Volgeling schreef:Ik vraag me bijv. wel eens af of de rechterflank van de bevindelijken wel volledig de DL onderschrijft. Tegelijk vraag ik me dat ook af van de niet-bevindelijken, de meer progressieven.
In de GKv wordt de DL absoluut onderschreven. Ik denk in de rechterflank ook wel.... alleen, zoals ik al aangaf, kan ook de DL op meerdere manieren worden geintepreteerd, en zullen daardoor kerken de DL onderschrijven, maar in leer toch wat van elkaar verschillen.
Ik denk dat de DL niet gepoogd hebben om het uit te leggen, om het begrijpelijk te maken. Het doel is volgens mij geweest om te laten zien hoe de bijbel er over spreekt. En dan komen beide kanten aan bod. De bijbel is helder over het geloof als gave van God. Tegelijk is de bijbel ook heel helder over de mens die verantwoordelijk is voor het niet geloven.
Ok... laten wij dat dan ook niet de helder willen uitleggen, want blijkbaar is dat niet mogelijk zonder fouten te maken.
En het klopt dat we vaak een eenzijdig beeld van God hebben.... we focussen teveel op 1 aspect en laten het ander maar voor wat het is....
Wat betreft je stukje over de zonen van Eli, waarom wilde de Here hun doden? Dat is niet iets van willekeur of zo... God had daar zin in... of God mocht ze gewoon niet. De reden daarvan zit juist in het feit dat ze opgroeiden in de tempel, onderwezen werden in de godsdienst.... maar bewust tegen God ingingen. Daarmee zondigden ze bewust tegen Hem en wekten zijn toorn op. Het zrlfde geldt bijvoorbeeld volgens mij ook voor Esau. Waarom had God Jakob lief maar haatte Hij Esau? Was dat vanwege de uitverkiezing? Of haatte Hij Esau omdat hij met God geen rekening hield, en hield Hij van Jakob, ondanks zijn fouten (= genade).