De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 10:43

Chaya schreef: het gaat niet zozeer om het slapen, want we vallen allemaal in slaap. Die dag zal ons allen overvallen, omdat we van die dag en ure niet weten.
Nee hoor, er staat heel niet dat iedereen in slaap zal vallen noch dat die dag iedereen zal overvallen.
Dat gevaar ligt wel op de loer, en daarom de waarschuwing om te waken.
Hoe kun jij nou weten dat niemand aan die oproep gehoor geeft? Paulus leert iets anders: 1 Tes. 5: 4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn. 7 Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; 8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 11:34

naamloos schreef:Nee hoor, er staat heel niet dat iedereen in slaap zal vallen noch dat die dag iedereen zal overvallen.

Denk je het weer beter te weten?
Er staat: Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap.

zoals Rotterdam en Marnix dit ook eerder zeiden in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 apr 2015 11:36

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 11:56

Chaya schreef:Denk je het weer beter te weten?
Er staat: Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap.
Ja dat ging over die 10 maagden. Daarmee is echter heel niet gezegd dat er niet ook wakkere maagden waren.

Denk jij het beter te weten dan Paulus? 1 Tes. 5: 4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn. 7 Wie slaapt, slaapt ’s nachts, en wie zich bedrinkt, is ’s nachts dronken; 8 maar laten wij, die toebehoren aan de dag, op onze hoede zijn, omgord met het harnas van geloof en liefde, en getooid met de helm van de hoop op redding.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 apr 2015 12:18

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 apr 2015 12:29

Marnix schreef:
Laten we de oproep van onze Heer ter harte nemen en zorgen dat de olie in onze lampen, dat is de Geest, brand in ons!

En als de olie op raakt, het niet meer brand, ben je dan verloren?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 apr 2015 12:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 13:26

Teus schreef:En als de olie op raakt, het niet meer brand, ben je dan verloren?

In de gelijkenis die Jezus vertelt wel he. Dan sta je bij een feest voor een dichte deur, klop je aan en zegt de bruidegom: Ik ken je echt niet. Geen "het geeft niet, kom maar binnen." Geen "kom zo maar weer terug, dan mag je er alsnog in." Ze zijn te laat. En de bruidegom laat ze buiten staan, hij kent ze niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2015 13:32

Wanneer christenen Jezus niet verwachten zijn ze in slaap gesukkeld. Ach ja, hij zei dat hij spoedig terug zou komen, maar het duurt nu al 2000 jaar. Bij hem is 1000 jaar als één dag dus .... het kan nog wel 2000 jaar duren ofzo. Gáááááp slaap ZzzZzZz... (spotters noemt Petrus hen)
Nou is het al erg genoeg wanneer we hem niet verwachten, maar als christenen het dan ook nog eens niet zo nauw meer nemen met de goede werken, dan gaan de lampjes wel uit.
Goede werken doen we door de H.G. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien enz.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die niet slapen en hem wél verwachten, en ook nog eens goede werken doen.

Verder moeten we oppassen dat we niet meer in de gelijkenis leggen dan waarvoor die bedoelt is, en het lijkt het mij dat 1 Kor. 3 tweede kansen tegenspreekt: 15 Al ons werk zal later door God beoordeeld worden. Het zal getest worden, net zoals dingen die in het vuur getest worden. Stel dat iets gemaakt is van goud, zilver of edelstenen. Dan blijft het in het vuur bewaard, het verbrandt niet. Maar stel dat iets gemaakt is van hout, hooi of stro. Dan verbrandt het, er blijft niets van over.
Net zo zal God al ons werk beoordelen. Iemand die zijn werk goed gedaan heeft, zal door God beloond worden. Maar iemand die zijn werk slecht gedaan heeft, zal gestraft worden. Hij wordt wel gered, maar als allerlaatste.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 13:47

Ik denk inderdaad dat er ook wakkere waren dan. Ik had een keer een droom. We lagen allemaal Door elkaar heen te pitten op de vloer van een hele grote kerk. Toen stonden er een stel op, ik ging naar de hal praten met een paar en weet niet meer wat ze zeiden, maar ik dacht oh nee dat zijn die dwaze maagden. We gingen naar buiten en ik zag de bruidegom en de bruid daar al voor het stadhuis staan en ik riep tegen m'n ex: schiet op! Ze gaan al bijna trouwen! Nee dat duurt nog wel een tijd zei ie maar toen zag ie het ook en we gingen de straat op en er waren christenen van verschillende denominaties, een meisje van vroeger van zo'n hele zware kerk en we evangeliseerden op Hoog Catharijne en toen liepen we die trap af die er nu niet meer is en stapten de trein in net op tijd en zoef weg was ie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 08 apr 2015 13:54

De gelijkenis van de maagden gaat niet over de gelovige vandaag de dag , het gaat over wie er in het duizendjarig vrederijk mogen ingaan , Mattheus is ook geschreven aan de Joden en het gaat over mensen aan het eind van de grote verdukking , Deze maagden gaan ook niet uit om te trouwen, maar om de bruidegom te ontmoeten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 15:25

oekaboeka schreef:De gelijkenis van de maagden gaat niet over de gelovige vandaag de dag

Waar kunnen we dit terugvinden in de Bijbel? Ik zie het niet boven het hoofdstuk staan nl. noch in de kanttekeningen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 08 apr 2015 17:17

oekaboeka schreef:
De gelijkenis van de maagden gaat niet over de gelovige vandaag de dag

Chaya:
Waar kunnen we dit terugvinden in de Bijbel? Ik zie het niet boven het hoofdstuk staan nl. noch in de kanttekeningen.

Wat een redenatie maar goed , Ik zie ook niet dat het over gelovigen vandaag de dag zou gaan waar staat dat ? Het staat niet boven het hoofdstuk noch in de kanttekeningen ! er staat wel dat de 10 Maagden ( 10 dus en niet 1 maagd zoals de gemeente word aangeduid) de bruidegom te gemoed gingen. Als dat zo is en de maagden staan dus voor de gelovigen zoals er word beweert door sommige , met wie gaat de bruidegom trouwen dan ?
Ik neem aan dat je de bruidegom kan zien als beeld van Jezus Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 apr 2015 18:02

oekaboeka schreef:er staat wel dat de 10 Maagden ( 10 dus en niet 1 maagd zoals de gemeente word aangeduid) de bruidegom te gemoed gingen. Als dat zo is en de maagden staan dus voor de gelovigen zoals er word beweert door sommige , met wie gaat de bruidegom trouwen dan ?

Verstandige taal oekaboeka. Gelijkenissen, zin voor zin, vergeestelijken leidt vaak tot vreemde conclusies.
Gelijkenissen zeggen iets - zeggen niet alles.
De conclusie (waar het om draait in de betreffende gelijkenis) wordt vaak aan het einde genoemd ;

Hier ; Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

Bij de barmhartige Samaritaan ; Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was?
En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.

De koning en de dienstknecht ; Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden.

De heer van de wijngaard ; Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Enz. enz.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 18:13

oekaboeka schreef:
Wat een redenatie maar goed , Ik zie ook niet dat het over gelovigen vandaag de dag zou gaan waar staat dat ? Het staat niet boven het hoofdstuk noch in de kanttekeningen ! er staat wel dat de 10 Maagden ( 10 dus en niet 1 maagd zoals de gemeente word aangeduid) de bruidegom te gemoed gingen. Als dat zo is en de maagden staan dus voor de gelovigen zoals er word beweert door sommige , met wie gaat de bruidegom trouwen dan ?

Dat is wel inderdaad wat ik er niet van snap. Misschien is dat beeld gebruikt omdat je een bruid niet in 10-en op kunt splitsen denk ik dan. Ongelovigen kunnen het ook niet zijn. En de bruid komt er niet in voor.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”