spacy schreef:Boekenlezer, ik zou ook boos worden als het schriftgezag ter discussie staat in onze kerk, maar echt de discussies die ik mee maak gaan over andere dingen, ik zal een rijtje opsommen, waarvanwege een deel van de klagers onze kerk verlaten heeft:
-zondagsrust (de discussies hierover zijn je vast bekend, hier leert onze kerk niks verkeerd, maar ik vermoed dat ze het op de gemente leden zelf doelen)
-het zegende gemeente lid (op moment dat een ouderling leest ipv een dominee, hebben ze er moeite mee dat die bij de zegen zijn handen opheft, maar zie niet in waar dit onschriftuurlijk zou zijn)
-onschriftuurlijke gezangen (dit punt snijd nog met meeste hout er zijn inderdaad een enkele regel in een selectie van 300 gezangen die discutabel zijn, maar wat nog meer is dat men bang is dat psalmen het onderspit gaan delven, en dit daarin als discussiepunt gebruikt... terwijl iedereen echt wel de waarde van de psalmen in ziet)
-rapport echtscheiding (zie ook André)
-de viering van avondmaal in crisisgebieden (ze vinden het discutabel dat een legerpredikant in oorlogsgebied aan de soldaten het avondmala bedient, omdat de controle op de christelijke levenswandel van de soldaten te gering zou zijn)
-het huwelijksformulier (er wordt volgens hun te weinig verschil gemaakt tussen de taken van man en vrouw)
-nieuwe avondmaalformulieren (de nieuwe korte formulieren zijn onvolledig, maar men vergeet dat het juist de bedoleing is dat de predikant meer tijd heeft in zijn preek deze korte formulieren aan te vullen, en dat dat ook gebeurt)
-gebruik van bijbelvertalingen tijdens de eredienst (discussie wel bekend)
-vertegenwoordiging in niet gereformeerde kerken (bijvoorbeeld overheids trouw en doopdiensten, wij zouden niet in een degrelijke ontrouwe kerk thuishoren om ons gezicht te laten zien)
-samenwerking met de CGK (oude wonden met betrekkign tot Loonstra worden dan weer opengehaald, men is het niet eens met geporforeerdere gemeente grenzen? de vrijere CGK heeft te nouwe banden met de NGK, welke nog minder schriftkritisch zouden zijn)
Boekenlezer, ik heb hier even de voorbeelden de discussie punten (eind 2003) in onze gemeente genoemd, ik hoop dat je begrijpt dat ik vrij weinig ervan een hoofdzaak kan vinden, en ja eerlijk gezegd denk bij mezelf, man waar maakt men zich druk over...
Er zitten punten bij die wel erg specialistisch klinken. Dat voorbeeld van de vertegenwoordiging in niet-gereformeerde kerken vind ik er zo een. Ik kan mij dus best wel e.e.a. bij voorstellen als jij vindt dat men zich druk maakt over bijzaken.
De zaak van het schriftgezag wordt bepaald niet van de kansels geroepen. Dus dat je daar weinig of niks van merkt, dat kan wel kloppen. Het zijn dan ook meer publicaties waarin je kennis kan nemen daarover.
En dat echtscheidingsrapport, tja, daar doe ik geen uitspraken over, want dat heb ik nooit gelezen.
Toen ik
dit las, vroeg ik me wel even af: ontstaan er nieuwe taboes in de GKV? Nl. het spreken over zaken waar men het maar liever niet over heeft?
(Wel typisch dat ik ineens moest denken aan Clouseau:
"Zij heeft soms,
geheimen waar ik liever niets van weet.")