wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 19:53

Als jij daarvoor wegloopt is dat jouw keuze, maar wil je dan alsjeblieft niet op mijn postings reageren want je zoekt ruzie, je haalt er mensen bij om te stoken, je stuurt je gek aan pb's naar Jan en Alleman, dat is heel slecht voor de sfeer op dit forum.
Ik meen dat daar ook om verzocht is door de moderator.

Jij moet eens gaan lezen op de topic kerktucht hoe je daar de sfeer bepaalt, of heb je daar alleen 's avonds laat last van?
Ga a.j.b. niet enn slachtofferrol spelen zeg. En die valse beschuldigingen over jan en alleman er bij halen en dat ik me gek stuur aan pb's zegt heel veel over jou...wat een lef zeg om zoiets neer te schrijven.
Ik val van de ene verbazing in de andere.
Veel gezien op dit forum ...maar dit slaat alles.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 21:40

Al eerder viel de term "wedergeboorte" in relatie tot een natie.
Dat is op zich merkwaardig, ware het niet dat we ook de geboorte van een natie wordt uitgebeeld met weeën, het breken van het water en dan de geboorte daarna.
Prachtige typering van Israëls geboorte.

God heeft daadwerkelijk zoals Hosea dat illustreert een zoon verworven uit een ontrouw en ongelovig volk.

Nog een voorbeeld in beelden van wedergeboorte.

Als we lezen over Noach die zich uitkleedde in heimelijkheid en in de verborgenheid van zijn tent en daarna later de publiekelijke naaktheid van Jesaja dan staat dat overdrachtelijk voor het afleggen van de oude schepping.
Bij Noach na het nuttigen van Geestrijk vocht. De wijn is een type van Geest.
De tongen als van vuur waren een uitbeelding en manifestatie op Pinksteren wat op Pasen plaatsvond.
Er is dus een verschil tussen het ontvangen van de Heilige Geest en de vervulling met de Heilige Geest.

Iemand die de Heilige Geest ontvangen heeft is daardoor wedergeboren maar niet automatisch vervulde met die Geest.
Gelovigen die de Geest ontvangen hebben worden in de Bijbel opgeroepen om zich te laten vullen door die Geest.
Efeze 5 vers 18

Je ziet dat proces ook duidelijk uitgebeeld in het dal van de dorre doodsbeenderen.
In dat lichaam is nog steeds geen Geest.

De Geest leidt in heel de Waarheid, dus we kunnen nooit zeggen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn want Hij heeft ALLES geopenbaard en bekend gemaakt.
De Geest bewerkt een gelovige karakter of een christelijk karakter.
De Geest bewerkt Christelijke dienst.
De Geest verwekt tot lof en dankzegging.
De Geest leidt tot Zoonstelling.
De Geest getuigt met onze geest.
De Geest komt te hulp.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mar 2012 12:37

Wilsophie schreef:Precies Benefietdiner, zulke discussies probeer ik op gang te houden, ter lering van mezelf en van ieder die wil leren en tot eer van mijn hemelse Vader.
Het spreekt zoals ik ook ergens aangaf ,over de wedergeboorte van Thomas en dat staat typologisch voor het volk Israël en wel op de 8e dag, of anders gezegd op de dag die staat voor de nieuwe schepping.

Oké, nog nooit van gehoord.
Typologisch voor het volk Israël de 8e dag, nieuwe schepping?
Ik voel mij net zo dom als Nicodemus.
Maar… ga je met zon ‘typologie’ niet erg de mist in.
Je zou dan ook kunnen zegen: ‘de doop is een typologie van de besnijdenis’.
Daar ben jij het toch niet mee eens?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 13:24

Ik ben blij dat je dat zegt, want inderdaad als je alleen alles overdrachtelijk maakt en je niet beseft dat het ook te begrijpen moet zijn door de letterlijke weergave die natuurlijk primair staat dan kan het één het ander overschaduwen.
Maar als je het in de juiste volgorde doseert dan wordt het een geweldig verrijking, maar vat het maar onder vast voedsel en je moet gewoon als baby bij de melk beginnen.
Maar gaandeweg zouden wij opgroeien tot het zoonschap en tot zoonaanstelling en voor mij was het zo verhelderend en gaf het antwoord op vele vragen.

De doop is niet i.p. v. de besnijdenis, maar dat werd mij pas duidelijk toen ik de diepere betekenis van de besnijdenis leerde kennen.
De doop is een beeld van dood en opstanding en over de besnijdenis, kan ik zeggen dat het alles zegt over wedergeboorte.
Het oude wordt weggenomen en de vrucht van voortplanting wordt zichbaar.

Ik hoef een man niet uit te leggen dat opstaan of staan alles te maken heeft met het verlangen om vrucht voort te brengen.
In ieder geval om gemeenschap te hebben.

En als je dan typologisch leert dat de besnijdenis plaatsvond bij GILGAL een woord wat rad/rad betekent dan wel een wiel en als je dan leert dat GOLGOTHA dezelfde getalswaarde heeft dan kun je de zaken in elkaar schuiven.
Men zegt dat de Bijbel geen puzzleboek is, maar ik vind van wel.
Als mij nooit iemand had uitgelegd wat de betekenis van de eik, de eikel, de glans, was had ik ook nooit ingezien welk nut de ingreep van de besnijdenis heeft.

Abraham was notabene 99 en Ismaël was 13
Alle mannen van Sichem werden besneden en alle mans personen door Jozua,
De letterlijke besnijdenis van de Here Jezus was op de 8e dag, maar de besnijdenis van Christus was in Zijn dood en opstanding.
Wij zijn besneden door de besnijdenis van Christus en niet van Jezus.
En voor alle mensen die alsnog de Sabbath willen instellen, welnu de besnijdenis vond plaats nà de sabbath.
Tijdens de reis door de woestijn werd niet besneden dus niet in de 40 jaar.
Wil je daar meer van weten. Wel God openbaart dat in Hebreeën 3 vers 17-19.
Heel die generatie is in de woestijn gestorven, maar een compleet nieuwe generatie ging het beloofde land binnen.
En ook weer op grond van geloof dus zij werden besneden.
Hier wordt a.h.w. de besnijdenis opnieuw ingesteld.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 13:34

Ik voel mij net zo dom als Nicodemus.

Verkijk je er niet op. Meneer de Mus was heel intelligent en beslist niet dom. :lol:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mar 2012 14:08

Wilsophie schreef:Verkijk je er niet op. Meneer de Mus was heel intelligent en beslist niet dom. :lol:

hysterisch-smile

En wat denk je van Nico?
Dat betekent overwinnaar bij het volk of bij iedereen geliefd.
Ik denk wel dat hij dat was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 19:26

Haha Nico de Mus en Zacheus klom in die vijgenboom ( een beeld van de huidige staat Israël, maar hij moest eruit. Zij moeten er straks ook uit!
De Heer wil in hun huis wonen, maar dan moet er wel wat gebeuren.
Zacheus was een kleine man
dat weet je wel misschien
hij klom eens in een vijgenboom,
want hij wou de Heer graag zien.
Enz....liedje van de bijbelclub.

Even naar Nico, hij was een overste leidsman en natuurlijk vraagt de Here Jezus heel "humoristisch" nou zeg ben jij nou...en weet je dit niet eens??
Ze hadden nog wat van Hem tegoed, want wie stelde die strikvraag ook alweer over "wie is mijn naaste?"
Jaja dat was ook een Farizeeër die de Heer erin wou luizen.
Wij denken maar dat de Here Jezus een zoetsappig lief bescheiden van God Gezondene was, maar Hij kon er wat van hoor.

Nog steeds worstelen Christenen met de vraag: "Wie is mijn Naaste".
Welnu als je de geschiedenis leest dan zie je aan wie barmhartigheid is bewezen.
Hoe?
Gewoon, met olie en wijn ( beiden typen van de Heilige Geest)
En wat gebeurde er met die man . Nou ja de "wet" liet hem links liggen( =Leviet de Priester) en wie was die ander ook alweer?
Ik doe het uit mijn hoofd anders denkt men dat ik alles uit boekjes haal.
In ieder geval kon die ander ook geen hulp geven.
En wat deed die man toen. Jawel hij zette de gewonde op zijn ezel( nu is de ezel een prachtig beeld van de Gemeente en van de Heer Zelf.
En Hij bracht Hem in de herberg ( een type van de Gemeente en van de hemel)
En HIj betaalde vooruit. Precies 2 daglonen en beloofde terug te komen.
Waar ken ik dit van?
Wie is nu de naaste? Mijn buurvrouw? Misschien op een laag niveau ook, maar de Naaste is Hij die Barmhartigheid heeft bewezen.

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 02 aug 2012 10:05

bloempie schreef:Je bent wedergeboren. En wat doe je dan?
Waar richt jij je op?
Zoek je andere christenen op?
Wat zijn merkbare veranderingen in je leven?
En hoe weet je dat je doet wat God van je verlangt?

Ik zal zelf beginnen met het beantwoorden van deze vragen.
Ik maak meer tijd voor God vrij. En niet meer voordat ik naar bed ga, maar midden op de dag, zodat ik goed wakker ben en me beter kan concentreren.
Verder richt ik me op de gaven die ik heb ontvangen van de Heilige Geest. Dit vind ik alleen een moeilijk punt, want ik kan ze niet vinden en weet niet hoe ik moet ontdekken welke gaven ik ontvangen heb. Maar ja, als je niet weet waar je moet zoeken....
Ik zoek niet bewust andere christenen op. Op mijn werk heb ik wel regelmatig geestelijke gesprekken en daar hecht ik veel waarde aan. Verder praat ik vaker met anderen over het geloof, maar dat hoeven niet persé christenen te zijn.
Toch mis ik wel het christenzijn als gemeente. Ik heb helemaal geen band met de gemeente waarin ik zit en niemand weet over mijn bekering. Misschien dat dit verandert nu ik binnenkort ga beginnen met belijdeniscatechisatie.
Merkbare veranderingen in mijn leven zijn denk ik vooral, dat ik God overal in zie. En ik ben veel meer biddend bezig en het is zo geweldig om te zien hoe machtig het gebed is! :D
Hoe weet ik dat ik doe wat God van mij verlangt... Dat weet ik dus niet goed. Soms voel ik wel Zijn goedkeuring, maar heel vaak ook niet. Ik denk dat ik daarvoor God eerst beter moet leren kennen, voordat ik weet wat Hij van me wil. En misschien dat ik dit ook pas beter weet, als ik weet welke gaven ik ontvangen heb.

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Een gelovige streeft ernaar steeds meer op Jezus te gaan lijken. Met andere woorden, bij alles wat je doet vraag je je af: What Would Jesus Do (WWJD)?
~ Sola Gratia ~

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 11:44

Wedergeboorte is geen proces en geen streven, maar een antwoord van God op het geloof van een ieder van nà de opstanding van Christus, voordien was het antwoord en belofte van God dat men gerechtvaardigd werd.
Wedergeboorte kwam pas tot stand bij de opstanding van Christus.
Eerder kon dat niet plaatshebben.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 13:42

2 Korinthe 3:1-18

het Evangelie is dat de mens de zonden niet worden toegerekend en dat de zondige natuur van de mens is weggedaan.
Dezelfde mens kan een nieuwe schepping worden door geloof in de Here Jezus Christus.
Deze wedergeboorte tot nieuwe schepping betekent nieuw leven van God en brengt Licht en Waarheid in het hart van de gelovige, opdat hij of zij God kan dienen. waar Gods Geest vrijelijk kan werken wordt de "brief van Christus" in het "hart" geschreven van de gelovige.
Het resultaat is onze verandering van Heerlijkheid tot Heerlijkheid. we zouden volledig leven uit de genade van Christus en door verre te blijven van de bedekking die het leven onder de wet nu eenmaal met zich meebrengt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 13:45

Wilsophie schreef:2 Korinthe 3:1-18

het Evangelie is dat de mens de zonden niet worden toegerekend en dat de zondige natuur van de mens is weggedaan.
Dezelfde mens kan een nieuwe schepping worden door geloof in de Here Jezus Christus.
Deze wedergeboorte tot nieuwe schepping betekent nieuw leven van God en brengt Licht en Waarheid in het hart van de gelovige, opdat hij of zij God kan dienen. waar Gods Geest vrijelijk kan werken wordt de "brief van Christus" in het "hart" geschreven van de gelovige.
Het resultaat is onze verandering van Heerlijkheid tot Heerlijkheid. we zouden volledig leven uit de genade van Christus en door verre te blijven van de bedekking die het leven onder de wet nu eenmaal met zich meebrengt.

Dat is een uitdrukking van het Leger des Heils. Boven een rouwkaart staat: bevorderd tot Heerlijkheid.

Terug naar “Archief”