Bunschotense predikant vraagt om schorsing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 15:38

Wullimpie schreef:Een homofiel hoeft van mij ook niet in afzondering te leven hoor :wink: , de vraag is alleen of het slim is als 2 homfielen een 'intense vrienschap' sluiten.

Hm, gewoon als goede vrienden dan, bedoelde ik. 'Intens' is trouwens wel wat anders als 'intiem' :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 05 jul 2006 16:33

PeterD schreef:
Waar jij mee bezig bent is het goedpraten van een relatie tussen 2 gelijkslachtigen. De Bijbel is daar duidelijk over, die veroordeeld het. Er is wél onderscheid:
- Homosexuele gevoelens
- Homosexuele relatie

Mag ik jouw vragen waar jij dit onderscheid in de bijbel vind? Er is ooit iemand geweest die uit "pastorale meelevendheid" dit onderscheid heeft gemaakt ( ik meen prof. J. Douma?) terwijl dit totaal niet uit de bijbel komt. Waarom neemt haast iedereen, die refomatorisch is, dit standpunt klakkeloos over?

In de bijbel wordt juist eerder gesproken over je hele hebben en huizen. Dient God met heel je hart, ziel verstand etc.! Het is allemaal mooi bedacht door deze prof. (die zelf ook nog eens hetero is, dus niet weet hoe het is om homo te zijn) maar in werkelijkheid werkt dit heel anders! Je sexualiteit maakt deel uit van je hele persoon en hangt niet los daarvan!
Dat blijkt ook wel uit verschillende forums. Veel christen homo's zijn of op zoek naar een vriend of zijn naar zichzelf op zoek omdat ze zichzelf helemaal kwijt zijn geraakt door vanalles wat hen opgelegd is.

Ook lees je over homofielen die ervoor hebben gekozen om celibatair te leven ( waar ik overigens veel respect voor kan opbrengen) maar dit niet volhouden en zich in allerlei one night stands begeven. Is dat dan de weg?

Naar mijn idee is het dan beter om een vaste relatie te hebben in liefde en trouw.
- Home is in my head -

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 jul 2006 16:36

Mooi gesproken . . .

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 16:41

Je sexualiteit maakt deel uit van je hele persoon en hangt niet los daarvan!
Dat blijkt ook wel uit verschillende forums. Veel christen homo's zijn of op zoek naar een vriend of zijn naar zichzelf op zoek omdat ze zichzelf helemaal kwijt zijn geraakt door vanalles wat hen opgelegd is.

Dat doen ze zelf nietwaar? Dien God met geheel je hart en heel je verstand. Je EIGEN verstand welteverstaan. Misschien ben ik daar erg makkelijlk in, maar ik zou mezelf niet laten opjutten door een stel homohaters of 1 of andere professor die denkt dat hij er iets van weet. Je moet zelf doen waarvan jij denkt dat je het voor God kan verantwoorden. En als dat een intieme, seksuele relatie is, heeft niemand het recht om daarover te oordelen, zoals ik al eerder zei :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 jul 2006 16:55

Marnix schreef: Het klinkt wat raar, maar wat dat betreft kan je het zelfs met bijv. pedofilie vergelijken.... en dan zeggen we ook niet: Tja, zo iemand heeft ook behoefte aan een partner en zo zit hij in elkaar, beter als hij het wel praktiseert. Maar goed, beetje vreemde vergelijking misschien.

Het is inderdaad een vreemde vergelijking maar wel een die veel gebruikt word. De vergelijking klopt van geen kant. Het is een vergelijking tussen de manier waarop iemand vorm geeft aan zijn of haar beleving van liefde en de werkelijke geaardheid.
Het gaat er om hoe hij/zij met gevoelens/begeerte omgaat.

Gevoel en begeerte zijn begrippen die je rationeel kunt verklaren of beheersen. Als het gaat om homoseksualiteit gaat het veel dieper.
Wullimpie schreef:Het feit dat het een gevolg is van de zondeval is nog geen reden om er maar in te berusten en er aan toe te geven, het is een ieders plicht om tegen de zonde te strijden.

Mee eens, maar ik geloof ook niet dat er één christelijke of zeg maar reformatorische homo is die er zo maar zonder meer aan toegeeft. Veel meer zie je dat het bij “ons” en dan betrek ik het maar even op mijn “soortgenoten” en mijzelf, juist een kwestie is van gebed, van zoeken en vragen. Maar al te vaak hoor je uit de kerk de reactie dat het aangaan van een homoseksuele relatie de makkelijkste weg is, bezwijken voor de verleiding etc, niet meer willen strijden tegen de zonde enz. Ik geloof dat het tegendeel waar is. Ik geloof, deels uit eigen ervaring, dat de keus om met een partner in een complete relatie door het leven te gaan, misschien nog wel veel bewuster en meer in biddend opzien word gemaakt dan voor veel hetero relaties zal gelden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 16:57

Smurffie schreef:en misschien een wat pijnlijk onderwerp, maar ik héb het idee dat we langs elkaar heen praten. Wat ik wil zeggen; Seks is een breed begrip. Misschien kunnen we met zn allen proberen de seks op homoseksualiteit eens uit te diepen en tot hoever je wat dat betreft kunt gaan?

Hierbij vraag ik van jullie allen; Probeer nette, op dit forum-geaccepteerde termen te gebruiken. Laten we met respect voor elkaar verder discusseren, want ik ben bang dat we gedurende de voorgaande discussie allemaal een ander beeld van homoseksualiteit hadden.

Zullen we? :)

Ehm, dit bedoelde ik echt serieus. Zouden de homo's onder ons hierop willen ingaan? :)

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jul 2006 17:05

Zareb schreef:
Marnix schreef: Het klinkt wat raar, maar wat dat betreft kan je het zelfs met bijv. pedofilie vergelijken.... en dan zeggen we ook niet: Tja, zo iemand heeft ook behoefte aan een partner en zo zit hij in elkaar, beter als hij het wel praktiseert. Maar goed, beetje vreemde vergelijking misschien.

Het is inderdaad een vreemde vergelijking maar wel een die veel gebruikt word. De vergelijking klopt van geen kant. Het is een vergelijking tussen de manier waarop iemand vorm geeft aan zijn of haar beleving van liefde en de werkelijke geaardheid.
Het gaat er om hoe hij/zij met gevoelens/begeerte omgaat.

Gevoel en begeerte zijn begrippen die je rationeel kunt verklaren of beheersen. Als het gaat om homoseksualiteit gaat het veel dieper.
Wullimpie schreef:Het feit dat het een gevolg is van de zondeval is nog geen reden om er maar in te berusten en er aan toe te geven, het is een ieders plicht om tegen de zonde te strijden.

Mee eens, maar ik geloof ook niet dat er één christelijke of zeg maar reformatorische homo is die er zo maar zonder meer aan toegeeft. Veel meer zie je dat het bij “ons” en dan betrek ik het maar even op mijn “soortgenoten” en mijzelf, juist een kwestie is van gebed, van zoeken en vragen. Maar al te vaak hoor je uit de kerk de reactie dat het aangaan van een homoseksuele relatie de makkelijkste weg is, bezwijken voor de verleiding etc, niet meer willen strijden tegen de zonde enz. Ik geloof dat het tegendeel waar is. Ik geloof, deels uit eigen ervaring, dat de keus om met een partner in een complete relatie door het leven te gaan, misschien nog wel veel bewuster en meer in biddend opzien word gemaakt dan voor veel hetero relaties zal gelden.

Tja, wie ben ik om te oordelen over iemand anders gebedsgestalte, daar kan en wil ik dan ook niets over zeggen.

Ik kan nu nog wel een keer mijn mening geven over het hele gebeuren, maar dat is wel duidelijk denk ik, al sta ik natuurlijk open voor eventueele vragen. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jul 2006 22:35

Wullimpie schreef:Interessant, zo had ik het nog niet gezien.

Ik zie het zo: Na de zondeval is de smart (zoals de Bijbel dat noemt) in de wereld gekomen. Daar moest de mens mee leren leven. Maar de vrouw kreeg bij de smart die ze al kreeg door de zondeval, de smart van de zwangerschap en het bevallen. Als er voor de zondeval smart was geweest, was het niet "zeer goed" geweest. Dus de smart is na de zondeval gekomen, voor die tijd was dat onmogelijk.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 05 jul 2006 22:36

Wullimpie schreef:
froske schreef:Denkertje21 schreef:
Ik zie het wel als een gevólg van de zonde! Maar daar geeft God weer zoveel mogelijkheden voor om mee te leven

Precies. In feite zijn alle mensen gevolg van de zondeval in hun hele bestaan en leven. Niemand is meer perfect maar iedereen probeert er het beste van te maken hier op deze wereld uit dankbaarheid aan God. Je hebt je naaste lief uit dankbaarheid aan God, maar ook daarin maak je nog fouten, en God weet ook dat wij mensen niets meer perfect kunnen doen! Natuurlijk is het van belang om daar wel naar te streven.

Het gaat wel ver om liefde tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht als gevolg van de zondeval te omschrijven. Hetero's die een huwelijk aangaan doen het ook niet perfect, dat is ook logisch, we blijven nu eenmaal mensen. Maar zoals ik al eerder zei, we moeten roeien met de riemen die we hebben, leven tot eer van God. En volgens mij kan dat prima als man en vrouw maar ook als man/man of vrouw/vrouw.

Het feit dat het een gevolg is van de zondeval is nog geen reden om er maar in te berusten en er aan toe te geven, het is een ieders plicht om tegen de zonde te strijden.

Ik zou bijvoorbeeld graag een tomtom willen hebben, nu zou ik kunnen zeggen dat het een gevolg is van de zondeval dat ik 'geneigd' ben om er een te stelen, en daar dan maar aan toe te geven, of ik kan me er tegen verzetten en het niet doen.

Misschien niet de beste vergelijking, maar mijn punt is duidelijk neem ik aan.

Dat is nu een goed voorbeeld en goed toegelicht!!! helemaal mee eens!!!
by the way, de vertaler van de Naardense Vertaling is ook homofiel, maar heft voor de Heer gekozen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jul 2006 22:44

PeterD schreef:Best denkertje,

Als mijn vrouw bij mij ligt met vrouwelijke bijligging hoeft dat niet altijd gepaard te gaan met sex.

Waar jij mee bezig bent is het goedpraten van een relatie tussen 2 gelijkslachtigen. De Bijbel is daar duidelijk over, die veroordeeld het. Er is wél onderscheid:
- Homosexuele gevoelens
- Homosexuele relatie

Het eerste is aangeboren, het tweede moet je niet doen. Volkomen Bijbels. En als je dan met een verhaal als David en Jonathan aan komt, ga je dingen insinueren die niet te onderbouwen zijn.

Prima, STEL (ik zeg niet dat het zo was, de Bijbel spreekt er niet over, dus neem ik aan dat het niet zo is..) dat David en Jonathan een homofile relatie hadden. Dan nog staat er NERGENS "en hij ging tot hem in"..... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 jul 2006 00:02

Race406 schreef:
PeterD schreef:Best denkertje,

Als mijn vrouw bij mij ligt met vrouwelijke bijligging hoeft dat niet altijd gepaard te gaan met sex.

- Homosexuele gevoelens
- Homosexuele relatie

Het eerste is aangeboren, het tweede moet je niet doen. Volkomen Bijbels. En als je dan met een verhaal als David en Jonathan aan komt, ga je dingen insinueren die niet te onderbouwen zijn.

Prima, STEL (ik zeg niet dat het zo was, de Bijbel spreekt er niet over, dus neem ik aan dat het niet zo is..) dat David en Jonathan een homofile relatie hadden. Dan nog staat er NERGENS "en hij ging tot hem in"..... :!:

Er staat idd nergens beschreven of er gemeenschap is geweest tussen hen. Ik ga daar zelf ook niet vanuit, maar wat wel duidelijk wodt in de bijbel is dat David en Jonathan een ontzettende goede band met elkaar hadden, waar God ook Zijn zegen over gaf. Een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht gaat toch ook niet alleen maar om de seks? Voor mij persoonlijk gaat het in ieder geval meer om hoe diegene is, karakter e.d.

Dat is nu een goed voorbeeld en goed toegelicht!!! helemaal mee eens!!!
by the way, de vertaler van de Naardense Vertaling is ook homofiel, maar heft voor de Heer gekozen.

wil je hiermee zeggen dat homosexuelen niet voor de Heer kunnen "kiezen"?
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 jul 2006 08:58

froske schreef:Er staat idd nergens beschreven of er gemeenschap is geweest tussen hen. Ik ga daar zelf ook niet vanuit, maar wat wel duidelijk wodt in de bijbel is dat David en Jonathan een ontzettende goede band met elkaar hadden, waar God ook Zijn zegen over gaf. Een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht gaat toch ook niet alleen maar om de seks? Voor mij persoonlijk gaat het in ieder geval meer om hoe diegene is, karakter e.d.

Ik heb ook een vriend waar ik een heel goede band mee hebt. Zeer goed zelfs. Alle diepste gedachten van me kan ik aan hem kwijt en andersom. Ben ik nu ook homo? :roll:
Dat wordt er namelijk bij David en Jonathan wel van gemaakt :roll: :roll:

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 06 jul 2006 16:38

PeterD schreef:
froske schreef:Er staat idd nergens beschreven of er gemeenschap is geweest tussen hen. Ik ga daar zelf ook niet vanuit, maar wat wel duidelijk wodt in de bijbel is dat David en Jonathan een ontzettende goede band met elkaar hadden, waar God ook Zijn zegen over gaf. Een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht gaat toch ook niet alleen maar om de seks? Voor mij persoonlijk gaat het in ieder geval meer om hoe diegene is, karakter e.d.

Ik heb ook een vriend waar ik een heel goede band mee hebt. Zeer goed zelfs. Alle diepste gedachten van me kan ik aan hem kwijt en andersom. Ben ik nu ook homo? :roll:
Dat wordt er namelijk bij David en Jonathan wel van gemaakt :roll: :roll:

Je bent pas homo als je je sexueel aangetrokken voelt tot hetzelfde geslacht. Dus maak je niet ongerust :wink:

Verder begrijp je me waarschijnlijk verkeerd, want ik stel totaal niet dat David en Jonathan een homosexuele relatie hadden. Mijns inziens was het gewoon enorm goede vriendschap, verder niets.
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2006 17:06

In de bijbel wordt juist eerder gesproken over je hele hebben en huizen. Dient God met heel je hart, ziel verstand etc.! Het is allemaal mooi bedacht door deze prof. (die zelf ook nog eens hetero is, dus niet weet hoe het is om homo te zijn) maar in werkelijkheid werkt dit heel anders! Je sexualiteit maakt deel uit van je hele persoon en hangt niet los daarvan!

Paulus geeft anders aan dat hij God beter dan dienen als hij single blijft. En net als dat hetero's die geen relatie krijgen God met hun hele hebben en houden kunnen dienen, kunnen homo's dit ook. Ik vind het geen goede argumentatie, het kan prima, maar blijkbaar willen mensen zo graag die relatie dat ze zichzelf gaan overtuigen van het onjuiste feit dat je zonder je relatie jezelf niet kan zijn en God niet met je hele hebben en houden kan dienen.

Misschien zoeken ze naar een verkeerde oplossing?! Die niet de juiste oplossing is, of geen goede oplossing.

Ook lees je over homofielen die ervoor hebben gekozen om celibatair te leven ( waar ik overigens veel respect voor kan opbrengen) maar dit niet volhouden en zich in allerlei one night stands begeven. Is dat dan de weg?

Weer een voorbeeld van totaal verkeerd redeneren... haal een paar voorbeelden aan waar het mis is gegaan en zeg vervolgens: Dus dat is ook geen oplossing. Dat mensen hun leefte willen vullen met one night stands in plaats van met Gods liefde en genade en Geest is geen reden waarom je dus maar moet zondigen, omdat tegen de zonde strijden soms moeilijk is en er mensen zijn die de dingen zo gaan missen dat ze in andere zonden vallen.

Mag ik jouw vragen waar jij dit onderscheid in de bijbel vind?

De teksten zijn vaak genoeg aangehaald maar ook dit wordt een beetje vredraaid, alsof het alleen om lust zou gaan en niet om homosexualiteit in het algemeen... terwijl de Bijbel duidelijk genoeg is. Seks tussen twee mannen is in Gods ogen een gruwel, daar laat de Bijbel geen twijfel over. Voor teksten kan je terugscrollen in dit topic.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 jul 2006 17:35

Marnix, ik ken mensen die wel kapot zijn gegaan aan stiekeme one-night stands. Denk hier niet lichtvaardig over. . . the gayscene heeft werkelijk z'n harde kanten. Ook voor niet-christelijke homo's.

Op het moment dat de mogelijkheid tot het hebben van een relatie in liefde en trouw nada niet mogelijk is. Dan verhoog je m.i. het risico om een dubbel leven te gaan leven. Ik vindt het een behoorlijk kortzichtig om iemand dan maar een goed geloof toe te wensen en daarmee geen ruimte te bieden aan alternatieven.

Relaties m.b.t. een levenspartner hebben werkelijk een belangrijke functie voor een ieder mens. Je kunt pas iemand supporten om celibatair te leven als je hem ook blijft accepteren als hij/zij uiteindelijk misschien toch kiest voor een relatie in liefde en trouw. Werkelijk, dat is onvoorwaardelijke liefde.

Scape

Terug naar “Archief”