Verzekeringen en Gods voorzienigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Verzekeringen en Gods voorzienigheid

Berichtdoor Riska » 26 mar 2009 07:42

Ik ben het hartgrondig met je eens Vuurtje!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Re: Re:

Berichtdoor Floefloe » 26 mar 2009 12:18

Vuurtje schreef:(...) maar [God] zegt bijvoorbeeld tegen Jozef dat hij in 7 vette jaren rekening moet houden met 7 magere jaren. Ik zie de mogelijkheden die God geeft ten aanzien van verzekeren en inenten dus als iets waar ik dankbaar gebruik van mag maken. (...)

Dit zou je kunnen zien als een Bijbels argument voor verzekeren: geld oppotten, via verzekeringen of in een garantiefonds, in de 'vette jaren' (de jaren waarin je leeft, gezond bent, je huis er gewoon staat etc) voor de 'magere jaren' (je overlijden; begrafenisverzekering, ziekte; ziektekostenverzekering, brand oid).
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2009 12:37

Nou ja, dat is dan eerder sparen voor het geval er iets mis gaat, dat je er dan geld voor hebt. Maar ja, als je op je 20e iets krijgt waardoor je veel moet revalideren, operaties moet ondergaan etc kan je moeilijk alvast even 100000 euro hebben gespaard voor het geval je dat overkomt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 27 mar 2009 21:31

Zoals elke vergelijking gaat deze vergelijking niet volledig op, maar ik zie wel veel interessante dingen (vandaar dat ik hem noemde).

Er werd niet individueel gespaard. De overheid verplichtte het volk (vorderde een vijfde van de akkers).
Jozef nam dus actie om de komende ellende te beperken.
De overheid verdiende eraan, of in ieder geval vroeg ze een tegemoetkoming, want Jozef verkocht het graan toen er tekort aan graan was.
Jozef verkocht ook graan aan andere volken, dus mensen die niet een vijfde van de akkers af hadden moeten staan.
Er was dus meer achter de hand gehouden, dan voor de deelnemers nodig was.

Misschien is er ook een verschil.

Je kunt discusseren over of het nog 'verzekeren' is als je al zeker weet (God heeft het gezegd) dat er hongersnood komt.
Daar staat tegenover dat wij ook weten dat er branden ontstaan, ziekte is, overstromingen en diefstal is. Eens zal dat over zijn, maar God is er duidelijk over dat dat nu nog niet is. Het gebeurd misschien niet iedereen, maar het kan iedereen overkomen en het zal sommigen overkomen. Dan is het toch niet verkeerd dat we daarop anticiperen zodat degene die het nodig heeft gebruik kan maken van een overschot van een ander?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 mar 2009 11:52

Riska schreef:Ik ben het hartgrondig met je eens Vuurtje!
:jaknikken:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 17 mei 2009 13:54

mooie vraag
heb \ de reactie niet allvmaal kunnen lezen