Angst voor het onderwerp seks(ualiteit)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 feb 2007 20:09

Opdat boekje doelde ik inderdaad o.a. In mijn ogen is wat daar in vermeld staat inderdaad dadertaal.!!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2007 22:21

Ik denk dat het ook wel te maken heeft met het feit hoe je je kinderen voorlicht. Wij hadden aan onze zoon (9 jaar) wel het e.e.a. verteld over hoe en waar de kinderen vandaan kwamen maar niet zo tot in detail. Tijdje terug vertelde hij dat een jongen uit zijn klas had verteld hoe de kinderen "gemaakt" werden. En dat was wel vrij gedetailleerd. Daar baalden we echt van. Heb er ook melding van gemaakt naar de juf toe. Niet om haar iets te verwijten maar dat ze toch weet waar de kinderen over spreken. Ze belde er gelijk over op en heeft het er met hem op school ook nog over gehad.

Wat we hierbij ook weer zo "apart" vonden. Die jongen komt uit een kinderrijk gezin, moeder kijkt altijd zo sagerijnig en hoor je vaak mopperen tegen de kinderen (bij school, winkel of what ever). Dan denk ik, zeker met het bovengenoemde, hier gaat het ook vast verkeerd met de sexuele opvoeding en het mooie aan leven als man en vrouw.

Waarom fluisteren als een vrouw zwanger is?

Bij sommige echtparen kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hun aan sex doen, maar als ze zwanger is, ja dan blijkt dus toch van wel. Eerlijk gezegd heb ik toen ook (in besloten kring) een gniffel daaromtrent niet kunnen tegenhouden.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 feb 2007 23:03

*Annet* schreef:Ik denk dat het ook wel te maken heeft met het feit hoe je je kinderen voorlicht. Wij hadden aan onze zoon (9 jaar) wel het e.e.a. verteld over hoe en waar de kinderen vandaan kwamen maar niet zo tot in detail. Tijdje terug vertelde hij dat een jongen uit zijn klas had verteld hoe de kinderen "gemaakt" werden. En dat was wel vrij gedetailleerd. Daar baalden we echt van. Heb er ook melding van gemaakt naar de juf toe. Niet om haar iets te verwijten maar dat ze toch weet waar de kinderen over spreken. Ze belde er gelijk over op en heeft het er met hem op school ook nog over gehad.

Waarom baalde jij hier nu eigenlijk van?
Persoonlijk zie ik geen kwaad in het verhaal verscholen.

*Annet* schreef:Bij sommige echtparen kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hun aan sex doen, maar als ze zwanger is, ja dan blijkt dus toch van wel. Eerlijk gezegd heb ik toen ook (in besloten kring) een gniffel daaromtrent niet kunnen tegenhouden.

Dit komt bij nogal denigrerend over... Daarbij is het een kromme stelling.!! Als er bij
elke keer dat er aan seks gedaan zou worden een kind ter wereld zou komen...phoe....
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2007 06:54

*Annet* schreef:Bij sommige echtparen kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hun aan sex doen, maar als ze zwanger is, ja dan blijkt dus toch van wel. Eerlijk gezegd heb ik toen ook (in besloten kring) een gniffel daaromtrent niet kunnen tegenhouden.

Het is toch sowieso gek om te bedenken dat zoveel mensen aan seks doen.

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 12 feb 2007 10:42

Riska schreef:Over seks kan niet genoeg gesproken worden. Ik denk dat juist door het verzwijgen en wegstoppen het een negatieve klank krijgt. Het geheimzinnig doen erover bedoel ik.
Waarom fluisteren als een vrouw zwanger is?

........

... als jij aan de dingen komt die voor de ander zeer intiem zijn, ontbreekt geheid ook de intimiteit in bed.
Ik bedoel dit: als iemand mijn Godsgeloof aantast, er de spot mee drijft, kan er later geen sprake zijn van welke intimiteit dan ook.
Seksualiteit heeft alles te maken met respect en niet alleen op lichamelijk gebied.

Ik deel je mening.
Dat laatste is helemaal waar bovendien: als ik intiem ben met een man ervaar ik helemaal geen intimiteit. Sterker nog: het laat me zelfs koud. Simpelweg omdat ik het gevoel probeer te onderdrukken dat ik niet in God's wil leef. Ik zondig op dat moment en voel me dan letterlijk naakt - net zoals Adam en Eva na hun zonde.
Het is inderdaad geen basis voor een huwelijk. Afbeelding
Toch kost het me grote moeite om 'nee' te zeggen. Seksualiteit is voor mij een bijzonder moeilijk onderwerp in mijn leven, waar ik enorm mee worstel.

Ik wil in God's wil leven - neem ik me telkens voor en vraag steeds om vergeving - maar uiteindelijk verval ik weer in dezelfde fout. Dat ontmoedigt me, want ik voel me een loser, een slappeling Afbeelding

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 feb 2007 11:26

Harm-J schreef:Een kind behoort toe aan de moeder, daar heeft iedereen vanaf te blijven

Zullen we de vader er ook maar bij betrekken? :roll:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2007 14:52

Harm-J schreef:Waarom baalde jij hier nu eigenlijk van?
Persoonlijk zie ik geen kwaad in het verhaal verscholen.

Het is toch niet de bedoeling dat (mijn) kinderen op straat de sexuele voorlichting krijgen. Dat wil ik ze wel op mijn manier vertellen. Ik weet gerust wel dat er onderling over gepraat word en wil daarbij absoluut niet mijn kop in het zand steken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 feb 2007 14:57

Feit is gewoon dat kinderen er al jong van horen. Zeker op scholen. Kinderen met oudere broers en zussen horen het waarschijnlijk ook weer eerder dan hun eigen ouders zouden willen en die kletsen het ook weer vrolijk door in de klas. Logisch, zo gaat dat.
Als ouder zul je het misschien wat eerder naar voren moeten schuiven dan je gevoel zegt? Mijn jongste neefje geloofde nog in sinterklaas, maar wist ondertussen wel de meest schuine moppen door te vertellen. En die kwamen heus niet bij mijn oom en tante vandaan ;)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 12 feb 2007 15:47

*Annet* schreef:Het is toch niet de bedoeling dat (mijn) kinderen op straat de sexuele voorlichting krijgen. Dat wil ik ze wel op mijn manier vertellen. Ik weet gerust wel dat er onderling over gepraat word en wil daarbij absoluut niet mijn kop in het zand steken.

Maar als je kinderen het op straat horen, ben je misschien zelf te laat met vertellen!?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2007 16:05

rosalie83 schreef:
*Annet* schreef:Het is toch niet de bedoeling dat (mijn) kinderen op straat de sexuele voorlichting krijgen. Dat wil ik ze wel op mijn manier vertellen. Ik weet gerust wel dat er onderling over gepraat word en wil daarbij absoluut niet mijn kop in het zand steken.

Maar als je kinderen het op straat horen, ben je misschien zelf te laat met vertellen!?

Zoals ik al postte: ik had al het een en ander verteld maar niet zo gedetailleerd als dat ventje aan mijn zoon vertelde. Vond ik niet nodig dat een kind van 9 dat al weet. We hebben er zeker nog over gepraat en heb een boekje over sexuele voorlichting aan jongens van 10-13 jaar gekocht en met hem over gehad. Verder toonde hij er weinig interesse meer in. Meestal geven kinderen zelf wel aan waar ze aan toe zijn en wat ze willen weten.

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 13 feb 2007 16:18

ik heb toendertijd dat mijn dochters oud genoeg waren ze idd sexuele voorlichting gegeven het ging eigenlijk op vraag .als je goed luistert kan je uit de kinderen zelf halen wat vertelt moet worden en wat nog niet maar dat vergt wel tijd.
ik durf te zeggen dat mijn dochters op het juiste momen de juiste voorlichting hebben gekregen.

was dat in mijn tijd wel even wat anders.ik kom uit een klein katholiek dorpje waar sex taboe was.er is mij nooit iets vertelt.
ik ben vanaf mijn 5de jaar sexueel misbruikt door 4 mannen waaronder mijn vader dat was wat ik wist van sex maar erover praten daar stond een vreselijke straf op.
ik weet dat dit gebeuren mijn kijk op sex negatief heeft gekleurd.
voor mij is sex een manier om zwanger te worden en kan ik het niet samen brengen met plezier.
ik ben nu 45 jaar en heb 4kinderen gebaard maar plezier heb ik er niet aan beleeft.

ik zou graag wat beter over sex kunnen willen praten maar het is zo een gropot geheim geworden in de jaren van misbruik dat ik dat nu nog steeds niet los kan laten.
dat is dus ook de reden waarom ik nooit geniet van sex en de afgelopen 2 jaar zelfs niet aan sex heb gedaan met een partner.ik doe heel sporadisch aan zelfbevredeging maar dat geeft me nooit een goped gevoel.

sex is angst voor mij
en ik zou het graag anders zien
niemand verdwaalt op een rechte weg

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 13 feb 2007 16:49

@ karyna kyra, wat heel erg naar om op zo'n manier tegen sexualiteit aan te kijken en ook echt heel begrijpelijk gezien je ervaringen hiermee!
wat ik knap vind is dat je er wel met je dochters over heb gepraat hoe moeilijk dat waarschijnlijk ook was..
heel veel sterkte hiermee en ik hoop dat je goede relaties heb waarin JIJ belangrijk bent en niet jouw lichaam!
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 13 feb 2007 17:32

Mijn ouders hebben mij zeer weinig over seks etc. verteld.
Af en toe heb ik er wel eens wat over gelezen in boekjes, jaren terug
op school hoorde je er ook wel wat over. Maar veel dingen weet ik dus eigenlijks niet. Dit vind ik soms best lastig ook met betrekking tot het huwelijk. Ik ben dus ook behorlijk bang voor seks.... weet niet wat ik me moet bij voorstellen :oops: . Wil wel heel graag kinderen in ons huwelijk maar 'dingen' vooraf ben ik erg bang voor :oops: .
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2007 18:09

Ik ben soms wel erg blij dat ik in een klein dorpje opgegroeid ben. Mijn moeder kwam op een avond, net als veel avonden, nog even kletsen op het randje van mijn bed, ik was toen 10 ofzo. Ze had me al verteld dat ze me het een en ander over waar-de-kindjes-vandaan-komen zou gaan vertellen, en dat heeft ze erg keurig gedaan ;) Net als het ongesteld worden enzo. Ik heb voor die tijd nooit iets erover gehoord, op straat ofzo. Of ik was zo'n heilig boontje dat ik niet omging met mensen die het daar al over hadden, of het was gewoon een keurig dorp ;)
Mijn vader moest het aan mijn broertje gaan vertellen, en omdat zij toen ook bang waren dat hij het op straat zou gaan horen, hebben ze het hem op zijn 10e ofzo verteld, terwijl hij geestelijk wat achter loopt.Hij was helemaal overstuur en heeft eerst een potje zitten janken erom ;) Of het kwam doordat hij gewoon te jong was of door de manier waarop mijn vader het verteld had, ik weet het niet ;) Wel weet ik dat het belangrijk is om je kinderen toch de grote lijnen bij te brengen, omdat op straat vaak de meest kromme verhalen komen, merk ik in mijn omgeving.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

karyna kyra
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karyna kyra » 13 feb 2007 19:21

ik ben het daar helemaal mee eens vertel het je kinderen doe het wel op een tijd dat ze het aan kunnen maar openheid brengt helderheid en rare en spannende verhalen kunnen worden geminimaliseert worden door je kinderen voor te lichten.ik denk dat vandaag de dag ouders zelf aanvoelen waneer ze moeten beginnen met vertellen.het is bij ieder kind anders.

herdenk ik mijn oudste dochter die drie was toen ik zwanger was van haar zusje en van alles ging vragen op een manier die bij haar leeftijd en bij het kind paste heb ik al wat dingen verteld niet alles natuurlijk maar wel wat haar op dat moment paste.
ondanks dat ik zelf heel anders ben opgevoed en sex voor mij (zie bovenstaande bericht) niet past heb ik mijn kinderen angst vrij maar met waarde en normen goed kunnen voorbeireiden en daar ben ik trots op
niemand verdwaalt op een rechte weg

Terug naar “Archief”