Jammie schreef:scheermes schreef:Ik weet (nog) weinig van het onderwerp af, maar heb wel een opmerking over je conclusie. Je trekt het constant zijn van de vervalsnelheid in twijfel op basis van het onderzoek naar heliumdiffusie. Maar dat gaat er wel vanuit dat de snelheid van de heliumlekkage constant is(bij constante temperatuur). Waarom vind je die constante betrouwbaarder dan de andere?
Sorry scheermes, ik heb het verkeerd uitgelegd. Uitleg op de DVD van het RATE-project die ons een duidelijke beschrijving geeft hoe het werk. Voor de animaties moet je de DVD zelf bekijken: http://www.dutchcreationscience.com/web ... egory_id=7
Dus helium is eigenlijk een afvalproduct uit het uraniumverval in lood. Je kunt ze dus wel naast elkaar zetten, maar niet apart nemen want ze zijn niet los van elkaar te nemen. Dus RATE vond het vreemd dat Helium er wel uit het zirkoon glipt dat er in 1,5 miljard jaar geen helium meer over is, terwijl het verval van uranium naar lood wel 1,5 miljard jaar duurt. Ik kan geen afvalstoffen produceren die in de prehistorie op de vuilnisbelt gegooid worden. Dat is het idee erachter. Sorry voor de verkeerde uitleg, heeft iemand nog een verbeterende uitleg of vergeet ik iets ik hou me aanbevolen.
Volgens mij snapte ik wel hoe het ongeveer werkt, maar corrigeer me maar als ik er naast zit. Mijn probleem is het volgende:
- datering op basis van het overgebleven helium gaat uit van een bepaalde leksnelheid
- datering op basis van het aanwezige lood gaat uit van een bepaalde vervalsnelheid van uranium
Als de dateringen niet overeen komen is er iets aan de hand. En als het al aan 1 van beide snelheden ligt, waarom ligt het dan aan de vervalsnelheid en niet aan de leksnelheid?