Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 16:25

schelpje3 schreef:Ds. C. P. de Boer, predikant van de christelijke gereformeerde kerk Maranatha te Urk legt in het Reformatorisch Dagblad uit waarom hij altijd zwarte kleren draagt als dominee. Hij doet dat niet om daarmee 'wat te zijn' maar om herkenbaar te zijn als ambtsdrager. "Een dominee dient zich als ambtsdrager te kleden, stijlvol dus. Of dat nu een grijs, blauw of zwart pak is, dat is mij om het even." Hij voegt toe: "Laat maar zien dat bij het dienen van de Heere een correcte stijl hoort. Laat maar zien dat je namens de Koning van de Kerk komt."

"Een predikant moet ook doordeweeks als predikant herkenbaar zijn, naar buiten toe, opdat de mensen weten met wie ze van doen hebben, en naar binnen toe om enige afstand te bewaren. Hij mag van mij een blauw of een ander gekleurd pak dragen. Ik draag zelf een zwart pak. Dat past gewoon beter bij mij. Voor mij geldt dat de kleur zwart het meest stijlvol is."

CIP.nl
StillAwake schreef:Mooi citaat, maar dan nog steeds de persoonlijke mening van een man die er géén Bijbelse gronden voor kan aanvoeren.
En als het om dat zwarte pak gaat, doe dan dat priesterskostuum van de RKK maar. Mooi, stijlvol en herkenbaar.
Maar als de dominee in zijn vrije tijd in pak gaat lopen geloof ik dat er toch wel wat mensen gaan twijfelen aan de intenties van zo'n man...
Van mij hoeft niet iedereen in ´t zwart, daar gaat het niet om. Wat blijft is de Bijbelse plicht om eerzaam gekleed te gaan, en voor ambtsdragers geld zelfs dubbele waardigheid. Iedere predikant zal daarin zelf zijn weg moeten zoeken, zonder de gemeente voor het hoofd te stoten. Een predikant moet de joden een jood zijn en de grieken een griek, maar wel naar de wet van God (1 Kor 9:19-21).

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2014 17:06

Jvslooten schreef:Waarom niet? Een dominee vertelde mij eens hoe hij twee stratenmakers tegenkwam, die hem dus zagen lopen in z´n zwarte pak. Een van de stratenmakers vroeg: ´U bent zeker vertegenwoordiger? Waarvan?´ De dominee antwoordde: ´Inderdaad, vertegenwoordiger van de allerhoogste God.´ Het heeft nog tot een vruchtbaar gesprek geleid.. zo kan het ook :wink:

Ja - en toen zei die stratenmaker tegen de dominee "jullie dominees zouden eens wat meer moet werken zoals wij stratenmakers dat doen". Verbaast vroeg de dominee waarom en hoe dan ?
Nou zei die stratenmaker "altijd maar op je knieën en alsmaar achteruit dan komt het werk het snelste klaar".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 feb 2014 17:15

Aangezien de ''rechtvaardigheid'' van de mens in God's ogen gelijk staat aan een stinkende lap, moeten we ons maar geeen illusies maken.
De enige opdracht die ik in de Bijbel kan vinden is dat we ons bescheiden kleden , niet tot begeerte verleidend.
Paulus was gewoon tentenmaker, die vast geen verheven kleding heeft gedragen om herkend te worden etc.
En de ongeletterde vissers ook niet, denk ik.
De roomse religieuze kelding is dan ook totaal potsierlijk, zelfs koningen en koninginnen zijn bescheidener gekleed.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 17:22

Voor wie het leuk vindt om anekdotes te lezen

Afbeelding

Het boekje voert de lezer mee in een stoelendans door kerkelijk Nederland, en zo nu en dan zelfs door andere delen van de wereld. Met die stoelen zijn hier preekstoelen bedoeld. In de volksmond heetten ze vroeger ”houten broek”. Ds. Van Kooten refereert echter aan een eerdere betekenis, waarbij de houten broek stond voor een beperking van de welsprekendheid. De Leidse hoogleraar E. A. Borger vond de hem toegemeten vierkante centimeters onder het klankbord een hindernis bij de verkondiging. Maar de meeste predikanten stelden prijs op een zekere bescherming en verberging van hun gestalte; de broek van hout, niet al te ruim bemeten meestal, leverde die.

Een bont tafereel trekt voorbij. Van preekstoelen, jawel, maar wat is in de kerk een houten broek zonder prediker? Vandaar dat ook de eerwaarden in ruime variant en van allerlei slag en snit de revue passeren. Soms een glimlach ontlokkend, dan weer in alle ernst en soms ook ontroerend. Anekdotes hebben toch vooral een lichte, humoristische toets. Ik denk dat de schrijver zich hier op een bepaalde manier en in een bepaald opzicht laat kennen. Dat kan geen kwaad; humor in het kerkelijk bedrijf is als olie in de machinerieën.

Wat en wie komen we allemaal tegen? Ik pluk maar wat bloemen uit dit boeket. In Rockanje hadden lieverdjes de kanseldeur vanbinnen dichtgetimmerd. Hun dominee, de bekende en beruchte ds. J. H. Zelle, was niet voor een kleintje vervaard en klauterde ’s zondagsmorgens zonder hulp eroverheen. Je ziet het voor je. Of neem ds. J. H. Koster, die in Montfoort de dienst meer dan twee keer zo lang aanhield omdat de zondagse (!) kermis pas mocht beginnen als de kerk uit was… Totdat de veldwachter op de achterdeur van de kansel klopte en vroeg wanneer zijne eerwaarde eindelijk klaar dacht te zijn. Waarop ds. Koster snedig antwoordde dat dit alleen in de hemel bekend was.

Er zijn ook stukjes met een andere toon. Er stierven ook dominees op de kansel. Een van hen was de vader van de bekende Utrechtse ds. E. van Meer; zijn vader, dr. B. van Meer, stond in Spannum (Fr.) en stierf aan een plotselinge beroerte toen hij de kanseltrap afliep om het avondmaal te bedienen. Dat ráákt je, net als het veel bekender sterven van ds. Van Herwaarden door een blikseminslag in de kerk van Opheusden.

Gedeelte van een recensie door ds Beens ~ RD.nl

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 feb 2014 17:30

schelpje3 schreef:Er stierven ook dominees op de kansel. Een van hen was de vader van de bekende Utrechtse ds. E. van Meer; zijn vader, dr. B. van Meer, stond in Spannum (Fr.) en stierf aan een plotselinge beroerte toen hij de kanseltrap afliep om het avondmaal te bedienen. Dat ráákt je, net als het veel bekender sterven van ds. Van Herwaarden door een blikseminslag in de kerk van Opheusden.

Wat doet zoiets met je gevoel voor mystiek, vraag ik me dan af...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 17:32

Heel indrukwekkend!! 29 juli 1855

In de avonddienst ging ds. Van Herwaarden voor. Voorzanger J. de Vletter schrijft hierover: ,,Als altijd, waren er honderden opgekomen: rondom zich zag hij in die talrijke schare, leden van elke zijner gemeenten. In zijne voorafspraak drong hij, in volle overeenstemming met de voormiddagleerrede, zeer aan op innige christelijkheid, werkdadig Christendom, afschuw van de zonde, zoo als hij trouwens altijd deed.

„Ds. Van Herwaarden preekte in de betrokken avonddienst over Mattheüs 5, vers 27-32. De Vletter verhaalt dat de lucht zeer betrokken was". Die buiten waren, zagen dat ééne bui uit het Zuiden opdreef, terwijl ééne andere uit het Westen door het Noorden kwam opzetten. ,,De onderwijzerNvoorzanger vertelt verder dat het onweer sterk op kwam zetten. Steeds geweldiger volgden de slagen. Het zware kerkgebouw dreunde en ,,eenige vrouwen verlieten de kerk"

De verwarring begon gestalte aan te nemen, men kon op een ieders gelaat de onrust, gejaagdheid en angst lezen. Het snikken en jammeren van een aantal vrouwen deed ds. Van Herwaarden zijn rede staken. De situatie hierna beschrijft De Vletter als volgt: ,,Vrienden!", zo sprak de predikant, ,,beseft toch dat wij ons overal en altijd in de hand Gods bevinden. Hij kan ons hier in Zijnen tempel ook behoeden, even als elders. Hij is almagtig en geducht, maar Hij is ook langmoedig en groot van goedertierenheid. Laten wij uit het voorbeeld man David leeren. God in al Zijne werken te bewonderen, o, in een der psalmen herinnert hij ons zoo treffend, dat ook dit ontzaggelijke natuurverschijnsel in ''s Hoogsten magt staat, als hij zegt, de God der eere dondert. Mogt ook deze stem der Almagt in ons allen opwekken, de begeerte om steeds zoo te mogen leven, dat wij ieder oogenblik gereed konden zijn om door den Heer van leven en dood opgeroepen te worden." Onder gedurig flikkeren van de bliksem en het ratelen van de donder werden deze, door De Vletter „bewogen woorden" genoemd, uitgesproken.

De uitbarstingen werden steeds heviger en zelfs „de stoutsten voelden zich beangst en beklemd". Ds. Van Herwaarden zag De Vletter een moment aan en zei toen tot de ouderlingen: ,,Broeders, wat zullen wij doen? Wat is hier ten deze gebruikelijk?". Hierop antwoordde één der ouderlingen dat men nog nooit zoiets meegemaakt had.

„Nogmaals", zo schrijft De Vletter, „sloeg de predikant hét oog op mij en stond eenige seconden als met gevouwen handen. Wie zal ons zeggen of hij peinsde, dan wel of zijn kinderlijk vroom gemoed zich in gebed verhief tot den Almagtigen?". Op datzelfde ogenblik slaat er een vonk op het voorhoofd van de dominee. Hij is door de bliksem getroffen. Het hoofd valt voorover en het lichaam achterwaarts. Daarna spleet de voet van de kansel uiteen, de donder barstte huiveringwekkend los, de kerk daverde. Op een enkeling na, die zich naar de getroffen predikant begaven, verliet iedereen in doodsangst de kerk.

,,Buiten de kerk was het een afschuwelijk toneel. Men kon daar een stille verzuchting, zacht gekerm, een schrille wanhoopskreet, ja, van een kippertanende verstening tot de zenuwachtigste waanzinnige schaterlach vernemen". De Vletter, die de predikantsvrouw, die thuis bij haar kinderen was, had ingelicht hoorde bij zijn wederkeer de kreet: ,,Hij leeft! Hij leeft!". Geneeskundige hulp werd toen ontboden. Om de brand te blussen wilde De Vletter dat de jongeren hem met water de kerktoren in volgden. Slechts zijn zoon gaf gehoor aan die oproep. Wethouder J. W. Arendts, Timmerman D. Wevers en arbeider Jakob Verwoert waren hem reeds voor. Men constateerde dat er van brand geen sprake was. De inmiddels gearriveerde dokter, constateerde dat de predikant overleden was. Toch probeerde hij, bijgestaan door de Amsterdamse apotheker A. H. ten Hoet en wethouder J. W. Arendts alles uit om het wegvloeiende leven terug te roepen. Echter tevergeefs.

Digibron

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 17:35

rotterdam schreef:Ja - en toen zei die stratenmaker tegen de dominee "jullie dominees zouden eens wat meer moet werken zoals wij stratenmakers dat doen". Verbaast vroeg de dominee waarom en hoe dan ?
Nou zei die stratenmaker "altijd maar op je knieën en alsmaar achteruit dan komt het werk het snelste klaar".
Waarom moeten dominees 'alsmaar achteruit'?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 17:40

mealybug schreef:Aangezien de ''rechtvaardigheid'' van de mens in God's ogen gelijk staat aan een stinkende lap, moeten we ons maar geeen illusies maken.
Ja en al onze rechtvaardige daden zijn als een bezoedeld kleed. Maar snel mee stoppen dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 17:42

Het is een anekdote uit een boekje van wijlen ds. Poort.

Een stratenmaker in Rotterdam, een oud soldaat uit mijn legerpredikantentijd, zei iets soortgelijks, toen ik naar zijn werk stond te kijken en gezegd had: 'ik wou dat ik zo, na elke beitelslag, resultaten zag'.
Waarop hij antwoordde: 'dominee, als u nou eens net zo werkte als wij hier: op de knieën en steeds een eindje achteruit, dan komt het werk wel goed!'

Nu deze in de context staat, begrijp je hem wellicht beter? :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2014 17:45

Jvslooten schreef:Waarom moeten dominees 'alsmaar achteruit'?

Dat Jvslooten deze vraag stelt is vreemd voor mij

Hij moet wassen en ik moet minder worden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 feb 2014 17:46

Jvslooten schreef:Ja en al onze rechtvaardige daden zijn als een bezoedeld kleed. Maar snel mee stoppen dan?

Je mag het helemaal zelf weten, dat is het voordeel van de christelijke vrijheid.
Maar een beetje relativeren omtrent uiterlijke schijn kan nooit kwaad :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 17:47

rotterdam schreef:Dat Jvslooten deze vraag stelt is vreemd voor mij
Ik lees vaker te letterlijk.. sorry 8-[

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 feb 2014 17:49

rotterdam schreef:
Hij moet wassen en ik moet minder worden.

Misplaatst, dat werd gezegd door Johannes de Doper, wiens leer langzaamaan plaats moest maken voor de grote overgang naar Hem waar hij slechts de voorloper van was, daar wijst dat op.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 17:49

Jvslooten schreef:Ja en al onze rechtvaardige daden zijn als een bezoedeld kleed. Maar snel mee stoppen dan?
mealybug schreef:Je mag het helemaal zelf weten, dat is het voordeel van de christelijke vrijheid.
Maar een beetje relativeren omtrent uiterlijke schijn kan nooit kwaad :mrgreen:
Voor mij betekend christelijke vrijheid wat anders, en of iets wel of niet ´schijn´ is daar ga jij niet over.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 feb 2014 18:49

mealybug schreef:Misplaatst, dat werd gezegd door Johannes de Doper, wiens leer langzaamaan plaats moest maken voor de grote overgang naar Hem waar hij slechts de voorloper van was, daar wijst dat op.

Lol - je denkt je gereformeerde afkomst achter je gelaten te hebben, maar puntje bij paaltje,
ben je nog steeds de "ik weet het altijd beter" dorpsdominee.

Terug naar “Archief”