verv.theorie!

Hoe vaak moet men het zeggen tegen jou voordat je het aanneemt of begrijpt. Nogmaals dan. Een bekeerde Judeeer blijft net als de onbekeerde Judeeer een Israeliet. Maar alleen de bekeerde/gelovige Judeeer behoort tot de uitverkorenen/geroepenen/gemeente/kerk die ook daadwerkelijk Gods beloften verkrijgen/ontvangen.
Net zo min als een zuigeling die besprenkeld is met water automatisch Gods beloften kan ontvangen. Krijgt ook een besneden Israëliet niet automatisch de beloften van God. Men moet altijd rechtvaardig gemaakt worden en blijven. Dat was al zo onder het oude verbond en dat is nu nog steeds zo.

Met dit hele schapenverhaal trap je een open deur in. Want je hoeft mij niet te bewijzen dat binnen de Gemeente v. Chr alle onderscheid tussen Joden en heidenen is weggenomen, maar het gaat hier over het verschil tussen de Gemeente en het volk Israël.

Het verschil is de hartsgesteldheid. Het verschil is of men rechtvaardig gemaakt is. Het verschil is tussen geloof en ongeloof. Het verschil is tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid.

Over het woord "kerk" / "gemeente" het volgende:

debijbel.nl schreef:In de tijd van het Nieuwe Testament is de huisgemeente het fundament van de christelijke beweging.
Het woord ‘gemeente’

Het woord ‘gemeente’ is de vertaling van Griekse ekklêsia, dat komt van ek-kaleoo, ‘bijeenroepen’. Het woord werd in het gewone Grieks gebruikt voor de vergadering van burgers, niet voor religieuze verenigingen. Het religieuze gebruik van het woord gaat terug op de Septuaginta. Daar wordt het wel als religieus begrip gebruikt, bijvoorbeeld in Joël 2:16.
De gemeente in het Nieuwe Testament

In het Nieuwe Testament wordt het woord ‘gemeente’ op verschillende manieren gebruikt:

Het is een aanduiding voor alle gelovigen samen. Bijvoorbeeld als er gesproken wordt over Christus als hoofd van de gemeente in Kolossenzen 1:18.
Het is ook een aanduiding voor een lokale groep van gelovigen. Bijvoorbeeld ‘de gemeente in Jeruzalem’ in Handelingen 11:22.

Gelovigen bijeengeroepen uit Israël. Dit is de kerk of gemeente. Dat is je onderscheid. Niks vervanging.

En dat is nu juist het cruciale punt in deze hele discussie .Want als je Hebr.10 vergelijkt met de context waarin de belofte van een nieuw verbond in Jer.31 en bij al de profeten staat dan zie je dat het N.V.voor Israël niet dezelfde heilsperspectieven bied als voor de Gemeente v.Chr. Daarmee bedoel ik dan de landbelofte, de herbouw van stad en tempel, het herstel van de dynastie van David etc. Een heel andersoortige heilsbedeling van het N.V. dus

Dat is nu juist de grote misvatting die zich in jouw denken heeft geworteld. In het nageslacht van David -> Jezus <- is er een eeuwige Koning gekomen die eeuwig op de troon zit. Nu nog aan de rechterhand van de Vader in de hemel. En over een tijdje zal Hij ook op aarde zichtbaar zijn als Hij komt om de volkeren met een ijzeren staf te hoeden zie o.a. Openbaring.

In de profetie komt veel beeldspraak voor, veel symbolen die niet letterlijk genomen moeten worden. Het nieuwe Jeruzalem is niet gelijk aan het oude Jeruzalem. Het nieuwe Sion niet aan het oude Sion. De nieuwe tempel niet gelijk aan de oude tempel. Het nieuwe land Israël niet gelijk aan het oude land Israël.
Dit alles wil nog niet zeggen dat er geen letterlijk volk meer zal zijn dat van Jakob afstamt. Het wil ook niet zeggen dat er geen fysieke plek is, land is, waar ze zullen leven.

O.a. "5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."(Mat. 5)

"1Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen? 2Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekenende rechtspraak? 3Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen?" (1 kor. 6)

Voor wie is het koninkrijk? Wie oh wie...
"4Er ontstond ook onenigheid onder hen over de vraag, wie van hen als de eerste moest gelden. 25Hij zeide tot hen: De koningen der volken voeren heerschappij over hen en hun machthebbers worden weldoeners genoemd. 26Doch gij niet alzo, maar de eerste onder u worde als de jongste en de leider als de dienaar. 27Want wie is de eerste: die aanligt, of die dient? Is het niet, die aanligt? Maar Ik ben in uw midden als dienaar. 28Gij zijt het, die steeds bij Mij gebleven zijt in mijn verzoekingen. 29[u]En Ik beschik u het Koninkrijk, gelijk mijn Vader het Mij beschikt heeft, 30opdat gij aan mijn tafel eet en drinkt in mijn Koninkrijk. En gij zult zitten op tronen om de twaalf stammen Israëls te richten. [" (Luc. 22)

Niets aparte bedeling voor een volk dat niet uit heiligen/gelovigen bestaat. Het zijn de gelovige Israëlieten aan wie Jezus het koninkrijk gegeven heeft. Zijn zullen de 12 stammen leiden. Welke stammen? Er staat duidelijk dat het gaat om de stammen van Israël!

Het is wel een zwaktebod om wat je niet inhoudelijk weerleggen kunt met hatelijke schimpscheuten af te doen. Zo spring ik toch met jou postings ook niet om? Maar, hoe dan ook, indien hier iemand meent het eigendom van Christus te zijn, ik ook! En daar komt het tenslotte op aan. h.gr: ereunao

Je lange stukken tekst waarin je precies verteld hoe het volgens jou zal gaan in de toekomst... kan ik niet serieus nemen en er al helemaal niet serieus op in gaan. De grap die ik maak heeft echter een ernstige ondertoon. Want ik denk dat aan de bron van deze fantasie over de toekomstige Joodse toestanden een rabbi te vinden is.
Dus ik kan en wil er niet in mee gaan en zeker ook omdat op deze manier vele tegenstrijdigheden in de Schriften ontstaan. Waaronder dus die dierenoffers. En ook dat Jezus zegt dat er maar één manier tot de Vader is. Niet twee manieren. Het feit is eenvoudig dat velen Hem verworpen hebben, gehaat hebben, En dat nog steeds doen. Maar oh wat lijken ze vroom aan de oppervlakte met al hun mooie kleren en lange gebeden en 'roepen tot god' en al hun 'heilige' rituelen.

Er is maar één geloof:

Ef 4 schreef:1Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5één Heere, één geloof, één doop,
6één God en Vader van allen,
Die boven allen en door allen en in u allen is.

Alleen Zijn schapen horen Hem en volgen Hem:

Joh. 10 schreef:4De Joden dan omringden Hem en zeiden tegen Hem: Hoelang houdt U ons in het onzekere? Als U de Christus bent, zeg het ons vrijuit.
25Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en u gelooft het niet. De werken die Ik doe in de Naam van Mijn Vader, die getuigen van Mij.
26Maar u gelooft niet, want u bent niet van Mijn schapen, zoals Ik u gezegd heb.
27Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij.

28En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken.
29Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
30Ik en de Vader zijn één.

Welke religie, welke groep mensen, ontkennen het hardst dat Jezus de Messias is?
En welke mensen beweren desondanks toch dat ze door de Vader zijn uitverkoren en een speciale manier hebben om buiten Jezus om toch door God geliefd te zijn en gered te zijn en door de wereld gezegend moet worden?

1 Joh. 2 schreef:22Wie is de leugenaar anders dan hij die loochent dat Jezus de Christus is? Dat is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.
23Ieder die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.

Joh. 14 schreef:6Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ereunao

Berichtdoor ereunao » 25 okt 2014 20:26

citaat:
In de profetie komt veel beeldspraak voor, veel symbolen die niet letterlijk genomen moeten worden. Het nieuwe Jeruzalem is niet gelijk aan het oude Jeruzalem. Het nieuwe Sion niet aan het oude Sion. De nieuwe tempel niet gelijk aan de oude tempel. Het nieuwe land Israël niet gelijk aan het
oude land Israël.
Dit alles wil nog niet zeggen dat er geen letterlijk volk meer zal zijn dat van Jakob afstamt. Het wil ook niet zeggen dat er geen fysieke plek is, land is, waar ze zullen leven.

Ik stem graag toe dat de profeten zich rijkelijk van beeldspraak bedienen maar de boodschap van die beeldspraak is en wordt wel altijd letterlijk vervuld. Zo bleven die 7 aren en die 7 koeien in de droom van Farao wel letterlijk 7 jaren en die vier dieren stelden wel letterlijk vier wereldrijken voor etc. Dan.7. Zo is ook het nieuwe niet gelijk aan het oude, maar het heeft wel een continuïtietsrelatie met het oude. God vernietigd Zijn schepping niet, maar Hij maakt alle dingen Nieuw Openb.21:5
O.a. "5Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven."(Mat. 5)

De bergrede is de grondwet van het koninkrijk dat Christus en Zijn apostelen gepredikt hebben. En als Israël zich toen bekeerd had zou dat koninkrijk toen ook doorgebroken zijn. Maar nu moet het wachten tot de Koning terugkomt zie Hand.3:19,20. Maar het hemelse heil voor de Gemeente kwam pas later in zicht en is aan Paulus het eerst geopenbaard ( zie Ef.3 ) toen ook de Joden in de diaspora het evangelie niet aannamen
Niets aparte bedeling voor een volk dat niet uit heiligen/gelovigen bestaat. Het zijn de gelovige Israëlieten aan wie Jezus het koninkrijk gegeven heeft. Zijn zullen de 12 stammen leiden. Welke stammen? Er staat duidelijk dat het gaat om de stammen van Israël!

Ja,Maar wel met de Koning in een opstandingslichaam ( Koll.3:4;Fill.3:21 ) terwijl Israël nog in een natuurlijk, sterfelijkklichaam het messiaanse rijk waar nog getrouwd wordt en kinderen geboren worden ingaat.zie Zach.8:4,5. Luk.20:35,36.Want nogmaals, Alle gelovigen zijn dus uitverkorenen,maar alle uitverkorenen behoren niet tot de Gemeente
Je lange stukken tekst waarin je precies verteld hoe het volgens jou zal gaan in de toekomst... kan ik niet serieus nemen en er al helemaal niet serieus op in gaan. De grap die ik maak heeft echter een ernstige ondertoon. Want ik denk dat aan de bron van deze fantasie over de toekomstige Joodse toestanden een rabbi te vinden is.
Dus ik kan en wil er niet in mee gaan en zeker ook omdat op deze manier vele tegenstrijdigheden in de Schriften ontstaan. Waaronder dus die dierenoffers. En ook dat Jezus zegt dat er maar één manier tot de Vader is. Niet twee manieren. Het feit is eenvoudig dat velen Hem verworpen hebben, gehaat hebben, En dat nog steeds doen. Maar oh wat lijken ze vroom aan de oppervlakte met al hun mooie kleren en lange gebeden en 'roepen tot god' en al hun 'heilige' rituelen.

Er is maar één geloof:

Wat die dierenoffers betreft, dat heb ik uitvoerig uitgelegd en als Johannes zelfs in de hemel een Lam ziet staande als geslacht zie ik niet in waarom er op de aarde geen afbeelding van zou kunnen bestaan. En er is idd .maar een geloof waardoor zowel Israël als de Gemeente gerechtvaardigd wordt, maar de erfenis is niet voor beiden gelijk. Want dat hangt van de relatie met de Messias af, zoals ik al eerder gezegd heb. Maar als heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht wordt kan dit natuurlijk niet!
Welke religie, welke groep mensen, ontkennen het hardst dat Jezus de Messias is?
En welke mensen beweren desondanks toch dat ze door de Vader zijn uitverkoren en een speciale manier hebben om buiten Jezus om toch door God geliefd te zijn en gered te zijn en door de wereld gezegend moet worden?

De Joden! Maar toch zegt Paulus dat zij vanwege Gods verbond met A-ham de beminden om der vaderen wil zijn. En ik beweer ook niet dat er voor Israël heil is weggelegd buiten het geloof in zijn Messias, maar wel dat Israël een andere relatie met de Messias heeft dan de Gemeente. Hij is dan ook niet de Koning van de Kerk, maar van Israël !

Het laat toch duidelijk zien dat de heidenen van Rom 11:13 dezelfde stamvader hebben als Paulus?

Nee, helemaal niet, Paulus spreekt hier tot heidenen, maar hij vereenzelvigt zich niet met hen. Dan zou je met meer schijn van recht Rom.4 1 Kor.10 aan kunnen halen waar Paulus tot de heidense gemeente van onze spreekt. Maar Paulus richt zich in zijn brieven vaak afwisselend tot gelovigen uit de Joden en die uit de heidenen. ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 25 okt 2014 20:48

O Ja, en dan nog iets je verstaat ook de bedoeling van Paulus in Rom.4 niet. Het gaat Paulus erom of A-ham uit de vleselijke besnijdenis of uit het geloof gerechtvaardigd is, maar dat bewijst niet dat in de Schrift A-ham daarom nu ook naar het vlees de vader van de heidenen genoemd wordt. Maar als je dat hier ook niet bedoelt begrijp ik niet wat je hiermee bewijzen wilt. ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 26 okt 2014 13:11

ereunao schreef:O Ja, en dan nog iets je verstaat ook de bedoeling van Paulus in Rom.4 niet. Het gaat Paulus erom of A-ham uit de vleselijke besnijdenis of uit het geloof gerechtvaardigd is, maar dat bewijst niet dat in de Schrift A-ham daarom nu ook naar het vlees de vader van de heidenen genoemd wordt. Maar als je dat hier ook niet bedoelt begrijp ik niet wat je hiermee bewijzen wilt. ereunao

Natuurlijk gaat het daarover. Maar constateer eerst dat er wel degelijk "onze vader Abraham" staat. Wat heeft het voor zin hele verhalen over Abraham en de wet te gaan houden als het publiek daar niet volkomen mee bekend is?
Denk er eens over na... je gaat naar Verweggistan om de mensen over Jezus te gaan vertellen. Met veel tijd,energie en voedsel en kleding hulppakketten heb je eindelijk hun aandacht te pakken...(dat laatste deden de discipelen trouwens niet he). En dan ga je over Abraham en de besnijdenis vertellen? Over de details van het verbond van God met Israël?

Ik constateer dat men dit tegenwoordig niet doet. Niet bij mijn weten i.i.g. Men verteld het verhaal dat jij ook niet gelooft, nl. dat het alles in de Bijbel moet gaan over Adam->kerk/gelovige-heiden. Terwijl Israel vergeten lijkt te zijn. Dat gaat er bij jou ook niet in.

Ik constateer dat Paulus dit wel doet. Dat kan alleen als de doelgroep hier vanaf weet, het nodig heeft erover te horen, Weet wie Abraham is, wat het belang is van al de zaken waar het over gaat. Denk er eens goed over na wat we hiervan kunnen opsteken... wat heeft een heiden die niet met de geschiedenis van Israel bekend is aan al die zaken waar Paulus over spreekt...

Lees eens wat Paulus deed in Rome. Waarover hij sprak en dat sommigen van de Judeeeers zich wel bekeerden.

Hand. 8 schreef:Paulus komt in Rome

11En na drie maanden voeren wij weg in een schip uit Alexandrië, dat op het eiland overwinterd had en als teken Castor en Pollux had.
12En toen wij in Syracuse aangekomen waren, bleven wij er drie dagen.
13Daarvandaan voeren wij eromheen en kwamen in Regium aan, en doordat er na één dag een zuidenwind opstak, kwamen wij de tweede dag in Puteoli,
14waar wij broeders aantroffen en ons verzocht werd zeven dagen bij hen te blijven. En zo gingen wij naar Rome.
15En daarvandaan kwamen de broeders, die van onze zaken gehoord hadden, ons tegemoet, tot Appiusmarkt en de Drie Tabernen. Toen Paulus hen zag, dankte hij God en vatte hij moed.
16En toen wij in Rome aangekomen waren, droeg de hoofdman de gevangenen over aan de overste van het leger, maar aan Paulus werd toegestaan op zichzelf te wonen met de soldaat die hem bewaakte.
17En het gebeurde na drie dagen, dat Paulus hen die de voornaamsten van de Joden waren, bijeenriep. En toen zij bijeengekomen waren, zei hij tegen hen: Mannenbroeders, ik, die niets gedaan heb tegen het volk of de gewoonten van de vaderen, ik ben uit Jeruzalem als gevangene overgeleverd in de handen van de Romeinen.
18Die wilden mij, nadat zij mij ondervraagd hadden, loslaten, omdat er in mij geen reden te vinden was voor de doodstraf.
19Toen echter de Joden dat tegenspraken, was ik gedwongen mij op de keizer te beroepen, maar niet omdat ik iets zou hebben om mijn volk te beschuldigen.
20Om deze reden dan heb ik u bij mij geroepen: om u te zien en met u te spreken, want om de hoop van Israël heb ik deze boeien om.
21Maar zij zeiden tegen hem: Wij hebben geen brieven met betrekking tot u uit Judea ontvangen en ook heeft niemand van de broeders die hier gekomen zijn, iets verkeerds over u gemeld of van u gezegd.
22Maar wij willen wel graag van u horen wat u denkt, want wat deze sekte betreft, is het ons bekend dat ze overal tegengesproken wordt.
23En nadat zij voor hem een dag vastgesteld hadden, kwamen er velen naar de plaats waar hij verbleef. Hij legde het Koninkrijk van God aan hen uit en getuigde ervan, en hij probeerde hen, van 's morgens vroeg tot de avond toe, zowel uit de Wet van Mozes als uit de Profeten, te bewegen tot het geloof in Jezus.
24En sommigen lieten zich wel overtuigen door wat er gezegd werd, maar anderen geloofden niet.
25En zij waren het niet met elkaar eens en zij gingen uiteen nadat Paulus dit ene woord gezegd had: Terecht heeft de Heilige Geest door Jesaja, de profeet, tegen onze vaderen gezegd:
26Ga naar dit volk toe en zeg: Met het gehoor zult u horen, maar beslist niet begrijpen, en ziende zult u zien, maar beslist niet opmerken,
27want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het hart begrijpen, en zij zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen.
28Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen gezonden is, en die zullen luisteren.
29En nadat hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, heftig onder elkaar redetwistend.
30En Paulus bleef twee volle jaren in zijn eigen gehuurde woning, en ontving allen die naar hem toe kwamen.
31Hij predikte het Koninkrijk van God en gaf onderwijs over de Heere Jezus Christus, met alle vrijmoedigheid, ongehinderd."

Hij predikte Jezus vanuit de wet en de profeten. Dat doet hij ook in de Romeinen brief.

Hetzelfde doet Jezus wanneer Hij mensen duidelijk maakt wie Hij is.

Luc. 24 schreef:25En Hij zei tegen hen: O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben!
26Moest de Christus dit niet lijden en zo in Zijn heerlijkheid ingaan?
27En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.
28En zij kwamen dicht bij het dorp waar ze naartoe gingen en Hij deed alsof Hij verder zou gaan.
29En zij drongen er bij Hem op aan en zeiden: Blijf bij ons, want het is tegen de avond en de dag is gedaald. En Hij ging naar binnen om bij hen te blijven.
30En het gebeurde, toen Hij met hen aan tafel aanlag, dat Hij het brood nam en het zegende. En toen Hij het gebroken had, gaf Hij het aan hen.
31En hun ogen werden geopend, en zij herkenden Hem, maar Hij verdween uit hun gezicht.
32En zij zeiden tegen elkaar: Was ons hart niet brandend in ons, toen Hij onderweg tot ons sprak en voor ons de Schriften opende?

Als er niet vanuit dat fundament gepredikt wordt ontstaat er.... een andere Jezus.

Lees wat er in Hand. 15 staat over de heidenen:

7En toen daarover een heftige woordenstrijd ontstond, stond Petrus op en zei tegen hen: Mannenbroeders, u weet dat God lang geleden onder ons mij uitgekozen heeft, zodat de heidenen uit mijn mond het woord van het Evangelie zouden horen, en zouden geloven.
8En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons;
9en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd.
10Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen?
11Maar wij geloven door de genade van de Heere Jezus Christus op dezelfde wijze zalig te worden als ook zij.
12En heel de menigte zweeg, en zij hoorden Barnabas en Paulus vertellen wat voor grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.
13En toen zij zwegen, antwoordde Jakobus: Mannenbroeders, luister naar mij.
14Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen.
15En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat:
16Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten,
17opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet.
18Aan God zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.
9Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken,
20maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.
21Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.
22Toen dacht het de apostelen en de ouderlingen met heel de gemeente goed, enige mannen uit hun midden te kiezen en met Paulus en Barnabas mee te sturen naar Antiochië: Judas, ook Barsabas geheten, en Silas, leidinggevende mannen onder de broeders.
23En zij schreven door hun dienst+ het volgende: De apostelen, de ouderlingen en de broeders groeten de broeders uit de heidenen die in Antiochië, Syrië en Cilicië zijn.
24Wij hebben gehoord dat sommigen die bij ons vandaan zijn gekomen, u met woorden in verwarring hebben gebracht en uw zielen hebben verontrust door te zeggen dat u besneden moet worden en de wet moet onderhouden. Wij hadden hun daar geen opdracht toe gegeven.
25Daarom heeft het ons, nadat wij het eens geworden waren, goedgedacht enige mannen te kiezen en naar u toe te sturen met onze geliefden, Barnabas en Paulus,
26mensen die hun leven overhebben voor de Naam van onze Heere Jezus Christus.
27Daarom hebben wij Judas en Silas gestuurd, die hetzelfde ook mondeling+ zullen meedelen.
28Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:
29dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen. Vaarwel.

Toch vreemd dat Mozes gepredikt wordt op de sabbat in de synagoge... dit alles bij heidenen die niet van Israël af zouden stammen...
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 26 okt 2014 17:08

het gaat mij zeker niet gelukken om aan te sluiten bij vorige sprekers, dus zal ik zeker open deuren intrappen of zelfs lezers doen rilbibberen van afgrijzen, maar ik heb toch een mening over deze grote dwaling, welke ons (binnen mijn denominatie) gans het zicht op Bijbels profetische toekomst ontnomen heeft.

wellicht is het allemaal al 5x gezegd, maar binnen de GB in de PKN wordt de vervangingstheologie niet meer officieel beleden. Wel wordt deze middels verhullings-theologie veranderd in slim gevonden 'vervullingstheologie'. (een kniesoor welke daar op let :wink: ).
Van het gevolgpuin van deze reeds door Origenes verzonnen en door Augustinus verder uitgewerkte dwaling heb ik in de voorbije 66 jaar nog niets geruimd zien worden! Wie wel?

met het risico dat ik slechts alleen als mijn eigen lezer over blijf, spreek ik uit dat ik in een zekere wat de vijanden noemen 'twee wegen leer' geloof. Het is maar net wat je daaronder verstaat.
ik meen: de Gemeente van Christus bestaat uit Joden en heidenen (van origine)
Maar Joden waarover een bedekking ligt, weshalve zij geen zicht hebben op het borgtochtelijk werk van Jezus Messias, verkeren nog onder het oude verbond en zullen m.i. daarnaar geoordeeld worden.

wie helpen wil, die helpe mij, want ik weet het niet meer exact te duiden, maar ik herinner mij vaag dat Paulus denk ik er aan herinnerde dat het nieuwe verbond nabij gekomen was en het oude aan het verdwijnen was. Dat was dus wel bijna voorbij, maar nog niet geheel, zo viel mij toen op.
Zo geloof ik dus in een soort overlap totdat de Christus Zich aan hen zal openbaren en alleen wie Hem herkent en eerlijk erkent het laatste stuk van dit tijdperk zal overleven (1/3deel, lees ik bij Zacharia) en met Hem mee mag in het 1000jarig Vrederijk, waarin Israël van de 'staart' naar de 'kop' van de volkeren op aarde zal verhoogd worden, naar de profetieën.

(die 6x in Openb. genoemde 1000 jaar heeft binnen mijn kerkgenootschap nog steeds niet tot erkenning van het wat wij vrederijk noemen geleid, (wel tot niet willen lezen!,) wegens m.i. eigenwijze verstarring)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 00:27

citaten:
. Het lichaam van christus is uit het volk Israël. Het ware Israël. De gelovigen in Jezus Christus die afstammen van Jakob.
1Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft?

Onze voorvader naar het vlees. Hier vind ik de NBG vert. de komma's op de juiste plek zetten. Dan leest het nl. zo dat de mensen tegen wie Paulus spreekt dezelfde voorvader hebben en dat is niet in geestelijke zin. Ik doe hier niet aan vergeestelijking. Dat kan je wel doen, zet dan de komma's iets anders neer zoals dit:

Gelovigen bijeengeroepen uit Israël. Dit is de kerk of gemeente. Dat is je onderscheid. Niks vervanging.
Verder is het denk ik een valse scheiding, die van kerk en Israël dus. De kerk is Israël, maar niet heel Israël is ook de kerk.
Nogmaals, ik zeg dat het Lichaam van Christus uit Israëlieten bestaat. Dat is wat anders dan wat jij zegt en zegt dat ik zeg.

Als het lichaam van Chr. uit Israëlieten bestaat moeten heidenen zich eerst laten besnijden om tot dit lichaam gerekend te kunnen worden. Want al is niet iedere besnedene een ware Israëliet, een ware Israëliet is wel altijd besneden. Maar dat is nu juist waar Paulus zijn hele leven tegen gestreden heeft! Zie Hand. 15 en ook de Galatenbrief

Met al deze teksten probeer je ons wijs te maken dat christenen door het geloof in Christus Israëlieten geworden zijn . En door in Rom.4:1 de komma te verzetten hebben christenen nu zelfs ook naar het vlees Abraham tot een vader! Alsof dat niet genetisch bepaald is.
.En als je dan vervolgens beweert dat het ware Israël onder de christenen gezocht moet worden dan draai je het weer om en is plotseling Israël de kerk geworden! Maar zelfs als die komma daar moet staan dan wij er nog maar op te letten dat Paulus zich hier tot het Joodse deel van zijn lezers richt zoals hij ook in Rom.2 v.a.vs.17 e.v.v. doet. Kortom:’Israël is de kerk en de kerk is Israël’ dat is de redenering Maar de waarheid naar Gods Woord is dat de Jood in zijn bekering geen heiden en de heiden geen Jood wordt, maar dat zij samen het lichaam v.Chr .vormen. En dat is een nieuwe schepping die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Chr. ten hemel gevaren was en de H.Geest had uitgestort. Want een lichaam zonder hoofd is een lijk!
Samengevat: je beweert veel, maar je bewijst niets Maar als je dat zelf werkelijk gelooft is het boerenbedrog en indien niet, dan is dit een Jezuïtenstreek. Intussen vraag ik mij wel verbijsterd af hoe het komt dat er blijkbaar op dit forum niemand is voor wie dit toch al te gortig wordt! ereunao

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 okt 2014 01:32

ereunao schreef: Intussen vraag ik mij wel verbijsterd af hoe het komt dat er blijkbaar op dit forum niemand is voor wie dit toch al te gortig wordt! ereunao

Het wordt mij allemaal wat te ingewikkeld om te volgen. Ik houd het op de simpele uitleg: opwekking in Israel en dan wereldopwekking.
Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 12:05

citaat:
wie helpen wil, die helpe mij, want ik weet het niet meer exact te duiden, maar ik herinner mij vaag dat Paulus denk ik er aan herinnerde dat het nieuwe verbond nabij gekomen was en het oude aan het verdwijnen was. Dat was dus wel bijna voorbij, maar nog niet geheel, zo viel mij toen op.

Het N.V. is door Chr. bij de instelling van het H.A. geopend, maar het wordt pas geëffectueerd voor die gelooft. En omdat de massa van Israël zijn Messias verwierp een kwam er een interval de profetie. Nu moet het aan Israël beloofde koninkrijk wachten tot de Koning wederkomt. Zie Luk.19:11 e.v.v. Hand 3:19,20. Want Israël zal Hem niet meer zien totdat zij zullen zeggen: Luk.13:35
Zo geloof ik dus in een soort overlap totdat de Christus Zich aan hen zal openbaren en alleen wie Hem herkent en eerlijk erkent het laatste stuk van dit tijdperk zal overleven (1/3deel, lees ik bij Zacharia) en met Hem mee mag in het 1000jarig Vrederijk, waarin Israël van de 'staart' naar de 'kop' van de volkeren op aarde zal verhoogd worden, naar de profetieën.

Ik zou die overlap dus lieven een interval willen noemen, maar de scheiding is niet waterdicht de ene bedeling gaat in de historie geleidelijk over in de andere .Dat zien wij ook in de Hand. Aanvankelijk lag het accent van de prediking van de apostelen bij het koninkrijk dat door de profeten aan Israël beloofd is. Maar toen Israël zich niet bekeerde zien wij een afwending van het evangelie nar de heidenen. Thans zien wij een omgekeerde beweging van de heidenen af weer naar Israël. In die zin is er dus idd. sprake van een overlapping.
(die 6x in Openb. genoemde 1000 jaar heeft binnen mijn kerkgenootschap nog steeds niet tot erkenning van het wat wij vrederijk noemen geleid, (wel tot niet willen lezen!,) wegens m.i. eigenwijze verstarring)

Hier ben je in goed gezelschap, Da Costa zegt in een bijbellezing over 1 Kor.15:
Met de wederkomst van Christus zal de eerste opstanding, die van de rechtvaardigen, plaats hebben. Nu is er groot verschil in de voorstelling van de tijdsorde van deze opstanding: of zij in het begin of na ‘s Heeren wederkomst zal plaats hebben. De eerste opstanding is, volgens Openb. 20:5, het regeren met Christus duizend jaren. Wij kunnen begrijpen hoe Paulus verlangde aan die heerlijke opstanding deel te hebben (Php 3.10,11), en het komt ons voor, dat wij de Schrift geweld aandoen, wanneer wij die duizend jaren niet voor een werkelijk bepaalde tijd, maar voor ene zinnebeeldige manier van spreken houden. Want wat wordt er dan door dit zinnebeeld te kennen gegeven? Men kan er niets redelijks voor opgeven, en een zinnebeeld zonder de aanduiding van iets wezenlijks heeft geen zin.
Bij zijn inleiding op de profetieën:
. “Ik zou niet weten, waarom het niet mogelijk ware voor Christus, zowel op aarde te regeren, als er op geleden te hebben. Men zegt: "Het kan niet." Doch waarom kan het niet? Wat zijn dat toch voor regels, die wij onszelf gesteld hebben? Denkt u welk ene plaats gij wilt, altijd zal er toch ene zetelplaats voor Christus moeten zijn, en waarom kan de aarde deze zetelplaats niet zijn? Neemt het koninkrijk en de regering van Christus op aarde weg, en gij verscheurt dertig, veertig hoofdstukken van de Schrift. Vergeestelijkt gij ze, dan strooit gij ze in de wind: maar volgt gij de Schrift, dan komt gij met haar aan het doel, waar zich het einde verbind met het begin. Als gij met Columbus de wereld omzeilt, keert gij nooit rugwaarts, maar zeilt gij altijd door, en keert op deze wijze terug naar het punt, vanwaar gij zijt uitgegaan. Hoe weerspannig is toch het menselijk verstand en hart tegen God! Er is een hijgen naar uitkomst, er zijn kreten van verlangen, er zijn barensweeën van een nieuwe geboorte, en nu God aan de wereld ene toekomst geeft zo heerlijk als er ooit gewenst kan worden, nu wil de mens haar niet hebben, maar vernietigt hij haar, door haar oneigenlijk gemeend, zinnebeeldig bedoeld, van enkel geestelijke strekking te verklaren.”ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 27 okt 2014 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 12:10

citaat:
Uit dat artikel vind ik het naschrift zeer sterk waaronder dit:

Ik ook! Maar van jou verbaast het mij; voor jou bestaat dit probleem eenvoudig niet, voor jou is Israël eenvoudig de kerk en de kerk Israël. En het huidige Israël heeft volgens jou niets met het bijbels-historische te maken, dat zijn allemaal pseudo-joden die helemaal niet van vader Jakob afstammen. Ja,je meent zelfs met het verzetten van een komma te kunnen bewijzen dat de heidenen door het geloof in Chr. ook genetische Joden geworden zijn!
Ook dat citaat van Hand.15:21 slaat nergens op, Het gaat Jakobus erom dat met de prediking van het evangelie de lezing van de Tora onder de Joden niet in onbruik behoefde te geraken. Het N.T. bestond toen nog niet en een dienst te houden zonder Schriftlezing is tot op de huidige dag ondenkbaar. En er waren in praktisch iedere gemeente uit de heidenen wel enkele Joodse leden die in staat waren de gemeente in haar geloof te versterken en bevestigen door uit de Schriften te bewijzen dat Jezus de Messias was .Paulus scheidde hen alleen af van de synagoge als zij wederstonden en lasterden, maar anders vergaderden de christenen gewoon in de synagoge. En daar werden natuurlijk de Schriften gelezen! Dat bewijst dus helemaal niet dat de gelovigen uit de heidenen eigenlijk ook Joden waren. Ook te Jeruzalem werden de christenen aanvankelijk als een stroming binnen het Jodendom beschouwd en behandeld. De apostelen gingen ook naar de tempel en namen deel de dienst der gebeden en offeranden. Paulus is zelfs in de tempel gearresteerd
Paulus begon dan ook in iedere plaats waar hij kwam altijd in de synagoge, pas als de Joden het evangelie afwezen wendde hij zich tot de heidenen. En daar begon hij niet met het verbond met Abraham, maar met God, de Schepper van hemel en aarde! Hand.17:24,19:26.
ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 27 okt 2014 12:39

ereunao schreef:Als het lichaam van Chr. uit Israëlieten bestaat moeten heidenen zich eerst laten besnijden om tot dit lichaam gerekend te kunnen worden. Want al is niet iedere besnedene een ware Israëliet, een ware Israëliet is wel altijd besneden. Maar dat is nu juist waar Paulus zijn hele leven tegen gestreden heeft! Zie Hand. 15 en ook de Galatenbrief

Is het dan zo moeilijk om te begrijpen dat de ware Israeliet in het hart besneden is? Daar was het God altijd al om te doen. De letterlijke besnijdenis was maar een voorloper van het doel dat God voor ogen had hiermee. Dat is toch heel eenvoudig? Maar jij blijft maar valse scheidingen zien he. Een ware Israeliet is volgens jou juist wel letterlijk besneden terwijl je een zin later zelf aangeeft wat Paulus hierover zegt... Hoezo tegenstrijdig met Gods woord en uiterst tegenstrijdig op zich. Dubbelhartig... twee tegenstrijdige zaken proberen te verenigen. Dat gaat niet en daarom wil je twee partijen creëren? De eerste groep moet wel letterlijk besneden zijn en de tweede groep niet? Maar de eenvoudige realiteit is dat God een verandering heeft doorgevoerd door niet het letterlijke besnijden nog als belangrijk te leren maar het geestelijke besnijden. Je kunt prima besneden zijn, maar het is geen vereiste om een Israëliet te zijn. En het doet je geen goed meer als je hart niet besneden is.

Rom. 2 schreef:25Want besneden te zijn heeft wel betekenis, indien gij de wet volbrengt, maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden.26Zal dan, indien de onbesnedene de eisen der wet in acht neemt, zijn onbesnedenheid niet voor besnijdenis gelden?27Dan zal de van nature onbesnedene, doordat hij de wet volbrengt, u oordelen, die, hoewel in het bezit van letter en besnijdenis, een overtreder van de wet zijt.28Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt,29maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Het oude gebruik is voorbijgegaan omdat dit niet het einddoel van God was. Het was een leeg zinloos ritueel geworden waardoor mensen dachten rechtvaardig te worden zonder dat ze ook de belangrijke zaken van de wet deden zoals barmhartigheid tonen, rechtvaardig oordelen etc.

En zo wil je ook niet begrijpen dat het offeren van dieren maar een voorloper was van een beter doel. Nl. God wil gehoorzaamheid van ons. Men kon alle dieren van de wereld offeren in een letterlijke tempel. Maar wat voor nut had het als ze geen offers van gehoorzaamheid brachten in de geestelijke tempel?

1 Sam. 15 schreef:22Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers
als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE?
Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer,
opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen.

Met al deze teksten probeer je ons wijs te maken dat christenen door het geloof in Christus Israëlieten geworden zijn .

Man man man... wat ben je toch in de war. Wat jammer toch. Zie je niet de eenvoud dat het net andersom is? De Israëlieten zijn door het geloof in Christus Christenen geworden zonder in dat proces hun afstamming op te geven.

En door in Rom.4:1 de komma te verzetten hebben christenen nu zelfs ook naar het vlees Abraham tot een vader! Alsof dat niet genetisch bepaald is.

Ik verzet geen komma, de vertalingen maken keuzen hierin. Maar los van die komma staat er nog altijd Abraham onze vader. En ja diegene die bij "onze vader Abraham" horen zijn inderdaad letterlijke afstammelingen. Kunnen we alleen nog discussiëren over wie Paulus hiermee bedoelde.

En als je dan vervolgens beweert dat het ware Israël onder de christenen gezocht moet worden dan draai je het weer om en is plotseling Israël de kerk geworden!

De verwarring is volkomen begrijp ik. Misschien dat dit helpt: er zijn wel gelovige niet-Israelieten. Maar zij behoren niet tot de uitgeroepenen van het volk Israël: de gemeente, de kerk.

Maar zelfs als die komma daar moet staan dan wij er nog maar op te letten dat Paulus zich hier tot het Joodse deel van zijn lezers richt zoals hij ook in Rom.2 v.a.vs.17 e.v.v. doet.

Best logisch ja. Dus de Romeinen waren eigenlijk 'Joden'.... of voor een deel. We weten i.i.g. uit Hand. 28 dat er wel een 'Joodse' gemeente in Rome was en dat sommigen zich bekeerden... Blijkbaar waren ook veel 'Joden' al verspreid 'onder de Grieken'. Hoewel ze nog wel Jeruzalem als focuspunt hadden van hun religie.

Hand. 28 schreef:21Maar zij zeiden tegen hem: Wij hebben geen brieven met betrekking tot u uit Judea ontvangen en ook heeft niemand van de broeders die hier gekomen zijn, iets verkeerds over u gemeld of van u gezegd.

Zoals de Roomsen naar Rome kijken... En ik maar naar het nieuwe Jeruzalem kijken dat vanuit de hemel zal neerdalen... we gaan het zien wie er gelijk heeft. De tijd zal het allemaal uitwijzen. Mocht er toch een valse messias komen die vanuit een joodse tempel het jodendom goedpraat etc. dan wijs ik dat bij voorbaat nu al totaal af. En mocht de messias vanuit Rome gaan spreken dan wijs ik hem ook al vast af. En als de joden en de roomsen het samen eens worden over hoe de vrede op aarde bereikt kan worden. Je raad het al, dan keur ik het ook alvast af. Niet dat die mensen van mijn mening wakker zullen liggen vermoed ik. Maar toch, het mag voor jou duidelijk zijn hoe verwerpelijk ik jouw joodse fantasieën vind. Pure dwaalleer.

Kortom:’Israël is de kerk en de kerk is Israël’ dat is de redenering

Ga jij nou maar eens eerlijk naar het woord "kerk" kijken i.p.v. steeds deze valse tegenstelling te herhalen in je zionistische verlangens naar een joodse staat die over de wereld heerst.

Maar de waarheid naar Gods Woord is dat de Jood in zijn bekering geen heiden en de heiden geen Jood wordt, maar dat zij samen het lichaam v.Chr .vormen. En dat is een nieuwe schepping die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Chr. ten hemel gevaren was en de H.Geest had uitgestort. Want een lichaam zonder hoofd is een lijk!
Samengevat: je beweert veel, maar je bewijst niets Maar als je dat zelf werkelijk gelooft is het boerenbedrog en indien niet, dan is dit een Jezuïtenstreek. Intussen vraag ik mij wel verbijsterd af hoe het komt dat er blijkbaar op dit forum niemand is voor wie dit toch al te gortig wordt! ereunao

Wat mij betreft ben jij juist degene die het meer dan gortig maakt met je verzonnen andere manier waarop de Joden nog gered gaan worden. Het is Godslastering om te beweren dat het bloed van het perfecte Offer niet voldoende is terwijl dit het enige ware offer is dat aan alle andere bloedoffers een einde heeft gemaakt. Alleen iemand die dat ware offer veracht verlangt weer terug naar een fysieke tempel waar weer onvolkomen offers worden aangeboden aan God. Alsof God dat dan zal accepteren. Nee natuurlijk niet. Het is volkomen dwaalleer van de grofste soort! Je zegt van Christus te zijn in een eerdere post. Maar je bewijst dat niet door je dwalende woorden. Bekeer je hiervan of draag de eeuwige gevolgen!

Zie het getuigenis van ware Israëlieten die door Gods Heilige Geest een zuiver getuigenis gegeven hebben zodat iedereen die door dezelfde Geest geleid is de leugens kan herkennen.

Hebr. 10 schreef:1Want de wet, die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf, kan nooit met dezelfde offers, die zij jaar in jaar uit ononderbroken brengen, hen die naderen tot volmaaktheid brengen.
2Zou er anders niet een einde gekomen zijn aan het offeren? Want zij die de dienst verrichtten, zouden zich dan in geen enkel opzicht meer bewust zijn van zonden, wanneer zij eens en voor altijd gereinigd waren.
3Maar nu wordt men door deze offers elk jaar opnieuw aan de zonden herinnerd.
4Want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt.
5Daarom zegt Hij bij Zijn komst in de wereld: Slachtoffer en graanoffer hebt U niet gewild, maar U hebt voor Mij een lichaam gereedgemaakt.
6Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd.

7Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven – om Uw wil te doen, o God.
8Daarvoor had Hij gezegd: Slachtoffer en graanoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en zij hebben U niet behaagd, hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht.

9Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten.
10Op grond van die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, eens en voor altijd gebracht.
11En iedere priester stond wel dagelijks te dienen en bracht vaak dezelfde slachtoffers, die de zonden toch nooit zouden kunnen wegnemen,
12maar deze Priester is, nadat Hij één slachtoffer voor de zonden geofferd had, tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God.
13Verder wacht Hij op het tijdstip dat Zijn vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten gemaakt worden.
14Want met één offer heeft Hij hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt.
15En de Heilige Geest getuigt het ons ook.
16Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven,
17en aan hun zonden en hun wetteloze daden zal Ik beslist niet meer denken.
18Waar er nu vergeving voor is, is er geen offer voor de zonde meer nodig.
19Omdat wij nu, broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20langs een nieuwe en levende weg, die Hij voor ons heeft ingewijd door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees,

21en omdat wij een grote Priester hebben over het huis van God,
22laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water.
23Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.
24En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
25Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
26Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
27maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.
28Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen.
29Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?
30Wij kennen immers Hem Die gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En verder: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God.
32Maar herinner u de dagen van weleer, waarin u, nadat u verlicht was, veel strijd in het lijden hebt verdragen.
33Nu eens werd u zelf door smaad en verdrukkingen tot een schouwspel gemaakt, dan weer deelde u het lot van hen die zo behandeld werden.
34Want u hebt ook medelijden gehad met mij, in mijn boeien, en de beroving van uw eigendommen met blijdschap aanvaard, in de wetenschap dat u voor uzelf een beter en blijvend bezit in de hemelen hebt.
35Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg, die een grote beloning met zich meebrengt.
36Want u hebt volharding nodig, opdat u, na het volbrengen van de wil van God, de vervulling van de belofte zult verkrijgen.
37Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.
38Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 15:54

Is het dan zo moeilijk om te begrijpen dat de ware Israeliet in het hart besneden is? Daar was het God altijd al om te doen. De letterlijke besnijdenis was maar een voorloper van het doel dat God voor ogen had hiermee. Dat is toch heel eenvoudig? Maar jij blijft maar valse scheidingen zien he. Een ware Israeliet is volgens jou juist wel letterlijk besneden terwijl je een zin later zelf aangeeft wat Paulus hierover zegt... Hoezo tegenstrijdig met Gods woord en uiterst tegenstrijdig op zich. Dubbelhartig... twee tegenstrijdige zaken proberen te verenigen. Dat gaat niet en daarom wil je twee partijen creëren? De eerste groep moet wel letterlijk besneden zijn en de tweede groep niet? Maar de eenvoudige realiteit is dat God een verandering heeft doorgevoerd door niet het letterlijke besnijden nog als belangrijk te leren maar het geestelijke besnijden. Je kunt prima besneden zijn, maar het is geen vereiste om een Israëliet te zijn. En het doet je geen goed meer als je hart niet besneden is.

Dat alles stem ik graag toe, maar dat neemt niet weg dat de letterlijke besnijdenis voor de Joden nooit afgeschaft is. Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees tot in eeuwigheid’’ .Gen.17:13. Dat het hierbij ten diepste om de geestelijke besnijdenis gaat doet hier niets aan af. De Messias gelovige Joden besnijden daarom tot op de huidige dag hun kinderen vanwege het verbond met A-ham. Je kan dus wel alleen uiterlijk besneden zijn zonder besneden hart, maar andersom is voor een Jood niet mogelijk. Het is dus geen zinloos ritiueel

Het oude gebruik is voorbijgegaan omdat dit niet het einddoel van God was. Het was een leeg zinloos ritueel geworden waardoor mensen dachten rechtvaardig te worden zonder dat ze ook de belangrijke zaken van de wet deden zoals barmhartigheid tonen, rechtvaardig oordelen etc.
En zo wil je ook niet begrijpen dat het offeren van dieren maar een voorloper was van een beter doel. Nl. God wil gehoorzaamheid van ons. Men kon alle dieren van de wereld offeren in een letterlijke tempel. Maar wat voor nut had het als ze geen offers van gehoorzaamheid brachten in de geestelijke tempel?

Ook hier geldt hetzelfde principe. Zonder opzicht op de betekende zaak heeft het geen nut, maar dat hadden de offers in het O.T. ook niet. Het verschil is alleen dat ze daar vooruitziend en hier terugziend op het ware Lam zijn. Zoal wij dat bij de viering van het H.A. doen totdat Hij komt. En dan keert de stroom van Gods genade in de Messias weer terug in de bedding van Gods verbond met A-ham. De verbondstekenen van Gods verbond met Israël in het messiaanse rijk zijn en blijven de besnijdenis en het pascha. Ezech.44:9,45:21.
Ik verzet geen komma, de vertalingen maken keuzen hierin. Maar los van die komma staat er nog altijd Abraham onze vader. En ja diegene die bij "onze vader Abraham" horen zijn inderdaad letterlijke afstammelingen. Kunnen we alleen nog discussiëren over wie Paulus hiermee bedoelde.

En dat kun je dus niet bewijzen, want dat wordt nog altijd genetisch bepaald. A-ham wordt alleen de vader van alle gelovigen genoemd om dat hij het grote voorbeeld is van allen die in de voorhuid gerechtvaardigd zijn en niet vanwege een genetische relatie.
De verwarring is volkomen begrijp ik. Misschien dat dit helpt: er zijn wel gelovige niet-Israelieten. Maar zij behoren niet tot de uitgeroepenen van het volk Israël: de gemeente, de kerk.

En waar behoren ze dan wel toe? En al de geroepen heidenen zijn niet uit het volk Israël, maar uit het heidendom geroepen! En hier bevestig je dus opnieuw dat je het volk Israël als de gemeente, de kerk ziet.
Zoals de Roomsen naar Rome kijken... En ik maar naar het nieuwe Jeruzalem kijken dat vanuit de hemel zal neerdalen... we gaan het zien wie er gelijk heeft. De tijd zal het allemaal uitwijzen. Mocht er toch een valse messias komen die vanuit een joodse tempel het jodendom goedpraat etc. dan wijs ik dat bij voorbaat nu al totaal af. En mocht de messias vanuit Rome gaan spreken dan wijs ik hem ook al vast af. En als de joden en de roomsen het samen eens worden over hoe de vrede op aarde bereikt kan worden. Je raad het al, dan keur ik het ook alvast af. Niet dat die mensen van mijn mening wakker zullen liggen vermoed ik. Maar toch, het mag voor jou duidelijk zijn hoe verwerpelijk ik jouw joodse fantasieën vind. Pure dwaalleer.

Wat jij hier allemaal opwerpt is pure fantasie. Er is in de profetie geen sprake van een valse messias die vanuit een Joodse tempel het jodendom goedpraat, maar die zich verheft boven al wat God genaamd wordt, zich vertonende dat hij God is.2 Thess.2:3. En ook van een valse messias vanuit Rome weet de Schrift niets, wel van het beest uit de zee, dat de dictator van het herstelde Romeinse rijk voorstelt en een 7 jarig verbond met de a-christ, de valse messias van het afvallige Israël in de eindtijd zal sluiten zie Joh 5:43.
Ga jij nou maar eens eerlijk naar het woord "kerk" kijken i.p.v. steeds deze valse tegenstelling te herhalen in je zionistische verlangens naar een joodse staat die over de wereld heerst.

Ik heb geen zionistische verlangens, ik zie er naar uit dat het koninklijk ambt van onze Heere Jezus Christus op een bijzonder luisterrijke wijze op deze aarde openbaar zal worden. Hij is n.l niet de Koning van de kerk, dat is rooms, maar de Koning van Israël!
Wat mij betreft ben jij juist degene die het meer dan gortig maakt met je verzonnen andere manier waarop de Joden nog gered gaan worden. Het is Godslastering om te beweren dat het bloed van het perfecte Offer niet voldoende is terwijl dit het enige ware offer is dat aan alle andere bloedoffers een einde heeft gemaakt. Alleen iemand die dat ware offer veracht verlangt weer terug naar een fysieke tempel waar weer onvolkomen offers worden aangeboden aan God. Alsof God dat dan zal accepteren. Nee natuurlijk niet. Het is volkomen dwaalleer van de grofste soort! Je zegt van Christus te zijn in een eerdere post. Maar je bewijst dat niet door je dwalende woorden. Bekeer je hiervan of draag de eeuwige gevolgen!

Hier kan ik kort over zijn: Ik beweer helemaal niet dat er voor Israël redding is buiten zijn Messias om. En ook niet dat het offer van Chr.niet voldoende zou zijn. Maar ik zeg wel dat de relatie van de Gemeente met de Koning een andere is dan die met Israël en dat daarom de bediening van het N.V. voor Israël en de volken in het messiaanse rijk een andere vorm krijgt dan voor de Gemeente. Vandaar die tempel en die offerdienst in het messiaanse rijk bij Ezechiël. Maar voor wie zich bij het begrip koninkrijk Gods niets anders voor kan stellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferend (n,b voor de opstanding1) kerk in de hemel is dit alles natuurlijk onbegrijpelijk en ongehoord. Want dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk natuurlijk ook samen.De diepere oorzaak van deze verwarring ligt echter in de helaas ook door de Reformatie via Calvijn van Augustinus overgenomen vervangingsleer. Want in deze leer heeft Israël geen eigen identiteit, onderscheiden van de Gemeente, zoals ook duidelijk uit al jouw postings blijkt ereunao

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 okt 2014 17:39

ereunao schreef: En waar behoren ze dan wel toe? En al de geroepen heidenen zijn niet uit het volk Israël, maar uit het heidendom geroepen! En hier bevestig je dus opnieuw dat je het volk Israël als de gemeente, de kerk ziet.

Dat vraag ik me dan ook af.

Maar ik zeg wel dat de relatie van de Gemeente met de Koning een andere is dan die met Israël en dat daarom de bediening van het N.V. voor Israël en de volken in het messiaanse rijk een andere vorm krijgt dan voor de Gemeente. Vandaar die tempel en die offerdienst in het messiaanse rijk bij Ezechiël. Maar voor wie zich bij het begrip koninkrijk Gods niets anders voor kan stellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferend (n,b voor de opstanding1) kerk in de hemel is dit alles natuurlijk onbegrijpelijk en ongehoord. Want dan vallen de grenzen van kerk en koninkrijk natuurlijk ook samen.De diepere oorzaak van deze verwarring ligt echter in de helaas ook door de Reformatie via Calvijn van Augustinus overgenomen vervangingsleer. Want in deze leer heeft Israël geen eigen identiteit, onderscheiden van de Gemeente, zoals ook duidelijk uit al jouw postings blijkt ereunao

Als ze straks allemaal bekeerd zijn dan zie je toch geen verschil meer?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 okt 2014 18:22

Boerin schreef:Als ze straks allemaal bekeerd zijn dan zie je toch geen verschil meer?
Maar ze komen pas tot bekering als Jezus terugkomt, en hij zijn voeten op de Olijfberg zetten zal.
De Gemeente -die daarvoor al opgenomen was- zal dan met Jezus regeren de 1000 jaren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 19:05

citaat:
Als ze straks allemaal bekeerd zijn dan zie je toch geen verschil meer?

Nee, tussen de Israëlieten niet, want ‘Al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn Jes 54:13 en En uw volk zullen allen te zamen rechtvaardigen zijn, zij zullen in eeuwigheid de aarde erfelijk bezitten; zij zullen zijn een spruit Mijner plantingen, een werk Mijner handen, opdat Ik verheerlijkt worde.Jes.60 :21. Maar de positie van de Gemeente is gedurende het messiaanse vrederijk een andere. Want zij zal met de Koning in zijn troon zitten en met Hem over het rijk regeren Openb.3:2,2Tim.2:12 1 Kor.Kor 6:2en 3. En de volken zullen in een 1000 jarig leerproces optrekken naar Jeruzalem om de uit de Tora de God van Israël te leren kennen en vrezen Jes. 2:1-5. Maar mijn geachte opponent leest zijn ‘Christelijke Bijbel’ door de bril van theologen die heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond gebracht hebben, daarom weten ze tot op de huidige dag geen raad met het fenomeen Israël. Vandaar ook die wanhoopskreet van .prof dr. W.Verboom tot de ‘eerwaarde vader’ Calvijn. H.gr: ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 27 okt 2014 19:07

Maar ze komen pas tot bekering als Jezus terugkomt, en hij zijn voeten op de Olijfberg zetten zal.
De Gemeente -die daarvoor al opgenomen was- zal dan met Jezus regeren de 1000 jaren.

Precies, jij hebt het tenminste begrepen, ik dacht al dat ik hier de enigste was. ereunao

Terug naar “Archief”