Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2007 13:01

Raido, het komt me wat over als "als je tot je 18e niet rookt krijg je je rijbewijs". En dan moet je eerst tot je 18e niet roken en vervolgens krijg je dan wat je beloofd is. Volgens mij is de doop toch wel iets meer dan dat. God belooft meer dan "als je later gaat geloven ben ik je God en jij mijn kind". Eerst de belofte en dan de eis. En niet eerst de eis en dan de belofte. Daarmee is die eis er nog wel, maar God heeft dan al een verbond met je gesloten.

Wat ik geloof heb ik dacht ik wel duidelijk genoeg verwoord.

Verder denk ik dat we er niet uitkomen. Ik vind het doopformulier duidelijk en snap niet waarom jij dingen die daar staat gaat aanpassen. Er staat niet later ben je "in het verbond, bent verzoend met God en schoongewassen in Christus bloed". Er staat: dat ZIJN ZE, de kinderen. Niet: Als je gelooft wordt je dat later. De HC geeft dus goed weer wat de vrijgemaakten op dit punt geloven... Overigens heeft het niet te maken met de doop zelf maar met dat de kinderen van gelovigen geheiligd zijn en gedoopt horen te worden. Snel dopen is dus niet nodig :)

En nee, je wordt niet bekeerd door de doop. Maar wel in dat verbond van genade opgenomen. Ik geloof net zo goed als jij dat dat later ook niet zonder geloof zal kunnen maar daarom is er al wel verzoening door Christus. Maar daarmee is die nog niet blijvend, want er is wel eis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 jun 2007 13:04

Ik was zeer zeker serieus.
Maar dit hoort toch ook een beetje bij de refo-cultuur.
"Jij bent van kerk ***** dus dit zie je zo, maar ik ben van kerk ***** dus ik zie het zo en eigenlijk denk ik dat dat toch wel wat dichter.........enz enz."
Herkenbaar? :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2007 13:26

goed om een beetje meningen uit te wisselen he. Doe je dat niet, dan is er vaak weinig begrip voor ietwat andere meningen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2007 13:40

Marnix schreef:Raido, het komt me wat over als "als je tot je 18e niet rookt krijg je je rijbewijs". En dan moet je eerst tot je 18e niet roken en vervolgens krijg je dan wat je beloofd is. Volgens mij is de doop toch wel iets meer dan dat. God belooft meer dan "als je later gaat geloven ben ik je God en jij mijn kind". Eerst de belofte en dan de eis. En niet eerst de eis en dan de belofte. Daarmee is die eis er nog wel, maar God heeft dan al een verbond met je gesloten.

Verder denk ik dat we er niet uitkomen. Ik vind het doopformulier duidelijk en snap niet waarom jij dingen die daar staat gaat aanpassen. Er staat niet later ben je "in het verbond, bent verzoend met God en schoongewassen in Christus bloed". Er staat: dat ZIJN ZE, de kinderen. Niet: Als je gelooft wordt je dat later. De HC geeft dus goed weer wat de vrijgemaakten op dit punt geloven... Overigens heeft het niet te maken met de doop zelf maar met dat de kinderen van gelovigen geheiligd zijn en gedoopt horen te worden. Snel dopen is dus niet nodig :)

En nee, je wordt niet bekeerd door de doop. Maar wel in dat verbond van genade opgenomen. Ik geloof net zo goed als jij dat dat later ook niet zonder geloof zal kunnen maar daarom is er al wel verzoening door Christus. Maar daarmee is die nog niet blijvend, want er is wel eis.

Dat is bepaald niet alleen het "vrijgemaakte" geloof...
De HC wordt door alle reformatorische kerken gebruikt. En daarmee bedoel ik dus kerken van Hervormde en Gereformeerde origine (in alle verscheidenheid) ...

Ik denk telkens aan Psalm 105 (berijmd):
't Verbond met Abraham Zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2007 14:08

Yeah... whátever. Ik zal dat achterlijke verbond wel nooit begrijpen, ik probeer maar gewoon te geloven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2007 14:15

Raido schreef:Yeah... whátever. Ik zal dat achterlijke verbond wel nooit begrijpen, ik probeer maar gewoon te geloven.

Doe ik ook - proberen te geloven.
Alleen voor mij is dat verbond niet 'achterlijk', maar een kernwaarheid in dat geloof...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 jun 2007 14:34

Raido schreef:Yeah... whátever. Ik zal dat achterlijke verbond wel nooit begrijpen, ik probeer maar gewoon te geloven.

De krachtigheid van de beloften openbaart zich pas dan aan ons: wanneer ze geloof bij ons hebben gevonden. Wanneer het geloof verdwenen is, zal de kracht der belofte niet meer aanwezig zijn. Laat ons dit in het kort zo samenvatten; de Schrift toont aan, dat de beloften Gods niet gewis zijn, tenzij zij door een vast vertrouwen der consciëntie aangegrepen worden. Waar weifelen is of onzekerheid, daar verklaart ze dat ze krachteloos worden.
(Calvijn Institutie II,13,4 en III,2,32).

De beloften zijn gegeven omdat wij door de geboden in onze traagheid niet genoeg geprikkeld worden. Daarom heeft God er ‘beloften bijgevoegd, die door een zekere lieflijkheid aanlokken om de geboden lief te krijgen’.
(Calvijn Institutie II, 5,10)

André

Berichtdoor André » 22 jun 2007 15:09

Oh, ehm Raido, het is niet mijn bedoeling geweest om een 'rel' te veroorzaken in je geloofsleven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2007 15:26

André schreef:
Oh, ehm Raido, het is niet mijn bedoeling geweest om een 'rel' te veroorzaken in je geloofsleven.
Dat is je ook niet gelukt hoor ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 24 jun 2007 16:24

Ik heb hier nog een Bijbel gedeelte waar ik de preek van deze ochtend over mocht lezen op email.
Het gaat om Ef. 1
M.i. na dat ik natuurlijk ook de preek had gelezen is, wat is er zo moeilijk aan het 'whatever' verbond eigenlijk.....
Lof en dank
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in Christus, met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend.
4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn, 5 en hij heeft ons naar zijn wil en verlangen voorbestemd om in Jezus Christus zijn kinderen te worden, 6 tot eer van de grootheid van Gods genade, ons geschonken in zijn geliefde Zoon.
7 In hem zijn wij door zijn bloed verlost en zijn onze zonden vergeven, dankzij de rijke genade 8 die God ons in overvloed heeft geschonken. Hij heeft ons in al zijn wijsheid en inzicht 9-10 dit mysterie onthuld: zijn voornemen om met Christus de voltooiing van de tijd te verwezenlijken en zijn besluit om alles in de hemel en op aarde onder één hoofd bijeen te brengen, onder Christus. [9–10] 10
11 In hem heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld 12 om vanaf het begin onze hoop te vestigen op Christus, tot eer van Gods grootheid.
13 In hem hebt ook u de boodschap van de waarheid gehoord, het evangelie van uw redding, in hem bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is 14 als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.
Hopelijk wals ik niet over gedachten en meningen heen van diverse kerkgenootschappen, met het aanhalen van dit Bijbelgedeelte.
Volgens mij hoef je eigenlijk helemaal niet te discussiëren over toe-eigenen van heil en dat soort onderwerpen.
En kun je 'gewoon' je hand ophouden en geloven en doordat geloof in Jezus Christus geheiligd zijn/worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2007 09:54

Riska schreef:
Marnix schreef:Raido, het komt me wat over als "als je tot je 18e niet rookt krijg je je rijbewijs". En dan moet je eerst tot je 18e niet roken en vervolgens krijg je dan wat je beloofd is. Volgens mij is de doop toch wel iets meer dan dat. God belooft meer dan "als je later gaat geloven ben ik je God en jij mijn kind". Eerst de belofte en dan de eis. En niet eerst de eis en dan de belofte. Daarmee is die eis er nog wel, maar God heeft dan al een verbond met je gesloten.

Dat is bepaald niet alleen het "vrijgemaakte" geloof...
De HC wordt door alle reformatorische kerken gebruikt. En daarmee bedoel ik dus kerken van Hervormde en Gereformeerde origine (in alle verscheidenheid) ...

Ik denk telkens aan Psalm 105 (berijmd):
't Verbond met Abraham Zijn vrind,
bevestigt Hij van kind tot kind...

Dat weet ik zuster. Maar Raido vroeg wat de vrijgemaakten nou geloven, vandaar dat ik daar even antwoord op gaf ;)

Raido, het echt begrijpen zal idd vast niet lukken. Even als troost, dat lukt zelfs de vrijgemaakten niet :D Inderdaad, geloof het gewoon. Ooit komen we er achter hoe het nou precies zat. Zullen we het hier maar even weer bij laten? En dan pakken we het over een paar weken wel weer eens op, daar ontkomen we toch niet aan ;)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jun 2007 10:20

Het verschil tussen de "synodalen" en de "vrijgemaakten" inzake de doop is eigenlijk niet zo moeilijk.
De synodalen geloven dat de doop pas echt is geweest als uit je leven blijkt dat je gelovig bent. Als je ongelovig wordt dan was de doop niet echt. Maar gewoon morsen met water.

De vrijgemaakten geloven dat de doop altijd echt is. Ongeacht of iemand God verlaat. God komt eerst naar ons toe. In het verbond wat Hij bevestigd door de doop. Als teken en zegel.
Dan kun je nooit zeggen dat teken en zegel was niet echt.
Dat is er en blijft er altijd.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 25 jun 2007 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jun 2007 11:21

tante-tortel schreef:Het verschil tussen de "synodalen" en de "vrijgemaakten" inzake de doop is eigenlijk niet zo moeilijk.
De synodalen geloven dat de doop pas echt is geweest als uit le leven blijkt dat je gelovig bent. Als je ongelovig wordt dan was de doop niet echt. Maar gewoon morsen met water.

Wat is dat voor onzin? Sorry dat ik het zo zeg...
De "synodalen' geloven net zo goed dat de Doop echt is. Niks gemors met water, gewoon een geloofsdaad van de ouders om hun kind te laten dopen, met het gebed dat hun kind op enigerlei moment die Doop "beantwoorden" in geloof.
En voor die kinderen die dat niet kunnen, willen, of er nog niet aan toegekomen zijn, wordt net zo hard gebeden dan in welke kerk dan ook. Maar het heeft niks te maken met de inhoud van de Doop...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jun 2007 12:04

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 jun 2007 12:40

Sja, wikipedia weet het. :roll:

Terug naar “Archief”