toppie schreef:Nogmaals, ik veroordeel niemand op zijn/haar muziekkeuze.
Ik heb net als jij het volste recht om iemand aan te spreken als iets in strijd is met Gods woord.
Dat klopt. Dat recht heb je. Maar ik heb het recht om te vragen naar je argumenten. Want je kunt wel zeggen dat bepaalde muziek niet tot eer van God kan zijn of in strijd is met Gods woord, maar op basis waarvan beweer je dat? En welke argumenten heb je voor die stelling?
Mocht het overkomen alsof ik boven iemand ga staan, betreur ik dit ten zeerste, dat is geenzins mijn bedoeling.
Mijn bedoeling is het ook niet om jou te veroordelen, maar wel om een scherpe discussie te voeren op basis van goede en geldige argumenten. En ja, ik reken op dit christelijke forum de Bijbel natuurlijk ook tot die argumenten, maar ik heb ook nog geen enkel geldig argument op basis van de Bijbel gezien.
Ik deel de mening van mensen zoals Johan Vreugdenhil, hij is waarschuwend bezig.
Maar net als Joe Schimmel, gebruikt Vreugdenhil voor zijn waarschuwing een heel nare methode van angstzaaierij gebaseerd op leugens en verkondigt hij naast zijn waarschuwing (waarmee an sich nog niet eens zoveel mis is) een hoop onzin.
Ongetwijfeld doet hij het op een andere wijze dan ik doe, maar dat wil niet zeggen dat wij volledig in tegenspraak zijn.
Wat jij net zei, hetgeen ik opdeelde in drie punten, is volledig in tegenspraak met alles wat ik van Joe Schimmel en Johan Vreugdenhil gehoord, gelezen en gezien heb (en dat is een hele hoop). Jij zei namelijk, samengevat, dit: (1) handel niet extreem (dus breek als ouders geen cd's bijvoorbeeld) want dat wekt weerstand op; 2) maak persoonlijk een keuze en laat anderen (die wellicht andere keuzes maken) in hun waarde; 3) het gaat om de intentie die je voelt in je hart en het draait niet om wat een ander ervan vindt.
Als je al mijn stukjes terug leest, zie je dat steeds terug komen, dat ik helemaal niet extreem handel, mensen in zijn/haar waarde wil laten.
Prima, maar hoe kun je dan bepaalde dingen tóch verketteren en afkeuren zonder daarvoor goede argumenten te leveren? Hoe kun je mensen waarschuwen tegen bepaalde muziek als je niet weet waarom je ertegen bent? En als je er zelf niet naar luistert omdat het conflicteert met je geweten, is dat prima, maar waarom wil je anderen er ook van overtuigen dat bepaalde muziek slecht is?
Ik geef alleen mijn mening over hoe ik over de dingen persoonlijk denk.
Dat mag. Maar ik ben wel heel benieuwd naar inhoudelijke argumenten en vooral waarom wat je zegt enigszins een contradictio in terminis lijkt te zijn.
Jij vind dat mensen zoals Johan Vreugdenhil mensen beinvloed.
Iedereen heeft zijn/haar eigen verstand, niemand is snel te beinvloeden.
Daarin vergis je je. Veel mensen zijn heel makkelijk beïnvloedbaar - dat zie je bij Joe Schimmel en Johan Vreugdenhil, maar ook in bijvoorbeeld Pinkstergemeenten, orthodox reformatorische kerken, sektes, atheïstische gemeenschappen, et cetera. Veel mensen denken zelf helemaal niet zo goed na en gaan alleen af op wat hun 'voormannen' roepen. En zeker jongeren hebben soms die neiging (of om volledig mee te gaan met bepaalde 'voormannen' of om zich juist enorm tegen hen af te zetten, maar vervolgens andere 'voormannen' na te praten).
Er kunnen honderden Jehova'sgetuigen , moslims of weet ik veel wie bij mij aan de deur komen om hun geloof te verkondigen, ik wijk niet van mijn standpunt, net zo min als een Jehovagetuige of moslim doet.
Dat is niet helemaal vergelijkbaar, maar zelfs wat betreft religies zijn veel mensen niet zo standvastig als ze zelf denken. Ik dacht ook dat ik altijd zou blijven geloven.
Alleen als Gods Geest werkt in je hart, en je je hart openstelt voor God en Zijn woord, hebben Zijn woorden ingang in je hart.
Fair enough, maar wat zegt dit over muziek?
God zelf zegt in Zijn woord, dat Hij met een ogenschijnlijk kromme stok een rechte slag kan slaan.
Ook wij kunnen gelouterd worden door woorden, muziek e.d, die ogenschijnlijk niet christelijk genoeg zijn.
Maar dan worden we wel zoekende gemaakt, naar het ware!
Wat bedoel je hier precies mee?

Als iemand je dan waarschuwt, onderbouwend uit Gods woord waarom bijv. een bepaalde muziekkeuze niet de juiste keuze is, en deze woorden vinden ingang in je hart, is dat Gods werk, en geen mensen werk.
De waarschuwing neem ik op de koop toe, maar de argumenten zijn zó slecht en totaal niet overtuigend. Sterker nog. Ik heb geen enkel zinvol en geldig argument tegen welke muziekstijl dan ook gezien. Niet van jou, niet van schelpje3, niet van Johan Vreugdenhil en niet van Joe Schimmel.
Daarom ben ik niet bang voor wat jij schrijft enge mannetjes, zoals dominees en bijv. Johan Vreugdenhil.
Het zijn werkers in Gods koninkrijk, welke met ijver arbeiden.
Dat geloof ik totaal niet. Ik vind ze erg gevaarlijk en ze hebben een negatieve invloed op mensen. Bah.