learsi schreef:In Joh.2:23 gebruikt Johannes dezelfde woorden als in hoofdstuk1:12....geloofden velen in Zijn Naam......
De context maakt duidelijk, dat dezen niet het geloof deelachtig waren waar hij in hoofdstuk1 de verzen 12 en 13 over gesproken heeft.
De Heere vertrouwde Zich niet aan hen toe.
-In Joh.8:30 lezen we:......en als Hij deze dingen sprak geloofden er velen in Hem......
Als Jezus Zich dan tot de Joden richt die in Hem geloven , komt al direct openbaar dat ze niet echt in Hem geloven. Zij geloven in Hem, echter het eind van het hoofdstuk maakt duidelijk dat
dit geloof niet het uit God geboren geloof is.
Ze namen dan stenen op dat zij ze op Hem wierpen.
Er is geen probleem met het woord geloven, het gaat erom wát je gelooft en in wie je gelooft.
De Joden geloofden om de tekenen, maar ze geloofden niet in Hem als de Christus, als hun Verlosser en Heer.
Ze hadden niet het juiste geloof, of beter gezegd: ze geloofden niet het juiste.
Geloof is niet iets mystieks! Logisch dat Johannes steeds hetzelfde woord gebruikt als hij het over geloven heeft.
Als je iets gelooft wat goed is heet het geloven, en als je iets gelooft wat niet klopt dan heet het ook geloven.
Het reddende geloof redt alleen vanwege de inhoud, van dat wát je gelooft nl. Jezus als jouw persoonlijke Verlosser en Heer.
Geloven is gewoon geloven, net zoals praten gewoon praten is. Je kunt er alle kanten mee op, het gaat om de inhoud.
Op deze manier maak je van het geloof zelf iets belangrijks. En daarom moet je wel uitkomen op geloof als gave, omdat alles immers uit genade is.
Maar geloven is geen werk en heeft niets verdienstelijks in zichzelf.
learsi schreef:Johannes leert dus zeker niet dat ieder die gelooft uit God geboren is!
Dat klopt, maar Johannes zegt: 1 Joh.5:1 Ieder die gelooft
dat Jezus de Christus is, is uit God geboren;
Dus niet
het geloof wordt uit God geboren zoals jij zegt, maar
de mens wordt uit God geboren (wedergeboren) door het geloof.