hubert schreef:Het is voor mij volslagen onduidelijk waarom op basis van deze tekst HET HUWELIJK gepromoot wordt.
sjefdevries schreef:een man zal zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten. zij zullen tot een vlees.
ja? nou en? mooi? goed?
hoe je het ook wend of keert, er staat nergens dat ze moeten TROUWEN!!!!
dat woordje bestaat nergens in de bijbel.
wettelijk huwelijk bestaat pas sinds Napoleon!
Misschien snappen jullie niet zo goed wat het huwelijk is?
Wie is er ooit begonnen over een wettelijk huwelijk?
Ik had het over het huwelijk, zoals dat door God geschapen is; wat ook de Heere Jezus beaamt, wanneer de Farizeeën Hem over echtscheiding bevroegen:
"En Hij antwoordde en zei tegen hen: Hebt u niet gelezen dat Hij Die de mens gemaakt heeft, hen van het begin af mannelijk en vrouwelijk gemaakt heeft, en gezegd heeft: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn, zodat zij niet meer twee zijn, maar één vlees? Dus, wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden." Mattheus 19:4-6
Dat wij het tegenwoordig allemaal wettelijk geregeld hebben met belastingvoordeel enzo is mooi, maar dat is voor de Christen een bijzaak. Het gaat erom dat in het huwelijk God Zelf de man en de vrouw één maakt.
hubert schreef:Deze tekst is trouwens (maar dat terzijde) niet meer van deze tijd want het gaat geheel voorbij aan de mogelijkheid van zoiets als een verbintenis tussen 2 mannen/vrouwen. Het doet ook onrecht/pijn aan hen die (gewenst of niet) alleen blijven (met of zonder) 'hechting'. (Wat een vreselijk (medisch) woord trouwens!)
Kortom het is slechts een beschrijving van toen met het inzicht van toen.
Geen relevantie voor nu en zeker geen gebod!
Sorry hoor, maar deze tekst kan niet relevant zijn voor nu, omdat wij het nu anders zien? Meen je dat nu? Je doet niet eens een poging om te laten zien, waarom het toen wel gold en nu niet? Alleen maar: "ik zie het anders, dus het is niet relevant voor mij"?
hubert schreef:Zomaar wat vragen:
Vind je ook niet dat er meer geëxperimenteerd moet worden met seks voor een evt. huwelijk? Zie mijn motivatie hierboven.
Nee, absoluut niet. God heeft seksualiteit gegeven in het kader van het huwelijk, dus daarbuiten is er geen plaats voor. - en dan bedoel ik niet perse het burgerlijk huwelijk, maar de gemeenschap tussen man en vrouw, zoals die beschreven staat in Genesis 2.
hubert schreef:Zijn er wat jou betreft grenzen en waarom?
Het huwelijk is de grens. En binnen het huwelijk dient het ook op een natuurlijke manier te gebeuren, die gericht is op liefde, en de eenheid tussen de man en zijn vrouw, en niet gericht op lust of een fijn gevoel.
hubert schreef:Of is het juist iets wat veel beter benut kan (moet) worden (gezien ook de ingeschapen driften)?
Jazeker, het moet veel beter benut worden. Seks is namelijk iets heel goeds, iets wat geschapen is door God. Het is zo verdraait door onze cultuur dat de Christenen ineens krampachtig overkomen wanneer ze op de juiste en natuurlijke manier om willen gaan met seksualiteit, in plaats van samen met de rest van hun cultuur als een kip zonder kop achter hun begeerten aan te rennen. In plaats van de ordinaire, zondige, genotzuchtige, en goedkope manier waarmee onze cultuur met seks omgaat, zouden wij het veel beter moeten benutten, als iets heiligs, en iets wat door God gegeven is, in het kader van het huwelijk, waarin liefde centraal staat, in plaats van het bevredigen van eigen begeerten.
Overigens, is dit allemaal theorie voor mij; ik ben ongehuwd en ik hou mij aan het Bijbelse principe van geen seks buiten het huwelijk. Maar ja, God's Woord blijkt altijd betrouwbaarder dan wat wij menen te ervaren, dus ik heb er wel goed vertrouwen in dat bovenstaand betoog voor een Bijbelse visie op huwelijk en seksualiteit klopt, ook al kan ik dat zelf vooralsnog niet door ervaring bevestigen.