Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 26 jun 2006 16:33

amen

en verder nog even, wat jantjes zei over die leugengeest hoeft verder niet op ingegaan te worden.

ik denk namelijk dat hij het zelf ook niet gelooft wat hij zei, omdat als hij dat echt zou geloven, en hij zou een beetje liefde voor zijn medemens hebben dat hij dan er wel alles aan gedaan zou hebben om mij ervan te overtuigen dat satan bij ons aan het werk was. Niemand, zeker een christen niet gunt het een mens om onder invloed van satan te zijn. Hij heeft verder niks gedaan om mij te overtuigen dus neem ik aan dat hij zelf ook niet erg overtuigd is.

Mocht hij toch wel bezorgd zijn kan hij mij PMen, want het is een beetje offtopic.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jun 2006 09:17

Fem,
Ik leest in de Bijbel niet dat de Geest Gods werkt zoals jij het vermeld.
Als ik jou verhaal zo lees heb jij gods geest bij-wijze-van-spreken in de kast staan en je hoeft de deur maar open te doen om hem binnen te laten. Ik lees wel zo’n situatie bij een vrouw te Endor die ook een waarzeggende geest had en waar Saul naar toe ging. Die vrouw kon dat ook net als jij, een kwestie van lekker met elkaar bidden en er gebeuren vet-coalen dingen, klaar zo eenvoudig is dat, lekker opgeruimd. Ja, dat vind de duivel prachtig, hoe meer van zulke aanbiddingen hoe mooier hij het vind.

Ik lees wel dat er mensen zijn die bidden wachten op Gods Geest, die gebroken zijn van hart! Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.

Het hogepriesterlijk gebed gaat over eenheid zo schrijf je. Is jou interpretatie hierin wel juist? Uitgebreid staat het hogepriesterlijk gebed in Johannes 17. Daar lees ik direct in het begin dat God Christus heeft verheerlijk en dat Hij (Christus) mensen heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld, de leer van de uitverkiezing dus. Hij heeft daarin gezegd: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. Beste fem, jij schaar je met die ‘eenheid’ aan de bruiloftstafel zonder bruiloftskleed.

Tevens zijn hier mensen, die nogal een hekel aan regels hebben.
Als het over regels gaat word er bijna standard naar de Farizeen gewezen die Christus afwees en veroordeelde. Mijn vraag aan een ieder is: waarom wees Christus de Farizeen af? Was dat omdat, zoals Marnix beweert, dat de farizeen eigen wetten en regels gemaakt hadden? Marnix schrijft dat zei (die Farizeen dus) zelf op de troon van Mozes waren gaan zitten en er zelf wetten en regels bij gemaakt hadden (met een verwijzing naar de Sabbat Mattheus 12:2) en dat Jezus ze daarom afwees.
Marnix, DIT IS EEN REGELRECHTE LEUGEN!

Christus keuren inderdaad de Farizeen af, maar om een totaal andere reden dan jij Marnix en andere in deze topic. Het is altijd een vermoeden geweest dat de Farizeen er regels bij gemaakt hadden, maar niet Bijbels. Ook keurden Christus de Faeizeen niet af omdat zei de wetten van Mozes handhaafden. De enige reden dat Christus de Farizeen afkeurden was dat zei niet deden wat ze zelf verkondigden zei waren hypocriet, dubbelhartig, geveinsd, huichelachtig en schijnheilig. Nogmaals wat zei zeiden overeenkomstig de wet van Mozes was juist! maar zei deden niet wat zei zeiden en daarom keurende Christus ze zo onbarmhartig af. Christus dienen zonder regels van de wet, is een onmogelijke zaak! Heb 8:10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israels maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. Ik zeg hiermee het zelfde als Paulus zei: Doch wij zullen niet roemen buiten de maat; maar dat wij, naar de maat des regels, welke maat ons God toegedeeld heeft, ook tot jullie zeggen (2Co 10:13).

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 27 jun 2006 09:56

Shalom Jantjes,

Niets ten nadele van de crew van Refoweb, maar op het forum waar ik zit was je allang gebannd omdat je totaal onrespectvol bezig bent tegenover andere mensen. Jij hebt niet het recht om andere mensen voor leugenaars, verkeerde intepreteerders van de Bijbel, voor wat dan ook uit te maken.

De allerbelangrijkste regel in de Bijbel is, LIEFDE. Daarnaast,

Joh. 8:7:
En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.

Juist de Farizeën met hun regeltjes en wetjes beseften maar al te goed dat zondig waren. Dat zij niet beter waren als die vrouw. Jij echter, zoals jij op mij overkomt, plaats jij je boven andere christenen, andere mensen die bekeerd zijn. Jij hebt niet tussen God en de mens te komen, hoe iemand de Bijbel intepreteerd is niet jouw zaak, dat is de zaak tussen God en die mens.

Ik zou jou willen vragen, heb wat meer respect voor kinderen van God. Als jij hen aanvalt en beledigd, beledig je God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 10:27

Fem,
Ik leest in de Bijbel niet dat de Geest Gods werkt zoals jij het vermeld.
Als ik jou verhaal zo lees heb jij gods geest bij-wijze-van-spreken in de kast staan en je hoeft de deur maar open te doen om hem binnen te laten. Ik lees wel zo’n situatie bij een vrouw te Endor die ook een waarzeggende geest had en waar Saul naar toe ging. Die vrouw kon dat ook net als jij, een kwestie van lekker met elkaar bidden en er gebeuren vet-coalen dingen, klaar zo eenvoudig is dat, lekker opgeruimd. Ja, dat vind de duivel prachtig, hoe meer van zulke aanbiddingen hoe mooier hij het vind.

Je vergelijking is onzin. Ik lees in de Bijbel wel dat je met elkaar kan bidden en dat er hele mooie dingen gebeuren. Als mensen hun schuld aan God belijden en God loven vindt de duivel dat niet prachtig. Maar jij hebt wat moeite met de vormen en gaat vervolgens beweren dat het dus niet zo werkt. Beetje jammer dat je het werk van Gods Geest hier de grond in trapt omdat het niet bij jou vormpjes past, ik denk dat je hiermee de Geest ook bedroeft.

Ik lees wel dat er mensen zijn die bidden wachten op Gods Geest, die gebroken zijn van hart! Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren

Het sluit elkaar niet uit. Soms moeten mensen wachten, soms verhoort God meteen... Je haalt één manier van werken van de Geest er uit en sluit vervolgens alle andere manieren waarop Hij werkt uit. Hoezo selectief bijbellezen.

Het hogepriesterlijk gebed gaat over eenheid zo schrijf je. Is jou interpretatie hierin wel juist? Uitgebreid staat het hogepriesterlijk gebed in Johannes 17. Daar lees ik direct in het begin dat God Christus heeft verheerlijk en dat Hij (Christus) mensen heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld, de leer van de uitverkiezing dus. Hij heeft daarin gezegd: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. Beste fem, jij schaar je met die ‘eenheid’ aan de bruiloftstafel zonder bruiloftskleed.

Weer een totaal misplaatste vergelijking.Er zit totaal geen verband in... Je trekt één misplaatste conclusie, namelijk dat de Geest niet gelijk zou reageren op gebed en vervolgens koppel je er een hele serie oordelen aan die niet op zijn plaats zijn.
Marnix schrijft dat zei (die Farizeen dus) zelf op de troon van Mozes waren gaan zitten en er zelf wetten en regels bij gemaakt hadden (met een verwijzing naar de Sabbat Mattheus 12:2) en dat Jezus ze daarom afwees.

Dat is geen regelrechte leugen. De Farizeeen zeiden tegen Jezus dat zijn discipelen geen aren mochten plukken op de sabbat. Ze verweten Jezus dat Hij zieken genas op de sabbat, want de sabbat was een rustdag. Van de blinde man die werd genezen zeggen ze: Hij heeft vast gezondigd, of zijn ouders, anders was hij niet blind. En de verlamde man die werd genezen werd gezegd: Je draagt je matras op zondag en dat is verboden. De farizeeen hadden zelfs regels gemaakt hoeveel meter je mocht lopen op de sabbat enzo. Meer ga ik er niet over zeggen want je komt niet eens met een argumentatie waarom wat ik zeg niet zou kloppen.

Verder ontken ik niet dat Jezus de Farizeeen niet afkeurde omdat ze de wetten van Mozes volgden... zoals ik als zei ik dat omdat ze hypocriet waren, dat klopt, en ook omdat ze mensen extra regels oplegden die niet klopten, ze maakten daarmee een karikatuur van Gods goede wet. Ze deden dus beiden en dat zegt Jezus zelf ook:

1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. 4 Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten.

En ik hoop dat je een wat minder beperkt beeld krijgt van het werk van de Geest waarin Gods liefde zichtbaar wordt, zodat je het inzicht krijgt in hoe God werkt, en stopt met het veroordelen van medechristenen en het werk van de Geest zelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 jun 2006 10:38

Jantjes schreef:Ja, dat vind de duivel prachtig, hoe meer van zulke aanbiddingen hoe mooier hij het vind.

Satan brengt je nooit dichter bij God, hij probeert je er alleen van af te houden.

Beste fem, jij schaar je met die ‘eenheid’ aan de bruiloftstafel zonder bruiloftskleed.

Toch fijn dat alleen onze Vader weet wie Zijn kinderen zijn.

Je CapsLock staat aan.

Ook al kan ik me zelf niet in de manier van spreken vinden over deze zaken van Fem, dan hoef je nog niet op zo'n onbeschofte manier te reageren Jantjes.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2006 10:44

Hij is gewoon bang dat Fem eeuwig bedrogen uit zal komen... persoonlijk heb ik ook rare kriebel gevoelens bij 'we gingen lekker charismatisch doen', 'we hebben gebeden' ... maar ach, om nou zo overspannen te reageren, inderdaad..

Slechts kalmte kan u redden
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 jun 2006 10:54

Mensen, beschuldigingen over hartsgesteldheid en de geest die iemand drijft mogen alleen goed onderbouwt worden neergezet hier, of soms in vormen als "ik denk dat..." Volgende zware beschuldigingen zonder deze goede argumentatie zullen worden verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 10:59

Raido schreef:Hij is gewoon bang dat Fem eeuwig bedrogen uit zal komen... persoonlijk heb ik ook rare kriebel gevoelens bij 'we gingen lekker charismatisch doen', 'we hebben gebeden' ... maar ach, om nou zo overspannen te reageren, inderdaad..

Volgens mij bedoelt Fem met "lekker charismatisch" dat ze gewoon in een kring gingen bidden en moderne lofliederen gingen zingen... en open naar elkaar zijn... samen, niet individueel.

Fem geeft aan dat er mooie dingen zijn gebeurd, dat mensen zonden hebben beleden voor God, God hebben aanbeden, tot Hem hebben gebeden en er dingen zijn opgeruimd die tussen elkaar en tussen mensen en God instonden. Dat Jantjes dit als duivelswerk (want satan lacht) omschrijft en Fem voor leugengeest uitmaakt geeft wel aan dat Jantjes zich hier door gevoel en traditie laat leiden en niet door de Geest. Want denk je nou echt dat de duivel lacht als God wordt aanbeden, als mensen zonden beleiden en Gods aanwezigheid in hun midden merken door wat er gebeurt? De duivel lacht dan echt niet. Een koninkrijk dat in zichzelf verdeeld is kan immers geen stand houden. Aan de boom herken je de vruchten, als mensen zonden belijden, vergeving vragen en God aanbidden is dat geen duivelswerk. Ik denk dat de duivel eerder lacht om christenen de Gods werk als zijn werk afdoen en zodoende tweedracht onder christenen proberen te zaaien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2006 11:05

Raido schreef: persoonlijk heb ik ook rare kriebel gevoelens bij 'we gingen lekker charismatisch doen',

Misschien niet zo handig uitgedrukt ja. Wat Fem mijns inziens bedoelt te zeggen is, dat ze zich openstelden voor een andere manier van bezig zijn met geloof... Wat ze heeft willen zeggen - denk ik - is dat het vor haar op zich een openbaring was, dat er dan óók wat kan gebeuren, als we van de geijkte paden afwijken. Zolang we ons openstellen voor de Geest.

Jantjes oordeelt en veroordeelt en dat was precies de opening van het topic. Waarom zou ik het precies bij het juiste eind hebben en waarom de ander niet? Dat heeft ook nog te maken met de plek waar je wieg heeft gestaan. Wanneer je opgegroeid bent in een bepaalde kerkelijke traditie, denk je dat het de juiste manier van geloven is. Je hebt niet anders geleerd. Op dit forum wordt iedereen geconfronteerd met een andere manier van geloven - ik als PKN-er lees al dan niet met verbazing en/of verwondering hoe men tegen bepaalde zaken aankijkt, omgekeerd kijken mensen uit de reformatorische wereld weer met verbazing/verwondering naar wat wij als PKN-ers ervan maken.
Er is er Eén Die zal oordelen over de oprechtheid van ons geloof en of de kern goed is. Dat recht hebben wij geen van allen.
Wij kunnen alleen ervoor zorgen dat wij respectvol met elkaar omgaan en elkaar niet letterlijk en figuurlijk verketteren.
Dat probeer ik te doen, dat verwacht ik van anderen, óók van jou Jantjes.
En als ik zie dat je het hebt over de leugengeest, over het verkondigen van 'regelrechte leugens', dan ervaar ik dat niet als respectvol met elkaar omgaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 11:07

Tja, misschien is dat lastig als je zo goed denkt te weten hoe God wel en niet werkt en als je het werk van de Geest keurig in kadertjes hebt ingedeeld, wat Hij wel en niet zou mogen doen. één ding weet ik wel... namelijk dat het zo niet werkt. De Geest kan heel verrassend in mensenlevens werken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2006 11:09

Volgens mij bedoelt Fem met "lekker charismatisch" dat ze gewoon in een kring gingen bidden en moderne lofliederen gingen zingen... en open naar elkaar zijn... samen, niet individueel.
Dat ze dat bedoelde staat even buiten kijf, maar als je opgegroeid bent met 'alles komt van de Heere' dan kun je daar tegenaanlopen tegen het grote 'we' gehalte, vanuit die visie mijn opmerking..

God kan zo werken; schijnbaar het is niet mijn ervaring en beleving, Jantjes blijkbaar ook niet, hij heeft zijn geloofs- en Godbeleving, dat mag...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 27 jun 2006 11:09

Raido schreef:Hij is gewoon bang dat Fem eeuwig bedrogen uit zal komen... persoonlijk heb ik ook rare kriebel gevoelens bij 'we gingen lekker charismatisch doen', 'we hebben gebeden' ... maar ach, om nou zo overspannen te reageren, inderdaad..

hehe, tjsah, kan ik me wel voorstellen, sorry. Ik bedoelde aan te geven dat we de ene keer een gewone praatclub hebben bijvoorbeeld, en een andere keer moet een wat charismatischer lid voorbereiden en wordt het dus ook wat charismatischer. En ik zei het op die manier omdat ehm, ik weet hoe sommige mensen hier daartegenover staan, en ik er zelf in het begin ook wat onwennig tegenover stond, en om mezelf in te dekken soort zei ik het een beetje met een grapje. Maar ik kan beter gewoon praten volgende keer.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 jun 2006 11:12

fem schreef:

hehe, tjsah, kan ik me wel voorstellen, sorry. Ik bedoelde aan te geven dat we de ene keer een gewone praatclub hebben bijvoorbeeld, en een andere keer moet een wat charismatischer lid voorbereiden en wordt het dus ook wat charismatischer. En ik zei het op die manier omdat ehm, ik weet hoe sommige mensen hier daartegenover staan, en om mezelf in te dekken soort zei ik het een beetje met een grapje. Maar ik kan beter gewoon praten volgende keer.

Doe dat :wink: Mooi dat je het nog even uitlegt.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 27 jun 2006 11:17

Raido schreef:Dat ze dat bedoelde staat even buiten kijf, maar als je opgegroeid bent met 'alles komt van de Heere' dan kun je daar tegenaanlopen tegen het grote 'we' gehalte, vanuit die visie mijn opmerking..

God kan zo werken; schijnbaar het is niet mijn ervaring en beleving, Jantjes blijkbaar ook niet, hij heeft zijn geloofs- en Godbeleving, dat mag...

exactly

maar wat bedoel je precies met het eerste, over het grote 'we' gehalte en 'alles komt van de Heere' ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 11:26

Inderdaad... de Bijbel is toch wel helder dat we mogen zingen en bidden, en dat God ook werkt door het gebed heen? Het is toch niet zo dat het niet uitmaakt of we bidden of niet bijvoorbeeld? Zegt de Bijbel niet dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag? Raido, wat is dan precies je moeite als mensen samen gaan bidden en dat bidden vervolgens ook verhoord wordt en deze uitwerking heeft?

Terug naar “Archief”