lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 apr 2005 18:45

is geen enkel argument in de Schrift te vinden om het behoud van de bewuste zelfmoordenaar aannemelijk te maken

Wel aan argument voor zijn verdoemenis?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 21:28

essieee schreef:
Overigens, zelfmoordenaars mogen, als ze dan toch van plan zijn die daad uit te voeren, ook wel even denken aan degene die ze met hun daad confronteren. Ik heb het dan niet over directe nabestaanden, maar over bijv. treinmachinisten die hun hele leven door zo'n daad getraumatiseerd kunnen zijn.
Ik verafschuw mensen die op zo'n manier zelfmoord plegen. Wees dan een vent en doe het op zo'n manier dat je niemand in je verderf meesleept

Ik was eigenlijk niet meeer van plan in deze topic te posten. Jas ik ben het af en toe met je eens en waaardeer je standpunten(of ik het eens ben of niet), en je zal me wel sentimenteel vinden maar ik walg van deze post !!!Ik lees hier geen greintje menselijkheid, al ben ik het eens dat je-wanneer je toch suicide pleegt-je het bij jezelf moet houden dus de daad alleen....maar ik walg van je uitspraak...echt vent.....wat denk jezelf joh.....een echte vent die dan op dat tijdstip zich nog ff in een ander verplaatst? Daarmee praat ik niets goed...maar ik had je iets menselijker verwacht.

Ik heb medelijden met die mensen die door de gruwelijke confrontatie met zelfmoord, en vooral de wijze waarop dat heeft plaatsgevonden, hun hele leven verwoest zien. En ik begrijp niet waarom je het zo vreselijk vindt dat ik die mening heb. De vraag of een zelfmoordenaar wel of niet in de hemel komt is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk. Als ik naar de daad zelf kijk, vind ik het, afgezien van de mensen die hem pleegden a.g.v. een ziekte, een gruwelijk lafhartige daad waarmee men alle problemen denkt te ontlopen en waardoor men tevens de nabestaanden met vreselijke schuldgevoelens en frustratie opzadelt. Daar walg ik van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 21:33

M@rije schreef:
is geen enkel argument in de Schrift te vinden om het behoud van de bewuste zelfmoordenaar aannemelijk te maken

Er zijn verschillende argumenten genoemd waaruit blijkt dat er iig niet veel hoop overblijft voor het zieleheil van een zelfmoordenaar. Dat jij die niet accepteert is een gevolg van jouw Schriftkritische visie waar ik verder niks mee kan.
Het gebod "gij zult niet doodslaan" geldt ook voor zelfmoord.
Ik heb in elk geval nog niet één argument gehoord waarom een zelfmoordenaar wel behouden zijn zijn.
Maar het komt er gewoon op neer, dat men wil recht praten wat krom is.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 apr 2005 21:40

jas schreef:
essieee schreef:
Overigens, zelfmoordenaars mogen, als ze dan toch van plan zijn die daad uit te voeren, ook wel even denken aan degene die ze met hun daad confronteren. Ik heb het dan niet over directe nabestaanden, maar over bijv. treinmachinisten die hun hele leven door zo'n daad getraumatiseerd kunnen zijn.
Ik verafschuw mensen die op zo'n manier zelfmoord plegen. Wees dan een vent en doe het op zo'n manier dat je niemand in je verderf meesleept

Ik was eigenlijk niet meeer van plan in deze topic te posten. Jas ik ben het af en toe met je eens en waaardeer je standpunten(of ik het eens ben of niet), en je zal me wel sentimenteel vinden maar ik walg van deze post !!!Ik lees hier geen greintje menselijkheid, al ben ik het eens dat je-wanneer je toch suicide pleegt-je het bij jezelf moet houden dus de daad alleen....maar ik walg van je uitspraak...echt vent.....wat denk jezelf joh.....een echte vent die dan op dat tijdstip zich nog ff in een ander verplaatst? Daarmee praat ik niets goed...maar ik had je iets menselijker verwacht.

Ik heb medelijden met die mensen die door de gruwelijke confrontatie met zelfmoord, en vooral de wijze waarop dat heeft plaatsgevonden, hun hele leven verwoest zien. En ik begrijp niet waarom je het zo vreselijk vindt dat ik die mening heb. De vraag of een zelfmoordenaar wel of niet in de hemel komt is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk. Als ik naar de daad zelf kijk, vind ik het, afgezien van de mensen die hem pleegden a.g.v. een ziekte, een gruwelijk lafhartige daad waarmee men alle problemen denkt te ontlopen en waardoor men tevens de nabestaanden met vreselijke schuldgevoelens en frustratie opzadelt. Daar walg ik van.

Ik snap je volkome, maar wat ik in je post mis is dat je niet zomaar zelfmoord pleegt. Je moet ver heen zijn wanneer je het doet en ik denk dat je dan zover bent dat je niet meer aan een ander denkt btw dan deed je het ook niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 22:16

essieee schreef:
Ik snap je volkome, maar wat ik in je post mis is dat je niet zomaar zelfmoord pleegt. Je moet ver heen zijn wanneer je het doet en ik denk dat je dan zover bent dat je niet meer aan een ander denkt btw dan deed je het ook niet.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb het hier niet over mensen die psychisch ontoerekeningsvatbaar zijn maar waarvoor zelfmoord een bewuste keus is om bijv. imagoverlies te voorkomen.
Ik ken een voorbeeld van iemand die meerdere mensen vermoord had. Hij had een hoge positie en ging niet gebukt onder zijn daden. Echter, hij wist dat op zekere dag de resultaten van een bep. rechercheonderzoek bekend zouden worden en dat dat in zijn richting zou wijzen. Heel zijn carriere zou naar de knoppen zijn als dit uitkwam. Een dag voor de onderzoeksresultaten bekend werden pleegde hij zelfmoord. Bewuste zelfmoord. Hij deed het overigens netjes, want hij deed het met een slang via de uitlaat van zijn draaiende auto die hij in de auto liet uitkomen.
Een Bijbels voorbeeld waarom iemand zelfmoord pleegde uit imagoverlies is Achitofel. Hij kon het niet verkroppen dat zijn raad niet werd opgevolgd en verhing zich. Bewuste zelfmoor maar ook nog niet echt choquerend.
Maar wel heel erg laf. In elk geval, bewuste zelfmoord bestaat wel degelijk. En daarvan zeg ik, dit is een puur atheïstische daad die gepleegd wordt om aardse ellende te ontlopen, en waarbij voorop staat dat men niet gelooft in een hiernamaals.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 apr 2005 07:59

jas schreef:
M@rije schreef:

Er zijn verschillende argumenten genoemd waaruit blijkt dat er iig niet veel hoop overblijft voor het zieleheil van een zelfmoordenaar. Dat jij die niet accepteert is een gevolg van jouw Schriftkritische visie waar ik verder niks mee kan.
Ik heb in elk geval nog niet één argument gehoord waarom een zelfmoordenaar wel behouden zijn zijn.

Ik snap wel dat zelfmoord een zonde is maar ik zie niet in waarom zelfmoord de enige zonde zou zijn die niet vergeven wordt (afgezien van de zonde tegen de HG dan) ? Gij zult niet doodslaan...absoluut maar zelfs een moordenaar krijgt vergeving, waarom een zelfmoordenaar dan niet?
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 08:57

gurl schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Ik snap wel dat zelfmoord een zonde is maar ik zie niet in waarom zelfmoord de enige zonde zou zijn die niet vergeven wordt (afgezien van de zonde tegen de HG dan) ? Gij zult niet doodslaan...absoluut maar zelfs een moordenaar krijgt vergeving, waarom een zelfmoordenaar dan niet?

Door zelfmoord verwoest je in één klap je lichaam en snijdt je alle mogelijkheden voor de werkingen van de Heilige Geest in jezelf af. Overigens komen ook niet alle moordenaars in de hemel hoor. Het begint een beetje op alverzoening te lijken hier. Zo van, elke zondaar komt in de hemel, dus ook zelfmoordenaars. Maar alzo is het niet gesteld.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 apr 2005 11:09

jas schreef:
gurl schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Door zelfmoord verwoest je in één klap je lichaam en snijdt je alle mogelijkheden voor de werkingen van de Heilige Geest in jezelf af. Overigens komen ook niet alle moordenaars in de hemel hoor. Het begint een beetje op alverzoening te lijken hier. Zo van, elke zondaar komt in de hemel, dus ook zelfmoordenaars. Maar alzo is het niet gesteld.

Elke zondaar die in Jezus aanneemt en vergeving vraagt voor zijn zonden. 'Want een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben.'
stomp niet af, blijf slijpen

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 apr 2005 15:29

jas schreef:Ik heb in elk geval nog niet één argument gehoord waarom een zelfmoordenaar wel behouden zijn zijn.

Het komt er imo op neer dat je niet mag oordelen over iemands eeuwige bestemming.
Ook bij een zelfmoordenaar weet je niet wat er die laatste seconden/ minuten door hem/haar heengaat.
We weten dat gewoon niet, dus afblijven.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 apr 2005 15:55

Inderdaad....slotje??

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 25 apr 2005 18:25

echt een antwoord op deze vraag geven kan ik je niet direkt ik akn je wel wat uit mijn ervaring vertellen en hopen dat je er wat aan heb .

min vriend is 1.5 geleden overleden door zelfmoord .hij was schizofreen hoorde stemmen die hem de opdracht gaven om zichzelf te bewerken met messen enz.
maar toch op de momenten dat hij ''helder'' was dan hadden we vaak hel mooie goede gesprekken over het geloof en als hij weer een aanval had gehad en hij was helder van geest daarna dan vroeg hij ook God om vergeving .
hij vroeg ook vaak of God in zijn leven wilde komen en dat heeft voor mij toch ook wel de zekerheid gegeven dat hij nu bij Hem mag zijn .
waarom ?omdat er in de bijbel staat dat er niemand is die uit zichzelf God zoekt ook niet een !
dus mag ik hieruit opmaken dat God met hem bezig was en GOd zal niet laten varen de werken zijner handen .

ten tweede denk ik dat het ook verborgen is voor ons omdat je dan bij de uitverkiezing van Gods kant komt en daar mogen wij niet ''aankomen ''
maar ik hoop dat je hiermee wat kan voor school .
I COULD BE YOU OR ANYONE...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 apr 2005 18:27

Bijzonder verhaal.....

(aub geen discussie over dit verhaal)!

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 25 apr 2005 21:30

Waar ik een beetje van walg is van de mensen die de moeite niet nemen om het gehele topic door te nemen en de voor- en tegenargumenten op een rijtje trachten te zetten.
jas heeft zeer duidelijk, meerdere malen aangeduid dat hij nooit, nooit deze uitspraken zal bezigen in het bijzijn van directe betrokkenen, maar dat hij op grond van de Bijbel geneigd is naar deze conclusie. Geen greintje menselijkheid?
En als hij dat dan hardop zegt valt iedereen daar overheen. Hij heeft meerdere duidelijke argumenten aangedragen, terwijl nog geen enkel helder tegenargument het licht heeft gezien.
Heb je dan nog wel recht van spreken op deze manier essieee? Ga je schamen.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 apr 2005 21:36

gurl schreef:
jas schreef:
gurl schreef:
jas schreef:
M@rije schreef:

Elke zondaar die in Jezus aanneemt en vergeving vraagt voor zijn zonden. 'Want een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben.'

Maar lieve kind, als je dood bent valt er niet veel meer te vragen toch?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 apr 2005 21:45

Johnny99 schreef:

Waar ik een beetje van walg is van de mensen die de moeite niet nemen om het gehele topic door te nemen en de voor- en tegenargumenten op een rijtje trachten te zetten.
jas heeft zeer duidelijk, meerdere malen aangeduid dat hij nooit, nooit deze uitspraken zal bezigen in het bijzijn van directe betrokkenen, maar dat hij op grond van de Bijbel geneigd is naar deze conclusie. Geen greintje menselijkheid?
En als hij dat dan hardop zegt valt iedereen daar overheen. Hij heeft meerdere duidelijke argumenten aangedragen, terwijl nog geen enkel helder tegenargument het licht heeft gezien.
Heb je dan nog wel recht van spreken op deze manier essieee? Ga je schamen.

Schamen???nee!!
Ik heb het topic van begin tot eind gevolgd dus je verwijt is onterecht, maar wees gerust...je magvan me walgen!
Ook heb ik Jas aangegeven dat ik het met zijn BIJBELSE gronden eens ben maar gevoelsmatig niet....en dat weet Jas ook!
Dat komt mede doordat dit voor mij een te levend topic is...als je hett forum bijhoud wist je dat! :mrgreen: Hiermee vraag ik geen begrip....wel vraag ik je niet zomaar conclusie's te trekken!!!!

BTW...het ging in die post over het uitvoeren van zelfmoord persoonlijk....niet over de Bijbel.....goed lezen!!

Terug naar “Archief”