Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 15:38

Dan vragen de rechtsen: hoe kom je nu aan de voet van het kruis ? :-k

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 15:41

quote="schelpje3"Dan vragen de rechtsen: hoe kom je nu aan de voet van het kruis ? :

Dan antwoorden de linksen: geluisterd naar de Roepstem die zegt .... bekeerd u en laat u redden
uit dit verkeerde geslacht. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 15:55

schelpje3 schreef:Dan vragen de rechtsen: hoe kom je nu aan de voet van het kruis ? :-k

En omdat we allemaal verschillend zijn en God met iedereen weer een andere weg gaat, krijg je ook verschillende verhalen. (als er antwoord gegeven wordt)
Maar uiteindelijk maakt het totaal niet uit hoe je er komt ALS je er maar komt!
Het mooiste zou zijn: zonder omwegen.

schelpje3 schreef:Er is niets mis met oudvaders. Beetje stoffig misschien :wink:
Ik lees ook veel hedendaagse lectuur, van dominees die nog in leven zijn.
En echt, dan valt het soms open. Want je kunt wel eens overtuigd zijn van iets, wat eigenlijk niet klopt. Of dat je dit ooit verkeerd hebt opgeslagen in je geheugen. Vroeger had je de zgn gezelschappen, naast het verkeerde wat er kon gebeuren, gebeurden er ook wel goede zaken.
Het gaat er tenslotte om hoe God aan Zijn eer komt en niet of wij gelijk hebben.
En Hij komt aan Zijn eer als wij onszelf hebben leren kennen als onwillige. Alles verbeurd en verzondigd.
En ook NA onze bekering wordt dat niet anders.
Maar dan krijg je zelfkennis.

De oudvaders hebben evenals wij hun fouten, we zijn allemaal mensen van gelijke beweging.
Ik heb ze niet 'heilig' verklaard en soms is er wel wat mis mee, net zoals met de hedendaagse schrijvers en dominees, en net zoals hier met ons allemaal.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 jun 2011 16:24

schaapje schreef:
Dan antwoorden de linksen: geluisterd naar de Roepstem die zegt .... bekeerd u en laat u redden

je zou eens kunnen lezen in de "christenreis" van John Bunyan. dan kun je lezen hoe Christen met het pak van zijn zonde aan de voet van het kruis aankomt. ook de weg ervoor en erna die deze pelgrim reizen moet. dat is als een spiegel voor iedere christen...........

dat gaat inderdaad wel heel anders als sommige hier uitleggen. toch wens ik DIE weg te wandelen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 16:39

Horeb schreef:schaapje: Dan antwoorden de linksen: geluisterd naar de Roepstem die zegt .... bekeerd u en laat u redden

Horeb:
je zou eens kunnen lezen in de "christenreis" van John Bunyan. dan kun je lezen hoe Christen met het pak van zijn zonde aan de voet van het kruis aankomt. ook de weg ervoor en erna die deze pelgrim reizen moet. dat is als een spiegel voor iedere christen...........

dat gaat inderdaad wel heel anders als sommige hier uitleggen. toch wens ik DIE weg te wandelen.

Christen uit de christenreis luisterde naar evangelist en ging naar het kruis. (huh... had Bunyan dat niet fout? Dat kan een mens toch niet???)
Maaaaaaaaaar hoewel ik het een prachtig boek vind, het gelijk wordt weer bewezen met een (goede) schrijver en niet met de Bijbel. (ik heb m'n vraagtekens bij het moment waarop christen zijn zondenpak kwijt raakte, m.i. is dat bij het kruis, daar wordt je verlost van al je zonden!)

De weg die ik wens te bewandelen is Jezus: die de weg, de waarheid en het leven is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 16:48

quote="Horeb"

En jij gaat er maar per definitie van uit Horeb, dat als het woord bekering valt, ik nooit
aan de voet van Jezus lijden voor mij persoonlijk ben geweest, denk jij dan omdat je
die bekering heel anders formuleert, dat jij de enige bent aan de voet van dat kruis.
Dan kan ik je zeggen dat jou gedachten verkeerd zijn en heel oordelend.
Ik zou dat van jou nooit durven zeggen ik ga er van uit dat jij die weg ook bent gegaan,
ik en anderen die het geloven en kerken anders beleven worden veroordeeld door jouw
kringen....Denk jij werkelijk dat de Heilige Geest ons ook niet overtuigd van zonden?

Nou insinueer je alsof "sommige" een andere weg gaan, en weer lijkt het of jij de juiste weg bewandeld.
Lees nou eens goed wat anderen schrijven Horeb.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jun 2011 18:06

(ik heb m'n vraagtekens bij het moment waarop christen zijn zondenpak kwijt raakte, m.i. is dat bij het kruis, daar wordt je verlost van al je zonden!)
.

Sorry voor de off-topic, maar Christen verliest zijn pak ook bij het kruis! En hij zag het nooit meer terug!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 19:00

TheKeimpe schreef:Sorry voor de off-topic, maar Christen verliest zijn pak ook bij het kruis! En hij zag het nooit meer terug!

Ook excuus voor de off-topic en voor m'n fout. Ik kan het boek even niet zo snel vinden maar er was iets mee wat m.i. niet klopt.
Ik zit m'n hersens te kraken en even te googlen, maar staat er niet dat er eerst de poort is en een stukje verder pas het kruis?
Dan is dat wat ik bedoel, want de poort en het kruis horen m.i. bij elkaar.
(of anders ben ik in de war met de plaat van de smalle en brede weg, ik weet het even niet zeker meer)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jun 2011 19:07

Hier heb je wel gelijk, over de verhaallijn. Eerst komt Christen door de poort en pas een poosje later bij het kruis.
En ik geloof dat dit ook werkelijkheid is. Anders zou alles, maar dan ook alles wat een mens meemaakt voor hij Christus omhelst, geen vrucht van de Geest zijn. En dat is het toch wel.
Iets anders is het als het gaat om de troost die iemand ervaart. Zeker, ook voor de daadwerkelijk kennis van Christus als Zaligmaker, kan God bemoedigen, troosten, ondersteunen (Hij doet het, anders zouden de "bekommerden" vergaan van angst.) Maar werkelijke rust kan er niet zijn, anders dan in Christus.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 jun 2011 19:39

schaapje schreef:En jij gaat er maar per definitie van uit Horeb, dat als het woord bekering valt, ik nooit
aan de voet van Jezus lijden voor mij persoonlijk ben geweest, denk jij dan omdat je
die bekering heel anders formuleert, dat jij de enige bent aan de voet van dat kruis.
Dan kan ik je zeggen dat jou gedachten verkeerd zijn en heel oordelend.
Ik zou dat van jou nooit durven zeggen ik ga er van uit dat jij die weg ook bent gegaan,
ik en anderen die het geloven en kerken anders beleven worden veroordeeld door jouw
kringen....Denk jij werkelijk dat de Heilige Geest ons ook niet overtuigd van zonden?

ik raad jou aan bij het OM te gaan werken. jij kunt een volkomen onschuldig iemand nog laten geloven dat hij/zij schuldig is.
ga die verdachtmakingen aub ergens anders etaleren....wil je?
we voeren hier een discussie, en persoonlijke aanvallen kun je daarbij best nalaten M.I.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 19:46

Ik heb toch je eigen woorden en verdekte insinuaties geciteerd Horeb :D
En hoe weet jij waar ik werk :lol:

En wat voor discussie voeren wij hier, de discussie is dat Horeb het juiste geloof heeft, toch ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 jun 2011 20:33

TheKeimpe schreef:Hier heb je wel gelijk, over de verhaallijn. Eerst komt Christen door de poort en pas een poosje later bij het kruis.
En ik geloof dat dit ook werkelijkheid is. Anders zou alles, maar dan ook alles wat een mens meemaakt voor hij Christus omhelst, geen vrucht van de Geest zijn. En dat is het toch wel.
Iets anders is het als het gaat om de troost die iemand ervaart. Zeker, ook voor de daadwerkelijk kennis van Christus als Zaligmaker, kan God bemoedigen, troosten, ondersteunen (Hij doet het, anders zouden de "bekommerden" vergaan van angst.) Maar werkelijke rust kan er niet zijn, anders dan in Christus.

Bedankt voor je geheugensteuntje, ik heb het weer voor me.
Ben het er alleen niet mee eens, nergens kan ik zo'n gedachtengang uit de Bijbel opmaken en wat zou er met iemand gebeuren die sterft tussen het poortje en het kruis?
Alles wat een mens meemaakt voor hij tot Christus komt kan God niet behagen Heb.11:6 Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen.
Er is geen ruimte tussen de poort, Jezus en het kruis. Geloven is door de poort gaan, in Jezus en Zijn kruiswerk geloven.
Maar goed, dat is weer een andere discussie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2011 21:34

Ontmoeting met mondchristen.
Ze bestaan !
Mensen die LIJKEN vroom te zijn, waar christen, maar slechts met de mond en niet met het hart.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jun 2011 21:45

schelpje3 schreef:Ontmoeting met mondchristen.
Ze bestaan !
Mensen die LIJKEN vroom te zijn, waar christen, maar slechts met de mond en niet met het hart.
Kijk, dat noem ik oordelen over iemand anders... En waarom?
Omdat er een ander geluid is dan waarmee je zelf opgegroeid bent en waarin je je vertrouwd voelt?
Ik begrijp deze opmerking niet.

Nog altijd geldt: "God ziet het hart aan" en: "aan Hem is het oordeel, aan niemand anders".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jun 2011 21:46

Naar wie was die opmerking nou :?: schelpje ?

Terug naar “Archief”