LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 okt 2006 19:46

Diak2be : svp niet reageren op mijn stellingen ....

diak2b schreef:Het enige dat in de buurt komt van een "charismatische beweging" is de Katholieke Charismatische Vernieuwing, en hoewel deze KCV sterk oecumenisch is, en zich beweegt aan de randen van de katholieke Kerk, gaat ze niet over die rand

Achter ("in de tuin van") dit officiele KCV-gebouw, zijn nog velerlei activiteiten welke men simpelweg niet registreert, juist omdat deze soms wel over de rand gaan ....

diak2b schreef:
VRAAG : bedoel je ?? > dat de Kerk, dan een & ander rustig observeert, en pas na gebleken deugd of echtheid, overgaat tot erkenning van deze "spontane" bedieningen ...??
"spontane bedieningen" wat zijn dat?

Toelichting > als iemand de roepende stem van God heeft gehoord, de bijbehorende GAVE van bvb genezing of profetie heeft ontvangen, en hiermee aan de slag gaat (alsof het de gewoonste zaak van de wereld is) ....

En nu jouw antwoord ->
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 21 okt 2006 20:05

Hero schreef:Diak2be : svp niet reageren op mijn stellingen ....

Wil je wat leren, of ben je een monoloog aan het houden?
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 21 okt 2006 20:54

Hero schreef:Diak2be : svp niet reageren op mijn stellingen ....
Ook zonder je verzoek doe ik dat al niet, zoals je wellicht al had begrepen uit mijn openingsbericht. Mijn punt is alleen, dat je stellingen hier off-topic zijn, en ik dus probeer er de onderliggende vragen uit te peuren. Als je graag stellingen kwijt wil, is dit topic daarvoor vrij ongeschikt, maar het neemt niet weg dat niet ik, maar de moderators van dit forum daar over gaan. Ik aanhoor dus met liefde alles wat je te melden hebt. Maar nogmaals, ik heb de taak op me genomen naar vermogen vragen te beantwoorden, dus ik probeer vragen te ontdekken (en te begrijpen, dat is soms al een opgave) als iemand hier iets plaatst. Vergeef me als ik probeer je berichten als on-topic te zien.

diak2b schreef:
VRAAG : bedoel je ?? > dat de Kerk, dan een & ander rustig observeert, en pas na gebleken deugd of echtheid, overgaat tot erkenning van deze "spontane" bedieningen ...??
"spontane bedieningen" wat zijn dat?

Toelichting > als iemand de roepende stem van God heeft gehoord, de bijbehorende GAVE van bvb genezing of profetie heeft ontvangen, en hiermee aan de slag gaat (alsof het de gewoonste zaak van de wereld is) ....

En nu jouw antwoord ->
Het antwoord van de Kerk ken je al, neem ik aan, want dat heb ik al verteld. Mijn antwoord wijkt daar niet van af: niemand kan met zekerheid weten de roepende stem van God te hebben gehoord, dan nadat deze roeping is voorgelegd aan het mystiek Lichaam van Christus, de Kerk. Om die reden, kan ook van niemand verwacht worden, geloof of waarde te hechten aan de private claims van iemand die niet in zijn of haar roeping is bevestigd door de Kerk. Dat neemt niet weg dat eenieder geroepen is om naar geweten te handelen met de talenten die door God gegeven zijn, binnen de grenzen van geloof en zedelijkheid.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 okt 2006 21:35

diak2b schreef:Dat neemt niet weg dat eenieder geroepen is om naar geweten te handelen met de talenten die door God gegeven zijn, binnen de grenzen van geloof en zedelijkheid

Dat klinkt goed — maar nu een praktijkgeval >

"... en de engel antwoordde en zeide tot haar : de Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden ..." {Lukas_1:35}

Vraag > hoe zou de Kerk gereageerd hebben, op deze forse claim inzake de goddelijke roeping & bediening van dit eenvoudige meisje ...??

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2006 21:53

diak2b schreef:
Machiavelli schreef:Ik wil mij overigens aansluiten bij Optimatus z'n compliment.
Dank. En nu ophouden he. Een loketist doet zijn werk niet om de complimenten! (maar vindt ze wel leuk :mrgreen: )

Soms verdienen ze wel eens een pluim, dus bij deze.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 21 okt 2006 21:55

Hero schreef:
diak2b schreef:Dat neemt niet weg dat eenieder geroepen is om naar geweten te handelen met de talenten die door God gegeven zijn, binnen de grenzen van geloof en zedelijkheid

Dat klinkt goed — maar nu een praktijkgeval >

"... en de engel antwoordde en zeide tot haar : de Heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden ..." {Lukas_1:35}

Vraag > hoe zou de Kerk gereageerd hebben, op deze forse claim inzake de goddelijke roeping & bediening van dit eenvoudige meisje ...??
Dat lijkt me nogal een vreemde vraag, als je begrepen hebt wat ik eerder antwoorde. Ik neem dus maar aan dat ik onvoldoende duidelijk ben geweest.

Maria claimde helemaal niets, zoals je uit de heilige Schrift kan weten. Ze claimde geen ambt, geen bediening, niets. Je kan je zelfs afvragen of ze geroepen werd. Zoals je uit de geschiedenis van haar zoon, de Zoon van God geïncarneerd, wellicht begrepen hebt, werd de "forse claim" die jij stelt dat Maria zou hebben geplaatst, niet bepaald breed aanvaard.

Waar het bij de kerkelijke erkenning van een roeping om gaat, is, nogmaals, de roeping tot iets waar anderen waarde en/of geloof aan kunnen hechten. Als jij denkt dat je kind de Zoon Gods genoemd zal worden, dan staat je wellicht een teleurstelling te wachten, maar de Kerk zal zich daar niet mee bemoeien. Waarom zou ze ook? Pas als jij van anderen (tenminste, katholieken) vraagt het ook te geloven, zal je via de Kerk moeten gaan.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 21 okt 2006 22:12

diak2b schreef:Maria claimde helemaal niets, zoals je uit de heilige Schrift kan weten. Ze claimde geen ambt, geen bediening, niets. Je kan je zelfs afvragen of ze geroepen werd

Nu doe je, alsof de haarscherpe parallel je ontgaat, want hier wordt dus wel 'n claim gelegd, namelijk : het kind in haar schoot is verwekt door de HG (( zou de kerk dat geloven ?? )) en dat kind zal de Zoon van God wezen (( zou de kerk ook dat geloven ?? )) ....

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 21 okt 2006 22:40

Hero schreef:
diak2b schreef:Maria claimde helemaal niets, zoals je uit de heilige Schrift kan weten. Ze claimde geen ambt, geen bediening, niets. Je kan je zelfs afvragen of ze geroepen werd

Nu doe je, alsof de haarscherpe parallel je ontgaat, want hier wordt dus wel 'n claim gelegd, namelijk : het kind in haar schoot is verwekt door de HG (( zou de kerk dat geloven ?? )) en dat kind zal de Zoon van God wezen (( zou de kerk ook dat geloven ?? )) ....
Ik doe niet alsof, ik constateer dat je mijn antwoord niet begrepen hebt. Ik constateer ook dat je vooral bezig bent een (mij overigens nogal duister) standpunt neer te zetten, waarbij je vragen instrumenteel zijn en mijn antwoorden versiering. Dat mag, maar ik kan helaas niet garanderen dat mijn antwoorden in je straatje passen. Kortom, had je nog een vraag?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 okt 2006 22:47

Dankje voor het antwoord Diak2b

en Opti... hou toch is meer je klep :oops: :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 21 okt 2006 23:11

Overigens, ik realiseer me net dat ik je vragen nog niet heb beantwoord:

Hero schreef:het kind in haar schoot is verwekt door de HG (( zou de kerk dat geloven ?? )) en dat kind zal de Zoon van God wezen (( zou de kerk ook dat geloven ?? )) ....
ja, en ja.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 22 okt 2006 09:00

diak2b schreef:
Hero schreef:het kind in haar schoot is verwekt door de HG (( zou de kerk dat geloven ?? )) en dat kind zal de Zoon van God wezen (( zou de kerk ook dat geloven ??
ja, en ja
Een wonder !!! — dan is er dus toch iets veranderd ??... :wink:

diak2b schreef:had je nog een vraag?

Ja ... let op !!! >

Mattheus 26:64 "... Jezus zeide tot hem : Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. {:65} Toen scheurde de hogepriester zijn klederen en zeide: Hij heeft God gelasterd! Waartoe hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt gij de godslastering gehoord. Wat dunkt u? ..."

Uiteraard ga je zeggen, dat de Kerk van nu, beter zal reageren op de claim van Jezus (dat : Hij de Zoon van God is) en dat jullie Hem dus niet voor de #2e keer gaan kruisigen ?? — echter : waarom zijn jullie dan wel zo sceptisch of afwijzend, wanneer diezelfde Zoon van God, een gelovige roept tot de taak {bediening} van PROFEET of APOSTEL ...??

Senna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Senna » 22 okt 2006 10:48

Loadicea en diak2b, bedankt voor jullie antwoorden.

Andere vraag is hoe belangrijk is mystiek binnen het Katholieke geloof? Hoeveel ruimte is daarvoor? Of gaat het alleen om het rationele 'kennen' of om de dogmatische leer?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 22 okt 2006 14:56

Hero schreef:
diak2b schreef:
Hero schreef:het kind in haar schoot is verwekt door de HG (( zou de kerk dat geloven ?? )) en dat kind zal de Zoon van God wezen (( zou de kerk ook dat geloven ??
ja, en ja
Een wonder !!! — dan is er dus toch iets veranderd ??... :wink:
Nee.

Uiteraard ga je zeggen, dat de Kerk van nu, beter zal reageren op de claim van Jezus (dat : Hij de Zoon van God is) en dat jullie Hem dus niet voor de #2e keer gaan kruisigen ?? — echter : waarom zijn jullie dan wel zo sceptisch of afwijzend, wanneer diezelfde Zoon van God, een gelovige roept tot de taak {bediening} van PROFEET of APOSTEL ...??
Je vooronderstelling is onjuist, in vele opzichten. Zo maak je een opmerkelijke denkfout door te doen alsof de katholieke Kerk en de joodse hogepriester één en dezelfde zijn. Dat is niet zo. Je volgende denkfout is blijkbaar dat de katholieke Kerk Jezus heeft gekruisigd. Wederom een absurditeit. Vervolgens veronderstel je dat de Kerk, mystiek Lichaam van Christus, Christus zou tegenspreken. Opnieuw een absurditeit. Dit alles kan slechts tot de conclusie leiden dat degenen van wie jij beweert dat ze door Christus geroepen zijn, niet door Christus geroepen zijn.
Laatst gewijzigd door diak2b op 22 okt 2006 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 22 okt 2006 15:00

Senna schreef:Loadicea en diak2b, bedankt voor jullie antwoorden.

Andere vraag is hoe belangrijk is mystiek binnen het Katholieke geloof? Hoeveel ruimte is daarvoor? Of gaat het alleen om het rationele 'kennen' of om de dogmatische leer?
Tegenvraag: zoals ik al aan een andere vragensteller heb proberen duidelijk te maken, als vragen geen vragen zijn, maar retorische middelen voor een betoog, dan maakt mij dat niets uit. Ik beantwoord naar vermogen vragen, maar het zou mij helpen als ik de context van vragen begrijp, zodat ik beter weet wat precies de vraag is. Ik krijg sterk de indruk dat we elkaar al kennen, en als dat juist is, snap ik ook de context van je vragen. Zou je willen aangeven of mijn indruk juist is?

Senna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Senna » 22 okt 2006 17:25

diak2b schreef:
Senna schreef:Loadicea en diak2b, bedankt voor jullie antwoorden.

Tegenvraag: zoals ik al aan een andere vragensteller heb proberen duidelijk te maken, als vragen geen vragen zijn, maar retorische middelen voor een betoog, dan maakt mij dat niets uit.

Nee, mijn vragen zijn geen retorische middelen voor een betoog maar komen voort uit een warme bestelling voor de Kerk.
Ik beantwoord naar vermogen vragen,

Dat weet ik.
maar het zou mij helpen als ik de context van vragen begrijp, zodat ik beter weet wat precies de vraag is.

Wat is er niet duidelijk aan mijn vraag?
Ik krijg sterk de indruk dat we elkaar al kennen, en als dat juist is, snap ik ook de context van je vragen. Zou je willen aangeven of mijn indruk juist is?

Ja.

Terug naar “Archief”