Moderator: Moderafo's
Jo'tje schreef:Dat ongemakkelijk voelen gaat ook niet op. Ik zei waarschijnlijk best wel eens 'jij' tegen een u-iemand toen ik 3 was. Maar toen ik ouders was is mij heus wel verteld hoe het allemaal hoorde. Het is echt niet zo dat als je jij zegt tegen je ouders, je dan ongemakkelijk voelt als je u moet zeggen ergens. Dat is helemaal niet ongemakkelijk en gaat gewoon vanzelf.
Nog eens iets van de andere kant: ik ben nu 23 en dan zijn er echt van die moeders die tegen hun kind praten als 'zeg eens dank u wel tegen die mevrouw'... Dat vind ik ongemakkelijker voor mezelf dan later voor dat kind!
Schipje schreef:Annet76 schreef:marjo schreef:Ik heb het woord u niet perse nodig, maar vind het wel gepast. Kinderen die geen u zeggen zijn ook niet perse onbeleefd (en vice versa), het zit hem in meer dan dat alleen natuurlijk. Persoonlijk vind ik het erg brutaal klinken als kinderen "jij" zeggen tegen volwassenen en ik wil dat ook echt niet hebben. En laten we eerlijk zijn, zoveel gevraagd is het toch niet voor je kinderen om "u" te zeggen tegen hun ouders?
Nee, maar U is alleen voorbehouden aan onze Schepper van hemel en aarde.
Bovendien; u tegen je ouders klinkt verschrikkelijk afstandelijk, alsof je tegen een vreemde praat.
Ik wilde me verdedigen, maar deed dit niet, om de volgende eenvoudige reden: ik vind het zwaar onbeleeft als mensen hun mening brengen op een manier alsof dat dan ook gelijk zo IS.
Misschien is het beter om voortaan meer ik-formuleringen te gebruiken.
ajl schreef:Er zal zeker niemand zijn die het een 3- jarig kind kwalijk neemt als het jij zegt. Dat betekent echter niet dat je het een kind niet alvast kunt leren. Ik schijn als 4 jarige als enige in de klas de juf u genoemd te hebben en altijd a.u.b. en dankuwel gezegd te hebben. Dat is wel een kwestie van opvoeden.
Wij leren Hugo nu ook al ( 20 mnd) om een hand te geven bij mensen die hij ontmoet en te zeggen wie hij is. Hij geeft structueel de verkeerde hand en kan zijn naam nauwelijks uitspreken, maar dat maakt niet uit, al doende leert men. Ook moet hij als hij iets van ons wil alsjeblieft zeggen. Dat maakt het straks in het echte leven een stuk makkelijker.
Ajl schreef:k kan mij voorstellen dat jij je daar ongemakkelijk onder voelt, maar aan de andere kant moet zo'n kind het ook leren. Er zit, hoe je het ook wend of keert, wel zo'n 20 jaar leeftijdsverschil tussen jou en het kind. Zelf noem ik iemand van 20 jaar ouder ook u en dat wil ik mn kind ook bijbrengen. Daarom wil ik ook da Hugo en Cato mijn broer)tje) van 20 ook u noemen. Terwijl hij het niet nodig vindt.
Annet76 schreef:Nou nou nou, ga je alles nu op een weegschaaltje leggen en moet ik in ik-boodschappen gaan praten omdat het beter overkomt?
Doe alsjeblieft niet zo lichtgeraakt en geef gewoon je mening, of moet ik ook u gaan zeggen tegen je?
Als het Hare Koninklijke Hoogheid behaagt, dan laat ik het hier graag bij!
Schipje schreef:Annet76 schreef:Nou nou nou, ga je alles nu op een weegschaaltje leggen en moet ik in ik-boodschappen gaan praten omdat het beter overkomt?
Doe alsjeblieft niet zo lichtgeraakt en geef gewoon je mening, of moet ik ook u gaan zeggen tegen je?
Ik vind het onbeleeft om je mening te formuleren alsof het een feit is en daar ergerde ik me aan. En daarom gaf ik je een tip. Doe ermee wat je wilt. Enne... wie is hier lichtgeraakt?
Annet76 schreef:Schipje schreef:Annet76 schreef:Nou nou nou, ga je alles nu op een weegschaaltje leggen en moet ik in ik-boodschappen gaan praten omdat het beter overkomt?
Ik vind het onbeleeft om je mening te formuleren alsof het een feit is en daar ergerde ik me aan. En daarom gaf ik je een tip. Doe ermee wat je wilt. Enne... wie is hier lichtgeraakt?
Ach kom nou toch.
Je vindt mijn reactie ZWAAR ONBELEEFD en wil je dat dan nogmaals eens lezen en mij uitleggen wat aan mijn woorden zwaar onbeleefd is?
langzamerhand krijg ik het gevoel dat ik niks meer kan zeggen, omdat alles op voorhand wordt afgekeurd. Niet omdat je het er niet mee eens bent, maar omdat het van mij afkomstig is en daar krijg ik langzamerhand schoongenoeg van!
Stop daar eens mee, reageer enkel en alleen inhoudelijk!
Bah!
Schipje schreef:
Laat je niet zo gaan. Beheers jezelf.
ajl schreef:@ Marnix
Op zich snap ik jouw punt wel, maar ik vraag mij af in hoeverre het kind op heel jonge leeftijd het verschil kan onderscheiden. Daarom leer ik in aanvang mijn kind om u te zeggen tegen alle volwassenen. Ook tegen volwassenen die dat liever niet willen. Als het kind ouder is en het onderscheid kan begrijpen dan is het een ander verhaal.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten