Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 13 dec 2006 20:43

Lijntjuh schreef:Naast geloofsuitoefening kan het ook zijn dat het 'gebeurt'. Niet zomaar, wel door God Zelf, maar niet alleen door goede werken, bijbellezen en bidden.
Soms word je 'zomaar' , om het maar even krom maar niet oneerbiedig te zeggen, bij je haren gegrepen.

God kan je zomaar zijn genade geven, zonder dat jij dat wilt, zonder jou verlangen daar naar. Daar heb je gelijk in.
Maar geloofsuitoefening waar Japio het over heeft, zijn de geloofsoefeningen nadat je Zijn genade hebt ontvangen. Dus, geen oefeningen om de genade te verkrijgen..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 13 dec 2006 20:47

Ik doel ook niet op de bekering, maar op het groeien in het geloof. Dus ook na het ontvangen van de genade kun je snel groeien in je geloof, ondanks je eigen ongeloof of onmacht. Omdat God in je leven werkt.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 13 dec 2006 20:51

Hoe bedoelde je dit dan?
Naast geloofsuitoefening kan het ook zijn dat het 'gebeurt'.

En ja..het groeien in je geloof, doe je inderdaad niet zelf..dat doet God.

Herman Finkers

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2006 21:35

God geeft iedereen af en toe een upgrade zegmaar? En dan de één wat vaker en meer dan de ander?

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 dec 2006 00:11

japio schreef:En we moeten er inderdaad naar staan om een steeds sterker geloof te krijgen, om op te groeien in dat geloof. Door geloofsuitoefeningen e.d.

Uh ... wat zijn *geloofsuitoefeningen* ??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 dec 2006 00:26

Hero schreef:
japio schreef:En we moeten er inderdaad naar staan om een steeds sterker geloof te krijgen, om op te groeien in dat geloof. Door geloofsuitoefeningen e.d.

Buikspieroefeningen ter versteviging van je buikspieren, dus geloofsuitoefeningen ter versterking van je geloof;/

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 00:47

tja, dan heeft Poesje gelijk. Iets wat je niet hebt kan je ook niet door oefening versterken, je moet het eerst immers ontdekken. Maar daar zijn wel oefeningen voor als ik de Bijbel mag geloven. Bidden, zoeken en kloppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 14 dec 2006 15:08

Aragorn schreef:God geeft iedereen af en toe een upgrade zegmaar? En dan de één wat vaker en meer dan de ander?

Ja, zo zou je het kunnen zeggen.
God loont Zijn volk met genade -->géén verdienste.
Maar Hij geeft ze niet allemaal evenveel genade.

Herman Finkers

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 14 dec 2006 16:33

Hero schreef:

Bijbel lezen, preken beluisteren/lezen, praten met andere gelovigen....enzovoorts
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 14 dec 2006 19:45

Poesje schreef:Hoe bedoelde je dit dan?
Naast geloofsuitoefening kan het ook zijn dat het 'gebeurt'.

En ja..het groeien in je geloof, doe je inderdaad niet zelf..dat doet God.

Je kunt, naast bidden, bijbellezen, kerkgang enz, ook snel groeien in je geloof door het meemaken van moeilijke dingen zoals ziekte en dood. Dan ben je eigenlijk niet eens bewust bezig met je geloof, dat bedoel ik met het 'gebeurt'. Toch pakt God je dan vast en dat kan juist ook pijn doen. Maar je geloof maakt dan wel een 'groeispurt' door.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 dec 2006 20:03

japio schreef:
Hero schreef:Uh ... wat zijn *geloofsuitoefeningen* ??
Bijbel lezen, preken beluisteren/lezen, praten met andere gelovigen....enzovoorts

NB > als je preken beluistert, laat je 'n ander voor jou denken !!! — terwijl God juist wil dat wij zelf leren denken, bvb : via gerichte studie ... (( de profeet Daniel, noemt dat : *onderzoek* ))

Overigens > de reformatoren, voerden ook *geestelijke strijd* — dus waarom staat deze niet in jouw rijtje ...??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 20:15

die twee dingen sluiten elkaar niet uit. God preekte vroeger ook door profeten en apostelen... en tegelijkertijd is zelf je in Gods Woord verdiepen ook heel goed en belangrijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 dec 2006 21:04

Marnix schreef:God preekte vroeger ook door profeten en apostelen...

Maar ... de profeten, stonden wel met hun voeten in het gras, en je kon hun vragen stellen, die zij prompt beantwoordden —(( *charismatisch* betekent per definitie, dat er sprake is van : openheid, dialoog & interactie ))

De apostelen daarentegen, waren bovenal (geestelijke) beleidsmakers, echter niet-! : op het pluche, of “in het torentje” — daarentegen, zelfs de predikanten welk ik ontmoet binnen de charismatische beweging, die hebben (naar mij toe) vaak een stuk ONgelijkheid nodig, een soort van voetstuk, om zichzelf te kunnen handhaven ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 21:10

Ik herken het niet als ik naar mijn eigen kerk kijk. Er is best wat intereactie en na de kerk loop ik naar de dominee toe en babbel me ze, stel ze vragen of geef aan waar ik hetniet mee eens was, als ik dat wil. Ik ben het er mee eens dat ze niet op een voetstuk moeten staan, het zijn gewone mensen, met een bijzonder beroep, maar daarmee nog wel net zo broeder en zuster als tante Bep of wie dan ook :) Ik vind afstandelijkheid en ook het niet mogen aanspreken van predikanten een slechte zaak en ben blij dat het bij mij niet zo gaat. Laatst nog met een van mijn predikanten en wat jongeren na een cursus een pilsje gedronken in een cafe, en gezellig gekletst en ook doorgepraat over de inhoud van de cursus enzo... Daar moet gewoon ruimte voor zijn vind ik. Ik weet overigens dat er kerken of gemeenten in kerkverbanden zijn waar de dominee heel statig en bijzonder is en mensen hem niet eens aan durven spreken, er wortd zwaar tegen op gekeken.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 15 dec 2006 01:10

Hero schreef:
japio schreef:
Hero schreef:Uh ... wat zijn *geloofsuitoefeningen* ??

NB > als je preken beluistert, laat je 'n ander voor jou denken !!! — terwijl God juist wil dat wij zelf leren denken, bvb : via gerichte studie ... (( de profeet Daniel, noemt dat : *onderzoek* ))

Preken luisteren.....iemand anders voor mij denken.
Dit gaat niet helemaal op...
De Heilige Geest werkt....dat doet Hij bij de predikant en bij de toehoorder. De Heilige Geest past Zijn Woord toe, niet een predikant....Daarnaast neem ik niet alles wat de predikant zegt per definitie aan, en denk ik er zeker zelf ook nog wel over na...
Overigens > de reformatoren, voerden ook *geestelijke strijd* — dus waarom staat deze niet in jouw rijtje ...??

ik sloot mijn zin af met....enzovoorts....daarmee gaf ik aan dat ik een aantal doch niet alle voorbeelden had genoemd. Deze mag er absoluut ook bij.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Terug naar “Archief”