klopt, het is krankzinnig om te stellen dat de joden geen "volk" of "ras" zijn. Het lijkt me duidelijk dat er joodse kenmerken zijn. Een eigen taal die ze hadden, hun religie etc. Het is allemaal uniek. Of de "huidige joden" lijken of hetzelfde zijn als de joden uit de bijbel (bijv. ten tijde van David) weet ik niet.
In elk geval is het overduidelijk dat er wel een volk is geweest in Palestina die er tijdenlang gewoond hebben, maar vanwege de grootmachten in het verleden verspreid zijn over de Arabische wereld (Babel, Assur etc).
wikipedia schreef:Door de hele geschiedenis heen is Palestina bewoond en bestuurd door verschillende volkeren met elk hun eigen religie. Het joodse volk had er (gedurende een aantal eeuwen, en met enkele onderbrekingen) haar hoofdstad, Jeruzalem.
ondanks de vermeende "kwakzalverij" van wikipedia lijkt me dit stukje toch vrij duidelijk dat het echt niet specifiek tot een bepaald volk behoort.
16e eeuw: er wonen ongeveer 10.000 joden in het district Safed.
van tijd tot tijd wordt er melding gemaakt van Joden die in Palestina woonden. Duizenden jaren geleden waren de "joden" er ook al.
Pas in 638-1099 Arabische Rijk (kaliefen) is er dus sprake van een Arabische overheersing en kort daarna kreeg je alweer de eerste kruistochten. Van tijd tot tijd rommelt het in Palestina.
Palestijnen die er lang wonen of niet, het is niet hun land oorspronkelijk. Ze hebben er gewoond maar het is nooit van wie dan ook geweest. De machtsverschuivingen waren er zeker wel, maar het volk dat er zelf leefde was "maar" een speelbal tussen de grootmachten. En naast de Palestijnen die er woonden zullen er ook veel Joden hebben gewoond. Trouwens, "Palestijnen" is een term gebruikt voor de inwoners van "Palestina". Daar kan je alle kanten mee op, en is waarschijnlijk niet eens toe te schrijven aan een bepaald ras.
Filistijnen woonden er ook al tamelijk lang, in de Gaza-strook. Zij komen van Cyprus af, en schijnen een soort piratenvolk te zijn geweest.
Hoe dan ook, het is niet duidelijk hoe en wat, maar elke keer is er Joodse aanwezigheid, met van tijd tot tijd inderdaad onderbrekingen, machtsverschuivingen etc etc.