Fem,
Ik leest in de Bijbel niet dat de Geest Gods werkt zoals jij het vermeld.
Als ik jou verhaal zo lees heb jij gods geest bij-wijze-van-spreken in de kast staan en je hoeft de deur maar open te doen om hem binnen te laten. Ik lees wel zo’n situatie bij een vrouw te Endor die ook een waarzeggende geest had en waar Saul naar toe ging. Die vrouw kon dat ook net als jij, een kwestie van lekker met elkaar bidden en er gebeuren vet-coalen dingen, klaar zo eenvoudig is dat, lekker opgeruimd. Ja, dat vind de duivel prachtig, hoe meer van zulke aanbiddingen hoe mooier hij het vind.
Je vergelijking is onzin. Ik lees in de Bijbel wel dat je met elkaar kan bidden en dat er hele mooie dingen gebeuren. Als mensen hun schuld aan God belijden en God loven vindt de duivel dat niet prachtig. Maar jij hebt wat moeite met de vormen en gaat vervolgens beweren dat het dus niet zo werkt. Beetje jammer dat je het werk van Gods Geest hier de grond in trapt omdat het niet bij jou vormpjes past, ik denk dat je hiermee de Geest ook bedroeft.
Ik lees wel dat er mensen zijn die bidden wachten op Gods Geest, die gebroken zijn van hart! Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren
Het sluit elkaar niet uit. Soms moeten mensen wachten, soms verhoort God meteen... Je haalt één manier van werken van de Geest er uit en sluit vervolgens alle andere manieren waarop Hij werkt uit. Hoezo selectief bijbellezen.
Het hogepriesterlijk gebed gaat over eenheid zo schrijf je. Is jou interpretatie hierin wel juist? Uitgebreid staat het hogepriesterlijk gebed in Johannes 17. Daar lees ik direct in het begin dat God Christus heeft verheerlijk en dat Hij (Christus) mensen heeft uitverkoren voor de grondlegging der wereld, de leer van de uitverkiezing dus. Hij heeft daarin gezegd: Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw. Beste fem, jij schaar je met die ‘eenheid’ aan de bruiloftstafel zonder bruiloftskleed.
Weer een totaal misplaatste vergelijking.Er zit totaal geen verband in... Je trekt één misplaatste conclusie, namelijk dat de Geest niet gelijk zou reageren op gebed en vervolgens koppel je er een hele serie oordelen aan die niet op zijn plaats zijn.
Marnix schrijft dat zei (die Farizeen dus) zelf op de troon van Mozes waren gaan zitten en er zelf wetten en regels bij gemaakt hadden (met een verwijzing naar de Sabbat Mattheus 12:2) en dat Jezus ze daarom afwees.
Marnix, DIT IS EEN REGELRECHTE LEUGEN!
Dat is geen regelrechte leugen. De Farizeeen zeiden tegen Jezus dat zijn discipelen geen aren mochten plukken op de sabbat. Ze verweten Jezus dat Hij zieken genas op de sabbat, want de sabbat was een rustdag. Van de blinde man die werd genezen zeggen ze: Hij heeft vast gezondigd, of zijn ouders, anders was hij niet blind. En de verlamde man die werd genezen werd gezegd: Je draagt je matras op zondag en dat is verboden. De farizeeen hadden zelfs regels gemaakt hoeveel meter je mocht lopen op de sabbat enzo. Meer ga ik er niet over zeggen want je komt niet eens met een argumentatie waarom wat ik zeg niet zou kloppen.
Verder ontken ik niet dat Jezus de Farizeeen niet afkeurde omdat ze de wetten van Mozes volgden... zoals ik als zei ik dat omdat ze hypocriet waren, dat klopt, en ook omdat ze mensen extra regels oplegden die niet klopten, ze maakten daarmee een karikatuur van Gods goede wet. Ze deden dus beiden en dat zegt Jezus zelf ook:
1 Daarna richtte Jezus zich tot de menigte en tot zijn leerlingen 2 en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. 3 Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. 4 Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten.
En ik hoop dat je een wat minder beperkt beeld krijgt van het werk van de Geest waarin Gods liefde zichtbaar wordt, zodat je het inzicht krijgt in hoe God werkt, en stopt met het veroordelen van medechristenen en het werk van de Geest zelf.