Jezus kon het in één zin af en wij .....
elBertV
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:elbert schreef:Mijn bijbel is iets dikker dan 1 zin.
Ja, de mijne ook. Maar Jezus zei wel in één zin hoe Avondmaal gevierd zou moeten worden en dat bedoelde imho BertV...
elbert schreef:Als het verder dan dat gaat: de betekenis (waar het toch om draait) vind ik dat te kort door de bocht.
Want aan die instelling zit het hele nieuwe verbond vast, kortom de hele bijbel.
Dan is het wel degelijk van belang waarmee je gevoed wordt: is dat geestelijke voeding (zoals de protestanten zeggen) of is dat een of andere substantie (zoals de katholieken zeggen).
Daar gaat het om en dat is niet om het even.
elbert schreef:Het avondmaal is geen buffet waar iedereen maar uit kan kiezen wat hij eet.
Harm-J schreef:Ik denk dat iemand zich eerst goed moet inlezen of laten voorlichten, hoe het nu precies met de transsubstantiatie zit, voor men zich beroept of men zich achter de concilie van Trente verschuilt. Daarbij geldt e.e.a m.b.t. tot de concilie van Trente alleen voor de katholieken, dus niet voor de protestanten!
Harm-J schreef:Door het zo te formuleren, lijkt het, of jij blijft schrijven, de protestanten vieren het goed en de katholieken het fout.. Is het niet belangrijker om te kijken naar het feit, dat beiden groepen van mensen de gedachtenis van Christus dood herdenken?
Gerdien B. schreef:Hoe kan je nou niet met elkaar aan 1 en de zelfde avondmaal gaan terwijl je wel onderdeel uit maakt van 1 en het zelfde lichaam?
Waarom willen we straks in de hemel wel met alle mede broeders en zusters avondmaal vieren en nu niet?
elbert schreef:Gerdien B. schreef:Hoe kan je nou niet met elkaar aan 1 en de zelfde avondmaal gaan terwijl je wel onderdeel uit maakt van 1 en het zelfde lichaam?
Waarom willen we straks in de hemel wel met alle mede broeders en zusters avondmaal vieren en nu niet?
Hier op aarde kan er nog wel eens een verhindering liggen die er straks niet meer is.
Uiteraard hoort het ons streven te zijn om verhinderingen weg te nemen.
Maar dat lukt niet altijd.
Marnix schreef:Dat is volgens mij idd het officiele standpunt. Ik vraag me alleen wel eens af hoeveel mensen dat tegenwoordig nog geloven.
Riska schreef:mayflower schreef:Marnix schreef:Dat is volgens mij idd het officiele standpunt. Ik vraag me alleen wel eens af hoeveel mensen dat tegenwoordig nog geloven.
Maar daar gaat het toch niet om, hoe kun je als christen deelnemen aan een gemeenschap die geloofd dat het brood letterlijk het lichaam van Christus en de wijn en het bloed ? Het is een gruwel, dat Christus zich opnieuw en opnieuw offert voor de zonde en dat deze offers effectief zijn om de zonden weg te nemen, en het is afgodderij. dat de hostie aanbeden woord.
Ben je er ooit geweest? Heb je de instellingswoorden ooit gehoord? Of is dit weer zoiets van lezen en horen zeggen, maar nog nooit zelf bijgewoond? Let wel: niet meegedaan, maar gewoon goed geluisterd en gekeken wat er gebeurt?
elbert schreef:Gerdien B. schreef:Goed lezen Elbert: in de eerste plaats. Dat weegt dus zwaarder dan wat mensen om mij heen er van denken.
Het gaat er inderdaad niet om wat mensen om je heen er van denken (of wat jezelf ervan vindt), maar wat God er van vindt. Maar dan vind ik het wel kort door de bocht om te zeggen: "ja, maar wat de gemeente waar ik eucharistie vier, er eigenlijk van gelooft, dat is toch maar menselijke interpretatie."
...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten