Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 jan 2007 21:30

rosalie83 schreef:
Memmem schreef:Vandaag snert gekookt. Het was koud, winderig en het regende. Het was dus echt snertweer.

Ha inderdaad, precies het goede weer ervoor! Lekker hoor! Hoe maak jij het?

Heel simpel.
1 zakje spliterwten opzetten met water. Spekreepjes erbij en koken. Erwtensoepgroentenpakket erbij en aan het eind rookworst erdoor.
Ook nog een pakje van honig erdoor omdat het te dun was. (Dit vooral omdat ik het snel op wou dienen voor werkmannen die in weer en wind aan het werk waren voor ons.)

lekker wijntje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lekker wijntje » 11 jan 2007 23:33

lees ik daar nog iets over eten zo laat op de avond????

Dit ga ik dus ook eens proberen. Bij ons lopen er ook van die werklui rond en die lusten echt wel meer als bier aan het eind van de dag. Laat ik ze morgen maar eens op echte snert verwennen. Bedankt voor het recept!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 10:47

Lekker zeg! Ga ik ook eens proberen.

Weet iemand hier hoe je kunt voorkomen dat vis uit elkaar valt bij het bakken? Ik heb wel eens de tip gekregen om het door de melk te halen, maar dat helpt bij mij dus niet. Ik ben benieuwd!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jan 2007 10:50

Volgens mij bakte mijn moeder op het laatste moment nog een geklutst eitje mee. Ik weet niet of dat speciaal daar voor was, maar missschien houdt dat de boel wel een beetje bij elkaar? :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 10:57

Mmm, ik denk het eigenlijk niet!? ;)
Het valt bij mij altijd al uit elkaar bij de eerste keer omdraaien in de pan :(

Miss Verstand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss Verstand » 12 jan 2007 11:08

eerst bakken op de kant zonder vel en dan voorzichtig omdraaien op de kant met vel
Als ik zeg dat het zo is, dan ís het zo.. zelfs als het niet zo is..

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 11:10

En wat als je vis hebt zonder vel?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 11:11

Getsie, 'vel', dat klinkt een beetje viezig ;)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 jan 2007 11:24

rosalie83 schreef:Weet iemand hier hoe je kunt voorkomen dat vis uit elkaar valt bij het bakken? Ik heb wel eens de tip gekregen om het door de melk te halen, maar dat helpt bij mij dus niet. Ik ben benieuwd!

Zorg voor "verse" vis, die is zo ie zo al wat steviger. Dep de moten goed droog. Dus absoluut niet in melk dopen. Bak in niet te hete boter of olie (schuimend) en niet te lang. 3 tot 4 min. per kant zijn meestal voldoende.

Miss Verstand schreef:eerst bakken op de kant zonder vel en dan voorzichtig omdraaien op de kant met vel

Nee, je bakt altijd eerst op de vel kant.

Overigens, als je vis bakt kun je dat beter "op de graat doen" Dan blijft er veel meer smaak behouden.

Heb je toch nog last van uiteenvallen dan kun je de vis bv eerst door de bloem halen. Overtollig bloem afschudden. Dit voorkomt dat de vis tesnel gaar word. Een andere leuke en lekker mogelijkheid is om te bakken op een onderlaagje van wat verse groenten.

De meest voorkomende 'fout'waardoor de vis uiteenvalt is meestal te hete boter, te lang bakken en geen echte verse vis.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 11:30

Mijn fout zal dan wel zijn te heet vet, want ik heb eens gehoord dat dat goed heet moest zijn :?
Thanks voor de tips!

topkok

Berichtdoor topkok » 12 jan 2007 13:31

rosalie83 schreef:Mijn fout zal dan wel zijn te heet vet, want ik heb eens gehoord dat dat goed heet moest zijn :?
Thanks voor de tips!

ik zal jouw is ff helpen;) ik heb een aantal vis recepten:

kabeljauw mediteranee:
op de kabeljauw peper en zout, besmeren met pesto, cherry tomaatjes halveren, en plakken mozzarella er overheen, besprenkelen met olijf olie 15 minuten in de oven op 200 graden. Basilicum sausje erbij maken (vast wel te krijgen in de supermarkt) een eigen hollandaisesaus maken is best moeilijk voor iemand die hobby kok is.

Kabeljauw (naturel) eventueel met opsmaak gebrachten wokgroente:
de kabeljauw goed groog maken, met papier of thee doek. Stinkt de kabeljauw weggooien, heb je geen verse vis!! peper en zout goed insmeren, en bebloemen, dat hij er overal mooi bloem zit. Daarna roomboter smelten in een pan, niet te heet laten worden, daarna om en om baken.

Schol:
zelfde als de kabeljauw.

Gepocheerde Zalm:
Een visbouilion maken (poeder in de supermarkt denk ik weet niet zeker) de zalm er in water aan de kook brengen, daarna gelijk middelmatig vuur zeg maar rond de 85 a 90 graden. en dan na een kwartiertje. Zelfde saus als kabeljauw mediterane alleen dan met dille

Gegrilde zalm:
Olie warm maken in de pan en zalm om en om aanbakken en dan zacht vuurtje rustig laten garen, mooi rose mee geven niet te doorbakken dat is echt smerig!!

Voor meer recepten (vlees, vis) pb maar!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 13:35

topkok schreef:
rosalie83 schreef:Mijn fout zal dan wel zijn te heet vet, want ik heb eens gehoord dat dat goed heet moest zijn :?
Thanks voor de tips!

ik zal jouw is ff helpen;) ik heb een aantal vis recepten

THANKS!! :P
*printen*

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 13:37

Hey topkok, hoe maak jij gehaktbrood?
;)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 jan 2007 14:08

topkok schreef:een eigen hollandaisesaus maken is best moeilijk voor iemand die hobby kok is.

Da's nou juist een van de makkelijkste sauzen.
Ingrediënten:
2 grote eierdooiers
Zout
Versgemalen zwarte peper
10 ml citroensap
10 ml witte wijnazijn
110 gr boter
Bereiding:
Scheid boven een kommetje de dooiers van de witten en voeg wat peper en zout naar smaak toe
Doe ze dan in een keukenmachine en laat de machine 1 minuut draaien
Verhit daarna in een pannetje het citroensap en de azijn tot het mengsel begint te pruttelen .Zet de machine weer aan en giet de hete vloeistof in een dun, gelijkmatig straaltje bij de dooiers. Zet de machine dan uit
Smelt de boter op laag vuur in hetzelfde pannetje, maar pas op dat hij niet bruin wordt. Laat de boter schuimen, zet de machine opnieuw aan en voeg in een gestaag druppelstraaltje de boter toe: hoe langzamer, hoe beter
Klop tot alle boter is opgenomen, haal met een spatel alle saus van de zijkant van de mengkom, zet de machine nog een tel aan en je heeft een prachtig gladde saus.

Simpel, snel en lekker
Wil je het moeilijk maken, dan gebruik je i.p.v. roomboter, geklaarde boter.
Ingewikkelder maar ook best te doen.
Eidooiers met citroensap en wijnazijn aubain maire opkloppen (rond de 70 graden Celsius) geklaarde boter toevoegen en verder kloppen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 jan 2007 14:13

Dank voor het recept van de saus! Leuk zeg!!

Terug naar “Archief”